• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsåkarens snuttefilt.......

Åke o Wania 65

HBK Medlem
Inlägg
763
Kommun
Leksand
HBK-Nr
65
Medlemskap
2024
Hej, utan att ha någon statistik att luta mig mot, men ändå genom åren pratat med, hört och sett så beror nog en hel del av alla inkopplade bilar mycket på ren ovetskap om batterier, A/tim, förbrukning och ingen aning om vilken kapacitet varken bobatteriet eller ev. solceller har, om man nu ens förstår sig på anläggningen.

Men.... en stor del har jag lärt mig beror på en väldig och total gasolskräck. Att köra kylskåpet på gasol finns inte ens med som nödlösning för det är farligt. Den ofta dåliga effekten på 12V måste då kompenseras med snabb inkoppling på 230V stolpe vid stopp. Att köra värmen på gasol går inte för det är farligt. Möjligen kan man använda spiselns gasolbrännare för att värma mat, om man nu ens törs åka omkring med en gasoltub/bomb i utrymmet, det är säkrare med en lös elplatta.

Det här är ingen kritik mot dem som känner sig träffade utan mer kritik mot campingfirmor och försäljningsställen av husbilar som efter att ha sålt en husbil för kanske flera miljoner borde ha kravet på sig att utbilda köparen kanske i timmar om hur bilen fungerar om det skulle behövas.
Det kan inte vara lätt att ställa motfrågor vid en snabbgenomgång när man inte kan ett dugg om batterier, laddning A/tim, gasol m.m. och m.m. och m.m.
Massor med ägare av campingfordon med gasolskräck vet inte ens om att om lågan slocknar så startas den för det mesta om, och om det misslyckas så stängs gasolflödet av. Trycket i ledningarna kan jämföras med att man blåser lätt med munnen genom ett sugrör o.s.v.
Om köpare av campingfordon fick en riktigt rejäl utbildning, som nästan borde vara ett krav vid ägande av ex. gasolanläggningar så skulle nog behovet av elstolpar minska betydligt.
Man köper väl för det mesta en husbil för att kunna göra vad man känner för, vara oberoende, klara sig helt själv och inte behöva leta efter en förb..... elstolpe så fort man stannar.

M. mycket v.h. JANKRO.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Som ett exempel på det JANKRO skriver i inlägg #11.

Förra året kom en dam fram till mig en eftermiddag och undrade om jag kunde hjälpa henne och hennes man med gasolanläggningen. Kylskåpet visade fel och larmade. Hon sade att de aldrig hade kört på gasol förut, men nu var de tvungna (inga eluttag på platsen). När jag tittade till det hela visade det sig att gasolanläggningen helt enkelt inte hade varit igång så kylskåpet larmade. Jag såg till att alla kranar öppnades och att gasol kom fram som det skulle sedan verkade det fungera.

Dagens goda gärning men nog var jag litet undrande över hur deras resa hade sett ut tidigare.

Håller med JANKRO, på något sätt borde köpare kunna få en kurs i hur bilen fungerar när det gäller el, gasol, vatten (typ av pump etc.), ljudsystem m.m.

MVH
Hans
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.398
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Håller med Jankro och Hans om någon form av kurs eller utbildning.
Det borde vara en bransch norm.

Husbilar är ju väldigt komplexa fordon.
Stora och tunga och fullproppade med teknik och annat.
Även hur man ska lasta och fördela den rätt.

En fundering: De som har hyrt husbil. Får de någon vettig genomgång.
Det är kanske första gången man kör en husbil.
Då kan det bli mycket try and error.

Åke
 

Åke o Wania 65

HBK Medlem
Inlägg
763
Kommun
Leksand
HBK-Nr
65
Medlemskap
2024
Som ett exempel på det JANKRO skriver i inlägg #11.

Förra året kom en dam fram till mig en eftermiddag och undrade om jag kunde hjälpa henne och hennes man med gasolanläggningen. Kylskåpet visade fel och larmade. Hon sade att de aldrig hade kört på gasol förut, men nu var de tvungna (inga eluttag på platsen). När jag tittade till det hela visade det sig att gasolanläggningen helt enkelt inte hade varit igång så kylskåpet larmade. Jag såg till att alla kranar öppnades och att gasol kom fram som det skulle sedan verkade det fungera.

Dagens goda gärning men nog var jag litet undrande över hur deras resa hade sett ut tidigare.

Håller med JANKRO, på något sätt borde köpare kunna få en kurs i hur bilen fungerar när det gäller el, gasol, vatten (typ av pump etc.), ljudsystem m.m.

MVH
Hans

Vi har varit med om att vi fått gå igenom det mesta och lära säljaren istället för tvärtom.
Nog borde dom ha en riktig utbildning innan dom börjar sälja så stora ganska kompliserade fordon.
Wania
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
varför är hb utrustade med 230 uttag ? varför lägger man ner en förmögenhet på batteribank plus x= antal kilo varför täck hela taket av solcellsanläggning och ändå finns det inga lediga stolpar till oss som önskar den tjänsten som inte är riktiga campare av den gamla skolan? varför finns det inga ställplatser lediga till oss ? alla riktiga campare borde ju rimligtsvis sitta i skogen och koka kaffe på sitt spritkök och skita i busken som vi råkar trampa i sen när vi tar oss en promenad i skogen !
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.984
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Som ett exempel på det JANKRO skriver i inlägg #11.

Förra året kom en dam fram till mig en eftermiddag och undrade om jag kunde hjälpa henne och hennes man med gasolanläggningen. Kylskåpet visade fel och larmade. Hon sade att de aldrig hade kört på gasol förut, men nu var de tvungna (inga eluttag på platsen). När jag tittade till det hela visade det sig att gasolanläggningen helt enkelt inte hade varit igång så kylskåpet larmade. Jag såg till att alla kranar öppnades och att gasol kom fram som det skulle sedan verkade det fungera.

Dagens goda gärning men nog var jag litet undrande över hur deras resa hade sett ut tidigare.

Håller med JANKRO, på något sätt borde köpare kunna få en kurs i hur bilen fungerar när det gäller el, gasol, vatten (typ av pump etc.), ljudsystem m.m.

MVH
Hans

Min närmaste husbilskompis får inte använda gasolanläggningen för sin käraste trots att jag visat hur allting fungerar och testat säkerhetsavstängningen, iallafall på spisen och förklarat att kylskåpet har samma funktion.
Dom sätter på gasolen när dom lagar mat sen stänger dom av gasolen direkt på flaskans huvudkran.

Dom kör från eluttag till eluttag för kylskåpets skull, synd att dom inte får känna friheten av att vara helt oberoende ett par dygn.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
.....Man köper väl för det mesta en husbil för att kunna göra vad man känner för, vara oberoende, klara sig helt själv och inte behöva leta efter en förb..... elstolpe så fort man stannar.....

M. mycket v.h. JANKRO.
Just det undrar jag om det verkligen stämmer fullt ut på så många.
Jag tror att många idag absolut vill ha friheten att kunna förflytta sig bekvämt mellan stoppen samtidigt som man får med sig all "lyx" men inte nödvändigtvis att man också vill kunna klara sig helt utan ett beroende av samhället när man väl stannar. Man är kanske inte intresserad av att stanna ute i bushen utan föredrar campingar och ställplatser.
Lite av "camping light" där man i princip har med sig samma komfort och möjligheter som man har hemma.

Om vi skall vara ärliga så är väl alla vi som har husbil med kyl, varmvatten och dusch i viss mån också lightcampare. En riktig hardcore campare cyklar med tält, om ens det.
Svårt att dra en gräns.
 

stenö

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
17504
Medlemskap
2024
Vi har semestrat ca 45 år i båt. 4-5 veckor/år + helger. Fanns inga elstolpar så nog går det utan el. Gick över till husbil för 8 år sedan. Fick några åthutningar för snålhet av hustrun i början, då jag valde bort el. Sedan har det blivit el då det finns, men det fungerar även utan. Laddar då elrullstolen med Hondan.
I början av båttiden handlade vi några liter mjölk på ICA i Öregrund. Frös ner dessa i affären, hämtade dagen efter och använde som kylklampar. Drack sedan upp mjölken då den tinat. Senare blev det gasolskåp i båten.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.398
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jag tycker att gasol anläggningen i bilen är mycket säkrare än gamla elanläggningar på campingar, ställplatser etc. Stolparna.

Anläggningsägaren oftast fastighetsägaren ska säkerställa att elen är okej.
Tveksamt att alla gör det. Hur ofta den periodiska kontrollen ska ske bestämmer resp. anläggningsägare. Bara elen är okej. Deras försäkringsbolag kan även ibland kräva en revisionsbesiktning av elen.

Jag har sett ganska många stolpar under årens lopp som ingen kan ha kontrollerat.
De har ibland varit i mycket dåligt skick.

När man pluggar i kabeln.
Fukt, trasiga, skarvade kablar och ingen jordfelsbrytare i stolpen etc.
Alla tänker nog inte på faran eller vet om den.

Mitt tips: se över alla kablar, inga skarvar och att snuttefilten (stolpen) ser säker ut.
Inhandla en portabel jordfelsbrytare.

Åke
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Vi brukar använda el på ställplatserna där det finns tillgång och är tillfreds och nöjda med det. Men förstår nu att vi trots 40 års campande borde stå i skamvrån som bär oss så illa åt. Får väl börja att ta in på camping för att ingen skall behöva blänga på mig.

Hej! Lungn o fin nu, klart man utnyttjar el på ställplatsen om det ingår i priset. Är ju alltid gott att få laddat tandborstarna o laddat elcyckel utan att behöva köra invertern. Men att betala 50kr extra för en natt med el kan aldrig löna sig om batterierna ändå är fulla. Gasol är ju ändå väldigt effektivt.

Hälsningar Sanddammaren
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Det är kanske dags nu att vi än en gång konstaterar att husbilsåkare är olika och vill leva sina liv i, och omkring, husbilen på väldigt olika sätt (med och utan elstolpe :) ).

En del står aldrig på camping - andra vill ha den säkerhet, service och bekvämlighet som man upplever att en camping erbjuder.

En del vill ha P-platser centralt i tätorter för att få tillgång till affärer och restauranger - andra skyr tätorter som pesten.

En del tycker att meningen med husbil är att resa söderut på kontinenten när man har möjlighet - andra tycker att en dimmig dag i oktober på södra Öland är en höjdpunkt i livet.

En del har husbilen för att besöka marknader m.m. och träffa människor - andra har den för att kunna stå (nästan) ensam vi en älv och fiska.

För en del är resan målet - andra ser målet, med t.ex. bad och umgänge, som det som ger resan innehåll.

En del av oss pendlar dessutom mellan olika behov och önskemål beroende på en väldig massa rationella och irrationella orsaker.

Osv. osv.

MVH
Hans
 

leifn

HBK Medlem
Inlägg
218
Kommun
Mora
HBK-Nr
2053
Medlemskap
2024
Hej! Lungn o fin nu, klart man utnyttjar el på ställplatsen om det ingår i priset. Är ju alltid gott att få laddat tandborstarna o laddat elcyckel utan att behöva köra invertern. Men att betala 50kr extra för en natt med el kan aldrig löna sig om batterierna ändå är fulla. Gasol är ju ändå väldigt effektivt.

Hälsningar Sanddammaren
Själv gillar jag inte när det t.ex finns 5 eluttag o 15 platser o alla får betala lika mycket.Använder inte el sommartid o det känns som man får betala för nåt som andra använder.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Kostnaden för elen påverkar oss säkert olika beroende på hur mycket man är ute. För dom som är ute förhållandevis lite spelar extrakostnaden för tillgång till el ingen större roll och det är liksom inget att ens tänka på. Är man däremot ute månader på ett år kan det säkert svida att behöva betala hyfsat med pengar för något man egentligen klarar sig utan om man bara tänker till.

För egen del kopplar jag i sladden utan att tänka trots att jag skulle klara mig utan. För mig är det ointressant att fundera på alternativ eller andra platser enbart för att slippa el. Jag är ute så få veckor på ett år så jag skulle nog kunna spara mer pengar bara genom att handla något på en rea.
 
Toppen