• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasolmätare

F

F.d. 52945

Guest
Hej!
Idag fick jag hem min nya gasolmätare som jag beställt från "gasolfyllarna" från Norrköping.
Namnet på mätaren är "Gaslevel", kvickt som ögat gick jag ut till h-bilen för att kolla om den uppfyllde förväntningarna, jajamensan, ca. 15 cm från botten gav mätaren utslag, kanske det blir att åka till Åhus-gasol i helgen och fylla på!
:):):)
Mvh
Pilot
 
Lösning
Sv: Gasolmätare

Goldfinger, den prylen funker best med butan i tuben :D
Med propan viser den full til det er lite igjen og går rast gjennom skalaen.
Problemet er at den bruker trykket i tuben som indikasjon på mengde gasol igjen, og propan beholder fullt trykk til det er nesten slutt. Butan derimot får en lengre fase med reduksjon av trykket, og trykket ved full tub er lavere enn i en med propan.

Tack för den informationen. Det ser ut som jag har gjort ett felaktigt köp, men det blir läropengar. priset var totalt inklusive frakt 22.95 GBP, så det får bli mitt straff för att inte kontrollera bättre före köp.:):):)
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Gasolmätare

Hej..
Jag har förlängt gasolslangen så jag lätt kan ta ut en flaska och ställa på badrumsvågen.
Fungerar jättebra för mig..
Libom

Jag har funderat om hur du använder en gammal badrumsvåg som inte avbryts när den inte används.
Placera den fast under den nuvarande gasoltub, utöka lednigerne till bodelen och sedan bara sätta på när det behövs och titta ner på botten av gasutrymme.
Kreativitet eller vision är inget fel :)
 

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Sv: Gasolmätare

Hej..
Jag gör det enkelt, tar vågen med ut till boxen, öppnar och ställer tuben på vågen och vips så får jag ett värde. Sen in med tuben låser luckan och tar vågen med mig in.. En en ide är ju att ha vågen fast under tuben och på ngt sätt tillfälligt sätta ner tuben på vågen.. Men jag är inte så teknisk. Men tanken har funnits...
Mvh
Libom
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Gasolmätare

Hej!
Fick min Gaslevel levererad i dag, allt funkade perfekt m. beställningen via Gasol
-fyllarna i Norrköping!
Den var inte röd men vit & svart, visst visade den men där krävs lite mer användande för att bli klok på den!!
Nu fick jag inte kollat en full flaska från början, m. visst lyser det grönt där som gasol finns.
Mvh.
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Gasolmätare

Jo såg en gasolmätare att fästa utanpå flaskan hos H-bilsförsäljaren a`pris
Ca: 800 kr, kan det va så att den är Ca: 600 kr bättre att visa mängden i flaskan än Gaslevel.
Någon som vet?
Mvh.
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.336
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: Gasolmätare

I senaste numret av Reisemobil (dec 2012) testas 4 olika gasol nivåmätare.
Bla den jag tror är nämnd här ovan, Gaslevel GL 3001. Enl artikeln kostar den 25€ i Tyskland och fick medelmåttiga betyg, ibland precis och ibland osäker mätning.

Trumas Levelcheck fick väldigt bra betyg - 72€

Artikeln avslutas med att om man verkligen vill veta hur mycket man har kvar i flaskan, ja se då är det vågen som gäller. Den är exakt och du ser direkt hur många kilo som är kvar i flaskan. Och en bagagevåg på Jula eller hos Clas eller Biltema kostar runt hundralappen :D

/Gunnar
 
Toppen