• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsinbrott - Vad ska/bör göras eller undvikas?

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Hej Alla Hbk-medlemmar,
Först skulle jag vilja önska Er Alla en riktig God Jul och Gott Nytt År med många husbilsr3sor och många TREVLIGA äventyr.

Nu till det TREVLIGA. Att inte alla äventyr under husbilsresor är trevliga det vet vi. Just sådant var det senaste äventyret som Gösta E. har genomgått och beskrivit i hans super intressanta, aktuella tråd. Han hade inbrott i husbilen och blev rånad.

Som han skriver i hans inlägg idag så "vaknade han, upptäckte inkräktare och sedan gick han ut genom bodelsdörrren för att jaga rånare".
Jag just undrar vad som är bästa sättet att agera under sådana omständigheter. Är det bra att jaga rånare? Jag vet att man ofta reagerar instinktivt och gör det.

Själv hade gjort samma sak när vid en promenad hade två ungdomar hade slitit min frus lilla väskan (med sådan kraft att hon fick även stora blåmärken på halsen), så sprang jag efter dem... OK en man följde med och hann ikapp ungdomarna och frun fick tillbaka väskan... men kanske skulle han eller jag får kniven stucken i magen. Frun skällde mig, med all rätt, för att jag sprang efter dem.

Jag tycker att det skulle vara intressant att få veta vilka erfarenheter har Ni? Hur skulle Ni reagerat i sådan husbilsinbrott situation? Vad har Ni, som har varit med om liknande äventyr, gjort?

Med vänliga hälsningar
Janne
och en gång till
GOD JUL och Gott Nytt År
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
642
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Hur skulle det vara med tunn lina fäst i ett sånt överfalls larm som kan fästas t.ex i en väska men här i dörrarna så om de öppnas slits sprinten ut och larmet går igång?
iofs kan det skrämma livet ur oss själva också!
Tommy
Jag har ett brandlarm som är kombinerat med dörrlarm. Dock har jag inte använt dörrlarmet på länge. Endast en "detektor" kan kopplas in men man kan säkert fästa trådar till de andra dörrarna så att "detektorn" dras ut och startar larmet oberoende av vilket dörr som öppnas.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
642
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Hur skulle det vara med tunn lina fäst i ett sånt överfalls larm som kan fästas t.ex i en väska men här i dörrarna så om de öppnas slits sprinten ut och larmet går igång?
iofs kan det skrämma livet ur oss själva också!
Tommy
Jag har ett kombinerat brandlarm och dörrlarm. Dörrlarmet har jag dock inte använt på länge. Man kan bara koppla in en "detektor" men kan säkert dra trådar (t ex persiennlina) till de andra dörrarna så att original "detektor" dras ut och sätter igång larmet.
 
Senast ändrad:

Dorishult

HBK Medlem
Inlägg
673
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
6745
Medlemskap
2024
Tråkigt att det har hänt er gode vän men har man gjort någon analys av hur branden startat och utvecklats samt orsak till branden? Jag har hört talas om en del bränder i husbilar/husvagnar men aldrig sett resultatet av någon utredning efter brand och hur man förebygger bränder( sannolikhet) samt hur konsekvenserna kan reduceras.
Vi har för vår del en plan för hur man utrymmer vid ev snabbt brandförlopp och det är via fönstret bredvid sängen och inte via några dörrar eftersom man då troligen måste passera brandhärden. Därför har vi då och då spännband mellan dörrarna. Vore intressant att få lite statistik/underlag om bränder i husbilar så att vi alla kan få bra information och kunna vidta lämpliga åtgärder. Jag är beredd på att ändra våra utrymningsplaner om statistiken visar annorlunda men saknar underlag för detta.
Man vet inte med säkerhet vad som orsakade branden, men hans egen teori är att det blev kortslutning i egenhändigt gjorda elkopplingar
vid dinetten. Det skedde på natten när han sov, och han använde en brandsläckare som han hade placerad vid sängen. Tyvärr så ”sköt” han bara elden framför sig så den bara tilltog! Det blir ju helsvart och rökfyllt på en gång. Han klarade sig hyfsat utan brännskador, däremot fick han rökskador som han hade ont av länge!
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Hur skulle det vara med tunn lina fäst i ett sånt överfalls larm som kan fästas t.ex i en väska men här i dörrarna så om de öppnas slits sprinten ut och larmet går igång?
iofs kan det skrämma livet ur oss själva också!
Tommy
Det finns många bra riktiga husbilslarm som även kan användas på marknaden.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Än så länge ingen skrivit om följande aktivitet, nämligen ringa larmnummer 112 (gäller hela EU), rapportera pågående inbrott (eller inbrottsförberedelse) och invänta polisens ingripande. Man skulle kanske ha t. ex. högtalarfunktion på, så att den ovälkommen person kanske hör att man har uppmärksammat honom/henne.
Frågan är sannolikt klart naivt, då polisen varken har möjlighet att komma i tid, inte heller resurser som skulle kunna läggas på sådana insatser. Det vet jag inte!
Vad tycker Ni?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
det funkar bra med en vajer mellan framdörrarna om man monterar en skothake på mitten med en liten tamp på
drar man i den öppnas haken på en gång.

Skothake
En sådan här kan du fästa istället för en hake,snabbt kan du komma ut, och den oinbjudne får en överraskning.
 

Tommy N

HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022
En liknande som Screamer överfallslarmet finns även att köpa just nu på Kjell.com för 1/3 del av priset, har provat denna för några år sedan och den funkade som annonserat
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.600
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
En tråkig utveckling med larm är bl.a att ingen bryr sig när ett larm tjuter, känns som det har blivit vardagsmat när larm tutar idag.
Vid upprepade trippar brukar polisen till slut höra av sig och skälla, avaktivera ditt larm, vi får klagomål, Been there Done that :(
Visst kan det vara så men man slipper iaf vakna av att någon står långt inne i husbilen utan att man vaknat. Dessutom tror jag de flesta tjuvar väljer att lämna husbilen om det börjar tjuta och många avstår helt från bilar med dekaler om mera avancerade larm. Dock finns det inget som håller tjuven ute om han verkligen vill in och får arbeta relativt ostört.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Tack, det är faktiskt en aspekt som ska ska tas hänsyn till vid resansplanering. Någon som vet? Finns det förteckning över sådana "zoner att undvika" i andra länder? Var kan man få bli uppdaterad med denna information?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej !
Har nu läst tråden och tagit del av alla råd gällande larm. Jag är övertygad om att det bästa rådet är att hålla sig skapligt nykter vid övernattning på främmande platser.
BBa
Jag vill hellre säga... Alltid nykter :rolleyes:
Om man nu måste dricka alkohol utomlands... Då tycker jag att man lika bra kan stanna hemma. :aja:
:yes:
 
Toppen