• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasolmätare

F

F.d. 52945

Guest
Hej!
Idag fick jag hem min nya gasolmätare som jag beställt från "gasolfyllarna" från Norrköping.
Namnet på mätaren är "Gaslevel", kvickt som ögat gick jag ut till h-bilen för att kolla om den uppfyllde förväntningarna, jajamensan, ca. 15 cm från botten gav mätaren utslag, kanske det blir att åka till Åhus-gasol i helgen och fylla på!
:):):)
Mvh
Pilot
 
Lösning
Sv: Gasolmätare

Goldfinger, den prylen funker best med butan i tuben :D
Med propan viser den full til det er lite igjen og går rast gjennom skalaen.
Problemet er at den bruker trykket i tuben som indikasjon på mengde gasol igjen, og propan beholder fullt trykk til det er nesten slutt. Butan derimot får en lengre fase med reduksjon av trykket, og trykket ved full tub er lavere enn i en med propan.

Tack för den informationen. Det ser ut som jag har gjort ett felaktigt köp, men det blir läropengar. priset var totalt inklusive frakt 22.95 GBP, så det får bli mitt straff för att inte kontrollera bättre före köp.:):):)

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Gasolmätare

Goldfinger, den prylen funker best med butan i tuben :D
Med propan viser den full til det er lite igjen og går rast gjennom skalaen.
Problemet er at den bruker trykket i tuben som indikasjon på mengde gasol igjen, og propan beholder fullt trykk til det er nesten slutt. Butan derimot får en lengre fase med reduksjon av trykket, og trykket ved full tub er lavere enn i en med propan.
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Gasolmätare

Goldfinger, den prylen funker best med butan i tuben :D
Med propan viser den full til det er lite igjen og går rast gjennom skalaen.
Problemet er at den bruker trykket i tuben som indikasjon på mengde gasol igjen, og propan beholder fullt trykk til det er nesten slutt. Butan derimot får en lengre fase med reduksjon av trykket, og trykket ved full tub er lavere enn i en med propan.

Tack för den informationen. Det ser ut som jag har gjort ett felaktigt köp, men det blir läropengar. priset var totalt inklusive frakt 22.95 GBP, så det får bli mitt straff för att inte kontrollera bättre före köp.:):):)
 
Lösning

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Gasolmätare

Jag fattar inte vitsen med mätaren . De flesta har ju kompositflaskor och där ser man ju nivån på gasen. Ståltuber är ju på utgång då de flesta föredrar en lättare flaska.
Men jag vill ju inte verka negativ för det är ju roligt med mätare av alla slag !
Vänliga hälsningar från HBK 5081

Visst har kompostflaskorna ökat med den massiva reklam som tillverkarna har visat.
Men tänk på att en stål eller en aluminiumflaska är betydligt starkare. Alu flaskan är obetydligt tyngre och innehåller 1 kg mera gas.
Jag har vi två tillfällen varit med om att kompostflaskor läcker. En av flaskorna hade en skada som var orsakat av något vasst föremål. Den andra läckte i halsen. Okänt vad som orsakat detta.
Sen har vi det här med dålig funkion vi kyla på kompostflaskor, det kommer man inte ifrån. utan att ha ett uppvärmt gasförråd i husbilen/husvagnen.

Tänk efter före innan ni skippar aluminiumflaskan. Den är ändå bäst.

JOE
 

Tommy Moniqa

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Filipstad
HBK-Nr
9218
Medlemskap
2024
Sv: Gasolmätare

Hej goldfinger En liknande mätare har jag i vår husbil funkar bra.Men när man skall gå och lägga sig å man misstänker att det är dåligt med gas kvar så kollar man mätaren och konstaterar att det räcker nog i natt,så står man där på morgon kvisten lika för........at å byter tub. Inte mätarens fel men snålheten Ha det bra mvh Tommy:twitcy:
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Gasolmätare

Hej goldfinger En liknande mätare har jag i vår husbil funkar bra.Men när man skall gå och lägga sig å man misstänker att det är dåligt med gas kvar så kollar man mätaren och konstaterar att det räcker nog i natt,så står man där på morgon kvisten lika för........at å byter tub. Inte mätarens fel men snålheten Ha det bra mvh Tommy:twitcy:

Tack, nu blev jag glad igen! :):):)
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Gasolmätare

Hej pilot!
En undran funkar mätaren fortfarande?
Mvh.

