• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Garmin Camper 780

leffe05

FD HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Växjö
HBK-Nr
12447
Medlemskap
2022
Hej! Jag har bytt ut min Nuvi Cam mot en Garmin Camper 780 men kan inte få in HBKs husbilsplatser i den. Har försökt med att bara flytta över SD kortet, där jag hade platserna, men får inte upp det under "Vart". "Kategorier". Får ingen markering "Egna POIs".
Har köpt nytt SD kort och försökt att lägga HBK platserna direkt på kortet och sedan stoppa in den i GPS-en. Samma resultat.
Nytt försök att lägga in den direkt i GPS-en via filhanteraren. Filen syns under "Camper 780" Memory Card, husbilsplatser GPI-fil, 500 912 kB.
Ser inte ut som att kortet har kontakt med enheten.
Har ringt Garmin support och fick egentligen inget svar utan skulle skicka ett mail med hur jag uppfattade problemet, vilket jag gjorde igår. Inget svar ännu.

Sättet att överföra HBK-s filer har fungerat utan problem med både Nuvi Cam och Nuvi 2689 tidigare.
Hoppas att någon på Forumet kan hjälpa mig få igång den. Tack på förhand.
"Leffe 05"
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Navigatorn måste vara helt avstängd när du byter kort, inte bara i stand-by. Tryck länge på on-off-knappen till frågan om du vill stänga av kommer upp. Svara ja. Starta sedan om med minneskortet på plats.

Du kommer att få en fråga om du vill flytta filen. Svara ja eller nej som du känner för. Jag brukar låta den ligga kvar på minneskortet.

MVH
Hans
 

leffe05

FD HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Växjö
HBK-Nr
12447
Medlemskap
2022
Navigatorn måste vara helt avstängd när du byter kort, inte bara i stand-by. Tryck länge på on-off-knappen till frågan om du vill stänga av kommer upp. Svara ja. Starta sedan om med minneskortet på plats.

Du kommer att få en fråga om du vill flytta filen. Svara ja eller nej som du känner för. Jag brukar låta den ligga kvar på minneskortet.

MVH
Hans
Tack för svaret, men det hjälper inte. Jag får inte upp markeringen med frågan om jag vill spara på enheten eller SD kortet. Den frågan har jag alltid fått på de andra två. Nu kommer jag direkt till "första sidan" med "Vart" och Kartan.
Känns tråkigt att inte få fram HBKs platser.
Mvh
Leif
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Kortet är rätt formatterat (FAT32)?
Sitter det i ordentligt, på rätt håll? Fungerar samma kort i dina äldre navigatorer? Om det är nytt och stort, klarar navigatorn av storleken? Inte säkert att ett 128Gbyte-kort fungerar. Kolla dokumentationen även om den brukar vara knapphändig när det gäller det här.

Ligger filen på top-foldern på kortet så kan du prova att göras som bilden i det här inlägget visar.

MVH
Hans
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Jag har en Garmin 660 camper och fick en ny 780 camper i present av min hustru.
Jag kan inte lägga in ställplatser på samma sätt som tidigare i den nyare 780n.
Jag kan inte läsa minneskortet från 660n i 780n.
Jag skaffade ett nytt 32 GB minneskort och satte i 780n, och laddade in ställplats listan direkt i gps-en.
Och vad jag förstår så bestämmer gps-en själv var listan skall ligga och använder antagligen minneskortet som en utbyggnad av minnet när mer minne behövs.

Detta är mina egna slutsatser när jag googlat på problemet.

Krister.
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Jag får inte heller in listan men nu finns inte ens listan att få tag på bland filerna! ”Stängd” står det numera!
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Jag får inte heller in listan men nu finns inte ens listan att få tag på bland filerna! ”Stängd” står det numera!
Listan finns numera under Husbilsplatser. I menyn på husbilsplatser finns numera en länk "Ladda ner POI" där hittar man filerna numera. Se bara till att vara inloggad på Husbilsplatser annars får man bara ner tömningsplatserna. Garmin-filerna finns en bit ner på sidan i den sista länken nedan.

MVH
Hans
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.165
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Jag ska börja med att erkänna att jag inte har någon erfarenhet av just Camper 780. men när jag för en tid sedan höll på med att lägga in POI.:s i min Garmin Drivesmart -55, så upplevde jag liknande problem. Det gick inte att lägga något på det extra minnet, utan allt hamnade på det interna minnet. Vidare fick alla punkter läggas in med programmet Poiloader i .gpx-format och navigatorn ändrade till .gpi-format. Jag fick inte heller något val om vad jag skulle lägga filerna.

