• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Grekisk gathund - Rädda Criss!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej HB- vänner
Jag har en liten undran.... en liten gathund har sökt värme hos mig....:spinny:
Mem tyvärr så kan jag inte ta med hunden under min långa resa....
Men om någon i HB-klubben elller vän till en klubbmedlem är intresserad så kan jag fixa allt som behövs (Veterinären) för att ta in hunden i Sverige....
Hunden är en liten flicka på ca 4 mån (tror jag) .... man har berättat för mig att en dag låg det fyra små valpar i hamnen.... de var fortfarande i behov av sin mamma .... folk i hamnen försökte mata dem.... men snart dog tre av dem.... men denna lilla honan hade en stark livsgnista och överlevde mot alla ods....
Så om där är någon som vil ha hunden så tar jag den med mig när jag kör vidare en dag nästa vecka..... annars måste jag lämna den åt sitt öde...:(
Fler bilder kan skickas

Kram Peter & Wovi
 

Bilagor

  • P1010154.JPG
    P1010154.JPG
    416,2 KB · Visningar: 45

adriatik660

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Åland
HBK-Nr
7153
Medlemskap
2024
Sv: Grekisk gathund

Hej jag har inte något råd till dej, men jag förstår ditt problem och dina känslor för en god kamrat som en liten hund kan vara.Jag har själv varit med om att förlora min älskade hund golden Laban i en vårdnadstvist och fast jag har förlorat flera brudar och sambos så förlåter jag aldrig mej själv för att jag lämnade min hund. Det kommer i mina tankar då och då.Så försök ordna att hunden får det bra. Lycka till Hälsn. Torvald
 
F

F.d. 1565

Guest
Sv: Grekisk gathund

Du ska INTE ta hunden med till Sverige, för det krävs att hunden har godkänd rabiesvaccinering, två sprutor med minst en månads mellanrum. Att hunden har godkänt husdjurspass samt övriga vaccinationer och avmaskningar som krävs samt är chipmärkt för jag antar att hunden inte har någonting av detta.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Grekisk gathund

Hej och tack Torvald för dina fina ord..

Det är kanske ingen tröst... men jag tror att du.... då gjorde så gott du kunde.... sen med tiden kan man ju ångra sig....Jag skall se vad jag kan göra... men just nu ser det mörkt ut för den lilla stackaren.... som just nu ligger vid mina fötter och sover...

Kram Peter & Wovi

Hej jag har inte något råd till dej, men jag förstår ditt problem och dina känslor för en god kamrat som en liten hund kan vara.Jag har själv varit med om att förlora min älskade hund golden Laban i en vårdnadstvist och fast jag har förlorat flera brudar och sambos så förlåter jag aldrig mej själv för att jag lämnade min hund. Det kommer i mina tankar då och då.Så försök ordna att hunden får det bra. Lycka till Hälsn. Torvald
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Grekisk gathund

Hej igen Ice-Man...

Skönt med suportrar som känner till en och rekomenderar en :D.... Jodå hur jag skall göra är inga problem.... problemet är att när jag kör så har den just nu igenstans att ta vägen eller få värme och mat.. viserligen blir jag här nästa vecka också så jag hoppas någon vänlig person kan ta till sig den lilla valpen.... Tack också för att du rekomenderar mina reseberättelser... även om jag inte har skrivit så mycke på sista tiden.... men där ligger en hel del som skall renskriva... så gott det går när man har dyslexi....

Önskar dig och alla andra i HB-klubben en skön kväll

Peter & Wovi.... som sitter och tittar ut på måsarna som flyger över medelhavet

Canario: Peter vet redan allt det där då han genomgått processen med två hundar redan där nere... Se gärna hans tråd om Turkiet (http://www.husbilsklubben.se/forums/t54435/) - väldigt läsvärt!!!

Peter: Du har ett stort hjärta!!! Jag hoppas någon där nere kan ta hand om hunden.
 

Bilagor

  • P1010155.JPG
    P1010155.JPG
    395,7 KB · Visningar: 14
T

Teddi

Guest
Sv: Grekisk gathund

jag är alldeles tagen av denna tråd,,men de förvånar mej inte ett dugg,, att det finns folk som så hjärtlöst skiter i sina hundar,,
på 80-talet var vi på madeira,,då ville dom ha synpunkter av turister,,dom hade nämligen beslutat avliva alla gatuhundar,,det blev inget med detta,,alla turister rösta emot,,
vi hade med oss fem stycken på restaurant,,utomhusbord,,
de glömmer ja aldrig,,det kosta mej 18000 escudos,,

dom åt sej mätta hela gänget,,

lycka till peter, ,teddis stolta farsa,,


en hundring här också,,
 
Senast redigerad av en moderator:

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Grekisk gathund

Hej muskatten!
Det finns människor som ser våra vänner som behöver hjälp när andra tittar bort, jag förstår att du hör till dom förstnämnda. Det går inte att rädda alla gatuhundar men många kan rädda en. Om du sätter ut ett konto så vill jag gärna bidraga med en hundralapp till veterinärkostnader m.m.
//Åke
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: Grekisk gathund

Va du är omtänktsam. Tänkt länge att ta en hund från andra länder men nu blev så här. Vi köpte en omplaserings hund för två veckor, av hundstallet, om 6 månader är vi kanske ägare. Man har den på prov först.
 

bennyja

HBK Medlem
Inlägg
122
Kommun
Varberg
HBK-Nr
9229
Medlemskap
2024
Sv: Grekisk gathund

Jag bidrar gärna med en hundralapp för veterinärkostnader o dyl.:)

Jag har inte en aning om hur mycket de 18000 escudos teddie betalade
för kalaset på restaurangen motsvarar men jag har en känsla av att 100 kr är billigt.

Benny
 
T

Teddi

Guest
Sv: Grekisk gathund

18000 escudos på 80-talet,,runt 900 spänn,,mycke på den tiden,,men då fick ja o bettan käka oss mätta också,:p,
hoppas de går bra för denna vovve,,va ja kan förstå e de ju den sista i kullen,,sen e de ju så att dom kan ju inte försörja sej själva i detta land,,men ändå,,
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Grekisk gathund

Rabiesvaccinering går idag på cirka 14 dagar (den nyaste)

Största problemet med att ta in en sådan hund i mina ögon är att den måste gå in i karantän. (kanske inte bra för en valp?) Men är den över 12 veckor så är det karantän som gäller.

Söt är den helt klart !!
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Grekisk gathund

Hej Canario....

Tack för din information...... Jordbruksverket skriver såhär....

Införsel från EU - Jordbruksverket [NS4 version]

Djuren ska vara id-märkta med mikrochip

Hundar, katter och illrar som reser inom EU ska vara identitetsmärkta med mikrochip. Observera att ISO-chip ska användas för att du ska slippa att ta med egen scanner. Ett djur som har en läslig tatuering som är gjord före den 3 juli 2011 och har ett pass eller veterinärintyg för införsel där datumet för tatueringen framgår behöver dock inte märkas om.

Djuren ska vara vaccinerade mot rabies

Hundar, katter och illrar ska vaccineras mot rabies. Grundvaccination kan göras på ett id-märkt djur och ska göras i enlighet med vaccintillverkarens rekommendationer. Åldern för grundvaccination samt hur ofta djuret måste revaccineras kan variera mellan olika vacciner. I Sverige finns inga vacciner som kan användas innan djuret uppnått tre månaders ålder.
Efter grundvaccinationen måste du vänta 21 dagar innan du reser med djuret.
Exempel: Vaccination den 1 januari = resa tidigast den 22 januari. Om tillverkaren av vaccinet anger att det behövs två vaccinationer som grund så måste du vänta 21 dagar efter den andra vaccinationen.
Exempel: Vaccination den 1 januari och den 1 februari = resa tidigast den 22 februari.

Vacciner som är godkända i Sverige

I Sverige finns två godkända vacciner registrerade:
  • Rabisin för hund och katt, som har 1 års (365 dagars) giltighetstid
  • Nobivac rabies för hund, katt och iller, som har 3 års (3 x 365 dagars) giltighetstid på hund och katt men 1 års (365 dagars) giltighetstid för iller.
Om ditt djur vaccineras mot rabies i ett annat land kan det bli vaccinerat med ett annat preparat. Till höger hittar du listan över vilka rabiesvacciner som är godkända. Om djuret vaccineras utomlands så fyller veterinären i den giltighetstid som gäller där, eftersom man ska följa de rekommendationer som vaccintillverkarna har registrerat i respektive land. Samma vaccin kan alltså ha olika giltighetstid i olika länder. Du går efter vad som står i djurets pass.

Djuren ska ha pass för sällskapsdjur

Djur som reser mellan EU-länder ska ha pass. Du skaffar passet hos din veterinär. Om du ska köpa ett djur i utlandet ber du säljaren ordna ett pass hos sin veterinär. Passet är en värdehandling. Om det kommer bort eller förstörs måste du skaffa ett nytt pass. Du får inte själv föra in några uppgifter om djuret i passet, men du kan ändra din adress eller lägga till en ny ägare. I passet ska veterinären notera utförda behandlingar. Innan nya uppgifter om behandling förs in i passet ska veterinären kontrollera att djurets identitetsmärkning stämmer med det nummer som finns i passet. Samtidigt får du en kontroll av att djurets märkning fortfarande är läslig.
Andorra, Island, Kroatien, Liechtenstein, Monaco, San Marino, Schweiz och Vatikanstaten är inte medlemmar av EU men har anpassat sig till EU-regelverket och har valt att använda passet. Djur från dessa länder reser inom EU med passet på samma villkor som djur från EU-länder. Ibland kan det dock vara svårt att få tag på pass i dessa länder. Du ska då istället använda det veterinärintyg som krävs vid införsel från listat land utanför EU. Du kan beställa intyget till höger.

Du måste anmäla införseln till tullen

Tullverkets webbplats hittar du information om hur du anmäler införseln.


Hundar ska registreras

Om du köpt en hund i utlandet och tagit den till Sverige för att den ska stanna här måste du registrera den i Centrala hundregistret.


Sen kan du själv lägga till andra tester mediciner mm men det är inget som jordbruksverket kräver..... Så med andra ord är det i dag ganska enkelt att ta med sig en hund från ett euland....... Jag var med och hjäpte min dotter att ta en hund från Turkiet till Sverige.... där var hunden tuvungen att vara under minst 90 dagars veterinär observation......och blodtest på rabisvaccinet blev också nödvändigt..... sen var det väldigt kompliserat med myndigheterna i Turkiet... men hon tog en hund från Hatay provinsen.... och där är det inte många som har tagit en hund ifrån.... så myndigheterna var väldig osäkra på hur de skulle handla med ärendet.... men allt gick bra och nu befinner hunden sig i sverige

Sänder även med en bild på Wovi som är en grekisk gathund på två år

Du ska INTE ta hunden med till Sverige, för det krävs att hunden har godkänd rabiesvaccinering, två sprutor med minst en månads mellanrum. Att hunden har godkänt husdjurspass samt övriga vaccinationer och avmaskningar som krävs samt är chipmärkt för jag antar att hunden inte har någonting av detta.
 

Bilagor

  • P1010140.JPG
    P1010140.JPG
    533,8 KB · Visningar: 10
  • P1010164.JPG
    P1010164.JPG
    446,3 KB · Visningar: 9
  • P1010158.JPG
    P1010158.JPG
    448,7 KB · Visningar: 14
  • DSC_0070.JPG
    DSC_0070.JPG
    364,4 KB · Visningar: 6
Senast ändrad:
F

F.d. 1633

Guest
Sv: Grekisk gathund

Hej alla läsare i den här tråden.

Jag heter Carola och bor i Uppslatrakten jag kommer vara Peter behjälplig att rädda den här lilla söta damen som nu heter Criss.

Peter kommer utföra det som behövs för att hon ska bli resklar och ta hand om henne där under tiden och kommer till flyget. Sen kommer jag att sörja för att hon blir mottagen på Arlanda och får ett hem/jourhem när hon kommer hit. Är ni intresserade av att adoptera henne skicka mig ett mail på nedan epostadress så kontaktar jag er omgående. Eller ringa på nedan telefonnr.

Om ni vill stödja Criss för de kostnader som det innebär för att vi ska kunna rädda Criss och göra henne resklar mm kan ni göra en instättning på detta kontonr märkt Criss och ert namn:

9271-580 053 3 (ICA Banken)

Skicka även gärna ett epost till mig på dogs2chance@gmail.com vilket belopp du sänt in och vilket namn du angett. Så ska jag försöka uppdatera hur det går för henne och informera om bidragen hon fått.

Jag ska även försöka blogga lite om henne och hennes "resa" på min blog Jourhemshund

Ingen kan göra allt, men alla kan göra något och tillsammans gör vi skillnad!

Väl Mött
Carola Eriksson, 0706561030
epost: dogs2chance@gmail.com
 
Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Grekisk gathund

Behöver inte hunden förvaras i karantän när den kommer till Sverige? Är det kravet borttaget om man följer bestämmelserna i övrigt med vaccination, märkning o.s.v.?

Jappe
 
F

F.d. 11222

Guest
Sv: Grekisk gathund

Om du läser inläggen i tråden så har du svaren.

Kommer också att sponsra Peter:)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Grekisk gathund

Finns det någon här som kan svaret på min fråga och är villig att svara på den?

Jappe
 
T

Teddi

Guest
Sv: Grekisk gathund

ja tror jappe om hunden undersöks,,alla vaccin,,så tror ja att dom landar i stockholm utan problem,,utan karantän,,

men ja e inte hundra janne,,
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen