• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Grekisk gathund - Rädda Criss!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
I

Ice-Man

Guest
Sv: Grekisk gathund - Rädda Criss!!

Det ena utesluter inte det andra väl! Vi har nyligen tagit hand om en förmodat hemlös katt och den äter som en häst.

Vi tag hand om en katt som bott i byn hela sitt liv. Katten är ett år äldre än vår hund och det unika med den katten var att den alltid kom och strök sig mot hunden när vi var ute på promenad. Katten fräser åt andra hundar och vår hund jagar andra katter...
Första ägaren flyttade och då flyttade katten till en grannes uterum. När vi påbörjade renoveringen av vår nuvarande bostad så upptäckte katten att det var rätt trevligt att vara hos oss och han flyttade in på heltid. När han kom till oss var han en mager stackare full med fästingar och öronskabb (som han delade med sig av till vår hund).
Han har nu egen ingång (kattlucka som öppnas med magnethalsband).

Nu ett drygt år senare mår han prima. Ett tag var han på gränsen till tjock, men det är stabiliserat nu.
Bjuder på en bild av vår "Morris". Hans svans är amputerad då han vid ett års ålder var med om en trafikolycka. På bilden ligger han och smaskar på ungsbakad gädda - det tycker han är "gädde-gott" :)

DSC_0366.jpg
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Grekisk gathund - Rädda Criss!!

Criss resebur är inhandlad tog en modell större än den jag tittade på första gång.... Buren kostade 125.-€ hos veterinären.... försökte pruta... men det gick inte på varorna sa han....seen sa han men det går bra på mitt jobb.... Hade tänkt påbörja resan till Athen i går.... men jag väntar på ett brev som skulle ha dyckt upp.... jag hoppas det finns på posten i morgon så vi kan komma vidare.... Ang den svarte schäffer så pratade en vän och jag med ägaren i helgen när han dök upp.... min vän hjälpte mig och jag förstod inget av vad de sa.... Sen säger min vän... Peter ta det försiktig... akta dig så att du inte gör dig ovänn med mannen.... Han säger att han ger hunden mat o vatten varje dag.... Men då ljuger han sa jag... Vi kan inget göra just nu sa min vän....I måndags blev Criss jättesjuk och spydde ner HB:en... jag blev jätterädd för jag trodde att hon var förgiftad....så jag går ut för att leta efter något... då hittar jag en död kattunde påå ca 6 månsders ålder.... precis bakom HB;en.... en sak är säkert att hundrarna har inte dragit hit den döda katten och inte springer en katt hitt och blixtdör och faller ner mitt bland hundarna.... en hund sover dygnet runt ute vid HB;en så hit kommer inga katter... på dagen är det alltid minst 3 hundar runt HB:en....och då kommer inte katterna hit.... kanske en död katt framför din dörr betyder något här i Grekland..??...
jag har fortsatt att ge hunden mat under veckan.... i dag dök ägaren upp och jag tänkte när han åkt sin väg så skall jag kolla om hunden fått mat.... det hade den inte.... som vanligt gjorde jag en stor portion till henne som jag ger henne när det är mörkt så att ingen ser mig gå till hunden....Hun blir så överlycklig och verkligen tittar mig i ögonen som om hon sa hjälp mig..... Jag tänkte att jag kapar vajern och kedjan straks innan jag åker härifrån.... tar dem med mig och slänger dem i en continer längs vägen... sen kan jag tyvärr inte göra mer för henne....
Just nu ligger Criss och sover bredvid mig i soffan.....Nu är hon helt rumsren och sover hela natten fram till 6-7 tiden nästan 12 tim....
 

Bilagor

  • P1010170.JPG
    P1010170.JPG
    136,7 KB · Visningar: 4
Senast ändrad:

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Sv: Grekisk gathund - Rädda Criss!!

Jag ligger här i sängen med flatten jämte och läser det extremt sorgliga, hur hemskt en del människor behandlar djur, särskilt i vissa länder.
Jag kommer aldrig någonsin mer att besöka länder där djur behöver lida i onödan. :mad:
 

Roffe1

HBK Medlem (P)
Inlägg
253
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: Grekisk gathund - Rädda Criss!!

Criss resebur är inhandlad tog en modell större än den jag tittade på första gång....


Bra jobbat Peter men var försiktig så du inte råkar illa ut, jag hade gjort precis som du har tänkt göra.

Hur har det gått för valparna - har de svultit ihjäl?
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Grekisk gathund - Rädda Criss!!

Misstänker att även om hunden kommer loss så söker den sig rätt snart tillbaka till sin gamla vanliga plats, tyvärr. Det är ju där han är van att bli utfodrad.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Grekisk gathund - Rädda Criss!!

Criss försöker att njuta av resan till Lasse och mot Sverige......
Det går förvånnads värt bra med Criss..... inte har hon någon hemlängtan till Makri....

I dag är det varmt ca +18 i skuggan vi har kommit mer än halva vägen till Athen.... men det är svårt att inte hamna på betalvägar här nere, de har byggt om och nästan hur man än gör så hamnar man på betalväg.... och skit dyrt är det också..... ca 10 spänn milen:swoon:

Kram Peter & Wovi o Criss

P1010277.JPG
 
F

F.d. 53022

Guest
Sv: Grekisk gathund - Rädda Criss!!

Lasse är nu på väg till Kastrup för att kl 13 flyga till Aten och träffa Peter och Criss. Lasse kommer att bo med Peter i husbilen en natt, för att på söndag flyga till Kastrup med Criss.
Lasse tackar er alla för den positiva feedback han fått.

Lasse/Bosse
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Grekisk gathund - Rädda Criss!!

Hej på er alla....

Vaknade i dag vid 07-tiden till ett fruktansvärt oväder.... regnet trummade öronbedövad på Hb-taket.... och åskan gick stup i ett.... så Wovi kröp under mitt sovtäcke...
Det var uppehåll ca 09 då passade jag på att ta scootern och köra efter morgonbröd i en liten by ca 05 mil härifrån.... När vi skulle hem statade inte scootern (China modell) Wovi satt på scootern och bara tittade på mig... skall du inte köra snart.... Av med tändstiftet det var tort som fnöske... jag har en liten slang i lådan på scootern... sög upp bensin från tanken och blåste det in i ett hål som jag har gjort vid luftfiltert.... och lite in vid tändstiftet.... sen provade jag..... RRRRRRRRRrrrrrrrRRRRRrrrrrrRRRRRRRrrrrrrrrRRRRRRR..... om och om igen.... två män och en kvinna står nu bredvid och tittar på oss.... ena mannen säger något på grekiska som jag inte förstår.... Alla vickar snart på huvudet och jag är nu trött på att försöka mer.... så jag tänker ställa scootern och gå och lifta den 0,5 milen hem.... ställer scootern vid affären..... presic nar jag skall ställa ut stödet så provar jag lite omedvetet om den startar..... Vrrroooooommmm... snabbt hem innan regnet kommer..... det tar inte mer än ca 5 min efter jag kom hem.... så börjar regnet vräka ner....vid 10 -tiden blir det frukost.... när jag sitter i lugn och ro och äter så tänker jag kanske om regnet lugnar sig så kan jag ju tvätta Hb.... bilschampo och lång borste har jag ju.... att bli lite blöt gör inget.... så nu vet jag vad jag skall göra när jag ätit färdigt....
Efter frukosten hoppar jag ut ur Hb:en.... och möts av ett strålande solväder.... kl 12 hade vi säkert 25 i skuggan.... och nu lokal tid 15.45 så har vi 22 i skuggan.... Så lasse får åka i en smutsig Hb...... Men jag hoppas att vädret håller i sig, i vart fall tills han skall hem....

Kram Peter & Wovi o Criss...... tänkte eftersom vi har Hb så kanske man skall säga Cramer....:twitcy:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Grekisk gathund - Rädda Criss!!

Jaha.... Då kom Lasse & Criss iväg..... visserligen två timmar försenad... Så Lasse kör försiktig, du är säkert lika trött som jag.... det blev högst 4 tim sömn i natt..... Jag kännde att Lasse är rätt person för lilla Criss och önskar dem många fina år tillsammans....
För mig återstår nu storstädning av hb:en och en massa mattor och täcken som skall tvättas.... visserligen har ja tvättmaskin ombord.... men här var jag är just nu fiinns det inget tapvatten.... annat än medelhavet... Och än en gång vill jag tacka alla er som har hjälpt till att ge Criss möjligheten till ett långt liv.... sen får vi se vad som händer i Grekland framöver .....

Kram Peter & Wovi
 
F

F.d. 1633

Guest
Sv: Grekisk gathund - Rädda Criss!!

Ett Fantastiskt jobb du gjort Peter!! hoppas nu att resten av resan blir en skön och härlig och att du kan njuta och se tillbaka på den månad du så generöst uppoffrade till lilla Criss!!

Tack till Lasse som kunde rädda denna tjej och ge henne ett varmt och kärleksfullt hem!

Jag ska prata med Lasse nu när han kommit hem och se vad hans utgifter hamnade på. Så vi kan se om det blivit något överskott på alla pengar som ni här på husbilsklubben bidragit med! och vart ni isfall vill att dessa pengar ska tillfalla?

Hoppas ni alla haft en härlig adventshelg. Min har bestått av familj och glögg mm. Samt 6tim akut insats för räddning av en stackars hund vars matte inte hade någonstans att göra av sin kompis då han drabbats av Cancer och skulle opereras och behandlas på sjukhus en tid. Och sen inte visste om och när han skulle kunna ta hand om sin hund igen. Och det ser nu ut att vi hittat honom ett bra och kärleksfullthem =)
 
F

F.d. 1633

Guest
Sv: Grekisk gathund - Rädda Criss!!

Jag har ett förslag på vart överskottet kan gå till. Som kommer hjälpa många hundar inte bara denna vinter utan alla kommande vintrar och ruskiga stormiga dagar året runt. Rescuet sköts av ett hängivet par på Irland och det sköter det väldigt fint. (har själv varit på plats och sett deras dog rescue) underbart varma och fantiskt hängivna människor.

Det står i artikeln att det är sista november som är sista möjliga dag. Men hundar utan hem har bla köpt in en isoleringskennel för ev sjuka hundar för ca 16000kr innan bidragen hunnit in för att kunna rädda och hjälpa så många hundar som möjligt i tid. I nuet gjuts det bla grunder för kommande kennlar.

Jag hoppas att ni tycker detta kan vara ett bra sätt att göra något bra av de fina bidragen ni satt in för Criss räddning. Och det skulle kännas bra om pengarna kunde gå till att rädda andra hundar.

Hundarna har inget skydd mot kylan. Hjälp hundarna in i värmen i vinter! - Hundar utan hem

Hundarna har inget skydd mot kylan. Hjälp hundarna in i värmen i vinter!

Coolronan dog rescue räddar hundar från flera olika dog pounds. Varje dag får de samtal om hundar som ska avlivas och för att hjälpa till har de satt upp rastgårdar. Men hundarna har ingenstans att skydda sig mot vind, regn och kyla. Det var en nödlösning som var acceptabel under vår, sommar och höst för hundar som annars skulle avlivas. Men nu kommer vintern och det blir kallt även på Irland. Just nu har 30 hundar inget vindskydd eller tak över huvudet.

Hjälp oss att hjälpa hundarna in i värmen!
Vi vill hjälpa dem genom att samla in till en kennel med 5 ”rum”. Varje rum har plats för 2 mellanstora – stora hundar.

Beställer vi kenneln den sista november så kommer den att levereras före jul. Hjälp oss att genomföra detta. De hundar som inte kan gå in i jul riskerar att hämtas och avlivas av kommunen.

- 1 rum för 2 hundar kostar 3600 kr
- 1 hundplats kostar 1700 kr

Hjälper du oss med ett helt rum så får du döpa kenneln och vi sätter upp en skylt med ditt namn eller om du vill tillägna den till någon.

coolronankennel.jpg

Så här ser kennlarna ut. Men vi
kommer att sätta upp egna större
rastgårdar utanför.

***redigerade bort postgironummer och önskan om inbetalningen här då detta endast är för information om vart jag tyckte överskottet från Criss bidrag skulle kunna gå till*********
 
Senast redigerad av en moderator:
T

Teddi

Guest
Sv: Grekisk gathund - Rädda Criss!!

hej carola,,jag blir gärna medlem i den ideella förening som du hjälper,,har du namnet o lite info??
tack-ove,,
 
F

F.d. 1633

Guest
Sv: Grekisk gathund - Rädda Criss!!

hej carola,,jag blir gärna medlem i den ideella förening som du hjälper,,har du namnet o lite info??
tack-ove,,

Hej Ove,

Genom den här länken kan du bli stödmedlem till Hundar Utan Hem
bli stödmedlem i

På hemsidan: www.hundarutanhem.se kan du läsa om oss mm. Under rubriken hjälp Oss, finner du olika vägar till att lämna bidrag eller erbjuder sig som medarbetare.

Väl mött
Carola
 
Senast redigerad av en moderator:

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Grekisk gathund - Rädda Criss!!

Hej!

Det har vart en Fantastisk resa med Criss!
Involverat hängivna djurvänner, så även mig.

Men kanske bör vi vara försiktiga i att använda HBK som det forum för sökande om bistånd i allmän hängivenhet?

Att Criss tog oss till hjärtat, det startade med just Husbil & där efter Criss!

I all väl-mening, men börjar ändå inte tråden "glida" mot enbart Bistånd?
Där i tycker jag att det finns flertal Andra/spjutspets organisationer som gör just detta: Bistånd på internet!

Vänligen nyttja HBK till om möjligt, kärnämnet: Husbilar!

Sedan lär vi alltid se och även oftast njuta av mängder med inlägg som är i ytterligheterna,
men just som kärnpunkt "bistånd/hjälp organisationer" tycker jag att vi bör undvika i HBK trådar!

Nu är det väl lika bra att jag tar på "skölden" inför div. påhopp... :oops:

Men... Så här tycker jag!
Magnus
 
F

F.d. 1633

Guest
Sv: Grekisk gathund - Rädda Criss!!

Ingen fara från min sida Stollen.

För min del så vill jag endast att de som varit med och bidragit här ska få bestämma vart överskottet från Criss räddning ska gå till. Då det var ni som bidrog till hennes räddning. Och lade in ett förslag då jag inte fått in några förslag på förfrågan tidigare. Och kopierade in texten från sidan som ber om bidrag som jag föreslog, så att ni skulle veta vad det var jag tyckte pengarna skulle gå till. ( jag tar bort nedersta meningen om vädjan till bidrag eftersom jag inte är ute efter att be om flera bidrag utan efter om ni tycker detta är ett ändamål som känns OK för er som bidragit att låta överskottet gå till)

Helt rätt Stollen det såg tokigt ut. Därav redigerade jag lite inläggets nedre del.

//Carola
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 1633

Guest
Sv: Grekisk gathund - Rädda Criss!!

Jag fortsätter att redovisa här som jag gjort hittils i hur det gått med Criss räddning i form av de bidrag som kommit in och vad pengarna sen gått till. Samt vad överskottet blev som jag önskar att det går till något tänkvärt i Hundars tecken.

crissbet.jpg


Passar även på att tacka alla igen som på ett eller annat sätt bidrog till att Criss kom till sin Husse i Sverige.

God Jul och Gott Nytt år
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Grekisk gathund - Rädda Criss!!

Inte alls min mening att försöka dra igång något "biståndsprojekt" - bara en tanke som slog mej.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen