• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Gasolmätare

F

F.d. 52945

Guest
Hej!
Idag fick jag hem min nya gasolmätare som jag beställt från "gasolfyllarna" från Norrköping.
Namnet på mätaren är "Gaslevel", kvickt som ögat gick jag ut till h-bilen för att kolla om den uppfyllde förväntningarna, jajamensan, ca. 15 cm från botten gav mätaren utslag, kanske det blir att åka till Åhus-gasol i helgen och fylla på!
:):):)
Mvh
Pilot
 
Lösning
Sv: Gasolmätare

Goldfinger, den prylen funker best med butan i tuben :D
Med propan viser den full til det er lite igjen og går rast gjennom skalaen.
Problemet er at den bruker trykket i tuben som indikasjon på mengde gasol igjen, og propan beholder fullt trykk til det er nesten slutt. Butan derimot får en lengre fase med reduksjon av trykket, og trykket ved full tub er lavere enn i en med propan.

Tack för den informationen. Det ser ut som jag har gjort ett felaktigt köp, men det blir läropengar. priset var totalt inklusive frakt 22.95 GBP, så det får bli mitt straff för att inte kontrollera bättre före köp.:):):)
F

F.d. 29911

Guest
Sv: Gasolmätare

Jag fattar inte vitsen med mätaren . De flesta har ju kompositflaskor och där ser man ju nivån på gasen. Ståltuber är ju på utgång då de flesta föredrar en lättare flaska.
Men jag vill ju inte verka negativ för det är ju roligt med mätare av alla slag !
Vänliga hälsningar från HBK 5081
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Gasolmätare

Hej Janneby!
Vi som även använder h-bilen under de kalla månaderna har ingen användning av kompositflaskor då dessa ofta slutar att fungaer då temperaturen kommer under noll-strecket (egen erfarenhet)...därför!

Mvh
Pilot
 
F

F.d. 29911

Guest
Sv: Gasolmätare

Gasen fryser inte i Flaskorna (Stål eller Komposit) Det blir bara trögare gasflöde genom
gasledningarna. I vår husbil står kompositflaskorna i ett skåp (isolerat) i "garaget".
Ledningarna är isolerade med poletenslang och hättor i samma material täcker ventiler.
Nemas problemas under vintern.
HBK 5081
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Gasolmätare

Är det någon som vet om den fungerar på aluminiumflaskor också?
Hej
Det fungerar även på aluminiumflaskor, det är bara att man håller fast mätaren på utsidan. På stålflaskan hänger den kvar med med den inbyggda magneten.
"Diverse Proben haben ergeben, dass der Gaslevel® auch bei ALU-Gasflaschen zuverlässig funktioniert. Jedoch muss hier aufgrund des mangelnden Magnetismus das Gerät manuell an die Flasche gedrückt werden. Bei allen anderen Gasflaschen kann der Gaslevel Dank seines Magneten ganz einfach bis zum nächsten Füllstands-Check an der Gasflasche haften bleiben."
Fritz Berger: Ihr Spezialist für Camping und Freizeit
Klas
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Gasolmätare

Gasen fryser inte i Flaskorna (Stål eller Komposit) Det blir bara trögare gasflöde genom
gasledningarna. I vår husbil står kompositflaskorna i ett skåp (isolerat) i "garaget".
Ledningarna är isolerade med poletenslang och hättor i samma material täcker ventiler.
Nemas problemas under vintern.
HBK 5081

Det där är inte riktigt rätt, för att den flytande gasen skall förgasas vid låga temperaturer måste värme hämtas från omgivande luft, då leder kompositflaskorna värme för dåligt, därför blir gasflödet dåligt, eller inget alls. På vintern är metallflaskor det riktiga valet. :)
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Gasolmätare

Hej menas det med att flaskan skall stå på vågen alltid i H-bilen?
Mvh.

Enl telefonsamtal idag med "Gasolfyllarna" så fungerar den bara på stålflaskor.

Det finns massor av modeller av "bagagevåg", både med mekanisk och digital visning. Jag har en batteridriven med digital visning. Troligen alla hobbyföretagen och väskhandlare.
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Gasolmätare

Kan detta vara ett alternativ att kontrollera hur mycket gasol man har i flaskan? Jag hasr köpt en sådan på E-bay, men har inte fått hem den ännu.
 

Bilagor

  • Gasol gauge.jpg
    Gasol gauge.jpg
    6,1 KB · Visningar: 1.345
Toppen