• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsinbrott - Vad ska/bör göras eller undvikas?

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Hej Alla Hbk-medlemmar,
Först skulle jag vilja önska Er Alla en riktig God Jul och Gott Nytt År med många husbilsr3sor och många TREVLIGA äventyr.

Nu till det TREVLIGA. Att inte alla äventyr under husbilsresor är trevliga det vet vi. Just sådant var det senaste äventyret som Gösta E. har genomgått och beskrivit i hans super intressanta, aktuella tråd. Han hade inbrott i husbilen och blev rånad.

Som han skriver i hans inlägg idag så "vaknade han, upptäckte inkräktare och sedan gick han ut genom bodelsdörrren för att jaga rånare".
Jag just undrar vad som är bästa sättet att agera under sådana omständigheter. Är det bra att jaga rånare? Jag vet att man ofta reagerar instinktivt och gör det.

Själv hade gjort samma sak när vid en promenad hade två ungdomar hade slitit min frus lilla väskan (med sådan kraft att hon fick även stora blåmärken på halsen), så sprang jag efter dem... OK en man följde med och hann ikapp ungdomarna och frun fick tillbaka väskan... men kanske skulle han eller jag får kniven stucken i magen. Frun skällde mig, med all rätt, för att jag sprang efter dem.

Jag tycker att det skulle vara intressant att få veta vilka erfarenheter har Ni? Hur skulle Ni reagerat i sådan husbilsinbrott situation? Vad har Ni, som har varit med om liknande äventyr, gjort?

Med vänliga hälsningar
Janne
och en gång till
GOD JUL och Gott Nytt År
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Läste här på HBK-forumet för några år sen en fiffig grej som en av medlemmar tillämpade som säkerhetsåtgärd. Han hängde en sliten ”XL” hundkoppel på backspegeln samt hade en vattenskål utanför trappan innan man la sig för natten. …och någon hund har dom aldrig haft. Lekte lite med tanken själv, men att ha en stor jycke i vår lilla plåtis, hmmm… kanske inte speciellt trovärdigt.
Visa bilaga 219332
Träffade ett tyskt par nere i Spanien för ett par vintrar sedan. Dom åkte också plåtis dock 6,36 m lång. Med sej hade dom 3 st Bernersennhundar och var på semester. Visserligen fick inte hundarna plats i bilen på natten så de sov ute. Och när det var dags att åka fälldes sängarna upp mot väggen och kunde hundarna ha golvplats allihop.
 
Senast ändrad:

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Jag har en fundering. Trots att muskatten har mycket övervakning med kameror så fick han inbrott i husbilen. Det verkar som att kameror inte ger så mycket skydd som man vill tro.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.391
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Var på en kurs en gång när jag pysslade med lås och larm.
Då var det bl.a. en föredetta tjuv som föreläste (i detta fallet var det visserligen larm på bostäder och kontor).
Han menade att inför ett inbrott så rekades ett antal hus, ibland någon dag innan.
Stod det ingen bil på uppfarten gick man helt enkelt och ringde på och om någon, oturligt, öppnade bad man om ett glas vatten typ.
När de stod och ringde på kollade de in genom fönster efter tecken på larm (ofta skyltas det vid dörren men inte alltid).
Sedan fanns det lite olika saker som gjorde att de valde bort vissa hus.
Givetvis var en sak larm och då framförallt om de hade synlig yttre tuta, grannar är normalt snabbare än väktare.
Det andra var hund, skällde det en hund så går det inte med säkerhet avgöra om hunden är aggresiv....
Det tredje var galler och extra fönsterlås, vilket jag inte trodde eftersom det bara saktar ner.
Men enligt honom var det bästa inbrottet snabbt in och snabbt ut.

Så summa summarum att ha ett larm på husbilen är, till viss del avskräckande.
En hund eller en elektroniskt dito mer skrämmande.
Och sist men inte minst inte låta stöldbegärliga saker som plånbok och mobiltelefon ligga synliga då ögonblicket gör tjuven.
Sedan är det antagligen betydligt säkrare att parkera öppet på en, helst öppen, bensinstation än på en dåligt upplyst bakgata.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Här är följande, konkret situation:
Man vaknar och ser att någon (ej inbjuden) främmande människa befinner sig i husbilen? Vad gör man? Skriker för att skrämma bort den, eller ropar man på hjälp, eller låtsas man sova för att det inte ska eskalerar till potentiellt livshotande händelse, eller tar man baseball slagträ och intar stridsposition...?

Har någon av HBklubbens medlemmar har varit med om liknande äventyr?
Här gäller beskrivning av personlig erfarenhet av att sådan situation, hur har man agerat och med vilka resultat?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.150
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Här är följande, konkret situation:
Man vaknar och ser att någon (ej inbjuden) främmande människa befinner sig i husbilen? Vad gör man? Skriker för att skrämma bort den, eller ropar man på hjälp, eller låtsas man sova för att det inte ska eskalerar till potentiellt livshotande händelse, eller tar man baseball slagträ och intar stridsposition...?

Har någon av HBklubbens medlemmar har varit med om liknande äventyr?
Här gäller beskrivning av personlig erfarenhet av att sådan situation, hur har man agerat och med vilka resultat?
Jag råkakade ut för ett mord rån försök i Marocko..... Signalerna fanns där, men jag blev inte rädd, föränn murhamaren träffade mig i i huvudet..
Men den största rädslan kom när jag förstod att den svenska ambassaden i rabatt inte hade ett dugg intresse i saken. :eek: :swoon:
 
F

F.d. 64253

Guest
I husbilen har vi hunden, han biter först och skäller sen.

Brorsan och en kompis råkade däremot ut för något obehagligt, dock i Sverige.
Två ungdomar på moppe ryckte en handväska från en i deras sällskap.
Brorsan och kompisen sprintade efter och drog tag i killarna så de åkte av moppen och tappade väskan.
Kompisen böjer sig för att ta upp den och känner en häftig smärta i sidan, sätter ner handen och får se blod och svimmar.
Då tänker de hoppa på brorsan men resten av sällskapet är nästan framme så killarna skiter i väskan och drar.
På sjukhuset visade det sig att kompisen blivit knivhuggen i sidan mellan revbenen och fått en punkterad lunga.

Samma kompis gick några år senare emellan när 5 personer av utländsk härkomst stod och sparkade på en liggande svensk kille.
Han fick då flera knytnävsslag och svarade med samma mynt.
När polisen kom skyllde alla blattar på vår kompis och i rättegången blev han dömd för misshandel....
Många med utländsk bakgrund är inte rädd för hundar, för dom är hundar ohyra som dom vet hur man ska oskadliggöra
 
F

F.d. 64253

Guest
Sen finns det många som är rädda för hundar.... Hoppas du ser skillnaden när den dagen kommer :rolleyes: :eek:
Problemet är att dom flesta med Husbilar har inte fattat vad som händer i värden nu, med en liten Golvmopp
tror dom att dom som är intresserad är rädd för en blöt fläck. Fungerade bra för många år sedan, men inte nu.
 
F

F.d. 64253

Guest
Problemet är att dom flesta med Husbilar har inte fattat vad som händer i värden nu, med en liten Golvmopp
tror dom att dom som är intresserad är rädd för en blöt fläck. Fungerade bra för många år sedan, men inte nu.
En större Hund ger självklart lite bättre respekt, men glöm att du ska vara trygg, alla hundar har en svaghet, den tar dom reda på fort. Jag vet exempelvis hur du däckar en häst på närmare 1 ton, har inte provat men har en kompis som har prova, fungerar perfekt. Glöm att en Hund skyddar dej.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.150
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
En större Hund ger självklart lite bättre respekt, men glöm att du ska vara trygg, alla hundar har en svaghet, den tar dom reda på fort. Jag vet exempelvis hur du däckar en häst på närmare 1 ton, har inte provat men har en kompis som har prova, fungerar perfekt. Glöm att en Hund skyddar dej.
Det kanske inte ens din medmänniska gör... Du kan bara lita på dig själv..... Och en ko :rolleyes:
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag tror inte att småbuset som rånar pensionärer i husbilar har någon anledning att döda eller skada varken människor eller djur, men möjligen försvara sig ifall de möter motstånd.
Oftast gör offret tillfället för dem, så tänk efter två gånger hur ni parkerar.
Samt gardera med extra mobil och kreditkort, samt spara all viktig data i molnet.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.150
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag tror inte att småbuset som rånar pensionärer i husbilar har någon anledning att döda eller skada varken människor eller djur, men möjligen försvara sig ifall de möter motstånd.
Oftast gör offret tillfället för dem, så tänk efter två gånger hur ni parkerar.
Samt gardera med extra mobil och kreditkort, samt spara all viktig data i molnet.
Tyvärr håller jag inte med dig här Peter...
Hoppas du slipper hamna i en sådan situation...

Det är bara någon vecka sedan en kompis fick en gevärspipa mot sig, när han öppnade husbils dörren.. :eek:
 
Toppen