Hej!
Idag fick jag hem min nya gasolmätare som jag beställt från "gasolfyllarna" från Norrköping.
Namnet på mätaren är "Gaslevel", kvickt som ögat gick jag ut till h-bilen för att kolla om den uppfyllde förväntningarna, jajamensan, ca. 15 cm från botten gav mätaren utslag, kanske det blir att åka till Åhus-gasol i helgen och fylla på!
:):):)
Mvh
Pilot
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Gasolmätare

Hej Pilot!
Vågar inte fråga var nästa helg visning blir, det hade varit mycket intressant!
Mvh

Hej flor16!

Tyvärr, nästa helg blir inte rolig..begravning av svärfar, synd att du inte frågade helgen som gick för då var vi i Ranarp..men jag ger dig en signal när vi är på banan igen, det lovar jag!

Mvh
Pilot
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Gasolmätare

Det bästa sättet för att veta mängden gasol i flaskan är att väga den.

För att inte bli överraskad att gasolen plötsligt tar slut (sker vanligtvis på natten) är det bättre att ha en automatisk omkopplare mellan flaskorna.

Inne i husbilen sätter man en indikeringslampa som visar när omkopplaren har slagit över till den andra flaskan och samtidigt vet man att den andra är tom och skall fyllas/bytas.

Har en sådan och skulle inte vilja vara utan den.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Gasolmätare

Goldfinger din mätare kan du använda för läckagetest!
Alla förbrukare avstängda släpper du på trycket och läser av samt stänger kranen på flaskan igen. Vänta en timme eller två och kolla att trycket är detsamma, om inte har du en läcka (såvitt inte temperaturen ändrat sig mycket).
// Göte J
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Gasolmätare

Goldfinger din mätare kan du använda för läckagetest!
Alla förbrukare avstängda släpper du på trycket och läser av samt stänger kranen på flaskan igen. Vänta en timme eller två och kolla att trycket är detsamma, om inte har du en läcka (såvitt inte temperaturen ändrat sig mycket).
// Göte J

Tack för en bra och användbart tips. Det kan man ju göra regelbundet när mätaren är monterad.
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Gasolmätare

Det bästa sättet för att veta mängden gasol i flaskan är att väga den.

För att inte bli överraskad att gasolen plötsligt tar slut (sker vanligtvis på natten) är det bättre att ha en automatisk omkopplare mellan flaskorna.

Inne i husbilen sätter man en indikeringslampa som visar när omkopplaren har slagit över till den andra flaskan och samtidigt vet man att den andra är tom och skall fyllas/bytas.

Har en sådan och skulle inte vilja vara utan den.

Hej Gunnar, jag håller med dig jag har samma konstruktion som du, men när man är på den 2:a flaskan så är det lätta att kolla nivån med denna typ av mätare och jag slipper att plocka ut och väga den.

Mvh
Pilot
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Gasolmätare

Nu är det ju faktiskt så att aluflaskorna är lättare per kilo gasol man får med sig. Dock är dom ju ett kilo tyngre eftersom dom rymmer ett kilo mer gas.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Gasolmätare

En liten morgon projekt
Vägning av gasol men utan att ta gasolflaskan utanför.
Noggrannhet på cirka + - 1kg kräver lite övning.
Noggrannhet utanför rummet runt. 0,5 kg
Pris för våg/vikt ca. DKK 30

gasvikt1.jpg

Du är välkommen att vidareutveckla och ge foto i tråden.
:)
 
Senast redigerad av en moderator:

Dalton

HBK Medlem
Inlägg
322
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2025
Sv: Gasolmätare

Beställde en mätare och när jag fick den provade jag den.
Den fungerar på aluminiumflaskor! Man får hålla den med handen då magneten inte fäster på aluminium. Kollade på de två flaskorna som står i husbilen. Den ena skulle vara full!! men visade att det endast finns 1/3 kvar. Fylld i Mönsterås för 2 år sedan. Den andra flaskan vet jag att den är så gott som tom och där fick jag inte någor utslag på att det fanns gas kvar. Får fylla den i Svartvik söder om Sundsvall till våren!
 
Toppen