• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

POI-filer Hur man får in GPI-filer i en Garmin navigator

Det enklaste sättet att få in informationen i navigatorn är att sätta navigatorns formaterade minneskort i datorn och kopiera filen till kortet.

Jag har upplevt att man kanske behöver göra en fullständig formatering av minneskortet, inte bara "snabbformatering". Kortet skall formateras med filsystemet FAT32. I manualen för Camper 860 och större, som klarar av minneskort upp till 256Gbyte, står det att om kortet är större än 32Gbyte skall det formateras i navigatorn. Jag har också råkat ut för att när jag har satt in ett formaterat kort i min Camper 770 så meddelar navigator att kortet behöver formateras om man svara ja så gör den något, vad vet jag inte, och sedan kan man använda det fullt ut. De GPI-filer som finns idag är under 1Gbyte stora, så några minneskort med väldigt stor kapacitet är inte nödvändigt för Husbilsplatserna.

Kom ihåg att vid all in- och utmatning av kort så skall navigatorn vara helt avstängd, inte bara i stand-by. Stänga av helt gör man genom att trycka på on-off så länge, att en ruta som i bilden (eller något liknande) dyker upp. Svara "Stäng av".

4257.png

Sätt in minneskortet i en dator, med hjälp av en adapter eller kortläsare, och kopiera GPI-filen till kortet. Efter kopiering kommer det att se ut ungefär som i bilden nedan. GPI-filen "egna..." är en egen specialare och den kan du bortse ifrån.

Skärmbild 2021-08-28 140655.jpg

Sätt sedan in minneskortet i navigator och starta navigatorn. Du får då en fråga om du vill kopiera filen till navigatorns "interna" minnet. Jag brukar markera "Fråga inte igen" och svara "Nej" och behålla filen på minneskortet (för att spara minnesutrymme i interna minnet).

2274.png

Husbilsplatserna skall nu vara synliga under "Vart" -> "Kategorier" -> "Egna POI", nästan längst ner i listan.

Ett annat sätt att göra samma sak är att koppla navigatorn till datorn och sätta navigatorn i filöverföringsläge. Så här ser det ut i Camper 770. På andra modeller kan det se annorlunda ut. En Mac kan inte läsa och skriva till det filsystem som Garmin använder så i en Mac kan man inte göra så här utan tilläggsprogram. Har för mig att det står beskrivet i Garmins supportweb vilket program det handlar om.

3649.png

När man har gjort detta kan man se delar av navigatorns filsystem i datorn och kopiera gpi-filen från dator till navigatorns internminne, eller till minneskortet i navigatorn. Om man lägger den i "Internal storage" så skall den ligga i mappen "POI".

Skärmbild 2021-08-28 143803.jpg

2021-08-28 Fullständig revision (Skalman52)
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen