• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Husbilsåkarens snuttefilt.......

KarinochTommy

HBK Medlem
Inlägg
442
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2024
Kan vara så, även om vi har el så det räcker för en "normal" natt, att vi inte vill ta risken.
Det kanske är tryggare så?

Det kan också vara så att vi inte egentligen vet vad våra batterier och solpaneler tål.
Vi har helt enkelt inte haft tid/ork att ta reda på det?
Så, vi tar det säkra före det osäkra, man behöver inte bekymra sig. Har inte vågat prova.
Bättre att slå sig ner säkert/utan eventuella elbekymmer och slå upp ett glas rödvin :).

Jag känner igen mej själv lite grand. (Både rödvin och elrädsla).
Men nu har jag installerat nya batterier, "Lead/Carbon" 2x100 AH, senaste AGM batteriteknologi, 20% DoD, 1000 cykler.
Plus 250 W på taket.
Så nu minsann är det dags att stå utan stolpe!
På pricken rätt!
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Kul diskussio, är ingen van husbilsåkare, men har under vår korta tid med husbil redan råkat ut för gasslut mitt i natten, o idag gasslut när vi skulle vilmarkskampa.. Finns det ström så kopplar jag på. Ström är inte problem utan gas. Det tar slut när man minst önskar det. Efter mina erfarenheter så är ström inte problemet utan gasen. Man vet alldrig när den tar slut. Då behövs ström. Skulle jag köpa nytt skulle både värme o ström gå på diesel.
 
Senast ändrad:

BEN111

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Lund
HBK-Nr
3198
Medlemskap
2024
Så här ser den ut, husbilsåkarens snuttefilt.

Visa bilaga 198450

Men det är något mystiskt i relationen mellan husbilsåkaren och elstolpen, åtminstone här på Forumet så verkar det som man inte vill erkänna att man har en smygflirt med den reslige stolpen på ställplatsen. Här får vi oftast höra att vi inte behöver någon extraservice mer än en plan yta, vi har ju allt med oss.

Kan inte säga att mina iakttagelser veteskapligt bevisar min tes, att elstolpen är vår egen lille snuttefilt, men visst säger våra egna erfarenheter en hel del.

I juli tog vi en resa upp i Norrland, själva behövde vi inte extern el och tog den inte någonstans, men vi var väldigt ensamma om att inte ha sladden kopplad till elstolpen.

Nu har vi just kommit tillbaka efter en sväng ner i södra delarna av vårt land, En tur där vi varit hänvisade till elstolpen p.g.a. att Janne på byns bilverkstad, gjort en en felkoppling när han bytte ut vårt krossade bakljus, så delar av ljus och laddning inne i bilen inte fungerade.

Kort resumé av vår väldigt trevliga resa:

- Axmar Brygga, alla bilarna stod vid elstolpe och sladden i.

- Kristinehamns ställplats vid gästhamnen. Alla elplatser upptagna när vi passerade, man erbjöd platser utan el, men vissa bilar åkte vidare bl.a. vi själva.
Visa bilaga 198451
Elplatserna i Kristinehamn, fullt.

- Hults sommarhem, Fin ställplats, bara tre bilar och alla tre betalade 50 kr extra och fick el.

- Ullared GeKås ställplats.
Visa bilaga 198453
3 husbilar och en husvagn, priset är 100 kr, ingen el. 2 av husbilarna hade HBK märket där bak på bilen.

Ullared GeKås Camping,
Visa bilaga 198454
Samtidigt över 200 bilar på campingen, alla med elkabeln kopplad till stolpen till priset 280 kr.

Om du träffar Boris, chefen på GeKå´s, viska då i hans öra..."psst, vill ha du ha lite bättre beläggning på ställplatsen, sätt dit elstolpar!"

Borgholms ställlplats.
Nästan helt fullt, den plats vi hittade var allt annat än plan men vi tänkte stanna. Men så blev jag sur.... det skulle kosta 195 kr, men man betalar med appar, den app som jag har nedladdad, EasyPark, skulle då ha 225 kr. Taskig plats, krånglig betalning och fel pris fick oss att snegla över kullen till Kapelluddens Camping. Alla hb´s på ställplatsen var kopplade till stolepn.

Kapelluddens Camping i Borgholm. Receptionen var stängd men plats fixades lätt över telefon. Vi fick en plats på deras s.k. "solsidan" med en helt underbar solnedgång. Rätt många husbilar, flera HBK´are och alla med sladden kopplad till elstolpen. Priset var 195 kr, dvs billigare än ställplatsen som hade en eländig servicebyggnad, här på campingen en nybyggd fräsch servicebyggnad.
Visa bilaga 198456

Grönhögens ställplats på Öland. Alla ställplatser med el upptagna när vi passerade vid 16-tiden, vi åkte därför vidare till.......

Sandviks Camping på Öland, trevlig naturcamp med ställplatser utanför bommen och på stranden, men bara 2 husbilar stod på de bästa platserna som är på stranden och kostar 150 kr, men tyvärr utan el. På platserna med el, liten bit från stranden var vi 9 husbilar, som var och en betalade 260 kr.

Sedan gick resan vidare norrut och det blev Trosa som blev vårt nästa stopp. Elplatserna med det trista läget bakom servicebyggnaden var helt fullt, pris 280 kr. Däremot fanns det massor av lediga platser med direkt havsutsikt vid Östra Hamnplan till priset av 140 kr, men utan el.

Vet inte varför, men visst har vi ett elberoende, eller är det bara lättja och av gammal vana vi dras till elstolpen, trots korta besök och solcellerna på taket?

TommyD
Det är bara att konstatera att vi har olika behov och intressen. Ingår el i ställplatsavgiften tror jag de flesta kopplar upp sig.
Ett bra exempel på att det fungerar med enbart gasol och solceller är t ex när HBK har sin årliga årsstämma/möte. 500-600 husbilar står parkerade utan el o alla har har bra flyt o stämningen är på topp.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
806
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Gasol tar alltid slut under natten, speciellt om det är kallt ute så att värmen används. När man har 2 gasolflaskor så är den andra reserv och man bör snarast fylla på eller byta ut den tomma flaskan som då blir reservflaska och man kör slut på den påbörjade förra reservflaskan som blir huvudflaska.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.481
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Vi har lagt märke till att det finns många platser kvar på SP men folk åker förbi om el inte finns.
Det har varit en mycket intressant sommar med mycket folk gåendes och ståendes inspekterande av elstolpar
och pratat med folk om att "låna" ström av varandra.

Vi har ingen plats för 100-160W solceller på vårat tak.
100Ah batteri.
Och Nette vill ha perkulatorkaffe :)
Vi kopplar in oss, men detta år så har vi oftast blivit utan
då det oftast finns fler platser än "snuttefiltar".
Nette har varit duktig och nöjt sig med Gasol värmt vatten och brygg kaffe eller pulver.:)
Vi står en weekend utan laddning från stolpe i vanliga fall.
 

rohde71

FD HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Ljusnarsberg
HBK-Nr
28778
Medlemskap
2022

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
842
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
I sommar har jag blivit erbjuden flera gånger att koppla in mej på grannens sladdvinda som står under bilen, som i sin tur är kopplad till stolpe som han betalt för. Är det vanligt att man gör så? Jag behöver ingen el så vissa grannar verkar bekymrade och vill hjälpa mej!? Vid ena tillfället bjöd jag faktiskt in grannen till min Nesspresso maskin och förklarade att jag har ett halvt kärnkraftverk i dubbelgolvet.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Litet "off track" men jag har spenderat en del tankemöda åt att förstå varför vissa platser är överfulla medans andra inte långt därifrån är tomma. Det är helt klart inte bara tillgången till el som styr.

Exempel:
Gott om bilar på grusparkeringen vid Läckö slott men tomt på ängen vid Kedumsviks gård (med el!) några mil därifrån.
Gott om bilar i Hällevik på Listerlandet men halvfullt på platsen i Torsö hamn några kilometer bort.

Jag tycker mig ha spårat två viktiga faktor som bestämmer beläggningen. För det första hur "känt" stället är och för det andra om det ligger hyfsat nära de stora vägarna. Stegeborg ligger inte nära en stor väg (nåja E22 några mil bort) men är välkänt och välordnat och därför nästan fullbelagt för det mesta.
Hesjöbadet i Målilla eller Seglora camping (100 kronor för en husbilsplats på gräsplan med el!) ligger långt från större vägar och är nästan tomma (Målilla ensam bil, Seglora tre bilar).

MVH
Hans
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.481
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
I sommar har jag blivit erbjuden flera gånger att koppla in mej på grannens sladdvinda som står under bilen, som i sin tur är kopplad till stolpe som han betalt för. Är det vanligt att man gör så?
Inte så bra att "låna" el om det är så att man betalar extra för elen och sedan inte betala för sin el.
Dom platser som det varit aktuellt på och som jag sett så är det när elen "ingår"
i priset som man betalar och då spelar det ju ingen roll tycker jag.
Problemet blir ju när 2st bilar skall dela på en 10Amp säkring i stolpen.

Kokplatta är ju inte att tänka på.
Vissa anser att kokplattan skall fram så fort man står på el så att man kan spara gasol och ändock betalar för mycket för elen (som vissa anser).
Våran kokplatta är med oss men har bara använts 2ggr på 7år. Dags att kasta ut den. :)
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.481
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Tack så jätte mycket. Den har vi missat totalt.
Vi har sett den "dyra" bryggaren som vissa HB firmor har och tycker inte att 800:- och där över
är ett rimligt pris för oss.
Jag skall kolla om inte SeaSea har den lokalt här i stan. Åter tack för länken.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.578
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Funderar lite över vad det kan bero på att utfallet av undersökningen inte stämmer överens med svaren som ges här på forumet.

Av alla sveriges husbilsägare så är det en relativt låg andel som finns här på forumet regelbundet och får del av all den kunskap som finns här. Att nya HB-ägare inte får utbildning i större utsträckning av säljaren har redan berörts här. Det kan vara en orsak till att man tror sig behöva el.

Många går från husvagnsliv till husbilsägande och ser sin nya husbil som en modernare variant av husvagnen och campinglivet, precis som de flesta campingägare och myndigheter gör. De allra flesta husvagnsägare tar fram elkabeln det allra första de gör då de stannat för övernattning. Denna vana, och den utrustning man har, gör att man fortsätter som vanligt.

Och så har vi alla de som tycker sig behöva en rejäl TV och den går ofta på 230 v så då finns inga alternativ för de flesta av dessa.

Sen har vi flocken. Vi är sociala varelser och då gör vi som alla andra för att smälta in.

Detta sista kan också ha betydelse då man ställer en fråga här på forumet: Om det är en stor majoritet som svarar i en riktning så kanske man undviker att svara för att undvika nedlåtande kommentarer som ofta vill bli fallet här på forumet.

För att illustrera detta med okunskap:
Stannade på Boforsudden Karlskoga en natt. El gick inte komma ifrån för det ingick men hade jag inte använt el någon gång hitintills i år så kunde det kvitta denna gång också, det var ju varmt och gott och tog inte så mycket gasol till värme.
Grannen, med en ganska ny husbil, noterade att jag inte kopplat in kabeln och undrade varför. Jag svarade ärligt lättja och det behövs inte.
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Vi fricampar oftast men tar in på ställplats typ var 5:e dag på semestern och laddar eltandborstarna...
Allt annat i plåtisen går på 12V.
På helgerna resten av året så står vi oftast vid någon badplats, naturreservat, småbåtshamn eller en p-plats i en ny stad.
Vi har 2 x 95Ah och 150W solceller och kompressorkyl, men har alltid full kräm i batterierna.
Älskar friheten att kunna stå var som helst utan att vara beroende av elsladd.
På vintern kan det dock vara skönt och lite lyxigt att ligga vid en elstolpe.
 

Scaniaboy

HBK Medlem
Inlägg
543
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11284
Medlemskap
2025
Står på Bauergården över 30 bilar och alla står med en sladd i elstolpen. Kvalitén på sladdarna kan diskuteras.
Elen ingår i priset på Bauergården. Synd att man inte kan välja bort. Allt för många som bakar in elen i ställplats priset. Trist. Om elen ingår så använder jag den annars står vi ofta utan.
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Elen ingår i priset på Bauergården. Synd att man inte kan välja bort. Allt för många som bakar in elen i ställplats priset. Trist. Om elen ingår så använder jag den annars står vi ofta utan.
Ja såklart man använder ”gratis” el.
Bästa är ju om man har möjlighet att välja.
8330EBBC-397F-4181-9221-A32F4914E609.jpeg
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Att baka in elen i priset är bara ett sätt att tjäna mer pengar. 50:- är det vanligaste priset för el, långt ifrån vad man förbrukar per dygn. I alla fall sommartid. Var för några år sedan på en liten camping i Småland där man fick en bricka att hänga på eluttaget & betalade för vad man förbrukade. Det skulle vara standard att det var på detta viset.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Om vi går tillbaka till början av tråden och de observationer "Los Suecos" gjorde så tycks ju inte priset för el vara något problem för de flesta. Om elpriset hade haft betydelse så borde ju "alla" stå på platser utan el och inte tvärtom som nu är fallet.

MVH
Hans
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Om vi går tillbaka till början av tråden och de observationer "Los Suecos" gjorde så tycks ju inte priset för el vara något problem för de flesta. Om elpriset hade haft betydelse så borde ju "alla" stå på platser utan el och inte tvärtom som nu är fallet.

MVH
Hans

Skrev redan för över två år sedan.... ”Därför tror jag inte att priset egentligen är vårt tyngsta argument, har tvärtom sett exempel på att vi husbilsåkare är ett generöst, på gränsen till slösaktigt folk.”.... i tråden:

Har under åren med husbil, sökt vara uppmärksam hur vi är som besökare/turister, vad vi som en del av besöksnäringen söker och är villiga att betala för - troligen en gammal yrkesskada som tyvärr inte täcks utav yrkesskadeförsäkringen. :)

Det har i alla fall fått mig att tvivla på mycket som presenteras som sanningar här på Forumet, verkligen är sanningar och framförallt att vissa uppfattningar verkligen representerar vad en majoritet av husbilsåkarna tycker, tror inte det.....

Just i den här tråden handlar det elen och priset, min uppfattning har jag redan redovisat genom att kalla elstolpen för vår egen snuttefilt. Vad gäller priset är min generella uppfattning om husbilsfolket att man inte alls är speciellt ekonomiskt försiktiga, tvärtom. Vi är en viktig grupp besökare för orterna vi väljer att besöka.

TommyD
 
Toppen