Till slut fick jag ta på en på supporten som skrev att på min navigator går det inte att välja minnesplats utan navigatorn fyller själv på i det externa minnet när det interna börjar ta slut.

Det här kanske inte har någon relevans alls för TS:s problem, men kan kanske ses som en form av medkänsla i en svår stund.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Jag ska börja med att erkänna att jag inte har någon erfarenhet av just Camper 780. men när jag för en tid sedan höll på med att lägga in POI.:s i min Garmin Drivesmart -55, så upplevde jag liknande problem. Det gick inte att lägga något på det extra minnet, utan allt hamnade på det interna minnet. Vidare fick alla punkter läggas in med programmet Poiloader i .gpx-format och navigatorn ändrade till .gpi-format. Jag fick inte heller något val om vad jag skulle lägga filerna.

Till slut fick jag ta på en på supporten som skrev att på min navigator går det inte att välja minnesplats utan navigatorn fyller själv på i det externa minnet när det interna börjar ta slut.

Det här kanske inte har någon relevans alls för TS:s problem, men kan kanske ses som en form av medkänsla i en svår stund.
Det var på samma sätt jag upplevde det på 780 camper.
Men du beskriver det utförligare.
Det var i maj jag gjorde det, så en del detaljer har fallit i glömska.
Men jag vet jag höll på en bra stund den dagen.

Krister
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
467
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Vi fick vår 780 i maj.
Följde instruktionen och lade mappen ”poi” i roten på kortet.
Vill minnas att det är ett 32GB SDHC-kort vi använder.
Stoppade i det i navigatorn, startade om, fick frågan om innehållet skulle importeras till navigatorn eller behålla på minneskort.
Svarade på frågan, och sedan funkade det.

Skriver inte för att strö salt i såret, utan bara för att beskriva hur vi gjorde.

Så man undrar lite, om din SD-kortplats är trasig.

Om de inte vill kolla om den är trasig, kanske ni kan returnera den med ångerrätten?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Jag kör med samma struktur som i navigatorns interna minne "Garmin" -> "POI". Men upptäckte av en händelse att det inte verkade spela roll. Har nu inga foldrar på minneskortet. Camper 770.
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Fungerar inte med Mac! Får ner husbilsplatser men kan inte få dom till minneskort eller till Garmin.
 

leffe05

FD HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Växjö
HBK-Nr
12447
Medlemskap
2022
Tack till Er alla som kommit med tips och råd. Tyvärr har jag inte lyckats få in HBK platserna.

Har formaterat SD kortet (32GB) både via kortläsaren i datorn och via GPSen. Försökt med alla möjligheter både via kortläsaren och via filhanteraren direkt till "Menory Card" och slutligen till internminnet. Filerna syns på kortet resp. internminnet men inte i GPS-n.
.
Det nya kortet (32GB) fungerar klockrent i min gamla Nuvi Com.

Inget svar från Garmin support.

Vet inte om det är fel på GPSen eller något annat. Jag har nu lämnat tillbaks den på "öppet köp" kvittot.

Tack även till Er alla som jobbat/jobbar med husbilsplatserna. De är guld värda när man är "på väg".

Mvh
Leif
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Har haft flera olika Garmin och inte haft dina problem på någon
Arbetsgången är
  1. Sätt in ett formaterat minneskort
  2. Anslut GPS:en till en windowsdator
  3. I datorns utforskare ser du internminnet och minneskortet
  4. I mappen POI i internminnet drar du Husbilsklubbens gpi-fil
  5. Är internminnet fullt skapa en mapp med namnet POI
 

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Efter att jag installerade om min 770 så hittade jag inte egna poi direkt. Fick göra en sökning innan ikonen dök upo
 

Anhe

HBK Medlem
Inlägg
49
Kommun
Gällivare
HBK-Nr
32649
Medlemskap
2024
Följande händer för mig:
Filen funkar perfekt om jag lägger den i Internminnet men inte på minneskortet.
Har formaterat, lagt den direkt på kortet, skapat en mapp på kortet, startat med kortet, satt i kortet efter start utan att lyckas.
Kortet är ett Sandisk 128Gb, skall ju funka upp till 256 Gb med 780.
Finns det några kända problem med kort av det märket?
 
Toppen