• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Göstas Sverigeresa 2020

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Gösta, längst ut på Östermälarstrand så finns en stor grusparkering. Jag har sett att det ofta står husbilar där. Kan vara värt att kolla även om det är en bra bit att promenera.


//Thomas

Hej Thomas!

Tack för tipset. Jag har stått där en dag. Det är en stor och bra plats. Men det tog nog ca 30 min att promenera till min lägenhet. Så jag fortsätter med gatuparkering eller en mindre p - plats närmare husen.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 378 Midsommarafton

Vid niotiden startar jag motorn för att köra till Jonas i Ramnäs. Går in på easy park appen för att avsluta min parkering. Lyckas ej med detta. Står att jag har "inga pågående parkeringar". Verkligen märkligt! Jaha ja. Vad skall jag göra nu? Som tur är har jag ej fått någon parkeringsbot. Jag fick ju hjälp att boka en dygnsparkering. Men något gick tydligen helt fel.

Varför skall alltmer skötas via telefon? Varför kan parkeringsbolagen inte sätta upp en automat så att man kan betala med ett vanligt kreditkort? Jag är inte ensam om att "strula " till det med att ladda ner appar.

Nåväl har jag ingen ående parkering att avsluta så har jag inte. Så jag lämnar platsen.

Kommer fram till Jonas före kl 10.

En av hans bröder kom igår em. Liksom Jonas särbo med två barn. Vi sitter och pratar en stund innan det blir en lätt lunch vid 12 tiden.
Några av oss spelar ett parti Kubb.

Strax före kl 14 åker vi till Jonas ex och hennes sambo. Med mina barnbarn och deras mormor, morfar, morbror så blir vi 15 personer som hela tiden vistas utomhus.

Det blev en trevlig em med en tidig traditionell middag. Vi lämnar vid 18 tiden för att åka tillbaka till Jonas hus.

Min kära Lottie är med sin dotter och hennes barn i Saltkällan, på västkusten, som vanligt för att fira Midsommar.



Dag 379 lördag Midsommardagen.

Mitt på dagen lämnar jag och Jonas bror Ramnäs för att åka till min lägenhet i Östra Mälarstrandsområdet, i östra Västerås. Avfart 137 på E 18. Han har nyligen flyttat och behöver några taklampor. Jag har några över som han gärna tar hand om.

Jag har fortfarande en massa flyttkartonger att packa upp. Diskar två maskiner med porslin, på det kortaste programmet, som är 30 min långt, enligt displayen.

På em sätter jag mig på balkongen och äter några frukter. Ser på när byggjobbarna arbetar med att ta ner en byggställning på huset mittemot och några andra jobbade med marken mellan våra hus. Trots att det är röd dag så pågår alltså arbete.

Jag jobbar på till kl 18. Duschar och går in till stan. Byggherren har skrivit att det skall ta 15 min att gå in till city. För mig tog det 21 min till järnvägsstationen, i lugn promenadtakt. Fortsätter över spåren och in till "smeten". Stannar till på Taco Bar, mittemot gallerian Punkt. Tar en öl. Det är ganska många människor i lokalen, men med hyfsat avstånd. Alla bord på uteserveringen var upptagna. Efter en stund ser jag ett ledigt bord och sätter mig där.

20210626_203142.jpg

Därefter promenerar jag tillbaka till min HB. Jag fortsätter med att äta och sova i HB:n. Har inte packat upp några kastruller ännu. Förmodligen går de inte att använda eftersom jag nu har en induktionshäll. Skall kolla med hjälp av en magnet, så småningom.
 
Senast ändrad:

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 380 söndag.

På fm går jag de ca 8 min från p - platsen på Östra Mälarstrands allen till lägenheten. Fortsätter med att packa upp porslin och diska. Upptäcker att hyllorna till det Gustavianska högskåpet och Ekskåpet blev kvar i mitt förråd i Farsta. "Finglasen" har jag tidigare förvarat i det Gustavianska högskåpet. Det går inte idag. Får åka till Farsta i morgon och hämta hyllplanen mm.

Sätter in glasen i det Gustavianska "Saidborden" och i köksskåpen så länge.

Några kartonger pirrar jag upp till mitt vindsförråd.

Packar upp kartonger som innehåller annat än glas, på em.

På kvällen promenerar jag in till city. Stannar till vid kanalen och går in på Brasserie Stadsparken. Beställer in havsarborre och ett glas vittt vin. Uteserveringen var till ca en tredjedel upptagen med gäster, när jag kom vid 20 tiden. De flesta lämnade sina platser vid 21 tiden.

Promenerade tillbaka till HB:n för att sova.



Dag 381 måndag.

Redan kl 08 lämnar jag Västerås och kör till mitt förråd i Farsta. Det blev exakt 12 mil.

Packar in så många kartonger som får plats i garaget samt alla 9 hyllplanen. Tar även med ett antal hyllplan på 1,8 meter som jag hade som bokhyllor i villan.

Lämnar Farsta och kör till IKEA i Erikslund, väster om Västerås, för att köpa ett duschdraperi.

Kommer fram till lägenheten vid 17 tiden. De flesta av byggjobbarna har lämnat området. Det är således inga problem att parkera i närheten av huset.

Börjar med att gå upp med några tavlor. Tar med pirran tillbaka. Nu ställer jag tre kartonger på pirran och går till lägenheten. När jag kommer ner igen har en personbil med släp parkerat bredvid mig. De skall oxå "kompletteringsflytta" till sin lägenhet. Nu får vi turas om med att använda hissen. Det går bra. Några kartonger kör jag upp till vindsförrådet direkt.

Parkerar för natten på en stor p - plats i utkanten av husen och bredvid en stor öppen gräsyta.

Ikväll äter jag i HB:n.

I morgon "drar" jag till Gammalkil, söder om Linköping.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 382 tisdag.

Efter min tidiga frukost går jag till lägenheten. Sätter den tunga verktygslådan på pirran och går tillbaka. Vid 7 startar jag färden mot landet.

Stannar på en rastplats vid E 20 för fm thé och två rågbrödssmörgåsar. Tömmer även toan.
Nästa stopp blev hos Bauhaus för att köpa mera spackel. Därefter en låssmed i Tornby. Låskistan till mitt Gustavianska högskåp fungerar ej. Men de kunde inte hjälpa mig. Fick ett förslag på en importör. Skall googla på namnet, så småningom.

Kör sedan till Maxi för att handla livsmedel. Det blev ganska mycket. För på fredag kommer Jonas och en av hans bröder hit. Köpte även några konservburkar inför Lotties och min Norrlandsresa i slutet av nästa vecka.

Kommer till tomten kl 14,30. Kopplar in extern 220 v. Ser på termometern som sitter på stugväggen. Nu är den i fullt solsken och visar att det är 44 grader just där. Tar fram min sköna solstol med fotpall och ett litet bord. Sitter där och äter frukt, med minimalt med kläder.

Efter en timme går jag in i stugan och målar på några spacklade skarvar. Jag måste måla flera gånger just på själva skarvarna. För det är ingen mening med att flera gånger måla hela väggarna. Klipper ca en tredjedel av gräsytan mellan stugan och HB:n. Sedan är batteriet urladdat.

Funderar på om jag skall cykla till badet. Men jag stannar kvar och ser på tv. Det är ju ett mycket intressant politiskt läge, just nu i regeringskrisen. Talmannen gav Ulf K (m) ett sonderingsuppdrag, på tre dagar. På fredag skall han redovisa till talmannen. Det kan bli en omröstning i riksdagen tidigast på måndag.

Vi skall inte skriva partipolitik här i klubben, enligt stadgarna. Några partier har ändrat sin politik de senaste året. Så jag tycker att det vore bäst med ett extraval, för att vi medborgare får göra göra vår demokratiska "röst" hörd. Det verkar som att läget är mycket låst i riksdagen. Så med stor sannolikhet kommer det nog ändå att bli ett extraval i höst.


Dag 383 onsdag.

Tar det lugnt hemma i min HB. Ser på Morgonstudion på tv. Det är mycket tal om hur det skall gå för (m) att sondera ut ett regeringsunderlag. Jag tycker att det är spännande att höra vad de har för åsikter.

Sätter batteriet till gräsklipparen på laddning. Jag laddar aldrig något "över natten". Jag spacklar några av skarvarna för tredje eller fjärde gången. Nu får Jonas och brodern slipa och bestämma om det skall spacklas mera. Jag tycker personligen att nu får det räcka. Vi måste nu kunna måla färdigt och vara nöjda med resultatet.

Jag hade som mål att stugan skulle kunna vara bebolig till midsommar. Det sprack för länge sedan. Sen blev målet framflyttat till Jonas semester sista veckan i juli. Det har nu spruckit. Nu vågar jag ej sätta ett nytt måldatum.

Efter lunch klipper jag gräs tills batteriet tar slut igen. Gräsklipparen är en liten maskin som jag köpte till min lilla villatomt i Tyresö. Här på landet är gräsmattan mycket stor, trots att en del av tomten är lite av en "skogstomt". Idag är det mulet hela dagen. Skyfflar undan jord bakom HB:n där det så småningom skall bli en bättre p - plats. Men myggorna är aggresiva. Så det blir inte roligt att vara där och jobba.

På kvällen blir det som vanligt ganska mycket tv tittande.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 384 torsdag.

Blev en hel del tv på morgonen o fm. Ulf K (m) meddelade talmannen att han ger upp sonderingarna. Stefan L (s) får nu göra ett försök. Skall bli spännande att på måndag få se vad talmannen bestämmer.

Jag slipar, spacklar och målar. Hoppas nu att Jonas blir nöjd.


Dag 385 fredag.

Sopar upp en massa slipdamm och förbereder för att Jonas och en av hans bröder skall komma ikväll.

"Går in" på Bauhaus hemsida för att boka ett släp. Men de har inte lyckast att få till data systemet. Någon hade hackat sig in i början på veckan.
Systemet låg nere i tisdags när jag var där.

Det går ej att boka utan man måste boka direkt i butiken. Så jag åker dit vid 15 tiden. Tar sedan en promenad i området. Jonas kommer vid 16,30 tiden.

Vi går in för att köpa en bänkskiva till köket och en diskbänk med två hovar. Bauhaus sågar till den långa bänkskivan till det mått som vi önskar. Vi köper även några foder. Jag avbokar släpet för vi kommer att få plats i garaget på min HB.

Vi åker till tomten. Lastar av och går igenom vad jag har gjort sedan sist. Får som vanligt "bakläxa" vid några spackelskarvar.

Senare går vi och badar. När vi är åter har min andra son kommit. Vi spelar några partier kort, på kvällen.
 
Senast ändrad:

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 386 lördag.

Grabbarna sover när jag äter min tidiga frulle. Jag försöker att vara tyst. Löser några Sudoku i väntan på att de skall vakna.
När de äntligen gör det så blir det en lång frulle med mycket trevligt prat, om allt möjligt. Förutom vad vi skall göra i stugan.

Jonas och jag börjar dagen med att sätta tillbaka låskolven i garagedörren som tidigare i veckan hade lossnat. Jonas ser då att den ena dörren har ändrats. De två dörrarna är nu inte i nivå med varandra. Så jag får ringa snickaren på måndag och reklamera jobbet.

I stugan börjar vi med det jobbiga slipandet. Sonen, A, är energisk och slipar på med full fart. Jonas börjar att tröttna på själva slipandet och tycker att det är jobbigt, liksom jag gör. Så nu lättar han lite på hur noga det skall vara. Att få till det 100 % perfekt i ett fritidshus som man tillbringar några semesterveckor och några helger i, behöver inte vara lika hög kvalité som i ett permanentboende. Så lite inverkan har jag och A tydligen haft på hur Jonas ser på hur mycket arbete som vi skall lägga ner.

Jag målar de väggar som Jonas tycker är färdigslipande. Han själv börjar att spackla några skarvar och skruvskallar.

Efter lunch börjar bröderna att montera förbränningstoan. Det är en hel del info att läsa först. Skall göras två hål i väggen för ventilationen. Ett rör skall gå upp över taket.

20210703_182757.jpg


Vi jobbar på till 18 tiden. Då går vi ner till sjön och badar. Skönt att bli av med allt slipdamm som finns på kroppen.

Efter en sen middag spelar vi kort och pratar en hel del. Det är trevligt att jobba och vara tillsammans en hel helg.


Dag 387 söndag.

De sista justeringarna på rören till toan görs. Det spacklas även runt om. Vi sätter även upp handfatet i toarummet. Jag målar färdigt i halva sovrum 1. När det har torkat skall jag flytta våningssängen och börja slipa och spackla andra halvan av rummet. Men det får vänta till slutet av juli.

För snart skall jag och min kära Lottie resa till Norrland i HB:n. Jag längtar verkligen jättemycket efter att få tillbringa några veckor tillsammans med min älskling. Skall bli skönt att ta det lugnt och komma bort ifrån allt slipande och spacklande.

Vi hoppas på att hitta Hjortron och att köra Konstvägen ifrån Umeå till norska gränsen. Vet ej om vi kör in i Norge, för det har vi ej talat om.

A fortsätter med slipandet, Jonas spacklar det sista i sovrum 2 och 3, jag målar i köket. Vi jobbar på hela fm. Jonas o A går och badar under tiden som jag tillagar vår lunch.

Vid 15 tiden lämnar bröderna tomten. Jag tvättar hela HB:n, inkl taket, för hand med ljummet vatten utan kemikalier. Sen lastar jag in min kompressor och verktyg som jag skall ta med mig till mitt förråd i Farsta. Där skall jag såga av några långa hyllplan så att de passar till min lägenhet i Västerås.

På kvällen cyklar jag ner till sjön och badar en stund, simmar lite. När jag kommer tillbaka lastar jag in cykeln i mitt garage. För Lottie och jag räknar med att cykla en del i Norrland.

Efter en sen middag ser jag på tv. Tv 4 visar "Maria Wern" vilket jag tycker är en bra film. Jag har sett många av de filmerna som utspelar sig på Gotland.

I morgon skall jag köra till Farsta.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 388 måndag.

Efter frukost skriver jag här i tråden om helgen därefter gör jag mig iordning för avfärd.
Åker till Maxi för att handla.
Därefter stannar jag till på Preem i Nyköping för att tanka diesel och färskvatten. Köper även en mjukglass i butiken. Den var ordentligt stor för endast 25 kr.
Sen kör jag vidare till mitt förråd i Farsta. Där sågade jag till några hyllplan, som skall sättas upp i min lägenhet i Västerås. Tog med en flyttkartong och några andra saker. Skall i augusti försöka att helt tömma förrådet.

Kommer fram till Västerås vid 19 tiden. Tar upp sakerna i lägenheten. Åker sedan till den stora p - platsen vid Östra Mälarstrand Allé.

Stannar kvar i HB:n och ser på ett nytt avsnitt av Maria Wern efter en sen middag.



Dag 389 tisdag.


Går till lägenheten och sätter upp några hyllplan. Går tillbaka till HB:n före kl 09 för att betala för p- platsen. Här kostar det 6 kr per timme, den ännu större platsen längre bort, vid fritidsområdet, är avgiften 4 kr per timme men nu har det kommit upp en skylt om att endast personbilar klass 1 får stå där. På gatorna kostar det 14 kr per timme. Allt är mellan kl 09 och kl 18.

Efter förmiddagsthé går jag tillbaka till lägenheten, det tar ca åtta min i promenadtakt.
Fortsätter med att skruva upp hyllplan. När jag vilar går jag ut på balkongen och tittar på när gårdsplanen mellan husen blir mera färdigställd.

20210706_184742.jpg

Bilden ovan är exponerad mot mitt hus. Bilden nedan är exponerad ifrån min balkong.

20210706_115715.jpg
När jag går tillbaka till HB:n för lunch stannar jag till och talar med kvinnan som planterar växterna. Hon planterar äppel- och -plommonträd, smultron, krusbär, vinbär, tomater och något som jag tror är pumpa eller något liknande. Det är jättefint att det är så mycket ätbart som planteras.

Efter lunch tillbaka till lägenheten. Tömmer några kartonger med böcker och placerar de på den nya bokhyllan. Sen bär jag upp en massa tomma flyttkartonger till vindsförrådet. Dagen fortsätter med att ordna med mina saker. Var skall jag placera de olika delarna? Tidigare bodde jag i en sexrumsvilla och nu i en enrumslägenhet. Så det är inte helt enkelt var jag skall placera min saker.

I morgon em skall jag åka till Lottie i Liljeholmen i Stockholm. Vi skall förbereda vår resa till Norrland på fredag morgon.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 390 onsdag.

Går till min lägenhet efter min tidiga frukost. Tömmer några kartonger med böcker som jag placerar på den nyuppsatta bokhyllan. Är tillbaka före kl 09 för fm thé. Kl 9,30 betalar jag p - avgift fram till kl 14.

Ser på Morgonstudion. Där det talas mycket om dagens omröstning av statsminister.

Går tillbaka ytterligare en gång till lägenheten. Sätter upp en spegel i entrén och plockar med olika saker.

Kl 13,30 startar jag motorn och kör till rastplats Frösvik i Enköping. Tömmer toakassetten därefter ser jag på tv. Nu skall det bli röstförklaringar från olika partier. Efter ca en timme skedde själva omröstningen. Det här tycker jag är spännande.

Stefan L tolereras av riksdagen. På fredag skall han presentera sin nya regering.

Det blir en hel del tal i tv om resultatet.

Vid 16 tiden kör jag till Liljeholmen, i Stockholm för att träffa Lottie. Vi är tillsammans hela kvällen och jag sover över.


Dag 391 torsdag.

Idag har vi tvättdag. Vi hade bokat tvättstugan mellan kl 07 och kl 13.

På em lagar jag en vegetarisk gryta, det blev sex stora portioner som jag senare frös in. Lottie har lagat olika vegetariska pastasåser och bakat kanelbullar och matbröd.

I morgon reser vi äntligen tillsammans till Norrland.
 

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Dag 382 tisdag.

Efter min tidiga frukost går jag till lägenheten. Sätter den tunga verktygslådan på pirran och går tillbaka. Vid 7 startar jag färden mot landet.

Stannar på en rastplats vid E 20 för fm thé och två rågbrödssmörgåsar. Tömmer även toan.
Nästa stopp blev hos Bauhaus för att köpa mera spackel. Därefter en låssmed i Tornby. Låskistan till mitt Gustavianska högskåp fungerar ej. Men de kunde inte hjälpa mig. Fick ett förslag på en importör. Skall googla på namnet, så småningom.

Kör sedan till Maxi för att handla livsmedel. Det blev ganska mycket. För på fredag kommer Jonas och en av hans bröder hit. Köpte även några konservburkar inför Lotties och min Norrlandsresa i slutet av nästa vecka.

Kommer till tomten kl 14,30. Kopplar in extern 220 v. Ser på termometern som sitter på stugväggen. Nu är den i fullt solsken och visar att det är 44 grader just där. Tar fram min sköna solstol med fotpall och ett litet bord. Sitter där och äter frukt, med minimalt med kläder.

Efter en timme går jag in i stugan och målar på några spacklade skarvar. Jag måste måla flera gånger just på själva skarvarna. För det är ingen mening med att flera gånger måla hela väggarna. Klipper ca en tredjedel av gräsytan mellan stugan och HB:n. Sedan är batteriet urladdat.

Funderar på om jag skall cykla till badet. Men jag stannar kvar och ser på tv. Det är ju ett mycket intressant politiskt läge, just nu i regeringskrisen. Talmannen gav Ulf K (m) ett sonderingsuppdrag, på tre dagar. På fredag skall han redovisa till talmannen. Det kan bli en omröstning i riksdagen tidigast på måndag.

Vi skall inte skriva partipolitik här i klubben, enligt stadgarna. Några partier har ändrat sin politik de senaste året. Så jag tycker att det vore bäst med ett extraval, för att vi medborgare får göra göra vår demokratiska "röst" hörd. Det verkar som att läget är mycket låst i riksdagen. Så med stor sannolikhet kommer det nog ändå att bli ett extraval i höst.


Dag 383 onsdag.

Tar det lugnt hemma i min HB. Ser på Morgonstudion på tv. Det är mycket tal om hur det skall gå för (m) att sondera ut ett regeringsunderlag. Jag tycker att det är spännande att höra vad de har för åsikter.

Sätter batteriet till gräsklipparen på laddning. Jag laddar aldrig något "över natten". Jag spacklar några av skarvarna för tredje eller fjärde gången. Nu får Jonas och brodern slipa och bestämma om det skall spacklas mera. Jag tycker personligen att nu får det räcka. Vi måste nu kunna måla färdigt och vara nöjda med resultatet.

Jag hade som mål att stugan skulle kunna vara bebolig till midsommar. Det sprack för länge sedan. Sen blev målet framflyttat till Jonas semester sista veckan i juli. Det har nu spruckit. Nu vågar jag ej sätta ett nytt måldatum.

Efter lunch klipper jag gräs tills batteriet tar slut igen. Gräsklipparen är en liten maskin som jag köpte till min lilla villatomt i Tyresö. Här på landet är gräsmattan mycket stor, trots att en del av tomten är lite av en "skogstomt". Idag är det mulet hela dagen. Skyfflar undan jord bakom HB:n där det så småningom skall bli en bättre p - plats. Men myggorna är aggresiva. Så det blir inte roligt att vara där och jobba.

På kvällen blir det som vanligt ganska mycket tv tittande.
Min nya Stigaklippare med batteri klarar lätt min gräsmatta. Förvånad men nöjd.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 392 fredag

Strax efter kl 07 börjar vår gemensamma Norrlandsresa.

Vi kör upp på Essingeleden, som är lite trafikerad nu i juli månad. Under första timmen möter vi inga HB. Efter Uppsala blir vi omkörda av en "plåtis" ifrån Schweiz och senare en ifrån Tyskland.

Efter Uppsala stannar vi till och handlar lite frukt mm. Fortsätter färden på E 4:n till rastplatsen Arnsjön (tror jag att det var) strax söder om Sundsvall. Här har jag sovit några gånger tidigare, men Lottie tyckte att vi skulle köra vidare eftersom E4:an är helt nära.

Vid Timrå passerar vi konstnären Bengt Lindströms konstverk Y:et som blivit ett landsmärke för Västernorrland.

20210709_155146.jpg


Vi fortsätter och kommer så småningom fram till naturreservatet Åstön. Vi hittar en bra p - plats.

20210709_163434.jpg

Men det visar sig sedan, när vi läser på en tavla att det är förbjudet att sova i bil, husvagn och HB inom naturreservatets gränser.
20210709_163409.jpg

Vi frågar en kvinna var gränsen går. Om p -platsen som vi står på är utanför naturreservatet. Hon visar på en infotavla att p - platsen är innanför gränsen, men att det finns en utmärkt skyltat p - plats längre fram. Så efter att ha gått ner till vattnet så åker vi vidare. Tyvärr är det en liten p -plats. Men jag lyckas att backa in HB:n.

Lottie och jag tar nu en promenad, genom skogen. Kommer fram till havet.

20210709_170829.jpg

På tillbakavägen ser vi en ny infotavla i närheten av den skyltade p - platsen. Där står det igen att det är förbjudet att sova. Så vi åker vidare. Hittar så småningom en liten skogsväg. Kör in och parkerar för natten bredvid väg20210709_174908.jpg



Körde 43 mil.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 393 lördag

Vi lämnar den smala grusvägen och kör åter upp på E 4:an. Fram och över Höga Kustenbron.

20210710_090114.jpg



Stannar på den stora p - platsen norr om bron. Härifrån är det en fantastisk fin utsikt.

20210710_090840.jpg


Därifrån går färden en kort sträcka på E 4:an, för vi tar av vid första möjliga avfart. Kör längs med Ångermanälven till Klockestrand och sen över Sandöbron fram till Lunde på väg 90. Missar avfarten efter bron, till minnesmonumentet, kör väg 90 en bit västerut. När vi har vänt ser jag en skylt där det står 14 maj 1931. Svänger in där och nu kommer vi verkligen på en smal väg.

20210710_105930.jpg


20210710_105822.jpg

Vid ett tillfälle var det inte många decimeter mellan ett hus och bergväggen, i en uppförsbacke.



DSC03394.JPG


DSC03396.JPG

DSC03399.JPG
Vi kör på den smala väg som demonstrationståget gick den 14 maj 1931. Anledningen till demonstrationståget var en solidaritetshandling för dom pappersarbetare som fått sänkta löner. Framme vid hamnen sköt yrkesmilitären fyra arbetare, dessutom dog en åskådare. Vi parkerar och går fram till monumentet samt senare även ner till hamnen. Där jag fotar Sandöbron.

DSC03402.JPG


Därefter kör vi våg 90 österut fram till och upp på E 4:an. Stannar vid en stor och fin rastplats vid Docksta.

Körde 18,8 mil
 

Bilagor

  • 20210710_105923.jpg
    20210710_105923.jpg
    1,4 MB · Visningar: 45

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 394 söndag 11 / 7

I natt har det regnat hårt, åskat och blixtrat. Vi vaknade flera gånger.

Tar det lugnt på morgonen. Skriver här i tråden om gårdagen.

På fm kör vi till Preem för att tanka diesel och färskvatten. Automaten var ur funktion, jag gick in i butiken och frågade om jag kunde betala där. Men det gick ej för det var en Time - butik och hade inget med drivmedel att göra. Tankade lite på andra sidan gatan. Där det var en "tapp" för lastbilar. Slangen var bredare och hastigheten snabbare.

Vi kör vidare på E 4:an. Stannar till vid Skulebergets Naturreservat. Vi kom ej ända fram för den p - platsen var redan fullbelagd. Vi blev hänvisade till en stor p -lats i början på vägen. Där stannade vi endast för att äta lunch. Sen körde vi tvärs över E 4:an till Skulebergets Naturrums p - plats. Där fanns det två långa p - platser markerade för bil med husvagn. I övrigt var det många målade p - rutor för korta bilar.

Vi promenerade fram till Naturumshuset, som låg framför det höga bergets nästan lodräta vägg.

20210711_112437.jpg


Vi kör vidare till Umeå. Där tankar jag fullt med diesel på OKQ8. Även de hade problem med en del av sina betalautomater. Vi åker nu på E 4:an / E 12:an. Sedan viker vi av på E 12:an och senare på väg 364 mot Burträsk / Botmark. Denna väg är mycket dålig idag och en tid framöver. De har tagit bort asfalten och lagt på en lager med stenar. Det skakade så mycket att några skåpsluckor öppnades.

Vi stannade för natten precis före kommungränsen till Skellefteå.

20210711_165453.jpg

Körde 22 mil
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 395 måndag.

Vi fortsätter vår färd norrut. Vi får se vår första ren, spatsera emot oss. Renen går lite fram och tillbaka samt efter en stund ner i diket. Då kör jag förbi.
20210712_063200.jpg

Efter en stund kommer jag på att vi har missat avtagsvägen, så jag vänder. På tillbakavägen ser Lottie hjortron ifrån bilen.
20210712_102228.jpg

Jag backar tillbaka en bit och vi går ut på myren. Tyvärr var hjortronen ej mogna så vi kör vidare.

20210712_145235.jpg
Nu körde vi "Konstvägen". Först en liten bit på E 12:an sedan väg 92, fram till Dorotea. Därefter en mindre smal väg utan nr. Konstvägen har tretton konstverk ute i det fria. Jag publicerar några här.

20210712_152134.jpg
Detta kontverk är speciellt. Främre metallbågen är borrad med stor borr där konturena är och liten borr i övrigt. Så att man ser igenom det främre metallstycket till det bakre.
20210712_152301.jpg
20210712_134711.jpg

20210712_165909 (1).jpg

En fin glaskyrka ute på en myr.

20210712_102109.jpg

Konstvägen slutar vid Borgafjäll. Vi fortsätter tills vägen tar slut vid Storjola. Där fanns bra möjligheter för att parkera för natten.

Körde 42,1



Dag 396 tisdag.

I natt har det regnat kraftigt igen. Vi tar en tidig morgonpromenad längs strandkanten. Det är mycket halt att gå på alla stenarna.
Efter fm fika kör vi vidare. Jag upptäcker att en varningslampa lyser på instrumentbrädan. Symbolen visar en motor i orange färg. När jag har kört uppför hela backen stannar jag och stänger av motorn. Väntar en stund. Men när jag startar igen så är symbolen kvar.

Här längst ut i ödemarken fungerar inte telefon eller internet. Så jag kan inte kontakta någon verkstad. Men eftersom symbolen inte är röd så fortsätter jag till Borgafjäll och hoppas att det där skall finnas uppkoppling. Såg igår att det finns en camping och ett hotell där, så då borde det finnas uppkoppling.

Jag stannar utanför campingen. Tar fram Fiats handbok och läser att det ev kan vara något med insprutningen som felar. Ringer tre olika verkstäder. Alla säger att det nu är sista arbetsveckan före semester-stängning så de kan inte ta emot mig. De säger även att om bilen fungerar som vanligt så är det ingen fara att köra vidare. Men om symbolen är rödmarkerad så måste jag ta bärgning.

Vi fortsätter vår färd mot Trappstegsforsen. Innan dess tankar jag diesel vid Stalon. Efter en stund slocknar symbolen. Skönt! Det va kanske något "datakrångel". Jag får försöka att få en tid på en Fiatverkstad efter semesterperioden.


När vi kommer fram till Trappstegsforsen finns det gott om p - platser att välja på. Vi går fram och fotar lite, sen går vi ner till vattnet. Där tar Lottie fram en mugg och fyller den. Vattnet är jätterent och smakar mycket bra.


20210713_132811.jpg

Färden går vidare till Stekenjokk. Även här är det gott om p - platser.

Vi stannar för natten.


Körde 18,7 mil
 
Senast ändrad:

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 397 onsdag 14 juli

Idag var det fullt solsken på morgonen. Vi tar fram gåstavarna och promenerar i området.

20210714_084714.jpg

20210714_083633.jpg

Sen kör vi vidare till Samernas kyrkby, Fatmomakke. Här stannar vi på en Naturcamping.

DSC03419.JPG

Vi promenerar över älven till själva kyrkbyn.

DSC03424.JPG

DSC03426 (1).JPG

DSC03428.JPG

Kåta under uppförande. Lägg märke till de stora sjoken näver som används som tätning.

DSC03432.JPG

20210714_111358.jpg

Vackra blommor.

DSC03434.JPG

Vi kör vidare på Vildmarksvägen tills vi hittar en bra enslig plats där vi även kan bada.

Körde 6,8 mil
 
Senast ändrad:

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 398 torsdag

Vi fortsätter vår färd på Vildmarksvägen. Vid Stalon kör vi in på Sagavägen mot Kittelfjäll. Vid Dikanäs stannar vi för att handla. Det blev i samma Coop - butik som jag handlade i förra året.

20210715_105601.jpg

När vi kommer fram till Kittelfjäll stannar vi på p - plats vid vägen och lagar till och äter lunch. Vi kör igenom samhället. Konstaterar att här har det byggts många nya hus.
På em ringer Lottie till en god vän för att höra om han är här i fritidshuset, som är en gammal Västerbottengård från 1890 - talet. Det är ett parhus.20210715_132312.jpg

Vi har tur. Han är här. Så vi får några timmars trevlig samvaro och bjuds på tunnbröd med god getost.

Därefter kör vi på smala grusvägar mot Sorsele. En bir av Blå vägen / E 12 kör vi även på.

Jag vill se om jag kommer ihåg och hittar till en bra plats på en halvö, ca fem mil väster om Sorsele samhälle. Jag hittade platsen.

DSC03445.JPG

DSC03444.JPG
Lottie blev inte imponerad, av denna lilla udde. På kvällen tänkte vi bada, men det var för många stenar i strandkanten och ut i vattnet. Så vi avstod från badet.

"Körvägen" är extremt smal. Bilden visar riktningen från platsen.

DSC03441.JPG

Körde 25,9 mil
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 399 fredag 16 / 7.

Vi lämnar halvön på morgonen, efter vår frukost. Kör fram till den stora parkeringen vid kyrkan i Sorsele. Vi får en fin utsikt genom vindrutan.

20210716_085854.jpg

Där vi tar vår fm - fika.
Sen fortsätter vi på väg E 45 till Arvidsjaur. Vi går in på ICA och köper två fem-liters hinkar med lock. Vi hoppas på att fylla hinkarna med hjortron. Vi fortsätter på väg 95 sydöst. Nu möter vi ett stort antal renar på och vid vägen.

DSC03451.JPG

DSC03457.JPG

Jag saktar in och sätter på varningsblinkern för att göra bakomvarande bilar uppmärksamma. Men alla har inte tålamod eller tid att vänta på att renarna skall flytta på sig. En bil kör om mig att tränger undan renarna.

DSC03454.JPG

Även vita renar ser vi.

DSC03461.JPG


Söder om Abborrträsk tar vi av mot Malå, på en liten grusväg. Nu kör jag sakta och Lottie spanar ut genom sidorutan för att försöka upptäcka hjortron på myrarna.

20210716_132104 (3).jpg

Efter en stund ser hon hjortron, så jag stannar på en lämplig plats och vi går ut och plockar någon liter. De flesta bären är fortfarande ej mogna så vi kör en stund till. Färden fortsätter. Efter lunch gör vi nya försök med vårt plockande och får ytterligare någon liter.

20210716_140220.jpg

Sen em ser vi en liten brant skogsväg ner till en älv. Vi kör ner och gör iordning för natten.

DSC03474.JPG

Eftersom det är mycket brant så backar jag upp på mina nivåklossar. Av säkerhetsskäl lägger vi även några grova vedträn bakom däcken.

DSC03476.JPG


Vi har tidigare sett på tv - nyheterna om all förstörelse som det häftiga regnandet i väst-eu har förorsakat. Så när det börjar att dugga på kvällen så vill vi inte vara kvar på denna branta backe. För blir det ett häftigt regn så kan grusvägen upp till den större vägen bli bortspolad. Så vi beslutar att lämna denna vackra plats.

Vi stannar på en p - plats i Malå. Det är vid en kommunal badplats. Här står vi säkert på en grusad fast plan mark.

DSC03481.JPG


Körde 18,5 mil


Dag 400

Vi börjar, redan före frukost, med ett uppfriskande bad.

20210717_065851 (1).jpg

På fm kör vi vidare på väg 370 fram till väg 365 till Lycksele, där vi tankar diesel på OKQ8.
När jag kör ut från "tappen" så svänger jag fel så vi hamnar på "Blå Vägen" / E 12. Kör ett par mil och hittar en myr. Där plockar vi någon liter mogna hjortron. Vi vänder tillbaka och kör väg 365 mot Åsele.

På sen em ser jag en stor grusplan utmed vägen. Vi stannar här för natten. Går ut på myren och plockar ytterligare någon liter. Tyvärr var det mycket blött på denna myr. jag sjunker ner ca en dm när jag går. Vilket är jobbigt. På vägen tillbaka sjunker jag ner till halva stövelskaftet. När jag försöker lyfta upp foten så ramlar jag. Blir ordentligt våt på byxbenen. Så när vi är hemma igen så hänger jag upp byxorna i duschen. Där får de hänga till i morgon.

DSC03483.JPG

Till lördagsmiddag blev det stekt Brieost med hjortron och champagne där till.

20210717_190208.jpg

Körde 16,2 mil
 
Senast ändrad:

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 400 söndag 18 / 7.

Vi tar det lugnt på morgonen. Jag skriver här i tråden. Vid 10 - tiden lämnar vi denna grusplan.

Jag kör sakta och Lottie tittar efter hjortron. Vi stannar på en p - plats och vandrar ut på myren.

20210718_133923.jpg

Vi plockar några liter. När det börjar att regna går vi hem.

20210718_131800.jpg

Jag lagar lunch och Lottie väger in bären till 500 g eller 1000 g och lägger de i en plastpåse och fryser in.

Efter lunch går vi ut igen till myren, denna gång har vi regnjackor på oss utifall att det börjar att regna igen. Vi är ute en dryg timme och får ihop några liter.



20210718_163544.jpg

Vi kör vidare till Åsele. Där handlar vi syltsocker och glasburkar. Nu har vi bestämt att inte plocka mer hjortron. Vi är nöjda med dom cirka 10 liter som vi fått ihop.

20210718_163441.jpg

20210718_163420.jpg

Kör fram till Hälla fiskevårdsområde och parkerar på en halvö i närheten av vägen. Här tänker vi stanna för natten.

Nu blandar vi hjortron med syltsocker och låter det "dra" i en dryg timme. Därefter skall det värmas sakta med svag effekt tills det kokas.
Det blev tre satser á två kg hjortron och hälften socker.

20210718_163304.jpg



Körde 8,2 mil
 

Bilagor

  • 20210718_175239.jpg
    20210718_175239.jpg
    1,4 MB · Visningar: 28
  • 20210718_163356.jpg
    20210718_163356.jpg
    2,6 MB · Visningar: 31
Senast ändrad:

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 400 söndag del två.

Nu kokar vi hjortronsylt.

20210718_193239.jpg

När sylten är klar gör jag två tunnbrödsklämmor. Skivad Brieost läggs på mjukt tunnbröd därefter bredde jag hjortronsylt ovanpå och sen vek jag halva brödet ovanpå sylten.

20210718_215238.jpg

Sen stekte jag klämmorna i äkta smör på båda sidorna.

20210718_215507.jpg

Här inmundigas de jättegoda klämmorna - kan verkligen rekommenderas!

20210718_215931.jpg


Dag 401 måndag.

Vi fortsätter vår färd söderut på E 45:an, mot Östersund. Vid utkanten av Ramsele ser vi en skylt - "Lappgraven" som gör oss nyfikna. Vi stannar och tar fram våra cyklar och cyklar på den smala skogsvägen fram till en gravplats.

20210719_095828.jpg

Där skall en lappkvinna vara begravd som ansågs förra olycka med sig och vara vän med djävulen.

20210719_100821.jpg

Några av byns bönder halshögg henne.

20210719_101813.jpg

På tillbakavägen stannar vi till och tittar närmare på de fångstgropar som fanns förr för att fånga vilda djur framförallt älgar. Lottie tar sig ner i en av fångstgroparna.


20210719_102320.jpg


Vi hälsar på några bekanta i byn Rätan. Det blev några trevliga em - timmar tillsammans.

Vi stannar för natten i Ytterhogdal. På kyrkans p - plats tillsammans med tre andra HB.

Körde 36,4 mil



Dag 402 tisdag 20 / 7.


Efter frulle tar vi en promenad i det fina vädret.

Vi fortsätter färden till min äldsta son och hans sambo som bor i Mora. Vi promenerar ner till city och äter stekt Röding på planka med potatismos.

20210720_140540.jpg

Därefter fortsätter vi till Nusnäs.

20210720_160857.jpg

Vi går in i butik med tillverkning av Dalahästar.

20210720_160536.jpg

20210720_161625.jpg

Lottie köper fina träskor.

20210720_185449.jpg
Vi stannar på en rastplats och tar ett kvällsbad.

20210720_172624.jpg

I Falun parkerar vi på en rastplats, för nattvila.

20210720_192547.jpg

Körde 31,3 mil
 

Bilagor

  • 20210719_100223.jpg
    20210719_100223.jpg
    2,3 MB · Visningar: 52
  • 20210719_100810.jpg
    20210719_100810.jpg
    1,5 MB · Visningar: 52
  • 20210719_100804.jpg
    20210719_100804.jpg
    1,7 MB · Visningar: 47

NB77

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Övertorneå
HBK-Nr
18815
Medlemskap
2024
Dag 400 söndag del två.

Nu kokar vi hjortronsylt.

Visa bilaga 213290

När sylten är klar gör jag två tunnbrödsklämmor. Skivad Brieost läggs på mjukt tunnbröd därefter bredde jag hjortronsylt ovanpå och sen vek jag halva brödet ovanpå sylten.

Visa bilaga 213291

Sen stekte jag klämmorna i äkta smör på båda sidorna.

Visa bilaga 213287

Här inmundigas de jättegoda klämmorna - kan verkligen rekommenderas!

Visa bilaga 213285


Dag 401 måndag.

Vi fortsätter vår färd söderut på E 45:an, mot Östersund. Vid utkanten av Ramsele ser vi en skylt - "Lappgraven" som gör oss nyfikna. Vi stannar och tar fram våra cyklar och cyklar på den smala skogsvägen fram till en gravplats.

Visa bilaga 213301

Där skall en lappkvinna vara begravd som ansågs förra olycka med sig och vara vän med djävulen.

Visa bilaga 213307

Några av byns bönder halshögg henne.

Visa bilaga 213303

På tillbakavägen stannar vi till och tittar närmare på de fångstgropar som fanns förr för att fånga vilda djur framförallt älgar. Lottie tar sig ner i en av fångstgroparna.


Visa bilaga 213304


Vi hälsar på några bekanta i byn Rätan. Det blev några trevliga em - timmar tillsammans.

Vi stannar för natten i Ytterhogdal. På kyrkans p - plats tillsammans med tre andra HB.

Körde 36,4 mil



Dag 402 tisdag 20 / 7.


Efter frulle tar vi en promenad i det fina vädret.

Vi fortsätter färden till min äldsta son och hans sambo som bor i Mora. Vi promenerar ner till city och äter stekt Röding på planka med potatismos.

Visa bilaga 213295

Därefter fortsätter vi till Nusnäs.

Visa bilaga 213293

Vi går in i butik med tillverkning av Dalahästar.

Visa bilaga 213294

Visa bilaga 213292

Lottie köper fina träskor.

Visa bilaga 213297
Vi stannar på en rastplats och tar ett kvällsbad.

Visa bilaga 213296

I Falun parkerar vi på en rastplats, för nattvila.

Visa bilaga 213298

Körde 31,3 mil
Vilken resa! Det vattnas verkligen i munnen.
 
Toppen