Göstas Sverigeresa 2020

Gösta Evén

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2021
Dag 320 onsdag

Glömde igår att skriva att jag först åkte till kretsloppscentralen innan Maxi. Kom dit för tidigt. När jag sitter och väntar så knackar det på dörren Det visar sig vara Lennart (om jag uppfattade namnet rätt). Tack för en trevlig pratstund. Alltid trevligt att få besök.

I dag åker jag till Jordbro för att köpa lpg- gas. De hade höjt priset med 15 öre litern. Till 11,85. Det var nästan slut, så fick i 16 lit.

Därefter blir det ett besök i mitt lager i Farsta. För att kolla läget och hämta några saker. Kör vidare till parkeringen på Årstafältet. Som framförallt är avsedd för golfare och hundägare. Men det finns inga skyltar uppsatta, så då bör det vara en yta som man får stå på i max 24 tim.
Nu blir det lunch.

Därefter tar jag fram min cykel ur förrådet / garaget. För jag skall cykla till Axelsberg. Är hembjuden på 15 fika hos en "tjej" på 91 år. Som jag gärna umgås med. Vi startade för några år sedan en ekonomisk diskussionsklubb. Hon har varit riksdagsledamot i 28 år från 1971. Så politik är alltid det stora ämnet. Lite grand om mina resor är ju hon även intresserad av att höra på. Åtminstone någon minut. Innan det åter glider in på huvudämnet.

Blir där i två timmar. Cyklar tillbaka till Årstafältet. 20 min tog det. Vilket var lagom. För det var nog 5 månader sedan sist. Vilket känns där bak.

Nu går färden till Tyresö. Där jag som vanligt parkerar på en vanlig gata i ett industriområden. Här är det tillåtet att stå i 12 timmar.

Dag 321 torsdag

Kl 06,30 lämnar jag nattparkeringen och kör fram till vårdcentralen, några kvarter bort. Här gäller det att komma före kl 07 om man skall få en p-plats. Jag hade tiden 09 för ett besök has den medicinska fotvården.

Tar en promenad före lunch. Kl 15 skall jag träffa några bekanta som har tagit för vana att träffas varje mån - och torsdagar på en lokal sedan pandemin utbröt.

Jag var där fram till 16,30 för jag hade även ett tredje bokat möte idag. Denna gång på ett nyöppnat surdegsbageri, med servering.

Blev där till de stängde kl 18. Går hem och ser på tv och äter en sen middag. Vid 23,30 kör jag till nattparkeringen, i industriområdet. För vid vårdcentralen är det p - förbud på natten. Ur miljö - och klimatsynpunkt är det ju vansinnigt att jag skall behöva flytta bilen 1,5 km två gånger per dygn. Men det finns väl andra synpunkter som de styrande har vägt in.

Dag 322 fredag 30 / 4.

Kl 06 lämnar jag Tyresö för att köra till Caravanhallen i Stav, i Haninge kommun. Har bokat tid för service. Samt två fel. En låda har fastnat och konverteringen från 12 v till 220 v fungerar inte tillfredsställande. Hb har nu rullat i ca 7500 mil på ca 2,5 år. I år har jag mest stått stilla i Gammalkil.

Vid 11 - tiden är det klart. Men inte el- en. De va tvungna att skriva till tillverkaren i Frankrike. Så jag får vänta några dagar på besked. Vad som skall hända.

Det blir nu återigen Tyresta Nationalparks parkering. Satt ute i solen en stund på em och läste i en tidning tills det blev mulet igen.

I morgon bitti blir det stavgång på ca sex km.

Önskar alla en trevlig valborg. Jag firar ensam framför tv ikväll. Det kanske blir en brasa där. Skärmbrasa!

JanneB

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2021
Dag 320 onsdag

Glömde igår att skriva att jag först åkte till kretsloppscentralen innan Maxi. Kom dit för tidigt. När jag sitter och väntar så knackar det på dörren Det visar sig vara Lennart (om jag uppfattade namnet rätt). Tack för en trevlig pratstund. Alltid trevligt att få besök.

I dag åker jag till Jordbro för att köpa lpg- gas. De hade höjt priset med 15 öre litern. Till 11,85. Det var nästan slut, så fick i 16 lit.

Därefter blir det ett besök i mitt lager i Farsta. För att kolla läget och hämta några saker. Kör vidare till parkeringen på Årstafältet. Som framförallt är avsedd för golfare och hundägare. Men det finns inga skyltar uppsatta, så då bör det vara en yta som man får stå på i max 24 tim.
Nu blir det lunch.

Därefter tar jag fram min cykel ur förrådet / garaget. För jag skall cykla till Axelsberg. Är hembjuden på 15 fika hos en "tjej" på 91 år. Som jag gärna umgås med. Vi startade för några år sedan en ekonomisk diskussionsklubb. Hon har varit riksdagsledamot i 28 år från 1971. Så politik är alltid det stora ämnet. Lite grand om mina resor är ju hon även intresserad av att höra på. Åtminstone någon minut. Innan det åter glider in på huvudämnet.

Blir där i två timmar. Cyklar tillbaka till Årstafältet. 20 min tog det. Vilket var lagom. För det var nog 5 månader sedan sist. Vilket känns där bak.

Nu går färden till Tyresö. Där jag som vanligt parkerar på en vanlig gata i ett industriområden. Här är det tillåtet att stå i 12 timmar.

Dag 321 torsdag

Kl 06,30 lämnar jag nattparkeringen och kör fram till vårdcentralen, några kvarter bort. Här gäller det att komma före kl 07 om man skall få en p-plats. Jag hade tiden 09 för ett besök has den medicinska fotvården.

Tar en promenad före lunch. Kl 15 skall jag träffa några bekanta som har tagit för vana att träffas varje mån - och torsdagar på en lokal sedan pandemin utbröt.

Jag var där fram till 16,30 för jag hade även ett tredje bokat möte idag. Denna gång på ett nyöppnat surdegsbageri, med servering.

Blev där till de stängde kl 18. Går hem och ser på tv och äter en sen middag. Vid 23,30 kör jag till nattparkeringen, i industriområdet. För vid vårdcentralen är det p - förbud på natten. Ur miljö - och klimatsynpunkt är det ju vansinnigt att jag skall behöva flytta bilen 1,5 km två gånger per dygn. Men det finns väl andra synpunkter som de styrande har vägt in.

Dag 322 fredag 30 / 4.

Kl 06 lämnar jag Tyresö för att köra till Caravanhallen i Stav, i Haninge kommun. Har bokat tid för service. Samt två fel. En låda har fastnat och konverteringen från 12 v till 220 v fungerar inte tillfredsställande. Hb har nu rullat i ca 7500 mil på ca 2,5 år. I år har jag mest stått stilla i Gammalkil.

Vid 11 - tiden är det klart. Men inte el- en. De va tvungna att skriva till tillverkaren i Frankrike. Så jag får vänta några dagar på besked. Vad som skall hända.

Det blir nu återigen Tyresta Nationalparks parkering. Satt ute i solen en stund på em och läste i en tidning tills det blev mulet igen.

I morgon bitti blir det stavgång på ca sex km.

Önskar alla en trevlig valborg. Jag firar ensam framför tv ikväll. Det kanske blir en brasa där. Skärmbrasa!
Önskar Dig också Trevlig Valborgshelg !

Gösta Evén

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2021
Dag 323 lördag 1 / 5

Äntligen har en "sommarmånad" börjat. Fast lite kyligt är det allt.

Vaknar som vanligt vid fyratiden. Ligger och drar mig en timme. Vid 6,30 lämnar jag hemmet för min morgonpromenad i Tyresta Nationalpark. Tar samma slinga / markerad led som i onsdags. Den s.k.s barnvagnsslingan på fem km, på en skogsväg. Där är det lätt att gå. HB:n är parkerad så långt bort som möjligt ifrån starten, av slingan. För att inte reta upp förarna av alla pb 1.

Går motsols. Det är ungefär tre km till min favvo rastplats vid Bylsjön. Bifogar en video. Idag satt det redan två damer på berget, nere vid sjökanten. De hade varit här på promenad sedan kl 05. En var ifrån Farsta och den andra ifrån Sundbyberg.

Det gick tyvärr inte att ladda ner videon.

Efter lunch är parkeringen fylld med bilar. Jag tar fram min cykel och åker emot Dalarö. På Dalarövägen bakom Brandbergen är det en lång nedförsbacke. Cykeldisplayen visar att jag rullar i 43 km. Det känns fort.

Cyklar mest på lägsta motorhjälpen och 4 av 7 växlar. Tänker att jag behöver ha lite motstånd när jag nu trampar. Det är andra turen i år.

Vid Handlarn, strax före avtagsvägen till Gålö, stanar jag och köper en glass. Nu gör det ordentligt ont i "ändalyckten". Så jag beslutar mig för att vända hem igen. Telefonen har varit i en ficka på långbyxorna under promenaden i morse och i jackfickan under cykelturen. Det blev tydligen ändå så att stegräknaden noterade mina tramprörelser som steg.

För det blev 12,42 km och 17 494 steg.

Gösta Evén

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2021
Dag 324 söndag.

Ser att det är fem parkerade pb 1, som förmodligen har stått där hela natten. Det finns ofta många som sover över, har jag tidigare sett.
Mellan Tyresta gård och det nya tältområdet ser jag ett ungt vilt djur. Förmodligen en hjort.

20210502_062454.jpg

Typiskt att jag idag inte har min kamera med 300 mm objektivet med idag.

Idag går jag den en km längre markerade leden Bylsjöslingan. En km går på en stig som ibland är smal och med två branta uppförsbackar, när jag går motsols. Ser att många träd har blåst omkull i år. På stigen får träden ligga kvar över stigen. Men på barnvagnsslingan är de avsågade, så att barnvagnar mm kan passera.

20210503_070147.jpg

Stannar, som vanligt, vid grillplatsen vid Bylsjön. Ser att många ligger och sover i sovsäckar under ett uppspänt regnskydd.

20210502_072634.jpg

20210502_072903.jpg

Resten av dagen är jag vid min HB. Vid solsken sitter jag en stund ute och läser. På kvällen blir det tv.

Dag 325 måndag 3 / 5

Redan kl 05,30 lämnar jag bostaden för min morgonpromenad. Går samma väg som igår. Denna tidiga tid möter jag ingen.

Kommer hem efter kl 08. Ringer till min vårdcentral för att boka en tid för min andra vaccinspruta. Men får inte göra det, eftersom det inte har gått 21 dagar. Så på tisdag i nästa vecka skall jag ringa igen. Hoppas att jag då får komma och få den andra sprutan.

Vid niotiden påbörjar jag färden söderut. Börjar med att åka till Jordbro för att fylla upp med ny lpg. Nästa stopp blir
vid Ytterjärna för lunch.

Preem i Nyköping får även ett besök för diesel och färskvatten. Söder om Linköping svänger jag av och åker till ICA Maxi vid Tornby och till Bauhaus för att köpa gipsskruv och väggspackel.

klockan blir över 17 när jag backar in på tomten. Så det blir inget jobb inne i stugan idag.

Toppen