• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Garmin Camper 780

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Så här gör jag med min Garmin 770 och har aldrig haft några problem att hitta egna POI:
1. Stäng av navigatorn helt. Stand-by läge är inte tillräckligt
2. Sätt ett minneskort i en lämplig hållare och koppla till datorn
3. Kopiera GPI-filen från dator till kort.
4. Sätt in kortet i navigatorn
5. Starta navigatorn

Har gjort detta många gånger och med mer än en (två olika!) GPI-fil på minneskortet.

Det är viktigt att allt är avstängt när man mekar med minneskortet. T ur och sätt i kortet med navigatorn igång fungerar sällan.

MVH
Hans
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
424
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Så här gör jag med min Garmin 770 och har aldrig haft några problem att hitta egna POI:
1. Stäng av navigatorn helt. Stand-by läge är inte tillräckligt
2. Sätt ett minneskort i en lämplig hållare och koppla till datorn
3. Kopiera GPI-filen från dator till kort.
4. Sätt in kortet i navigatorn
5. Starta navigatorn

Har gjort detta många gånger och med mer än en (två olika!) GPI-fil på minneskortet.

Det är viktigt att allt är avstängt när man mekar med minneskortet. T ur och sätt i kortet med navigatorn igång fungerar sällan.

MVH
Hans
Så gjorde jag med den gamla Garmin Nüvi 65 men jag har inte fått det att fungera med gpi-filen på minneskortet på min Garmin 780.
Det fungerar när jag kopierar gpi-filen till GPS-ens internminne. Det vore bra om någon kommer på var det är som gör att det inte har fungerat med att kopiera gpi-filen till minneskortet på min Garmin 780.
Hittar ingen info i handboken och har inte hittat någon inställning om detta.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Ni som har problem med GPI-filer på minneskortet i Camper 780 och senare, hur stor minneskort använder ni?

Ni som inte har några problem att lägga GPI-filer på minneskortet i Camper 78 och senare hur stora minneskort använder ni?

Min Camper 770 klarar max 32GB och jag har aldrig haft problem.
Camper 780 och senare klarar 4 - 256GB och kräver att man formaterar kortet i navigatorn om det är större än 32 GB. Börjar fundera på om det har någon betydelse för de problem som en del upplever.

MVH
Hans
 

lagneteg

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
20722
Medlemskap
2024
Så gjorde jag med den gamla Garmin Nüvi 65 men jag har inte fått det att fungera med gpi-filen på minneskortet på min Garmin 780.
Det fungerar när jag kopierar gpi-filen till GPS-ens internminne. Det vore bra om någon kommer på var det är som gör att det inte har fungerat med att kopiera gpi-filen till minneskortet på min Garmin 780.
Hittar ingen info i handboken och har inte hittat någon inställning om detta.
Hej har nu suttit med min 780 hela förmiddagen för att kunna lägga in HBKs SP, tömmningar mm. försökte först ladda ned filen på minneskort och det funkade, men fungerade inte i 780, laddade då in filen i internminnet och den fick plats där, kopplade sedan upp mot dator och gick in på Garmin 780 flyttade över filen till POI. Kollade nu under VART sedan KATEGORIER bläddrade ner till Övriga Kategorier där fanns nu EGNA POIs och nu fungerar allt, Slutsats måste nog fylla hela internminnet först därefter ladda ev. minneskort som då blir läsbart. Lycka till.
Såg nu att "Jolle" redan lagt in ungefär samma tillvägagångs sätt.
 
Senast ändrad:

Krille52

HBK Medlem
Inlägg
49
Kommun
Falun
HBK-Nr
18084
Medlemskap
2025
Garmins officiella inställning är att egna POI bara kan läggas in i form av GPX-filer och de behöver konverteras till GPI innan navigatorn kan använda dom. Enligt Garmin skall denna konvertering och laddning göras med POILoader (Windows-program + troligen internt i navigatorn). En inställning som är rimlig eftersom GPI inte är ett öppet dokumenterat format och man vänder sig ju också till användare utan datorvana.

Vad vi som sysslar med husbilsplatser har gjort är att vi har analyserat GPI-formatet och skapat ett eget program som skapar GPI-filer. De fördelar vi har fått med detta är att vi kan inkludera bilder i GPI-filen, något som inte går om man använder POILoader. Likaledes har hanteringen runt att få in ikonerna från Husbilsplatserna blivit enklare samt slutligen att allt kan automatiseras så ni medlemmar kan få ut GPI-filer från databasen när som helst.

Hela detta är helt osupportat från Garmin och inget som Garmins support ens har på sin karta att man skall kunna göra men vi har det och det fungerar. I en framtid kan det naturligtvis hända att Garmin hittar på något som gör detta omöjligt men där är vi inte idag. Detta hände med RUPI-filerna till Sygic-appen (man tog helt bort möjligheten till egna POI) till stor nackdel för oss. Skulle Garmin göra något liknande får vi ta det problemet när det uppstår. Om det uppstår.

Eftersom Garmin är en navigator som används av så många över hela världen är vi inte ensamma om att ha gjort egna program. Det finns massor av glada programmerare som hjälper till med lösningar och vi har utnyttjat en del av det.

MVH
Hans
Jag är lite nybörjare på det här med filer. Jag ska köpa en Garmin Camper 780. Var hittar jag GPI filerna att ladda ner?
 
F

F.d. 14324

Guest
Överst på sidan,"Mer" "Filer"
@Krille52, det Olof skriver stämmer inte längre, det var så det fungerade förut men numera är det historia.
Filerna finns att hämta i menyn i Husbilsplatser numera.
En beskrivning för hur man hittar dem:
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.078
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
@Krille52, det Olof skriver stämmer inte längre, det var så det fungerade förut men numera är det historia.
Filerna finns att hämta i menyn i Husbilsplatser numera.
En beskrivning för hur man hittar dem:
Tack för uppdateringen,borde det inte finnas ett mer logiskt sätt att hitta dom,tex. direkt i rullisten på husbilsplatser.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Tack för uppdateringen,borde det inte finnas ett mer logiskt sätt att hitta dom,tex. direkt i rullisten på husbilsplatser.
De finns om man klickar på "Meny" och sedan på en länk litet längre ner. Eftersom vi har 7 olika filformat och vi ville ha in beskrivningar av dom så verkade en egen sida för nerladdning vara bästa alternativet. Det finns en skiss på ett annan layout av kartans menyrad som gör "Ladda ner POI" litet mera synligt.
 

Krille52

HBK Medlem
Inlägg
49
Kommun
Falun
HBK-Nr
18084
Medlemskap
2025
@Krille52, det Olof skriver stämmer inte längre, det var så det fungerade förut men numera är det historia.
Filerna finns att hämta i menyn i Husbilsplatser numera.
En beskrivning för hur man hittar dem:
Jag har hittat filen och laddat ner den i gps och den syns men under mappar så måste jag gå in under telefon för att hitt POI mappen. Och där hör den ju inte hemma. Hur gör jag för att få den där den hör hemma?
 
F

F.d. 14324

Guest
Hur gör jag för att få den där den hör hemma?
Jag vet inte, jag har aldrig sett eller rört en 780, med risk för att jag har fel,, är det inte bara att skapa en ny mapp i roten kallad POI? (alternativt som undermapp till mappen Garmin.
Vidare, om du har windows, det sätt jag alltid gjorde när jag ville göra det enkelt för mig. När man laddar ner filen i windows brukar man få en fråga om vad man vill göra med filen. Har man då gps:en inkopplad i datorn samtidigt finns det då för mig ett alternativ i stil med: Skicka till Nuvi, det fungerade bra för mig och filen hamnade då alltid i internminnet i mappen poi, men mina kunskaper på området kan vara lite utdaterade,
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
424
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Min gamla GPS krånglade i somras och köpte då en Garmin Camper 780.
Efter lite krångel med filöverföring till den nya GPS:en stängde jag av den trådlösa överföringen och anslöt GPS:en med USB-kabel till datorn.
Bifogar några bilder av hur jag gjorde.
 

Bilagor

  • Egna filer med POI.pdf
    492,6 KB · Visningar: 52

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Jag har hittat filen och laddat ner den i gps och den syns men under mappar så måste jag gå in under telefon för att hitt POI mappen. Och där hör den ju inte hemma. Hur gör jag för att få den där den hör hemma?
Kanske det här kan hjälpa?
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
424
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Kanske det här kan hjälpa?
Det fungerade på min gamla Garmin Nüvi 65 men det fungerar inte att kopiera till minneskortet på min Garmin Camper 780. Om jag kopierar filen till minneskortet händer det inget när jag startar GPS:en och filen läses inte in till GPS:ens internminne. Andra säger att det fungerar på deras Camper 780 men inte på min. Det verkar som om det finns flera varianter av maskinvaruversion på Camper 780. Jag har maskinvaruversion V10 Pv3 DI R512S DAB och programversion 9.30. Undrar vilka versioner de har som säger att det fungerar för dem.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
En gång råkade jag ut för att jag formaterade minneskortet i datorn och jag gjorde en komplett formatering, inte en snabbformatering. Sedan kopierade jag över en fil till kortet och satte in det i navigatorn. Då påstod navigatorn att kortet behövde formateras. Skumt. Jag lät den göra det och jag misstänker att den bara skrev in ett nytt namn på kortet och kanske gjorde något annat också. Men snabbt gick det.

Sedan fick jag ta ut kortet och kopiera om filen eftersom navigatorns formatering hade raderat filen. Sedan fungerade allt utan problem.

Min är en Camper 770. Hoppas någon med en 780 kan hjälpa dig förstå det där med versionerna.
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
424
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
En gång råkade jag ut för att jag formaterade minneskortet i datorn och jag gjorde en komplett formatering, inte en snabbformatering. Sedan kopierade jag över en fil till kortet och satte in det i navigatorn. Då påstod navigatorn att kortet behövde formateras. Skumt. Jag lät den göra det och jag misstänker att den bara skrev in ett nytt namn på kortet och kanske gjorde något annat också. Men snabbt gick det.

Sedan fick jag ta ut kortet och kopiera om filen eftersom navigatorns formatering hade raderat filen. Sedan fungerade allt utan problem.

Min är en Camper 770. Hoppas någon med en 780 kan hjälpa dig förstå det där med versionerna.
Det fungerar med filerna när jag kopierar dom till POI-mappen i GPS:ens internminne. Jag har då alla HBK:s husbilsplatser att välja på i GPS:en.
Skall prova med ett annat minneskort för att se om det gör någon skillnad. Minneskortet jag hittills har använt är det som jag flyttade från min gamla GPS.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Det fungerar med filerna när jag kopierar dom till POI-mappen i GPS:ens internminne. Jag har då alla HBK:s husbilsplatser att välja på i GPS:en.
Skall prova med ett annat minneskort för att se om det gör någon skillnad. Minneskortet jag hittills har använt är det som jag flyttade från min gamla GPS.
Jo, internminnet är ju också helt ok. Jag har valt att använda kortet eftersom jag har råkat ut för att internminnet blev fullt. Fast det var på en annan, äldre, navigator. GPI-filen är ju ganska stor. Men har man plats så är antagligen interna minnet snabbare.
 
Toppen