• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Göstas Sverigeresa 2020

H.C

HBK Intresserad
Inlägg
7
Kommun
Malung-Sälen
Hej Gösta.
Hur gick det med upphängningsskenorna? Har egen erfarenhet av dessa, vilket inte blev det bästa. Jag skippade dessa, satt en regel nertill som jag ställde upp skåpet på. Skruvade sedan i förankringsplugg i gipsskivan som jag fäste skåpet med.
Förankringspluggen är grovgängad med en skruv och den har fungerat bra i alla år.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Hej HC och Hasse!

Upphängningsskenan sitter kvar på väggen, tills Jonas kommer om en vecka. Jag har även föreslagit att sätta en regel under skåpen, men Jonas vill inte det. Han säger att det kommer att synas och det är inte snyggt. Vi får se hur det blir under helgen 4 - 6 juni då Jonas kommer hit nästa gång.
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
371
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Hej HC och Hasse!

Upphängningsskenan sitter kvar på väggen, tills Jonas kommer om en vecka. Jag har även föreslagit att sätta en regel under skåpen, men Jonas vill inte det. Han säger att det kommer att synas och det är inte snyggt. Vi får se hur det blir under helgen 4 - 6 juni då Jonas kommer hit nästa gång.
Hej
Regeln är till för att skåpen sk all få stöd under monteringen, den tar man bort efter monteringen
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 348 onsdag.

Det har regnat i natt igen, liksom lite duggregn på morgonen och fm.
Fortsätter med jobbet inne i stugan. Händer inget speciellt. Slipa och spackla. Kommer att ta några dagar ytterligare.

Ringer snickaren som skall gjuta en tröskel under garagedörren. Men han svarar ej.
Elföretaget har svarat på mitt mail. De skall försöka att hinna komma hit före midsommar. Jag hoppas verkligen att det funkar.
På em ringer Mattis från ETC Bygg. Han vill bestämma ett datum för när jag skall flytta in i min nyproducerade hyreslägenhet, i deras + energihus som är byggt i trä. Vi kommer fram till att söndag den 13 juni blir bra. Får hisstiden 15 till 17 bokad för mig. Mattis gör upp ett schema för inflyttningen så att inte alla 30 lägenheters invånare tänker sig att flytta in på tisdag den 1:a juni. Huset byggs nära Mälaren i Västerås. Förmodligen är det ett gammalt industriområde som har blivit detaljplanelagt som bostäder. Det händer på många ställen nuförtiden. T.ex. Lugnet och Liljeholmen i Stockholm. LM Erikssons industritomt i Tyresö mm mm.


Dag 349 torsdag.

Fortsätter med jobbet inne i stugan. Det går långsamt framåt. Nu är alla rummen spacklade minst en gång, några två gånger.
På em ringer snickare och säger att han kommer i morgon em. Jag säger att jag skall åka till Stockholm på em och frågar om han kan komma på morgonen istället. Jag är uppe tidigt. Han skall försöka att komma som första jobb. Jag tackar. Hoppas att det blir så.

Det regnar en hel del. Så det skall bli spännande att se om jag kan kör ut imorgon. Behöver även flytta bilen så att snickaren kommer fram till garaget. Vilket kan bli slirigt i leran.

Helgen skall jag tillbringa med min kära särbo Lottie i Liljeholmen. På måndag fm skall jag gå in till Mariatorget på Södermalm, i Stockholm, för att skriva under hyreskontraktet på lägenheten.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 350 fredag 28 / 6

Efter min tidiga frukost startar jag upp motorn. Jag skall flytta min HB en bilbredd till höger. För att snickaren skall kunna backa in och förbi mig fram till garaget. Så att han inte behöver bära sand, cement mm så långt. Han skall gjuta en tröskel till den nya garagedörren som han satte in på senhösten.

Jag kör fram några meter. Fastnar i leran. Ut och hämtar granris för att lägga framför och bakom drivhjulen, i fram. Kommer en liten bit till framåt. Mera granris, nu endast bakom framhjulen. För jag skall backa in till höger. Denna gång lyckas jag med uppgiften. Parkerar HB:n till höger om färdvägen.

Hämtar en skyffel för att ta undan det mesta av leran. Som jag lägger vid "bron" in till tomten, vid vägen. Jag vill ha en bredare "bro" för att lättare kunna backa in, utan att behöva göra "omtag".

Därefter hämtar jag mera granris. Lägger ut det i hjulspåren. För att det skall bli något att köra på ovanför jorden. När jag nu gör det så kommer snickaren. Han har ett långt släp kopplat till sin skåpbil. Efter ett "omtag" lyckas han att backa förbi min HB och fram till garaget. Tack o lov för att han kom redan kl 8,30.

Det som jag behövde bidra med var en och halv hink vatten och 220 v el. I övrigt fixade han till allt. Det tog honom mellan 30 och 45 min att bygga en form och själva gjutningen. Jag hade i går kväll skyfflat undan jord, där det skulle gjutas.

När han hade åkt gick jag in i stugan för att förbereda nästa arbetsmoment. Det finns en hel del möbler och kartonger mm
att flytta på.

Efter lunch åker jag till Lottie i Liljeholmen. Kommer fram vid 17 -tiden. Parkerar på en vanlig gata som inte har målade p - rutor. Går fram mot Södertäljevägen för att betala i p - automaten. Därefter går jag hem till Lottie. Har med mig en flaska champagne, lufttorkad skinka, potatis, 2,5 dl soyacuisine, och en kartong Lindts chokladkulor. Vi skall ha matlag imorgon.

Min kära Lottie mådde inte så bra idag så det blev inte att vi öppnade champagnen ikväll.


Dag 351

Lottie mår bättre idag. Hon hade fått en tid för att ta den andra dosen Moderna vaccin emot covid 19, till kl 09 på vårdcentralen i Liljeholmen. När hon hade fått sprutan går vi ett varv runt sjön Trekanten.

Jag åker till min son i Täby för att hämta min "snigelpost". När jag kommer fram så håller hans bror på att provbaka äppelknyten på vetedeg. Han hade inte hittat den äppelsort som han ville köpa. Så han var lite missnöjd med baket. Äpplena var lite "al dente". Vilket han inte gillade. Jag tyckte att det var ok. Lite tuggmotstånd är inte hela världen. Men imorgon skulle han gå till en annan affär för att försöka hitta den äppelsort som han helst vill ha. Jag sa att han kan ju alltid "baka av" äppelknytena på lägre värme och med längre tid.

Parkerar som vanligt på gatan vid Cementa i Liljeholmen och går fram till automaten strax före Södertäljevägen.
När jag har registrerat allt så svarar automaten att köpet har avbrutits. Försök igen. Gör så. Men med samma nedslående resultat. Så jag ringer och felanmäler automaten och begär anstånd med betalningen i 15 min. Vilket beviljas. Man skall även kunna betala med en app. Vilket jag hatar att lägga in i telefon. Det finns alltför många appar som drar ut batteriet. Dessutom är jag helt okunnig om hur man skall göra. Jag får ett telefonnr som jag kan ringa om jag ev behöver hjälp. Det behövde jag. Så jag ringer och en automat svarar att tel är ur bruk. Jaha ja så var det åter på "ruta 1".

Nu går jag skyndsamt tillbaka och förbi min HB för att kunna betala i Gröndal istället. Tyvärr samma sak igen automaten fungerar ej. Så jag ringer och felanmäler även denna. Mannen som svarar att han ger mig en timmes tid för att lära mig att installera appen "Betal P". Jag går nu hem och ringer till Lottie för att berätta att jag har betalningsproblem. För att jag inte är kapabel att installera appen. Jag måste ange en mailadress och starta upp med lösenord. Vilket jag inte kommer ihåg. Så jag kan inte komma upp för att äta lunch, utan måste kör iväg och hitta en annan parkering. Lottie föreslår att vi istället skall åka till Heron city för att titta på en soffa som hon ev vill köpa. För att få tiden att "rinna iväg" till när det blir avgiftsfritt att parkera kl 17.00.

Sagt och gjort. Eftersom jag inte lyckades med att betala så drar vi iväg till Kungens Kurva och står på den stora avgiftsfria p - platsen. Där käkar vi ägg och smörgås innan vi går in i gallerian. Helt vansinnigt egentligen, men vad göra när jag inte kan betala och inte vill riskera att få en böteslapp på 900:- på vindrutan.

Efter att ha gått runt på Mio och tittat på soffor vill Lottie åka hem igen. Min älskling känner sig lite "knäsvag" och orkar inte åka till Stallands för att gå runt även där. Så vi åker tillbaka till Liljeholmen. När Lottie har lämnat HB:n så åker jag en sväng mot Gröndal för att se om jag kan hitta en tredje p -automat. Tursamt nog så gör jag det. Denna fungerade. Så nu kunde jag betala ända till måndag kl 11.00. Åker till Trekantsvägen och parkerar vid Norströms trä. Går sen till Lotties lägenhet. Hon ligger och vilar när jag kommer.

När jag är tillbaka så lagar vi vår middagsmat tillsammans. Det blev fransk potatisgratäng med lufttorkad skinka och champagne. Det blir en hel del tal om sommarens resa till Norrland, som vi hoppas kunna göra i Juli.


Dag 352 söndag 30 / 5

Redan före kl 07 går vi en promenad runt Trekantssjön. Sen in på ICA för att handla en ask jordgubbar som Lottie skall garnera en äggfri tårta med. Ett av hennes barnbarn tål inte ägg. Så Lottie har gjort egen tårtbottten. Det gör hon ju i o f s alltid. Men i fredags var det första gången utan ägg. När jag skulle dela den i tre delar tycke jag att botten var lite väl "degig" så vi sätter in den i ugnen en stund till. Lottie skall hem till en av sönerna för att fira hans födelsedag.

Jag har tid i tvättstugan för mina tjocka vintertäcken. I den stora tvättmaskinen fick två täcken precis plats. Jag tvättar även två maskiner kläder.

På em sitter jag en stund ute i solen och läser en tidning, under tiden som jag väntar på att min kära särbo skall återvända. När hon har gjort det så tar jag fram min stora kartbok och vi granskar området kring Höga kusten, som Lottie har läste en hel del om, och ett område norr om Umeå där jag förra året plockade Hjortron. Vi hoppas på att kunna hitta tillbaka dit i juli. Sen skall vi även köra "konstvägen" västerut mot Norge. För att beskåda de 13 verken som står ute i det fria.

Blir även en del tv - tittande på kvällen.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 353 måndag 31 / 5.

Morgonpromenaden blev inne på trottoarerna i Södermalm. Vi skall till ETC Byggs kontor för att jag skall skriva under mitt hyreskontrakt på en liten lägenhet på 34,4 kvm med en stor balkong på 15,27 kvm. Huset är byggt helt i trä och är ett + energihus. Inflyttning blir på söndagen den 13 / 6.

Jag hade gärna fortsatt att permanent bo i min HB. Men när detta dök upp för tre år sedan så anmälde jag mig. Ett bra hus och endast tre mil ifrån mina barnbarn i Ramnäs.

Efter en tidig lunch kör jag till Tyresö för att hämta mitt intyg att jag har fått två doser vaccin mot covid. Det blev ett A 4 papper där även tre andra vacciner finns med.

Jag ringer till mitt försäkringsbolag för att anmäla min kommande flytt. Skrev även in det på skatteverkets hemsida.
På em träffar jag några vänner på en lokal. Vännerna brukar träffas varje måndag och torsdag sedan över ett år på denna restaurang. Mycket för att genom några öl hjälpa till med att hålla krogen "under fötterna".
Det blev några timmer med trevligt umgänge.


Dag 354 tisdag.

Tar det lugnt på morgonen. För på Essingeleden är det mycket trafik mellan kl sju och nio. Ofta blir det även olyckor på Essingeleden. Så jag väntar till kl nio innan jag kör mot Västerås.

På rastplatsen Frösvik i västra Enköping stannar jag för lunch och tömma toa. Denna plats får man endast parkera i två timmar. Det räcker för en rast men det är tråkigt att man ej får stå en hel natt. För att ta bort långliggande bilar räcker det med att begränsa tiden till 12 timmar.

I Västerås hittar jag en stor p-plats, mellan en och två km ifrån lägenheten. Där stod det flera husbilar innan jag kom. Kostade bara fyra kr per timme.

Lägenheten är ett stort rum med en bit av en vägg där köket är. Tyvärr är underskåpen helt svarta liksom även en kortvägg.

20210601_143422.jpg

Vid 15 tiden kommer Jonas och hans flickvän för att se min nya lägenhet.

Därefter åker jag till landet. Efter några mil börjar jag må dåligt. Det känns som att "knivar" rör om i magen. Väldigt obehagligt. Men jag har upplevt det tidigare. Det brukar hjälpa att gå på toa. Men så blev det inte idag. Efter ungefär halva resan stannade jag och kräktes. Sen mådde jag bättre igen. Men jag kräktes ytterligare en gång innan jag kom fram. Sen kräktes jag ej mer.

Klockan var redan 21 när jag kom fram, efter många stopp på vägen. Så jag kopplade in extern el och gick till sängs efter att har ringt till Lottie.


Dag 355 onsdag, 2 juni.

Natten var ok. Uppe på toa en gång. Låg ända till kl 06. Då ringde Lottie. Jag rev ett äpple till frukost. Sedan körde jag iväg till Maxi i Tornby för att handla. Skulle köpa nyponsoppa, mjölig potatis. När jag nu för en gångs skull ska köpa mjölig potatis så fanns det bara sju st. Det får räcka till lunch. Köper även lite andra livsmedel.

Tillbaka hemma, på parkeringen, så häller jag upp en tallrik nyponsoppa.

Kör till Bauhaus för att lämna tillbaka några saker som jag köpte för mycket av. Köper tio liter vit färg och en rulle skyddspapper.

Vid elvatiden backar jag in på tomten igen. Går direkt och lägger mig. Somnar snabbt. Vaknar efter en timme, men somnar om. Är uppe någon timme på em innan jag åter intar sängläge. Sover en del till.

Äter nyponsoppa och ser lite på tv fram till 21.
Det var final i Sveriges unga mästerkock. Det är ju otroligt att 11 - åringar kan laga så avancerad mat.

Tänker att jag skall sova igen. Men nu gick det ej. Hade förmodligen sovit för mycket på dagen.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 356 torsdag.

Vaknade flera gånger under natten. Förmodligen för att jag sov igår em. Tar det lugnt på morgonen med tv och att skriva här i tråden. Vid tiotiden går jag in i stugan för att måla den vägg i toarummet som det skall sättas upp ett badrumsskåp. Det tog onödigt lång tid för att rollerbygeln och rollerhyllsan passade inte ihop. Men jag ville få den väggen målad en gång.

Efter lunch satt jag och solade. Försöker att vila så att jag blir helt frisk innan Jonas kommer imorgon kväll. Tycker att jag mår bra. Dricker mycket vatten och thé äter nypon - och blåbärssoppa. Känner inga biverkningar av min andra vaccinspruta som jag tog i onsdags i förra veckan. Var endast lite öm där kanylen hade gått in, om jag kände efter. Så vaccineringen har gått utmärkt.

Ser på ishockey på kvällen.


Dag 357 fredag.

Har sovit bra inatt. Ingen verk i magen, tycker att jag mår bra.
Åker till Bauhaus för att köpa bättre redskap för målningen och till Maxi för mera soppa. Skall ju äta försiktigt även idag.
Målar ett andra varv på väggen som jag målade igår. Fortsätter med de övriga tre väggarna för en första omgång.

Sitter en kort stund i solstolen. För molnen kommer och går hela tiden. Ikväll kommer Jonas hit. Imorgon skall vi sätta upp badrumsskåpet och alla sju skåpen i köket. Om allt går bra så klarar vi det och kan fortsätta med att spackla och slipa under söndagen. Det viktigaste är att skåpen kommer upp så att elfirman kan koppla in alla uttag i nästa vecka.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 358 lördag 5 juni

Jonas och jag tar det lugnt på morgonen.

Arbetet börjar med att Jonas backar in det lånade släpet långt in på tomten till i närheten av vedbacken. Där har han en gammal åkgräsklippare som vi ej tidigare har lyckats att kunna starta. Vi lastar klipparen på släpet. En bekant i Ramnäs skall försöka att få igång motorn.

På fm sätter vi tillsammans upp de tre överskåpen i köket. Stammarna hade jag tidigare satt ihop. Jag hade tidigare satt upp upphängningsskena, men ej förstått hur man på ett enkelt sätt kan "hänga upp" skåpstammen på skenan. Jonas hade talat med en bekant om problemet och fått lite info.

Vi skruvar ner skenan för att försöka att förstå hur vi skall göra. De två 60 cm breda överskåpen hade jag placerat i köket. Vi tar skenan och sätter emot skåpens upphängningsanordning för att "lura ut" hur det skall vara. Lyckas ej med det. Läser återigen monteringsanvisningen. Då upptäcker Jonas att det finns två olika moment nr 13. Vilket jag hade förbisett. Jag hade satt in en distanskloss, som endast skulle vara där om man ej använder sig av en upphängningsskena. Där var förmodligen felet.

Nu sätter upp upphängningsskenan igen på väggen. Det går nu ganska lätt eftersom vi är två som gör det. Vi måste ju vara mycket noga med att få skenan i våg, med hjälp av den långa rätstegen.

Nu fungerar det att "hänga upp" skåpen. Så det tre överskåpen kommer på plats innan vi tar lunch. Jonas fortsätter att jobba under tiden som jag, som vanligt, lagar till maten.

Vid lunchen börjar det att klia på mina armar. Jag tror att det är resultatet av alla myggor. Det visar sig att jag har fått röda utslag i olika storlekar. Det största var ca sju cm i diameter. Jag tro att det ev kan vara bältros. Jag tar foto på låret där det största upphöjda märket finns. Skickar ett mms till min köra älskling Lottie. Hon tror att det kan vara Nässelutslag. Det kan tydligen komma väldigt plötsligt och även snabb försvinna igen. Efter vad jag läste via googel.

20210605_144514.jpg

Trots det soliga och varma vädret fortsätter vi inne i stugan efter lunchen. Nu är det bänkskåpen som skall skruvas fast. Svärfar hade platsbyggt bänkskåpen. Jag hade sparat "sparklådan", som gick ända in till väggen. Det upphöjda "golvet" är ca 55 cm djupt, de nya bänkskåpen är 60 cm. Så det blir ett litet överhäng, vilket är meningen. Vi använder den istället för att ha ben på bänkskåpen. Men utmaningen här är att ingående vatten kommer in här. Liksom att även pumpen och den lilla varmvattenberedaren är placerad i bänkskåpen.

20210605_171209.jpg

Under tiden som Jonas funderar ut hur vi skall göra med "vattendelen" som förhoppningsvis kall kunna få plats i det mittersta skåpet som är 80 cm brett, så skruvar jag ihop det 60 cm breda skåpet som skall vara närmast ytterväggen. När jag har gjort det så skall det anpassat till ett eluttag och borrats två hål i bakstycket för vattenrören in till handfatet i toarummet. Under tiden som Jonas gör det så skruvar jag ihop det sista skåpet, som skall innehålla fyra utdragbara lådor.

Vi lyckas att placera in alla sex skåp. Till höger om skåpen skall ett 40 cm brett och högt skåp placeras. Allt får precis rum. Vi fick ca 2 mm vägg över. Lite tur. Vi slipper nu att göra några passbitar på skåpens yttersidor. Skåpsraden blir från vänster 60 , 80, 60 och 40 cm.

20210606_173832.jpg

Jag förstår ej varför det blev en svart begränsnkng till vänster i bilden.

På sen em sätter vi dit badrumsskåpet, som jag hade monterat i förra veckan. Nu är det mesta klart. Så vi slutar för idag vid 18 tiden. Fortsättning följer imorgon.

20210606_174131.jpg

Dag 359 söndag.

Efter en lugn morgon går vi in i stugan för att fortsätta. Nu skall det monteras in två extra vägguttag under överskåpen i köket samt luckorna. Det fixar Jonas under tiden som jag monterar spegeldörrarna i badrumsskåpet. Det skall även in ledljus i själva dörrarna.

Därefter fortsätter jag i Tamburen med att spackla vid entrédörren. Jonas påpekar att jag inte har spacklat i väggarnas hörn. Trodde inte att vi skulle behöva spackla i dessa 90 graders vinklar. Så jag gör det fram till det blir dax för att laga lunch. Jonas börjar med att slipa ner en del spacklade skarvar.

Vi lyckas även med att få in vattenpumpen och varmvattenberedaren i 80 cm skåpet. Fast marginalen är knapp.

Under tiden som jag lagar lunch så tar Jonas fram min gamla batteridrivna gräsklippare som han hade med sig hemifrån.

Efter lunch är vi ute på tomten och jobbar. Han klipper och jag tar fram sekatören och kipper bort torra grenar ifrån den vackra Magnoliaträdet.

20210606_174040.jpg

Vi tar återigen ett slipande tag inne i stugan fram till 14 tiden då Jonas slutar för att plocka ihop tillhörigheterna som skall åter till Ramnäs. Jag fortsätter en stund ytterligare.

Vi går ett varv på tomten innan Jonas drar iväg en kvart över 15.

Jag tar då fram min fina, bekväma solstol med benpall. Äter ett äpple och solar i ca en timme innan jag återgår till mitt klippande att Magnoliaträdet och tar även bort några små björkar och aspar som har slagit rot i trädets närhet. Det blir en full skottkärra. Sen återigen in en stund till spacklandet. Sen en sista timme i solen fram till kl 18. Då går jag hem. Nu får det vara nog för idag.

Ringer min älskade Lottie och vi talar en hel del om min kommande lägenhet i Västerås. Ser som vanligt på tv på kvällen.
 
Senast ändrad:

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 360 måndag.

Denna vecka kommer arbetet att bestå av att med sandpapper slipa de spacklade skivskarvarna. Flera gånger. I bästa fall två gånger spackel och två gånger nedslipande. I några fall tre eller fyra varv. Det kommer att vara enformigt och tråkigt arbete men det behöver göras innan det roligare arbetet med att måla tar vid.

Idag målade jag varv nr två i toadelen, förutom väggen där skåpet nu är uppsatt. För där gjorde jag det i förra veckan. Väggen mot köket, som vi behöll den gröna masonitväggen, där behöver jag måla en eller två varv ytterligare. Det gröna lyser igenom just nu.

Tamburen / huvudentrén spacklar jag idag för andra gången.

På em sitter jag en stund i min solstol och äter ett äpple.

Därefter åter in igen till sandpappret. Denna gång i hallen och ena väggen i köket. Spacklar några mindre delar för första gången.



Dag 361 tisdag 8 / 6.

Där jag igår spacklade, slipar jag nu ner. På några ställen spacklar jag för tredje gången.

Jag målar tamburen för första gången. Det känns nu bra att kunna "skymta" början på slutet. Genom att känna på de spacklade skarvarna och tycka att de är jämna med omgivningen gör att jag tar fram målarburken.
Har jag målat en gång - har jag beslutat att spacklandet och slipandet just där är över för i år.

Jonas slipade ner halva sovrum 1:s andra spacklade skarvar. Där spacklade jag idag varv nr tre. Hoppas nu att det är tillräckligt.

Efter lunch slipar jag ner i sovrum 2. Alla sovrum är nu spacklade minst två varv. Vardagsrummet och köket en gång. Målat har jag gjort i toa och tamburen.

På em unnar jag mig att sitta och njutna i solen en timme, vid två tillfällen med innejobbet. Klipper gräs en stund.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 362 onsdag.

Börjar i sovrum nr 2 med att spackla varv nr 3 på hälften av skarvarna. De övriga anser jag är ok för att måla. Målar hallväggen mot köket och köksväggen mot hallen. Det känns bra att måla.

Efter lunch kan jag ej gå ut genom bodelsdörren. Det hände även igår att dörren gick i baklås. Då lyckades jag få upp låset från utsidan med att prova med nyckel flera gånger. Men ej idag. Så jag beslutar mig för att åka till husbilsfirman i Tornby,

En anställd provar att öppna med hjälp av nyckel. Lyckas ej och går in genom förardörren. Men han lyckas ej från insidan. Han måste ta ner insidan av dörren. Vilket kan ta mellan tre och fyra timmar. Vilket han inte har möjlighet att göra i em. Vi går till kontoret och jag får en tid på torsdag em i nästa vecka.

Typiskt att det skall bli detta problem just denna vecka. För på lördag har min kära Lottie och jag planerat att lasta in en massa kartonger mm inne i HB:n. För på söndag skall två av mina söner och jag flytta mina möbler och saker ifrån lagret i Farsta till min nyproducerade hyreslägenhet i Västerås.

En son har en liten skåpbil och den andra har bokat en 15 kubikmeter stor skåpbil på OKQ8 i Täby. Så vi kommer att åka i tre bilar. Om allt inte får plats på söndag så kommer jag att köra resten i min HB. Garaget är ganska stort, bredden är ca 2,12 cm och min cykel går in på höjden.

I helgen har två personer visat intresse för mina P 11:eek:r som jag har till salu. Så i morgon torsdag skall jag leverera den ena och den andra på måndag. Jag kommer att köra till Lottie på em. På fredag skall vi köpa en soffa på IKEA är det tänkt.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 363 torsdag.

Redan vid 8,30 tiden lämnar jag tomten. Åker till kretsloppscentralen i Malmslätt för att slänga en stor sopsäck med överskottsmateriel som vi ej skall använda. Åker till Cirkel K för att göra ren vindrutan från alla insekter. Denna gång fyller jag ej på med nytt färskvatten. För jag skall sova i helgen hos min älskade Lottie.

Nästa stopp blir på Maxi i Tornby för att handla livsmedel. Lagar och äter lunch på parkeringen innan färden norrut går vidare.

Nu skall jag till Finspång för att leverera en P 11:a, som jag har haft på annons här i klubben. Gps:en tycker att jag skall åka förbi Norrköping och ta väg 51. Men jag gör inte det utan tar istället väg nr 215 vid Norsholm och kör genom Kimstad, Skärblacka och vidare till Finspång. Det är en vacker väg med en hel del sjöar utefter kanten. Denna väg har jag inte tidigare kört, vad jag idag kan komma ihåg.

När jag kommer fram ser jag att Stefan står på en stege och fixar något på taket på deras HB. Det blir en kort och trevlig pratstund innan jag hämtar flaskan.

Färden fortsätter nu till Nyköping, via väg 51, där jag stannar på rastplatsen Nyköpingsbro för en promenad och en frukt. Köper även en stor mjukglass- strut. Tar god tid på mig. Innan jag fortsätter till nästa vilopaus vid Ytterjärna, för en kort promenad. Vill inte köra hela vägen utan några korta promenader för att "sträcka" på benen.

Parkerar vid 17 - tiden i Liljeholmen och går hem till Lottie. Lottie bjöd på en mycket god sparrispaj till middag. Sen blev det en del planering om morgondagen mm.

Vi loggar in på IKEA:s hemsida för att beställa en ljusblå soffa med divan till Lottie. Den skall ersätta hennes röda bäddsoffa som jag övertar för att ta med på söndag till min lägenhet.

Dag 364 fredag

20210611_104108.jpg

Lottie och jag åker till IKEA i Kungens Kurva för att hämta soffan mm. Vi har tur att lyckas få in de tre stora paketen i HB:s garage. Resten av dagen tillbringas med att montera ihop de olika delarna. Vi är nu nöjda med resultatet.
20210611_161215.jpg


Dag 365 lördag


Redan kl 07 var vi i tvättstugan och startade första maskinen. Efter lunch åkte vi till mitt förråd i Farsta för att förbereda morgondagens flyttlass. Jag fick in 16 kartonger i mitt garage.

Till lättmiddag åt vi avocadoröra med räkor och lufttorkad skinka mm. Till dessert fick vi Lotties hemgjorda blåbärsglass.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 366 söndag.

Lottie och jag tar det lugnt på morgonen. Vid sjutiden går vi runt sjön Trekanten. Kl 08 brukar Willys öppna, men inte idag. De hade fått in vatten i lokalen p.g.a. det häftiga regnvädret igår kväll. Så vi går till ICA Kvantum istället för att handla.

Kl 9,15 kommer en av mina söner med den hyrda skåpbilen. Så han och jag bär ner Lotties bäddsoffa, som jag skall överta. Därefter åker vi till mitt förråd i Farsta för att lasta in så mycket som möjligt i den hyrda bilen. En annan av mina söner var redan på plats. Så nu har vi två skåpbilar som vi fyller så gått det går. Dock fick inte alla kartonger och stolar plats. Men det gör inget för jag kommer ändå att åka flera gånger. Det viktigaste var att få med mina tre stora skåp. Småsaker kan jag senare ta med min HB. Förrådet har jag ej sagt upp, så det är ingen panik med att tömma det.

Vi kör till OKQ8, i Årsta, för att tanka och fylla på med luft i min pirra. Mitt emot går vi in på Burger King för lunch. Därefter åker vi till min nya hyreslägenhet i östra delen av Västerås. Kommer fram ca kl 14,30 i god till innan "min hisstid" som är mellan kl 15 och 17.

Jonas med barn och flickvän dyker upp. Så nu är vi åtta personer som hjälper till med att bära in allt.

Lägenheten blir snart full med mina möbler, som vi ställer på sina planerade platser. Kartongerna finns nu överallt.

20210614_150830.jpg

Den fina röda bäddsoffan från min kära Lottie syns nu här nedan. Den är lättbäddad, p.g.a. att den inte har några lösa kuddar som måste avlägsnas. Det hela ryggstödet viks upp och sen kan man rulla ut sängkläderna. Vilket underlättar när jag skall bädda och bädda upp varje dag.

20210614_150849.jpg

Redan efter en timme är skåpbilarna och HB:n tömda. Vi samlas på min 15,27 kvm stora balkong,, för att ta ett glas vatten eller läsk.

Kl 16,30 lämnar vi lägenheten och tar oss hem var och en för sig. Jag åker till Lottie för att där tillbringa kvällen.


Dag 367 måndag 14 / 6

Strax före kl 07 startar jag upp motorn och lämnar Liljeholmen för att åter igen köra till mitt förråd. Jag funderar på vad som jag skall lasta in. Jag skall inte ta med allt. För det finns en hel del saker som jag inte använder och inte tror att jag kommer att använda mig av. Eftersom lägenheten är på endast 34,4 kvm så måste jag prioritera, vilket är svårt.

Tar endast med mig två kartonger. Stolarna får vara kvar, för de kommer bara att vara i vägen nu innan jag har tömt alla flyttkartonger.

Idag tar jag och kör via Södertälje, Strängnäs och över Mälaren till Enköping innan jag når Västerås.

Den vägen är visserligen några mil längre. Men jag slipper trängseln på Essingeleden i morgontrafiken. Det brukar alltid hända olyckor där i "rusningstrafiken". Så jag undviker helst att köra på Essingeleden dessa timmar.

Vägen mellan Strängnäs och Enköping är mycket vacker.

I lägenheten börjar jag med att läsa instruktionen för diskmaskin. Man skall först köra ett program utan porslin. Jag väljer ett kort program. Men jag känner inget vatten efter att jag har öppnat luckan. Startar om med ett annat program. Lika resultatlöst. Att det skall vara så svårt att starta upp en ny diskmaskin???????

Jag våttorkar alla hyllor i köksskåpen och garderoberna. Går ut och pratar med byggjobbarna. Jag har inte fått mina nycklar till postboxen och ett lysrör under badrumsskåpet hade lossnat. En byggjobbare kommer upp med en limspruta och två tvingar. Han limmar fast lysröret. En annan man kommer upp med mina nycklar.

Hann bara med att tömma en flyttkartong helt och två andra kartonger bara till hälften. Måste ju fundera ut var jag skall placera sakerna, så att jag ej behöver placera om senare.

Tar hissen upp till plan 5, som är så högt som hissen går, för att sen ta trappan upp en våning för att komma till mitt vindsförråd.

På em får jag kontakt med Roger som skall köpa min P 11:a. Vi bestämmer träff på Lidles parkering. Tack Roger för en trevlig pratstund.

Kl 17,15 startar jag färden till landet i Gammalkil. Det blev på vägarna E 18, 56, E 20, 56, E 4, 23, 34 och sen småvägarna. Stannar på OKQ8 i Kvicksund för att tanka diesel. Liksom även på Preem i Ryd för diesel och färskvatten. OKQ8 brukar ha bättre rabatt än Preem. Nu tankade jag på båda ställen samma dag, så att jag kan kolla på nästa faktura, vilket bolag som har bästa priset för oss som har HBK rabatt.

Kl blev ca 20,30 när jag backade in på tomten. Slirade till en gång. Men det gick bra att backa så långt in som jag ville.
 

Mecho_se

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30085
Medlemskap
2024
Dag 366 söndag.

Lottie och jag tar det lugnt på morgonen. Vid sjutiden går vi runt sjön Trekanten. Kl 08 brukar Willys öppna, men inte idag. De hade fått in vatten i lokalen p.g.a. det häftiga regnvädret igår kväll. Så vi går till ICA Kvantum istället för att handla.

Kl 9,15 kommer en av mina söner med den hyrda skåpbilen. Så han och jag bär ner Lotties bäddsoffa, som jag skall överta. Därefter åker vi till mitt förråd i Farsta för att lasta in så mycket som möjligt i den hyrda bilen. En annan av mina söner var redan på plats. Så nu har vi två skåpbilar som vi fyller så gått det går. Dock fick inte alla kartonger och stolar plats. Men det gör inget för jag kommer ändå att åka flera gånger. Det viktigaste var att få med mina tre stora skåp. Småsaker kan jag senare ta med min HB. Förrådet har jag ej sagt upp, så det är ingen panik med att tömma det.

Vi kör till OKQ8, i Årsta, för att tanka och fylla på med luft i min pirra. Mitt emot går vi in på Burger King för lunch. Därefter åker vi till min nya hyreslägenhet i östra delen av Västerås. Kommer fram ca kl 14,30 i god till innan "min hisstid" som är mellan kl 15 och 17.

Jonas med barn och flickvän dyker upp. Så nu är vi åtta personer som hjälper till med att bära in allt.

Lägenheten blir snart full med mina möbler, som vi ställer på sina planerade platser. Kartongerna finns nu överallt.

Visa bilaga 211713

Den fina röda bäddsoffan från min kära Lottie syns nu här nedan. Den är lättbäddad, p.g.a. att den inte har några lösa kuddar som måste avlägsnas. Det hela ryggstödet viks upp och sen kan man rulla ut sängkläderna. Vilket underlättar när jag skall bädda och bädda upp varje dag.

Visa bilaga 211712

Redan efter en timme är skåpbilarna och HB:n tömda. Vi samlas på min 15,27 kvm stora balkong,, för att ta ett glas vatten eller läsk.

Kl 16,30 lämnar vi lägenheten och tar oss hem var och en för sig. Jag åker till Lottie för att där tillbringa kvällen.


Dag 367 måndag 14 / 6

Strax före kl 07 startar jag upp motorn och lämnar Liljeholmen för att åter igen köra till mitt förråd. Jag funderar på vad som jag skall lasta in. Jag skall inte ta med allt. För det finns en hel del saker som jag inte använder och inte tror att jag kommer att använda mig av. Eftersom lägenheten är på endast 34,4 kvm så måste jag prioritera, vilket är svårt.

Tar endast med mig två kartonger. Stolarna får vara kvar, för de kommer bara att vara i vägen nu innan jag har tömt alla flyttkartonger.

Idag tar jag och kör via Södertälje, Strängnäs och över Mälaren till Enköping innan jag når Västerås.

Den vägen är visserligen några mil längre. Men jag slipper trängseln på Essingeleden i morgontrafiken. Det brukar alltid hända olyckor där i "rusningstrafiken". Så jag undviker helst att köra på Essingeleden dessa timmar.

Vägen mellan Strängnäs och Enköping är mycket vacker.

I lägenheten börjar jag med att läsa instruktionen för diskmaskin. Man skall först köra ett program utan porslin. Jag väljer ett kort program. Men jag känner inget vatten efter att jag har öppnat luckan. Startar om med ett annat program. Lika resultatlöst. Att det skall vara så svårt att starta upp en ny diskmaskin???????

Jag våttorkar alla hyllor i köksskåpen och garderoberna. Går ut och pratar med byggjobbarna. Jag har inte fått mina nycklar till postboxen och ett lysrör under badrumsskåpet hade lossnat. En byggjobbare kommer upp med en limspruta och två tvingar. Han limmar fast lysröret. En annan man kommer upp med mina nycklar.

Hann bara med att tömma en flyttkartong helt och två andra kartonger bara till hälften. Måste ju fundera ut var jag skall placera sakerna, så att jag ej behöver placera om senare.

Tar hissen upp till plan 5, som är så högt som hissen går, för att sen ta trappan upp en våning för att komma till mitt vindsförråd.

På em får jag kontakt med Roger som skall köpa min P 11:a. Vi bestämmer träff på Lidles parkering. Tack Roger för en trevlig pratstund.

Kl 17,15 startar jag färden till landet i Gammalkil. Det blev på vägarna E 18, 56, E 20, 56, E 4, 23, 34 och sen småvägarna. Stannar på OKQ8 i Kvicksund för att tanka diesel. Liksom även på Preem i Ryd för diesel och färskvatten. OKQ8 brukar ha bättre rabatt än Preem. Nu tankade jag på båda ställen samma dag, så att jag kan kolla på nästa faktura, vilket bolag som har bästa priset för oss som har HBK rabatt.

Kl blev ca 20,30 när jag backade in på tomten. Slirade till en gång. Men det gick bra att backa så långt in som jag ville.
Tack själv för en lektion i gasolfilter montering och lite ideer för framtida resor utomlands. Gasoltuben är bytt och snart väntar en fiskeresa på 1v sen hem och lasta in för en 3v semester uppåt i landet vi ses säkert på vägen. Ha en fortsatt bra sommar !!! ...Rickard (Roger är inte mitt namn).
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Tack själv för en lektion i gasolfilter montering och lite ideer för framtida resor utomlands. Gasoltuben är bytt och snart väntar en fiskeresa på 1v sen hem och lasta in för en 3v semester uppåt i landet vi ses säkert på vägen. Ha en fortsatt bra sommar !!! ...Rickard (Roger är inte mitt namn).

Tack Rickard!

Ursäkta att jag missuppfattade ditt namn.
Jag har en detonationsskadad på höger öra.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 368.

Jag slipar ner de skarvar i sovrum 1 som jag har spacklat tre gånger. På em målarar jag halva rummet. Samt målar väggen mellan hallen och köket för andra gången.

Efter lunch skrev jag här i tråden.
Det blev även två timmar i solstolen.
Klippte en del av gräsmattan. Batteriet räckter ej till att klippa hela i ett svep.

På kvällen kunde jag ej starta min laptop. Försökte flera gånger. Tog den batteriet och försökte igen, utan att få igång den. Satte även in extern 220 v. Min gamla laptop ville ej starta hur jag än försökte.


Dag 369 onsdag.

Slipar i sovrum nr två på morgonen.

Kl 9 kom elektrikern och en lärling. Vi gick tillsammans igenom jobben.

Jag fortsatte med att klippa gräs, så länge som batteriet räckte.
Därefter skyfflade jag undan jord ifrån den framtida p platsen.

Blev även nåågra timmar i solen fram till kl 15. Då var elektrikern färdig. Vi gick igenom arbetet.

Därefter slipade jag färdigt i sovrum två. Så att jag kan måla.

Dag 370 torsdag.

Kl 07 lämnar jag tomten. Åker till Biltema för att kolla om de har en förbräningstoa. Det hade de ej. Sen till Maxi i Tornby för att handla livs. Försöker alltid att handla på morgonen. P.g.a. smittorisken är som lägst då.
Det blev fm fika på deras p plats.
Sen blev det ett besök på Jula. De hade inte några förbräningstoa. Köpte några nya takkontakter. Nu måste de vara platta i stället för runda.

Märkligt att så mycket måste ändras.
Vi konsumenter kan alltså ej använda våra befintliga takarmaturer. Utan måste köpa nya kontakter.

Detta är helt vansinnigt ur ett klimatperspektiv. Vi skall ju minska vår egen konsumtion för att kunna nå max 1,5 grader.

Fördelen är ju förstås att det ökar arbetstillfällen i tillverkningsindustrin. Eller som Statsministern brukar säga: "jobben, jobben, jobben". Det gäller tydligen att öka konsumtionen och ej ta hänsyn till vår klimatpåverkan. Jag blir såååååå irriterad.

Nästa stopp blev på Elgiganten. Går in och talar med deras support. De kan försöka att starta upp laptopen. Så jag går hem och hämtar den.

Jag går nu in och kollar på nya laptopar. Ser att det nu finns 17tums . Pratar med en anställd. Bestämmer mig för en med stor skärm och mycket stir lagrindskapacitet på över 500 GB. Ber att få en utskrift.

Talar med supporten. Ber de att flytta över min bilder och dockument till en sticka. Eftersom de ej kunde starta upp laptopen. De tyckte att den är för gammal för att skicka iväg för att skruva isär den och ev byta ut någon del.

Därefter kör jag till Bauhaus för att köpa en ny färgburk på 10 lit. Talar även med en anställd om deras olika förbränningstoar.

Det blev lunch på deras p plats.

Kl 13 lämnar jag in min HB till husbilsfirman på andra sidan av handelsområdet. De skall fixa min bodelsdörr som har gått i baklås.

Går till MediaMakt för att informera mig om deras laptopar.

Sen går jag till Rusta för att kolla om de har förbräningstoa. Det har de ej. Går till Erikshjälpen för att fika.

Sen går jag igenom hela området för att prata med Elgiganten.

Kommer överens om att köpa en ny laptop, Officepaketet och ett supportavtal.

Skall hämta laptopen i morgon em, efter att de har överfört mina bilder och dokument samt installerat Officepaketet och ett antivirusprogramm.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 371 fredag 18 / 6


Börjar dagen med att måla i sovrum två för första gången. Sen går jag hem och skriver här i tråden före lunch.

Vid 14 - tiden lämnar jag tomten och kör till husbilsfirman i Tornby. För det går inte att låsa eller låsa upp med fjärrkontrollen, när det gäller bodelsdörren. Förardörren fungerar som den skall. Chefen tittar till dörren och gör ett försök att fix till det. Men lyckas ej på ett enkelt sätt att göra det. Han säger att han måste ta isär hela dörren igen. Det kan ta mellan en och två timmar. Det hinner han inte idag, fredag em. Så vi går in på kontoret och bokar in tiden tisdag kl 13.

Nu kör jag till Max för att köpa en glass. När jag kommer fram går inte fotsteget ut. Jag tänker att det får de fixa på tisdag. Men det blev någon typ av Milkchejk istället. Som smakade mycket bra idag i värmen. Sitter ute och äter upp under tiden som jag ringer till min kära Lottie. Berättar om mina problem med min HB.

Kl 15,38 får jag ett sms från Elgiganten att jag är välkommen att hämta min nya laptop. Så jag åker dit. När jag skall lämna HB:n upptäcker jag att EZA displayen visar att den ger ut 72 A, mot normalt 1 A. Attans !! Typiskt en fredag sen em. Får en genomgång av de program som är installerade.

Under tiden ringer Jonas och säger att han har kommit fram till Bauhaus, tidigare än vanligt. Han får vänta en stund, så att jag får göra klart med Elgiganten.

Vi går in till Bauhaus för att köpa en förbränningstoa och några längre blad till sticksågen. Vi behöver såga upp två större hål i väggen för ventilationen.

Vi åker sen till Max för att vänta in en storebror ( A ) till Jonas. När han kommer så äter vi vår middag där. Därefter kör vi till tomten. Vi börjar med att gå in i stugan för att planera morgondagens arbete.

När jag går hem ser jag att inget elektriskt fungerar. Armaturer vill inte lysa, kylskåpet har stannat displyerna är mörka.

Jaha ja. Vardagslivets små förtretligheter är på humör igen. Vad i hel.....te är det nu???????

Jonas trycker på strömbrytarna för alla olika lampor och plötsligt så tänds displayerna igen. Märkliga saker sker hela tiden. Vad var detta????

Ja ja - nu är det frid och fröjd igen. Så jag slappnar av.

Sen på kvällen promenerar vi de ca 15 min till Lillsjön för att bada. Vi konstaterar att det är ca 40 bilar parkerade där och en husvagn och två tält.

Det är ganska svalt i vattnet men helt ok för ett dopp. Förmodligen mellan 18 och 21 grader, i vattnet. Det blåser lite.

När vi kommer hem igen så är det 31 grader inne, trots att vi hade öppnat två takluckor. Det blev svårt att somna.


Dag 372 lördag

På morgonen, vid 05, hade tempen sjunkit ner till de mer behagliga 24 grader inne.

Det känns bra att vi äntligen har bra högsommar väder, med fin värme. Nackdelen är att vi behöver regn för att få vatten i vår brunn.

Efter frukost går vi in för att inspektera mitt arbete. Jag för tyvärr bakläxa på en del ställen. Både Jonas och A tycker att vi behöver spackla om en del skarvar trots att jag hade målat där och att jag anser att spacklingen är ok. Men det tyckte inte de. Så den ytterst lilla fördjupnigne, i skarven, skulle få en fjärde omgång spackel. Alltså grabbar!! Det är verkligen på marginalen, vem kommer att kunna se en fördjupning på en mm. Skall det verkligen vara nödvändigt i ett fritidshus????????????

Vad "trött" jag blev.

Så påt igen. Mera spackel, mera slipande. Så håller vi på hela fm och em.

Personligen får jag vila lite, eftersom jag skall göra lunch. Vilket är mycket trevligare än detta för....de slipande.

Vid 17 - tiden promenerar vi till badet för ett kvällsdopp. Det är faktiskt ganska svalkande och skönt att bli av med allt slipdamm.

Efter middagen spelar vi kort resten av kvällen.

Det blev en trevlig kväll med mycket prat.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 373 söndag

Vi tar det lugnt på morgonen. Hela fm går åt till att slipa och spackla. Jag målar väggarna i köket.

Trots att stugan är på ca 60 kvm så blev det många skarvar eftersom gipsskivorna är 90 cm breda. Vi valde den bredden för att de är lättare att hantera än de på 120 cm. Men så här i efterhand så kanske det var dumt. För nu får vi fortsätta att slipa och spackla.

När grabbarna har slipat färdigt går de ner till badet. Under tiden som jag målar färdigt i köket och därefter lagar lunch.
De räknade till 74 parkerade bilar vid badet. Det var fullt. Nya bilar fick vända, eftersom de ej hittade någon p-plats.

Efter en sen lunch spelade vi ett parti kort. Därefter gjorde de sig i ordning för avfärd, vid 15 - tiden. De har ca tre timmars färd hem.

Jag sätter mig i min sköna solstol och ringer till min kära Lottie.

Efter ett par timmar i solen tar jag fram cykeln och cyklar till badet för ett kvällsdopp. Nu var det inte så många bilar kvar. Glömde att ta med en termometer. Tror att det kan vara ca 20 grader i vattnet.

Det blev tv på kvällen.



Dag 374 måndag.

Tar det lugnt på morgonen med Morgonstudion på tv:n. Det blev mycket tal om den kommande misstroendeomröstningen. Jag blev kvar framför tv:n hela fm. Det var intressant att lyssna på alla röstförklaringar. 181 ledamöter röstade för att fälla regeringen och 109 emot.

Efter lunch går jag in i stugan och sopar upp allt slipdamm från golven.

Klipper gräs en stund, tills batteriet behöver laddas om. Sätter mig i min solstol en timme. Sen börjar det att regna.
På kvällen cyklar jag ner till Lillsjön för ett bad. Nu var det endast en familj där.

På kvällstv blev det mycket tal om regeringskrisen.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 375 tisdag.

Redan kl 09 lämnar jag tomten, för att åka till kretsloppscentralen. Jag skall slänga alla mindre gipsbitar som blev och lite annat skräp . Därefter går färden till Preem i Ryd för att tanka diesel och färskvatten.

Åker vidare till Maxi i Tornby för att handla livsmedel. Kör förbi Systembolaget och ser att det är en enorm lång kö utanför butiken vid 12 tiden.
Kl 13 lämnar jag in min HB till husbilsfirman. De skall åtgärda min bodelsdörr, som inte fungerar med fjärrkontrollen och missljudet från batterilådan. Det är ett knäppande ljud därifrån.

Jag går in till försäljningsdelen och sätter mig vid ett bord för att skriva här i tråden. Läser även i en del andra trådar.

Vid 15,30 tiden är HB:n klar. De lyckades med att fixa allt. Även EZA delen trots att de inte är experter på det. Var tydligen så enkelt som att helt stänga av batteriet och starta om det igen efter en stund. Typiskt att jag inte tänkte på det redan i fredags kväll. Det är så mycket nuförtiden som behöver återställas genom att man bryter av elen.

Ja, det är ju skönt att allt nu är ok. Lämnar firman för att köra till Tyresö. Stannar till vid Nyköpingsbro för en frukt och glassstund samt promenad.

Stannar för natten på en väg i ett industriområde i Tyresö. Där man får parkera i 12 timmar. Det är en bra plats, som jag brukar använda.


Dag 376 onsdag 23 / 6.

Kl 6,30 lämnar jag industriområdet och kör fram till min vårdcentral och parkerar på gatan. Sitter och ser på morgonstudion till kl 09. För jag hade en tid kl 9,15 hos den medicinska fotvården.

Åker till Haninge för att köpa två presenter, som skall överlämnas på Midsommarafton. Därefter kör jag till Caravanhallen i Stav i Haninge. För att tala om mitt problem med EZA batteriet. Verkan hade ingen idé om varför batteriet lämnade ut 72 A. Invertern som är beställd, ännu inte har kommit och att det finns inget leveransdatum.

Därefter går färden till min lägenhet i Västerås.

Parkerar bredvid alla byggjobbares bilar. Tar fram min pirra, verktygslåda och en låsvajer och går in i huset.

Börjar med att sätta igång diskmaskinen. Tydligen är alla program på 2,59 timmar eller ännu längre. Enl instruktionen skall man först köra ett program utan porslin.

Ställer tre flyttkartonger på pirran och tar hissen upp till plan 5. Sen får jag bära upp kartongerna en trappa för att komma till mitt vindsförråd. Det blev även en andra tur till förrådet. packar upp fem kartonger och lägger in i skåpen. När diskmaskinen är klar så fyller jag den med porslin. Men startar den ej ikväll, eftersom det tar så lång tid innan den blir klar.

20210623_183548.jpg

Strax efter kl 18 lämnar jag lägenheten och kör iväg för att parkera lagligt på en gata. Hittar en plats på gatan närmast strandpromenaden.

20210623_184419.jpg

20210623_201338.jpg

Lagar och äter middag i HB:n. Därefter tar jag en kvällspromenad. Går utefter Mälaren tittar på alla båtarna. Vid torget några promenadminuter ifrån min lägenhet tar jag en lokalproducerad öl och sätter mig på uteserveringen med den fina utsikten.
20210623_204855.jpg

Sover i HB:n eftersom det fortfarande finns en massa kartonger i lägenheten.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 377 torsdag.

Tar det som vanligt lugnt på morgonen, med Morgonstudion på tv.
Lämnar p-platsen vid 8,30 tiden. Kör till lägenheten. Nu var det många bilar på byggjobbarnas p-plats. Men får en möjlighet att parkera. En byggjobbare kommer fram och säger att de skall sluta kl 14,15 idag och då måste jag vara borta. Byggjobbarna parkerar i tre rader och blokerar därmed varandra. Jag blev rad fyra.

Går upp och tömmer kartonger, sätter igång en diskmaskin. Denna gång hittar jag ett program på 30 min som jag använder. Kopplar in några taklampor, med de nyinköpta platta kontakterna. Det är lite besvärligt att stå på stegen och skruva i takhöjden.

Efter en stund ringer en byggjobbare och säger att det är lite väl trångt för lastbilarna som skall backa förbi mig. Jag ser från balkongen att de inte har några problem. Men det hjälper ej, utan jag måste flytta min HB. Jag gör så. Hittar en stor p-plats i närheten. Men här måste man betala 14 kr per timme, dygnet runt. Dock max 80 kr per dygn. Så står man längre än 5,7 timmar är det bättre att boka ett dygn.

Nu återstår problemet med att betala via telefon. Vilket jag inte kan. Ser på tel att det finns en ikon för easy park. Klickar på den men det kommer bara upp en massa konstiga saker. Jag fattar ingenting.

De som har bilen bredvid mig kommer. Jag ber om hjälp. Han säger att den ikonen är fel, trots att det står easy park. Skall tydligen bara vara ett e.

Jag får hjälp att ladda ner rätt app och att betala. Så nu får jag stå här till kl 10 i morgon.

Går återigen in i lägenheten. Diskar mera porslin och pirrar upp några kartonger till vindsförrådet.

På em sitter jag på balkongen och äter frukt under tiden som jag ser på när jobbarna fixar till gårdsplanen mellan de två ETC husen.

På kvällen går jag de sju minuterna ner till torget och äter middag på restaurang Bryggan. Som ligger vid strandpromenaden med utsikt över alla båtar i hamnen.

20210624_184055.jpg

Jag vill här önska alla en trevlig Midsommar.

Jag åker till Jonas och mina barnbarn i Ramnäs i morgon.
 
Toppen