• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Garmin Camper 780

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Följande händer för mig:
Filen funkar perfekt om jag lägger den i Internminnet men inte på minneskortet.
Har formaterat, lagt den direkt på kortet, skapat en mapp på kortet, startat med kortet, satt i kortet efter start utan att lyckas.
Kortet är ett Sandisk 128Gb, skall ju funka upp till 256 Gb med 780.
Finns det några kända problem med kort av det märket?
Som jag har fattat det, så använder inte gps-en minneskortet förrän internminnet är fullt.
Men är inte hundra säker då detta är som jag googlat mig fram till.

Krister
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Följande händer för mig:
Filen funkar perfekt om jag lägger den i Internminnet men inte på minneskortet.
Har formaterat, lagt den direkt på kortet, skapat en mapp på kortet, startat med kortet, satt i kortet efter start utan att lyckas.
Kortet är ett Sandisk 128Gb, skall ju funka upp till 256 Gb med 780.
Finns det några kända problem med kort av det märket?
Kortet skall sitta i när du startar. Inte sättas i efteråt.
Navigatorn måste också vara helt avstängd, inte bara i stand-by-läge.

Efter att den har startat så läser den inget från något minneskort vad jag förstår. Det finns, tror jag, inget plug-n-play som upptäcker om man byter kort.

MVH
Hans
 

Anhe

HBK Medlem
Inlägg
49
Kommun
Gällivare
HBK-Nr
32649
Medlemskap
2024
Kortet skall sitta i när du startar. Inte sättas i efteråt.
Navigatorn måste också vara helt avstängd, inte bara i stand-by-läge.

Efter att den har startat så läser den inget från något minneskort vad jag förstår. Det finns, tror jag, inget plug-n-play som upptäcker om man byter kort.

MVH
Hans
Så är också testat...
 

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
En chansning. Du har ju lagt filen i gps:en och sedan på minneskortet. Kan det vara så,att filen inte läses in från kortet om du redan har den i enheten ?
 

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Om du ansluter enheten med USB kabel till en pc, ser du då enhetens internminne och minneskortet separat via filhanteraren ? Jag hade nog testat med ett minneskort med mindre minne. Mitt jag har i 770 är 16 gb och det räcker och blir över
 

Anhe

HBK Medlem
Inlägg
49
Kommun
Gällivare
HBK-Nr
32649
Medlemskap
2024
Om du ansluter enheten med USB kabel till en pc, ser du då enhetens internminne och minneskortet separat via filhanteraren ? Jag hade nog testat med ett minneskort med mindre minne. Mitt jag har i 770 är 16 gb och det räcker och blir över
Ja, jag ser dom separat, inga problem, filen ligger bara på kortet.
I spec. från Garmin så skall man ha kort på mellan 4 och 256 gb så det ska inte vara nåt problem.
Avser dock att prova mindre kort av annat fabrikat senare.
 

leffe05

FD HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Växjö
HBK-Nr
12447
Medlemskap
2022
Fick idag följande svar från Garmin Support.

"Hej Leif

Det går inte att lägga till ställplatser genom att lägga till filerna i enhetens systemfiler. För att kunna skicka över ställplatser och installera på din Camper 780 så måste detta ske via POI Loader. Kravet är att filerna är i ett format som kan läsas av enheten (.cvx och .gpx). Läs mer om detta här: Creating Custom POI Files

Utöver detta kan du inte installera POI genom att föra in SD-kortet i datorn. SD-kortet måste sitta kvar i enheten, och själva enheten behöver vara uppkopplad mot datorn.

Läs mer om installation av POI via POI Loader här för steg-för-steg instruktioner: Installing Additional Points of Interest to an Automotive Device

Ha en fin dag!"

Med andra ord går det tydligen inte att använda .gpi på det sätt som det har gått med de äldre Garmin.

Leif
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Fick idag följande svar från Garmin Support.

"Hej Leif

Det går inte att lägga till ställplatser genom att lägga till filerna i enhetens systemfiler. För att kunna skicka över ställplatser och installera på din Camper 780 så måste detta ske via POI Loader. Kravet är att filerna är i ett format som kan läsas av enheten (.cvx och .gpx). Läs mer om detta här: Creating Custom POI Files

Utöver detta kan du inte installera POI genom att föra in SD-kortet i datorn. SD-kortet måste sitta kvar i enheten, och själva enheten behöver vara uppkopplad mot datorn.

Läs mer om installation av POI via POI Loader här för steg-för-steg instruktioner: Installing Additional Points of Interest to an Automotive Device

Ha en fin dag!"

Med andra ord går det tydligen inte att använda .gpi på det sätt som det har gått med de äldre Garmin.

Leif
Supporten har fel!
Vi är många som använder GPI i även nyare navigatorer och dessutom sparar filerna på minneskortet.

Om du tittar i navigatorns interna filsystem så hittar du en mapp som heter POI. Där ligger massor med gpi-filer och där kan man också lägga de GPI-filer du laddar ner från Husbilsplatser.

MVH
Hans
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Garmins officiella inställning är att egna POI bara kan läggas in i form av GPX-filer och de behöver konverteras till GPI innan navigatorn kan använda dom. Enligt Garmin skall denna konvertering och laddning göras med POILoader (Windows-program + troligen internt i navigatorn). En inställning som är rimlig eftersom GPI inte är ett öppet dokumenterat format och man vänder sig ju också till användare utan datorvana.

Vad vi som sysslar med husbilsplatser har gjort är att vi har analyserat GPI-formatet och skapat ett eget program som skapar GPI-filer. De fördelar vi har fått med detta är att vi kan inkludera bilder i GPI-filen, något som inte går om man använder POILoader. Likaledes har hanteringen runt att få in ikonerna från Husbilsplatserna blivit enklare samt slutligen att allt kan automatiseras så ni medlemmar kan få ut GPI-filer från databasen när som helst.

Hela detta är helt osupportat från Garmin och inget som Garmins support ens har på sin karta att man skall kunna göra men vi har det och det fungerar. I en framtid kan det naturligtvis hända att Garmin hittar på något som gör detta omöjligt men där är vi inte idag. Detta hände med RUPI-filerna till Sygic-appen (man tog helt bort möjligheten till egna POI) till stor nackdel för oss. Skulle Garmin göra något liknande får vi ta det problemet när det uppstår. Om det uppstår.

Eftersom Garmin är en navigator som används av så många över hela världen är vi inte ensamma om att ha gjort egna program. Det finns massor av glada programmerare som hjälper till med lösningar och vi har utnyttjat en del av det.

MVH
Hans
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Om nu någon av er medlemmar själva skulle vilja experimentera med GPI så har jag all programkod och viss dokumentation. Om någon är intresserad så kan jag skicka över det hela. Ingen support dock! Man måste vara hyfsat kunnig i python, kunna läsa filer med Hex-editor och vara medveten om big endian och little endian. Där någonstans ligger kunskapskraven. :)

MVH
Hans
 

Aprilväder

HBK Medlem
Inlägg
94
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
1819
Medlemskap
2024
Jag kunde inte få min Garmin Drive 61 att visa ut husbilsplatserna i formatet .gpi (har fungerat tidigare). Istället laddade jag ner husbilsplatserna i formatet .gpx, installerade POILoader, följde instruktionerna och nu finns husbilsplatserna åter i min GPS :)
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Jag kunde inte få min Garmin Drive 61 att visa ut husbilsplatserna i formatet .gpi (har fungerat tidigare). Istället laddade jag ner husbilsplatserna i formatet .gpx, installerade POILoader, följde instruktionerna och nu finns husbilsplatserna åter i min GPS :)
Var hittade du instruktionerna? När du hämtade gpx-filen var la du den sedan ( på kort eller via kabel) Jag ser inte min GPS i Finder (utforskaren på pc).
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Nackdelen med att använda GPX är att man inte får med några bilder eller de ikoner som används i Husbilsplatser.
Men kan man leva utan det så är det en fungerande väg.

Tillägg: Osäker på om POILoader finns för Mac.

MVH
Hans
 

Aprilväder

HBK Medlem
Inlägg
94
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
1819
Medlemskap
2024
Var hittade du instruktionerna? När du hämtade gpx-filen var la du den sedan ( på kort eller via kabel) Jag ser inte min GPS i Finder (utforskaren på pc).
@berkri När jag startar min nedladdade POILoader är det bara att följa de instruktioner som visas på skärmen. gpx-filen hamnade automatiskt i "Hämtade filer" i datorn där jag sedan hämtade den till POILoader. Lät överföringen ske direkt till GPSen via kabel (finns en fråga om till GPS eller dator i instruktionerna).
 
Senast ändrad:

Aprilväder

HBK Medlem
Inlägg
94
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
1819
Medlemskap
2024
Nackdelen med att använda GPX är att man inte får med några bilder eller de ikoner som används i Husbilsplatser.
Men kan man leva utan det så är det en fungerande väg.

Tillägg: Osäker på om POILoader finns för Mac.

MVH
Hans
@skalman52 De nackdelar du nämner stämmer, men jag hittar inget bättre alternativ? POILoder finns för Mac, se bifogat skärmklipp.
 

Bilagor

  • poiloader.pdf
    71,8 KB · Visningar: 16
Senast ändrad:

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
424
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Min gamla Garmin Nüvi 65 slutade att fungera för någon månad sedan och då köpte vi en Garmin Camper 780.
Flyttade minneskortet från den gamla GPS-en till den nya. Anslöt GPS-en till PC:n och kopierade gpi-filen till minneskortet.
Startade GPS-en och sökte efter husbilsplatserna men de gick inte att finna.
Anslöt GPS-en till datorn igen och valde en egen liten gpx-fil och överförde den med POI-Loader till GPS-en.
Startade GPS-en och sökte efter de överförda platserna men de gick inte att finna.
Anslöt GPS-en återigen till datorn, öppnade utforskaren och letade rätt på GPS-en. Den överförda filen fanns i POI-mappen på GPS-ens internminne och då börjar man fundera över varför jag inte hittade den när jag startade GPS-n.
Startade GPS-en igen och började söka. Efter att tryckt på "Vart?" och bläddrat ner till sista raden hittar jag "Lägg till genväg". Tryckte på "Lägg till genväg" och hittade då raden "Egna POIs" som jag valde.
När jag nu sökte efter den överförda filen hittade jag den när jag valt "Vart?" och "Egna POIs".
Anslöt återigen GPS-en till datorn och kopierade HBKs gpi-fil till minneskortet. Startade GPS-en och sökte via "Egna POIs" men där fanns inte HBKs husbilsplatser.
Anslöt återigen GPS-en till datorn och flyttade HBKs gpi-fil till POI-mappen på GPS-ens interminne.
Startade återigen GPS-en och sökte via "Egna POIs" och nu fanns HBKs husbilsplatser där.
Har senare gjort flera tester och det fungerar när jag kopirar gpi-filerna till GPS-ens internminne men inte till minneskortet.
 
Toppen