Thomas Werner
HBK Medlem
Gösta, längst ut på Östermälarstrand så finns en stor grusparkering. Jag har sett att det ofta står husbilar där. Kan vara värt att kolla även om det är en bra bit att promenera.
//Thomas
//Thomas
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Gösta, längst ut på Östermälarstrand så finns en stor grusparkering. Jag har sett att det ofta står husbilar där. Kan vara värt att kolla även om det är en bra bit att promenera.
//Thomas
Min nya Stigaklippare med batteri klarar lätt min gräsmatta. Förvånad men nöjd.Dag 382 tisdag.
Efter min tidiga frukost går jag till lägenheten. Sätter den tunga verktygslådan på pirran och går tillbaka. Vid 7 startar jag färden mot landet.
Stannar på en rastplats vid E 20 för fm thé och två rågbrödssmörgåsar. Tömmer även toan.
Nästa stopp blev hos Bauhaus för att köpa mera spackel. Därefter en låssmed i Tornby. Låskistan till mitt Gustavianska högskåp fungerar ej. Men de kunde inte hjälpa mig. Fick ett förslag på en importör. Skall googla på namnet, så småningom.
Kör sedan till Maxi för att handla livsmedel. Det blev ganska mycket. För på fredag kommer Jonas och en av hans bröder hit. Köpte även några konservburkar inför Lotties och min Norrlandsresa i slutet av nästa vecka.
Kommer till tomten kl 14,30. Kopplar in extern 220 v. Ser på termometern som sitter på stugväggen. Nu är den i fullt solsken och visar att det är 44 grader just där. Tar fram min sköna solstol med fotpall och ett litet bord. Sitter där och äter frukt, med minimalt med kläder.
Efter en timme går jag in i stugan och målar på några spacklade skarvar. Jag måste måla flera gånger just på själva skarvarna. För det är ingen mening med att flera gånger måla hela väggarna. Klipper ca en tredjedel av gräsytan mellan stugan och HB:n. Sedan är batteriet urladdat.
Funderar på om jag skall cykla till badet. Men jag stannar kvar och ser på tv. Det är ju ett mycket intressant politiskt läge, just nu i regeringskrisen. Talmannen gav Ulf K (m) ett sonderingsuppdrag, på tre dagar. På fredag skall han redovisa till talmannen. Det kan bli en omröstning i riksdagen tidigast på måndag.
Vi skall inte skriva partipolitik här i klubben, enligt stadgarna. Några partier har ändrat sin politik de senaste året. Så jag tycker att det vore bäst med ett extraval, för att vi medborgare får göra göra vår demokratiska "röst" hörd. Det verkar som att läget är mycket låst i riksdagen. Så med stor sannolikhet kommer det nog ändå att bli ett extraval i höst.
Dag 383 onsdag.
Tar det lugnt hemma i min HB. Ser på Morgonstudion på tv. Det är mycket tal om hur det skall gå för (m) att sondera ut ett regeringsunderlag. Jag tycker att det är spännande att höra vad de har för åsikter.
Sätter batteriet till gräsklipparen på laddning. Jag laddar aldrig något "över natten". Jag spacklar några av skarvarna för tredje eller fjärde gången. Nu får Jonas och brodern slipa och bestämma om det skall spacklas mera. Jag tycker personligen att nu får det räcka. Vi måste nu kunna måla färdigt och vara nöjda med resultatet.
Jag hade som mål att stugan skulle kunna vara bebolig till midsommar. Det sprack för länge sedan. Sen blev målet framflyttat till Jonas semester sista veckan i juli. Det har nu spruckit. Nu vågar jag ej sätta ett nytt måldatum.
Efter lunch klipper jag gräs tills batteriet tar slut igen. Gräsklipparen är en liten maskin som jag köpte till min lilla villatomt i Tyresö. Här på landet är gräsmattan mycket stor, trots att en del av tomten är lite av en "skogstomt". Idag är det mulet hela dagen. Skyfflar undan jord bakom HB:n där det så småningom skall bli en bättre p - plats. Men myggorna är aggresiva. Så det blir inte roligt att vara där och jobba.
På kvällen blir det som vanligt ganska mycket tv tittande.
Vilken resa! Det vattnas verkligen i munnen.Dag 400 söndag del två.
Nu kokar vi hjortronsylt.
Visa bilaga 213290
När sylten är klar gör jag två tunnbrödsklämmor. Skivad Brieost läggs på mjukt tunnbröd därefter bredde jag hjortronsylt ovanpå och sen vek jag halva brödet ovanpå sylten.
Visa bilaga 213291
Sen stekte jag klämmorna i äkta smör på båda sidorna.
Visa bilaga 213287
Här inmundigas de jättegoda klämmorna - kan verkligen rekommenderas!
Visa bilaga 213285
Dag 401 måndag.
Vi fortsätter vår färd söderut på E 45:an, mot Östersund. Vid utkanten av Ramsele ser vi en skylt - "Lappgraven" som gör oss nyfikna. Vi stannar och tar fram våra cyklar och cyklar på den smala skogsvägen fram till en gravplats.
Visa bilaga 213301
Där skall en lappkvinna vara begravd som ansågs förra olycka med sig och vara vän med djävulen.
Visa bilaga 213307
Några av byns bönder halshögg henne.
Visa bilaga 213303
På tillbakavägen stannar vi till och tittar närmare på de fångstgropar som fanns förr för att fånga vilda djur framförallt älgar. Lottie tar sig ner i en av fångstgroparna.
Visa bilaga 213304
Vi hälsar på några bekanta i byn Rätan. Det blev några trevliga em - timmar tillsammans.
Vi stannar för natten i Ytterhogdal. På kyrkans p - plats tillsammans med tre andra HB.
Körde 36,4 mil
Dag 402 tisdag 20 / 7.
Efter frulle tar vi en promenad i det fina vädret.
Vi fortsätter färden till min äldsta son och hans sambo som bor i Mora. Vi promenerar ner till city och äter stekt Röding på planka med potatismos.
Visa bilaga 213295
Därefter fortsätter vi till Nusnäs.
Visa bilaga 213293
Vi går in i butik med tillverkning av Dalahästar.
Visa bilaga 213294
Visa bilaga 213292
Lottie köper fina träskor.
Visa bilaga 213297
Vi stannar på en rastplats och tar ett kvällsbad.
Visa bilaga 213296
I Falun parkerar vi på en rastplats, för nattvila.
Visa bilaga 213298
Körde 31,3 mil