• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Göstas Sverigeresa 2020

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Troligen fungerar en inomhusantenn, exempel


Tack Rulleriet för länken. Skall ta kontakt med Kell o Company när jag är tillbaka i Västerås.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 416 tisdag.

Börjar dagen med att skriva här i tråden om helgen, som har varit. Samtidigt ser jag på Morgonstudion. Tar fram gräsklipparen och klipper, en gång mellan stugan och HB:n. Gräset är högt så batteriet räcker inte länge. Efter att det har svalnat så sätter jag det på laddning.

Av en granne till min lägenhet har jag tidigare fått ett telefonnummer till en elektriker som arbetar varje tisdag i våra hus. Så jag ringer honom. För när jag tänder en taklampa i köket så står den en lång stund och blinkar. Han säger att jag förmodligen har en gammal lampa i armaturen. De här kontakterna är "dimmbara" och behöver ha nya lampor som passar för det. Jag har själv märkt att jag kan "dimmra" i hallen. Så när jag kommer dit nästa gång skall jag byta glödlampa för att se hur det fungerar i köket.

Efter lunch målar jag på gipsskivornas spacklade skarvar, i sovrum två. De behöver målas många gånger för att inte "lysa" igenom som mörka partier på den vitmålade väggen. Sitter sen ute i solen en timme eller två. Därefter blir det en ny omgång med gräsklipparen.

I sovrum ett står en våningssäng, som är svår att flytta på. Så där har jag arbetat med halva rummet. I dag tar jag nu bort skydds-pappret från golvet och sopar rent. Nu får den delen anses vara klar.

Jag ringer till Jonas för att höra om han och barnen tänker komma hit, under hans semester. Svaret blir att de kommer på fredag em.

På kvällen blir det middag och tv.



Dag 417 onsdag.

Ser på Morgonstudion under frukosten. Efter fm fikat så åker jag till Nykil för att slänga skräp på återvinningsstationen. Sen fortsätter jag på de smala vägarna till Ryd innan jag tar motorvägen till Tornby handelsområde för att handla. Det verkar som att de smala landsbygdsvägarna är mellan tre och fyra meter breda. Så det är ibland omöjligt att möta en stor normalbred lastbil.

Handlar ganska mycket på Maxi eftersom barnbarnen skall komma. Stannar till på Preem i Ryd på vägen tillbaka för att tanka diesel och vatten.

Är tillbaka på tomten lagom till att fixa lunch.

På em flyttar jag på våningssängen i sovrum ett och spacklar för andra gången gipsskarvarna. Hoppas att det var sista gången. I sovrum två målar jag hela väggarna för tredje gången. Hoppas nu att det var sista gången. Målar även i toadelen.

Fanns även tid för en kort stund i solstolen. Vädret var väldigt omväxlande.

Klippte gräs en stund. Nu är nog halva mattan klippt.
 
Senast ändrad:

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 418 torsdag.

På fm börjar jag med att slipa på de spacklade skarvarna i sovrum ett. Till min stora förvåning så hade inte spacklet torka ordentlig i nedre delen. Det blev förstört i knähöjd. Så jag slipar bara den övre halvan i fortsättningen. I morgon måste jag spackla om, åtminstone i den nedre delen.

Kontrollerar målningen i sovrum två. Jag anser att det är färdigmålat där. Jag tar bort skyddspappret från golvet. Skönt att det nu äntligen är ett rum som är helt färdigt.

Efter lunch lägger jag ut skyddspapper i sovrum tre och i vardagsrummet. Därefter målar jag de spacklade skarvarna. Det blev även en stund i solstolen och en omgång med gräsklipparen.

På kvällen ringer min älskade Lottie, som vanligt, och vi talar en god stund. Det känns ensamt nu när vi inte är tillsammans som vi var i förra månaden. Men om ett par veckor så möts vi äntligen igen.


Dag 419 fredag.

På fm målar jag varv nr två på de spacklade skarvarna i sovrum tre och vardagsrummet. Klipper gräs en stund. Nu är gräsmattan framför och bredvid stugan klippt.

Efter lunch solar jag en timme innan Jonas och barnen kommer. Vi börjar med en fruktstund tillsammans. Sen spelar vi Fia med knuff. Vi går in i stugan och Jonas berättar hur vi har gjort och hur vi har tänkt om framtiden.

Därefter sätter Jonas förbränningstoan på plats. Den är ganska stor så det blir trångt i det lilla toarummet. Men ändå bättre plats än i HB:n.

Efter en gemensam middag går vi till sjön för ett kvällsbad. Det var inga personer där. Men när vi gjorde oss iordning för att lämna badet så kom en familj för att bada.

Ikväll tryckte vi ner matbordet och lade dit en dyna från sittbänken. Till min förvåning så passade inte dynorna helt riktigt. Men det blev ändå en ok säng för en enstaka natt.



Dag 420 lördag.


Eftersom Jonas låg på matbordet så fick jag stå i pentryt och äta mina frukostägg. Alla sover ju längre än vad jag gör. När alla har vaknat och ätit så spelar vi spelet "När då då".

Efter lunch spelar vi några omgångar "Kubb". Vi 15 - tiden lämnar Jonas och barnen tomten för färden tillbaka till Ramnäs.

Jag målar hela väggarna i sovrum tre för första gången. I morgon blir det åter igen en måleriomgång.

Jag kollar mailen och ser att det är två intressenter till mitt förråd i Farsta. Jag svarar på några frågor. Hoppas att en av personerna kommer att ta över kontraktet.

Ringer till Lottie och vi pratar en lång stund.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 421 söndag 8 / 8.

Tog det lugnt framför tv:n på fm samtidigt som jag skrev här i tråden.

Målar varv nr två i sovrum tre före lunch och första omgången i vardagsrummet efter lunch.
Blev även en timme i solstolen på em.

Dag 422 måndag.

Redan vid sju-tiden rullar jag iväg till Tornby handelsområde. Första stoppet blev återvinningsstationen för att slänga skräp där det hör hemma. Blev irriterad på människor som slänger stora svarta sopsäckar bredvid containerna.

20210809_074900.jpg

Det finns minst tre stora kretslopps-centraler i Linköping som har bra öppettider där det finns personal som kan hjälpa till.

Åker därefter till Bauhaus för att köpa ytterligare en tio litershink med vit färg. Sen blev det Maxi för livsmedel.
På vägen tillbaka stannar jag till på Preem i Ryd. Denna gång fick jag endast i 7,35 liter. För jag tankade i förra veckan och har bara kört till landet och tillbaka till Tornby. Däremot så var det bara 25 % färskvatten kvar efter helgen med barnbarnen.

På em målar jag omgång två i vardagsrummet och omgång ett i andra halvan av sovrum ett. Blev en halvtimme i solstolen.

Nu ser jag på Lotta på Liseberg på tv 4 samtidigt som jag skriver här. Sen kl 21.30 blir det Maria Wärn fram till midnatt.

I morgon skall jag köra till Lottie i Uddevallas norra del. Där blir jag kvar resten av veckan. Så det kanske dröjer lite längre än vanligt innan nästa uppdatering.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 423 tisdag.

Redan kl 07 lämnar jag tomten. Kör på smala kurviga vägar fram till Mantorp. Där tar jag Riksvägen till Mjölby för att sedan köra E 4:an till Jönköping. Svänger av till väg 47, mot Trollhättan och väg 44 till Uddevalla och E 6:an norrut till avart Saltkällan.

Kommer fram till Lottie på em.

På kvällen är vi bjudna till en granne på västkusträkor och vin. på deras fina altan.

Körde ca 34 mil



Dag 424 onsdag.


Efter frukost går vi ner till HB:n med saker som vi skall ta med oss till Lotties dotter på Ekerö.

Därefter till bryggan för att bada. Denna tidiga timme är vi ensamma i vattnet.

Vi tar det lugnt efter lunch. En ordentlig regnskur blev det på em därefter kom solen fram igen.

Vi plockar fläderbär från en buske på tomten. Bara de riktigt svarta bären sorterar vi ut och fryser in för att göra sylt på vid ett senare tillfälle.

20210811_184047.jpg

På kvällen sitter vi och myser framför elden i den öppna spisen.
 
Senast ändrad:

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 425 torsdag.

Efter en tidig frukost går vi ett par km, till Munkedal, för att plocka Björnbär. Vi hittade ca 1,5 liter fina svarta mogna bär.

20210812_082825 (1).jpg

Vi plockar bara de svarta och mogna bären, om några dagar kommer flera bär att vara mogna. Men då är inte vi där.

Lottie och jag tar det lugnt på fm. sitter en stund i solen på hennes fina trädäck.

Efter lunch bär vi ner våra saker till HB:n.


Dag 426 fredag.

Efter vår tidiga frukost tömmer Lottie kylen och stänger av den. Vi bär ner de sista sakerna till HB:n, och kör iväg.

Färden går på E 6, väg 44 och väg 52 till Katrineholm. Lotties äldsta son har ett fritidshus utefter väg 56. Vi åker dit och kommer fram till en sen lunch. Vi stannar några timmar hos sonen och hans lilla son.

Sen fortsätter vi till min lägenhet i Västerås. Där stannar vi över natten.


Dag 427 lördag.

Kl 09 lämnar vi Västerås och kör till Lotties lägenhet i Liljeholmen, Stockholm.
Jag kör fram till porten och där tar vi alla Lotties saker och bär fram till hissen. Lottie bor på våning 7. Jag kör och parkerar på Trekantsvägen, för där finns inga målade korta rutor. Så jag kan parkera helt lagligt efter att ha betalt vanlig taxa på tio kr per timme, fram till kl 17.00.

Lottie går och handlar lite livsmedel och jag går till Kjell och Co för att införskaffa mig en bordsantenn till min tv i Västerås.

Tack för info och de länkar som jag har fått tidigare här i tråden.

På em kokar vi Björnbärssylt och Fläderbärssylt.

På kvällen äter vi en god "lättmiddag" som Lottie ordnar.


Dag 428 söndag.

På fm åker jag till mitt förråd i Farsta. Lottie skall ta hand om sakerna ifrån fritidshuset och förbereda veckans kommande passning av ett av sina barnbarn.

Jag hämtar en dator. Kör sedan till Willys i Älvsjö för att handla.

Därefter går färden till en av mina söner som bor i Bergshamra i Norrtälje. Han flyttade in i en liten tvårumsstuga med en fin uteplats. Han får datorn och hjälper mig med att laga en sak i HB:n. Jag blir där hela em.

20210815_145311.jpg

Åker sedan till sonen i Täby för att hämta "snigelpost". Åker sedan till Täby kyrka för att snygga till på graven som jag är gravrättsinnehavare till.
Sista stoppet för dagen blir på Caravanhallens p - plats i Stav i Haninge kommun.


Dag 429 måndag 16 augusti.

Kl 07 öppnar verkstaden och jag går in strax efter. Har några punkter att tala om. I juli så lyste "motorlampan" i ett dygn. I instruktionsboken står det att det är problem med insprutningen. "Verkan" sa att det kan vara 200 fel. hade även ett problem med displayen för EZA batteriet i juli. Naturligtvis är det svårt att idag veta vad det var för fel i juli. Men jag ville ändå tala om det och "verkan" skrev in det i sin dator. Så de får kolla vid tillfälle.
Samt två problem. I pentryt läcker det ut varmvatten och en låda har låst sig. Får tid på torsdag för att lämna in HB:n.

Därefter åter igen till förrådet. Lastar in de sista sakerna som jag skall lämna ifrån mig på Återvinningsstationen i Östberga. När jag kommer dit så frågar en anställd om jag har en annan bil. Vilket jag inte har. För han säger att det har införts en viktbegränsning på 3,5 ton. Jag svarar att jag har inte sett någon sådan skylt. Men det finns en text på en info - skylt. Jag svarar att jag skall tänka på det i fortsättningen. Sedan tömmer jag garaget.

Men är det något som man behöver ta hänsyn till?

Som tur är så är det sista gången i Stockholm eftersom förrådet nu är helt tömt.

Sen tillbaka till förrådet. Nu dammsuger och ångar jag golvet. Jag fotar rummet och min ergonomiska kontorsstol, som jag skall sälja.

20210816_111758.jpg

Efter lunch åker jag till Tyresö.

Kl 15 går jag till en restaurang i centrum för att träffa några vänner, naturligtvis sitter vi med bra avstånd till varandra. Sover som vanligt över på en lokal gata i ett industriområde. Där är det lagligt att parkera i 12 timmar.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 430 tisdag

Redan före frukost lämnar jag Tyresö. Eftersom det snabbt blir stark trafik på Essingeleden mellan kl 7 och 10. Stannar på en stor parkering vid Bromma Blocks, som är ett jättestort handelsområde vid flygplatsen. Där intar jag dagens första mål.

Skriver här i tråden och läser i några andra trådar. Efter fm - fikat fortsätter jag till min lägenhet i Västerås östra utkant. Har med mig de sista sakerna ifrån förrådet. Efter att ha burit upp sakerna och kopplat in den nya bordsantennen i tv:n försöker jag få in kanalerna. Men det lyckades jag ej med.

Så jag åker till Erikslunds handelsområde. Tar med mig antennen och fjärrkontrollen. I HB:n trycker jag alltid på soursknappen på fjärrkontrollen för att ställa in rätt frekvens. Men i lägenheten skulle jag använda menyknappen.

Jag åker tillbaka och parkerar. Nu lyckades jag att få in kanal 4, 6 och en finsk kanal. Men ej svt:s kanaler. Så jag ringer några samtal. Men det hjälpte ej.

Går till HBn för att äta middag. Därefter kör jag till Tyresta Nationalparks stora parkering i Haninge kommun. Kommer fram strax före kl 22.


Dag 431 onsdag.

Kl 07 påbörjar jag min stavgångspromenad på en 5 km lång markerad led. Ser att det är sju HBn här på parkeringen. Skönt att återigen få tillfälle att vistas i naturen i det fina vädret. Ser att många träd har blivit avverkade.

Bilder kommer snart ifrån telefon.
20210818_072605.jpg

En "stol" finns även utefter "vägen".

20210818_072338.jpg

Idag sätter jag mig vid Bylsjön, mittemot grillplatsen som jag tidigare har suttit vid tidigare, för fm - fika.
För där vid berget brukar en massa änder vara och bli väldigt närgångna i sitt tiggeri.


20210818_074610.jpg


Snart kommer en and simmande emot mig. Kan den ha hört när jag öppnade min burk eller prasslade med min påse. Anden kommer till mig. Ställer sig bredvid och väntar på en smakbit. Men jag ger den inget. Då "knackar" anden på min sko, med sin näbb. Jag bryter av en liten bit av min rågbrödssmörgås. Den äter med välbehag. Vid ett tillfälle var det en för stor brödbit. Då går anden ner i vattnet och doppar brödet för att få det lite mjukare. Det var mycket intressant att få uppleva.

Snart börja det att "duggregna". Jag går vidare för att komma hem. Sitter hela fm inne, skriver "lappar" om att överlåta mitt kontrakt på lokalen.
På em åker jag till mitt förråd i Fasta. Nu sätter jag upp dessa lappar i entréerna utefter gatan. Hoppas att någon snart kommer att maila mig sitt intresse.

På kvällen träffar jag två av min söner och deras moster i hennes kolonistuga. Vi blir bjudna på en god middag.

Sen kör jag till Caravanhallens stora parkering. För imorgon skall de reparera en låda som har fastnat och byta ut vattenarmaturen i pentryt som har läckt varmvatten, när jag diskar.
 
Senast ändrad:

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 432 torsdag.

Kl 07 öppnar verkstaden, så går jag in och överlämnar nyckel.
Sätter mig i deras "cafeteria" och ser på tv. Intar så småningom mitt fm. Efter ett par timmar är HB:n klar. An lådan så hade botten lossnat. Tydligen hade jag lagt in för många förpackningar med krossade tomater och bönor. Det är ju skandal att botten inte skall orka med en last på två till tre kg.

Jag kör sedan till Gasolfyllarna i Jordbro för att tanka lpg. Därefter går färden till ICA Maxi för att handla. Besöker även butiken bredvid för att inhandla lite "vuxendricka".

När det är avklarat kör jag till Tyresta Nationalparks stora parkering. Lagar och äter lunch.

Nu upptäcker jag att lyset inte fungerar i garderoben ovanför lådan som Caravanhallen har reparerat. Så jag åker åter igen dit. Kommer fram under deras lunchrast. Verkan följer med mig till HB:n och konstaterar att strömmen kommer ifrån taket och därför kan inte de har påverkat det hela, när de reparerade lådan. Han går och hämtar en "mätare" och ser att det inte finns någon el i ledningen. Men han hittar inte felet utan säger att det måste till en grundligare undersökning. Det kan vi inte göra idag. Jag svarar att jag kan "leva med" att inte ha något lyse i garderoben.

Så jag åker tillbaka till Tyresta. Kollar mailen och ser att det är tre intressenter av lokalen. Kommer överens om att träffa de på söndag em och visa lokalen.

Det var den dagen det.


Dag 433 fredag.

Det regnar lätt på morgonen så jag stannar hemma hela fm.

Ser ut och konstaterar att det finns minst fyra HB:n på parkeringen och några mindre skåpbilar som är omgjorda till att kunna sova i.

Efter lunch sätter jag mig i solen och läser en halvtimme. Vädret växlar om till "duggregn" så då går jag hem igen. Vilket var tur, för snart börjar det att regna och senare även "vräka ner". Då var det skönt att vara hemma och höra smattret på taket. Blir inne resten av dagen.

På kvällen hämtar jag Lottie och vi kör tillbaka till Tyresta för att umgås och sova där.


Dag 434 lördag

Efter en tidig frukost lämnar vi Tyresta och kör till ett ställe där vi andra år har hittat kantareller.

Tyvärr blev det endast några få stycken. Men hittar lite fingersvampar. Men vi plockade mycket lingon. Vi mötte några andra med stora korgar. Som de hade för avsikt att fylla med svamp.

20210821_170207.jpg
Nu kör vi till Rudans fritidsområde, som ligger väster om Handens pendeltågsstation. Vi promenerar på en markerad led och ibland i skogen. Hittar endast lite lingon.

Sen kör vi till Lotties lägenhet och kokar lingonsylt och umgås. Till middag äter vi varm brieost med ett lager hjortronsylt ovanpå. Vilket vi tycker mycket om.

20210821_175451.jpg

Dag 435 söndag.


5.45 serverar Lottie havregrynsgröt med nygjord lingonsylt. Sen går vi till Trekantsjöns badplats för ett morgondopp.

Kl 07 startar vi dagen första, av tre, tvättmaskiner. Så det blir lite spring mellan tvättstugan och lägenheten. Lottie tar fram sin symaskin och lägger upp några av mina nyköpta gardiner.

Efter lunch lämnar jag Lottie efter några dagars trevlig samvaro.

På em visar jag lokalen för tre intressenter.

Därefter skriver jag detta. Kommer att sova på gatan här.
 
Senast ändrad:

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 436 måndag.

Tar det lugnt på morgonen, går ut i solen och läser i min bok.

Kl 10 visar jag lokalen för ytterligare en intressent. Jag uppfattade honom som den mest seriösa av alla sex personerna. Hoppas nu att han kan bli godkänd som hyresgäst av Familjebostäder.

Jag mailade tre namn till Familjebostäder. De som jag tyckte var mest seriösa att överta mitt treårskontrakt.

När jag skulle laga lunch så fick jag ej fram 220 v till min elplatta. Något strul med EZA displayen. Så jag åkte till Caravanhallen i Västerhaninge.
Verkan kunde inte säga vad det var för fel, utan gav mig ett tel nr till importören i Göteborg.

Jag ringde och berättade att displayen visade ett liggande batteri med tre ? - tecken och ett % - tecken. Han rekommenderade mig att låta motorn gå i två och en halv timme, eftersom jag hade 56 % batterikapacitet kvar innan allt blev svart.

Det är ca 14 mil mellan Västerhaninge och min lägenhet i Västerås. Så om jag kör i 70 km / h så tar det ca två timmar. Så på torsdag när jag åker tillbaka till Stockholm så bör felet vara avhjälpt. Jag ville inte köra saktare på motorvägen - för att det skulle ta ca tre timmar.

Stannade på rastplatsen Frösvi för att tömma toaburken.

Kom fram till lägenheten vid 18 - tiden. Bar ut livsmedel, laptop mm till lägenheten innan jag körde till den stora p - platsen i utkanten av bostadsområdet.

Med den nyinköpta bordstv-antennen får jag in tv 4, tv 6 och en finsk kanal. Så jag ser på tv 4 på kvällen.


Dag 437 tisdag.

Strax före kl 9 går jag till p - platsen för att betala 55 kr för tiden fram till kl 9,10.
Därefter tar jag ner cykeln ifrån balkongen och tar en tur in till city. Skall ju lära mig att hitta i området.

När jag kommer tillbaka hänger jag upp cykeln i cykelrummet, som är på markplan. Där får den hänga till nästa gång som jag känner för en tur. Naturligtvis låste jag den ordentligt med ett bygellås och en vajer.

20210824_102107.jpg

Efter lunch sätter jag upp två långa hyllplan ovanför balkongdörren och köksfönstret.

På kvällen kom Jonas över en stund.
 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Hej Gösta,
konstigt att du inte hittar fler kanaler. Länk till Teracom sida som visar alla kanaler och vilken riktning antennen ska ha, ungefär. Sökning bara på digitala kanaler, borde hitta massor.

Nät1 kanal 44 är TV1 TV2 osv, ställ in den manuellt och vrid antennen så att bilden är bra. Kanske nån HBKare i Västerås kan hjälpa Gösta?

Funkar det inte ändå, nog bara att lämna tillbaka antennen isåfall.

 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Hej Gösta,
konstigt att du inte hittar fler kanaler. Länk till Teracom sida som visar alla kanaler och vilken riktning antennen ska ha, ungefär. Sökning bara på digitala kanaler, borde hitta massor.

Nät1 kanal 44 är TV1 TV2 osv, ställ in den manuellt och vrid antennen så att bilden är bra. Kanske nån HBKare i Västerås kan hjälpa Gösta?

Funkar det inte ändå, nog bara att lämna tillbaka antennen isåfall.



Tack för länken, Rulleriet!

Jag har ringt till Terracom. Västerås har frekvensen 658. Personen sa att de har en bra sändare i Västerås.

Jag skall köpa en starkare bordsantenn när de får in en på Kjell o Co. Skall se i Mariestad och Linköping om de har någon på lager där.
 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Tack för länken, Rulleriet!

Jag har ringt till Terracom. Västerås har frekvensen 658. Personen sa att de har en bra sändare i Västerås.

Jag skall köpa en starkare bordsantenn när de får in en på Kjell o Co. Skall se i Mariestad och Linköping om de har någon på lager där.

Den antenn du redan har borde absolut räcka, men om det ändå behövs nåt bättre är nog nästa steg en liten antenn på balkongen. Vi kan ses i Mariestad, ta med antennen så provar vi där. /Göran
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 438 onsdag.

Tar det lugnt framför tv 4:s morgon-tv, fram till 8.30. För då blir det en promenad utefter vattnet fram till p - platsen för att betala 55:- för att få stå där i 24 tim.

20210825_084627.jpg

Sen promenerar jag tillbaka till lägenheten. Där finns det fortfarande ett par kartonger att tömma. Sätter upp min samling lok på den nya hyllan över köksfönstret.

Efter lunch tar jag hissen upp till plan 5 och sen får jag gå en trappa till för att komma till mitt förråd. Där börjar det nu bli ganska fullt.

Kl 18 har trädgårdsgruppen bjudit in till ett möte ute i trädgården. Jag och några till hade inte varit med på det första mötet.

Vi blev nio personer som talade om framtidens arbete och vad vi skall odla.


Dag 439 torsdag.

I natt vaknade jag redan kl 02, för det smattrade på metallen vid fönstret av det hårda regnandet.

Fm börjar med en promenad till p - platsen för att betala. Idag betalar jag fram till kl 15. För jag skall åka till Lottie i Stockholm i em.

Även idag blir det att packa upp lite saker och ta upp något till vindsförrådet.

15,30 lämnar jag lägenheten och kör till Gasolfyllarna i Enköping för att tanka upp med lpg. Fick bara i 8,7 liter. Men det är skönt att veta att det är fullt. För risken finns att värmaren behöver sätta igång några timmar på nätterna.

Det regnar hela tiden i em.

Nu sitter jag på Elgigantens p - plats och skriver här i tråden och äter ett päron.

Färden kommer snart att åter starta för att parkera på en vanlig gata i Liljeholmen innan jag går hem till Lottie.

I morgon blir det gemensam frukost vid 5 , 30 -tiden för vi kommer att starta färden mot årsmötet i Mariestad någon gång mellan kl 06 och 07.

Det skall bli mycket intressant att vara med på årsmötet på lördag. Speciellt efter vad jag har läst i div. trådar.

Trevligt skall det bli att träffa er som läser här i min tråd.

Kör försiktigt till Mariestad.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 440 fredag.

Vid 6,30 tiden rullar Lottie och jag ifrån Liljeholmen. Färden går nu ut på Södertäljevägen, E 4:n, därefter blir det E 20 till Mariestad.

Här finns det många skyltar som visar vägen till Husbilsklubbens p - plats på Strandvägen i närheten av Folkets Park. När vi kommer fram blir vi hänvisade till en plats på en stor grusplan.

Efter att ha parkerat går vi och registrerar oss.

Vi parkerar i långa rader med fyra meters mellanrum.

20210828_083435.jpg

Efter lunch tar vi en promenad genom stan och ut till Ekuddens naturreservat.

Det blåser mycket vid Vänerns stranden. Så vi går in till stan och stannar för em ficka på Lundstedts Konditori på Stockholmsvägen.

På kvällen blev det underhållning med Rubins.

20210827_193612.jpg
 
Senast ändrad:

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 441 lördag.

Vädret är mycket ostadigt så vi tillbringar större delen av fm inomhus.

Kl 12 börjar inskrivningen till årsmötet som började kl 13.00. Vi var 104 personer närvarande och några hade fullmakt med sig.

Motion nr 6 hade dragits tillbaka efter att styrelsen hade gjort några ändringar i sin proposition. Så mötet flöt på i lugn takt. Personligen fick jag bifall till två av mina tre motioner.

Mötet varade i nästan två timmar. På vägen tillbaka gjorde Hasse och jag sällskap till min HB där vi sedan pratade en lång stund tillsammans med Lottie. Efter ett tag kom en man fram och frågade om det var en bra HB för vintercamping. Han hade en likadan HB som jag har. Han var mycket missnöjd med de två Kabe som han tidigare hade haft.

Lottie och jag har varit mycket förvånade över att skåpsdörrarna under våra långbäddar öppnas "framåt" i trappan. För genom detta så öppnas dörrarna åt "fel" håll. Han berättade då att dörren går att "vika" 90 grader och skjuta in i skåpet. Dörren "försvinner" därmed och det är lätt att nå saker långt in i skåpet. En mycket smart lösning som vi inte tidigare upptäckt och som nu inte längre behöver vara anledning till irritation.

Efter dessa trevliga samtal så lämnar vi träffen och kör till Saltkällans rastplats vid E 6:an i Munkedals kommun. Där vi stannar för natten.

20210829_071941.jpg



Dag 442 söndag.


Efter vår tidiga frulle så går vi in i skogen och plockar björnbär. Vi känner till två ställen som vi var till för ett par veckor sedan. Tyvärr var det inte så många bär som var mogna. Det fanns de som var övermogna och de som fortfarande var kart.

20210829_094311.jpg

Vi lade de få bären på en bricka och frös in.

20210829_090432.jpg

Sen körde vi till Saltkällans badplats för ett tidigt morgondopp i det 14 gradiga salta vattnet. Det var 18 grader i luften. Det blev inte någon längre simtur i det kalla vattnet.

20210829_082251.jpg

Därefter körde vi till Lotties fritidshus, i närheten. Vi hämtade lite saker som vi lastade in i garaget.

Vi plockade en hel del klasar fläderbär ifrån Lotties träd, som vi lade i två pappersbärkassar.

20210829_094926.jpg

Utsikten från Lotties altan ut över Saltkällefjorden.

20210829_134655.jpg
Sen em körde vi till Jonas fritidshus i Gammalkil. På kvällen gick vi till Lillsjön för ett kvällsbad.



Dag 443 måndag.

Dagen börjar med att jag visar Lottie vad som Jonas och jag har gjort inne i stugan sedan Lottie var här sist i höstas.
Jag klippte gräs en kort stund mellan stugan och HB:n. Batteriet tog fort slut i det fuktiga gräset.

Jag har använt altanen som ett förråd när vi renoverade i rummen. Nu är nästa alla rum färdigmålade. Så nu flyttade jag en hel del saker från altan till ett sovrum. Annat flyttade Lottie och jag till garaget och det som skall slängas lade vi i HB:s garage. För vidare färd i morgon till kretsloppscentralen i Malmslätt.
 
Toppen