• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Grekisk gathund - Rädda Criss!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 1633

Guest
Sv: Grekisk gathund - Rädda Criss!!

Fantastiskt !!!
I morse loggade jag in på IcaBanken i ett annat bankärende och vad ser jag!!!... tänker vad är det som är fel? Vad för pengar ha nu kommit in på detta konto... ? Men det var inget annat än vad det kunde vara, pengar till Criss räddning..

TACK ALLA SOM HJÄLPT CRISS TILL ETT BÄTTRE LIV

nu har hon bara några dagar värme i grekland innan hon får ta sin räddningsresa till Sverige!
Vill ni fortsätta sätta in pengar?
Gör så så får de pengarna gå till något välgörande hundändamål!

crissbet.jpg


:yes: :yes: :yes: :yes: :yes:
 

peppar

HBK Medlem
Inlägg
224
Kommun
Örebro
HBK-Nr
7944
Medlemskap
2024
Sv: Grekisk gathund - Rädda Criss!!

vad roligt att det finns så många givmilda personer här i hbk, criss får nog en chock när hon kommer från soliga grekland till kalla vintersverige, överskottet kanske kan gå till en varm vinterjacka till hunden :)
 
T

Teddi

Guest
Sv: Grekisk gathund - Rädda Criss!!

det är inte ja själv,,ock han-hon får träda fram själv,,

men såpass mycke vet jag att jag ska passa hunden ibland,,
vill också skicka ett hjärtetack till oss alla som ställt upp..
de visar i allra högsta grad på solidaritet ock kamratskap,..,

fan,,ja känner en stor stolthet att vara med här:D

god-natt!!
 
F

F.d. 5080

Guest
Sv: Grekisk gathund - Rädda Criss!!

Hej kära HBK-vänner!

För det första vill jag tacka för det stora engagemang ni gett detta ärende! För det andra vill jag tacka Peter (muskatten) som räddade livet på Criss... och för det tredje vill jag tacka Carola, som är djupt engagerad i hur våra vänner behandlas, inte bara här i Sverige, utan i hela världen.

Jag har åtagit mig, att koncentrera mina närmsta 10-15 år till Criss! Anledningen till detta är bl.a. att jag själv 2001 förlorade min älskade "Jason" som var en hane av blandras. Där efter bestämde jag mig för att inte utsätta mig för denna förlust ytterligare en gång. När jag under "sommaren" i år (efter skilsmässa o elände) bestämde mig för att åka på semester norrut, kände jag att jag saknade något....

Därav mitt beslut! Jag var ett tag på jakt efter en Jack Russel, men när jag läste om Criss öde, insåg jag att det var en god vän jag var på jakt efter, oavsett ras Då bestämde jag mig! "Rädda detta lilla djur", eller bry dig inte. Nu kunde jag inte låta bli att bry mig, så nu blir det så här!

Må gött, mina vänner. Det gör jag!

Mvh
Lasse Stjärnsand
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Grekisk gathund - Rädda Criss!!

Nu när denna varelse kommer att få tillvaro som inte det minsta kommer att påminna om dess tidigare erfarenheter vill jag bara påminna om att det finns en hel del sällskapsdjur, hundar och katter, även här hemma som inte sköts på ett sätt som är önskvärt.
För närvarande har vi en hund som kommer från djurskyddet i Kristinehamn och även ett par tidigare hundar kom från ägare som hade "tröttnat" på sina kamrater.
Visst ja, även vår katt kommer från djurskyddet, men från djurskyddet i Karlstad.

Kanske lite cyniskt men med de kostnader som en hund från Grekland medför kanske man kunde skaffa ett fungerande hem åt betydligt fler djur som far illa här hemma.:confused:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Grekisk gathund - Rädda Criss!!

Det ena utesluter inte det andra väl! Vi har nyligen tagit hand om en förmodat hemlös katt och den äter som en häst. Den har tjocknat såpass att vi kallar den "Tjocken"! Förhoppingsvis kommer han att minska takten i ätandet nu när han är trygg i ett hem.

katt.jpg

Jag tycker att HBK:s medlemmar skötte det här med Criss alldeles lysande bra!

Jappe
 
Senast ändrad:
T

Teddi

Guest
Sv: Grekisk gathund - Rädda Criss!!

ja har en liten undran,,
varför inte flyget till göteborg--landvetter i stället för arlanda om det är möjligt,,

flygburen kan ja tänka mej att köpa om också detta är möjligt??
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.147
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Grekisk gathund - Rädda Criss!!

Hej Teddi.... och alla andra som gjort Criss nya liv verklig

Jag har kollat vilka flygplatser som teoretiskt skall fungera....Så landvetter är inga problem.... sen angående flygburen.... jag vet inte vad de kostar i Sverige.... men när min dotter tog sin hund från Turkiet så köpte hon en bur på blocket för 1 500.- sen fick hon betala extra på flyget båda vägar.... en bur här har jag sett kostar 120.-€ sen kan den ju säljas efter resan.... Men tycker du att du vill fixa buren och sända med den så är det helt ok.... men var vänligt då och informera mig så vi inte sitter här med två burar..:twitcy:
Criss är nu "rumsren" två nätter fick jag gå upp och släppa ut henne men sen har hon hållit sig över de övriga nätterna.... Criss är väldig sällskaplig och följer mig som en skugga...sen har hon också lagt på sig och gått upp några kilon....
Vi hoppas att hennes "hemfärd" blir första helg i dec... om det fungerar för Lasse... Sender även med en bild av "vildhunden"

Tullverket kan läsa av mikrochips vid ett antal platser i Sverige.


Tullverket har mikrochipsläsare av följande märken: DataMars, Handyreader och ISO MAX. De läser de flesta på marknaden förekommande mikrochipsen. På dessa platser finns mikrochipsläsare:


Södra Sverige

Ystad
Tullkontor i Bornholmsterminalen

Trelleborg
Kocken

Malmö
Tullkontor på Sturup, Öresundsbron, Malmö Central, Svågertorp.

Helsingborg
Fordonskontrollen Läge 3, HH Ferries Läge 4, passagerarfiltret Knutpunkten.

Västra Sverige

Göteborg
Danmarksterminalen, Tysklandsterminalen, klareringsexpeditionen Arendal, Landvetters Flygplats I Svinesund, Hån, Eda, Storlien och Tärnaby finns mikrochipsläsare på klareringsexpeditionerna.


Östra och mellersta Sverige

Karlskrona
Verkö

Norrköping
Kungsängens flygplats

Arlanda flygplats
Terminal 2, Terminal 5

Stockholm/Roslagen
Bromma flygplats, Tegelviken (Viking Line), Värtahamnen (Silja Line), Kapellskär.

Nyköping
Skavsta flygplats

Örebro
Örebro / Bofors flygplats

Norra Sverige

Sundsvall
Tullhuset

Umeå
Umeå flygstation

Luleå
Luleå flygstation

Haparanda
Tullstationen

dutt.gif
 

Bilagor

  • P1010239.JPG
    P1010239.JPG
    587,5 KB · Visningar: 13
Senast ändrad:
F

F.d. 1633

Guest
Sv: Grekisk gathund - Rädda Criss!!

Det viktiga med buren är att den är godkänd för flyg och att den är så hög att Criss höjd från golv till toppen av på huvudet multiplicerat med 1,1.

tex
55cm x 1,1 = 60,5cm

skulle man mäta för lågt och buren är precis i storlek kan flyget neka resan... så ta hellre till lite. Buren ska mätas invändigt från golv till tak.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.147
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Grekisk gathund - Rädda Criss!!

Tack Carola.... min dotter informerade mig ung samma sak när vi tog hunden från Turkiet.... Hon hade den största bur som går att uppbringa :swoon:.... hade hon inte tagit hunden så hade jag kunnat använda buren som båt :twitcy:...
 

Bilagor

  • P1010011.JPG
    P1010011.JPG
    142,9 KB · Visningar: 12
Senast ändrad:
T

Teddi

Guest
Sv: Grekisk gathund - Rädda Criss!!

hej carola o peter,,ja får inte tag i lasse så ja vet inte flygplatsen,,men 60 mils fördel till gbg,,,


hundburen tänkte ja om den passar till en golden,,??
ock om den inte skall i retur,,ni kanske behöver den själva?
annars löser de sej,,tack för ett bra jobb!!

:D:D
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.147
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Grekisk gathund - Rädda Criss!!

Jaha :twitcy: det var så du tänkte.... Det berror på hur stor din Golden är.... för den bu Criss åker med är för liten till en fullvuxen Golden... Sen vet jag inte vad som händer med buren efter resan.... men allt går att ordna.... annars har nog min dotter kvar sin bur.... den passar till en fullvuxen golden och hon bor i Örebro.... så är du intress. får du gärna höra av dig....Och tack för stödet :yes: och tack till alla ni andra som har bidragit till att lilla Criss får möjligheter till ett långt bra liv....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen