• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Göstas Sverigeresa 2020

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 286 torsdag.

Börjar på fm att räfsa löv i det fina solskenet. Efter en timme går jag in i stugan och sätter upp några kapade osb skivor på väggen ovanför, där det så småningom skall bli, diskbänken. Efter lunch läser jag en stund i min bok o kollar mail och banken. För snart är det månadsskifte.

Ser som vanligt på tv på kvällen.

Körde inget idag.


Dag 287 fredag

Går in i stugan för att se om det är något som jag har glömt att göra. Hittar att det saknas en smal kort osb ovanför dörren till sovrum 1. Hittar naturligtvis även några små spikar som jag tidigare hade förbisett. Sitter en stund på trappan i det fina solskenet.

Efter lunch kör jag iväg till IKEA i Tornby för att hämta ett badrumsskåp som jag hade beställt och betalt på nätet igår. När jag kommer fram står några kunder framför varuutlämningen i en kö med bra avstånd. Personalen kommer ut och ropar upp ett förnamn. Jag frågar personalen hur jag skall göra. Visar henne mitt ordernummer. Hon skall gå in och kolla om hon hittar mitt paket. Efter en lång stund kommer hon ut och har inte hittat mitt paket. Hon frågar om jag har gått rätt. Jag vet inte svarar jag. Men det är den här adressen och det här är mitt ordernummer säger jag och visar min anteckningsbok. Då frågar hon om jag har fått någon mail. Det vet jag inte men jag har fått ett sms om att kunna hämta mellan kl 15 och 23, svarar jag. Jag tar fram telefonen och bläddrar i maillistan. Hittar ett från IKEA som jag visar henne. Det var inte rätt. Du kanske har ett till. Sagt och gjort. Jag hittar ett till. Läser att där finns en kod. Då visar hon mig en dator i väggen. Hon startar upp och knappar in min kod. Då öppnar sig en skåpsdörr. Där inne står en kundvagn med ett paket i. Det är mitt paket. Det här är ju en utmärkt lösning, spec i dessa tider. Mycket smittorisksäkert. Man behöver inte prata med någon människa, om man förstår allt. Så vid nästa gång så skall det gå klanderfritt, hoppas jag.

Därefter går färden till Bauhaus. Jag går in till kundtjänst för att skriva ut en släpskåp, som jag hade bokat, på nätet. Hona säger att det har inte kommit in ännu. Men jag såg att det finns två skåp därute, innan jag gick in sa jag. Men klockan kanske inte är 17 ännu säger jag. Nej det stämmer. Hon är 16, 59. Jaha, vad bra, säger jag. Då har personen 60 sekunder på sig att återlämna det . Men jag kan ju ta ett av de två andra skåpen säger jag. OK. Hon skriver ut pappren och vi går ut för inspektion. Det är alltid så att det skall skrivas upp om det finns några skador på släpet innan man kopplar på det. Jag påpekar en skada och ser att det är jord på golvet. Som naturligtvis påpekas.

Går sen hem och hämtar en sopborste och borstar skåpet rent. Hinner lagom med det innan Jonas dyker upp. Han backar intill och vi kopplar på släpet. Sen kör han in och vi lastar osb - och gipsskivor. åker till tomten och lastar av, bär in i stugan. Kör sen tillbaka och lämnar in släpet kl 19.50. Därefter blir det en hamburgare på den svenskägda kedjan Max.

Åter på tomte före kl 21.

Körde 6,4 mil


Dag 288 lördag.


Vi startar dagen med en promenad på 14 min till Lillsjön. Jonas har inte varit där på många år. Så han ville återse badplatsen och kolla hur lång tid som det tar att gå dit, innan barnen börjar att fråga.

Därefter börjar vi att sätta upp osb och gipsskivor. Håller på med detta ända fram till kl 19.30 ungefär. Sen blir det middag och tv.

Körde inget idag.

Dag 289 söndag.

Jag går upp som vanligt vid femtiden. Äter mina frukostägg. Kolar mailen och läser här en stund. Vid 7 tiden plockar jag undan disk. Det skramlar lite. Men jag tycker att det är dax för Jonas att vakna, så det gör inget. Kl 7.15 säger jag att nu får du vakna. Vadå redan kl är ju bara 6, 15. Nej klockan på datorn är 7,15 säger jag. Javist, ja det är sommartid nu. Ja ja där försvann en timmes sömn.

Efter en timme börjar vi jobba. Vid 16. tiden så är sovrum 1 gipsat till hälften, sovrum 2 helt klart, sovrum 3 klart till hälften, vardagsrummet klart till 99 %. Att det blir på det här viset beror delvis på att det finns möbler i rummen. De skall flyttas från en sida till den andra.
Jag har satt upp några korttingar där köksskåpen skall skruvas fast ovanför diskbänken.

Alla skivor som vi köpte i fredags är nu använda så när som på en osb skiva. Men vi orkar inte att jobba mera idag. Jonas lämnade tomte vid 17,30 tiden.

Jag sätter mig här och skriver.

Körde inget idag.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 290 måndag.

På morgonen åker jag till Gasolfyllarna i Linköping. E 4:an till avfart 113. Betalar 11,50 per liter. Därefter går färden till Borensberg på väg 34 mot Motala.
20210329_140850.jpg

Skall checka in på Caravan Clubbs (CC) camping. Kommer fram före kl 11. Ringde i förra veckan och bokade en plats och en tid för att tvätta kläder. Som medlem betalar jag 200 kr per natt och 50 kr för fem tim i tvättstugan. Ej medlemmar betalar 250 utan el. El kostar 50 kr per dygn, för alla. Dusch kostar 5 kr för några min.

Tvättmaskinen tar tre timmar per tvätt. så med tre maskiner så går hela dagen åt. Torktumlaren en timme 40 min. Det blir mycket spring fram och tillbaka. Tar en promenad på området. Ser att det är två HB parkerade där. Mest är det husvagnar som är "vinterförvarande". Några få har människor där.

Ser på tv på kvällen. Läser även en del i min bok, under dagen.Samt surfar en hel del. Snart är det månadsskifte - så även banken fick ett besök.


Dag 291 tisdag.

Vid 6 ,30 tiden tar jag en promenad in till samhället Borensberg. Ser att det finns en stor parkering för klass 1 bredvid campingen. För där är även en kommunal badplats.
20210329_141103.jpg


En bit bort vid kanten av Göta kanal finns det en ställplats för några HB:n. Det är en utökning på gång. Skall bli plats för 35 ekipage när allt är klart. Kostar 240 kr i inkl el. Utan el 200 kr per dygn.

20210330_073008(0).jpg

20210330_073244.jpg

Går över en gammal stenbro, från 1790 - talet, över Motala Ström. Tänkte att om jag hittar ett riktigt konditori så tar jag mitt fm fika där. Men tyvärr finns det inget. Pizzerior, Gästgivarehus och restauranger ser jag.

20210330_075438.jpg

Går även fram till hamnen. Där är vi med HB inte välkomna att parkera.

20210330_075141.jpg
Går hem igen och fikar. Sen blir det vatten - jobb. Alla tre sorterna.


Vid tiotiden kör jag till Bauhaus för att köpa spik och skruv. Sen Maxi för mera livsmedel.

Kommer tillbaka till tomten mitt på dagen. Det gick bra att backa in. Inga problem med leran under alla kvistar och granris.

Sätter mig i solen och läser en stund, räfsar löv i solen. Det blev inget gjort i stugan varken igår eller idag.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 292 onsdag

Under helgen så hade Jonas satt upp alla gipsskivor som vi köpte i fredags. För att hinna med det så fäste han de bara. Under tiden satte jag upp osb - skivorna. Så nu började jag med att kompletteringsskruva skivorna. Gjorde sovrum 1 klart. Det står en våningssäng där som vi inte flyttade på. Så endast halva rummet är helt klart. Resten blir nästa gång som Jonas kommer. Det är en enformig sysselsättning. Mitt på dagen är jag därför ute och räfsar löv. Det finns hur mycket som helst att ta bort. Läser en timme i min bok, på en stol i solen.

Vid 13 - tiden kommer Jan ( om jag uppfattade namnet rätt) cyklandes in på tomten. Vi pratar naturligtvis en hel del om HB och renoveringen. Tack Jan för en trevlig stund. Det är trevligt när någon är i närheten och kommer in på ett kort besök.

Dag 293 torsdag.

Renoveringsarbetet fortsätter med samma arbetsuppgifter som i går. Idag tände jag eld i öppna spisen, för det var endast 8 grader inne. Har inte värmefläktarna på nu efter att vinden har tilläggsisolerats och att det är plusgrader ute även på nätterna. Även i dag skiner solen så jag tar ut en stol och läser en stund i min bok. Känner ingen panik med att hinna färdigt med kompletteringsskruvandet. I dag blev sovrum 2 helt klart. Både med osb o gipsskivorna. Samt att jag fixade alla skruvar. Det blir många på varje skiva, som är ca 90 x 212 cm. Eftersom det skall vara mellan 10 och 15 cm avstånd. Tre lodräta skruvlinjer. när det är fullbredd.

Ja nu händer det inte så mycket här på landet. Det är att skruva, räfsa löv, såga grenar och stammar samt att trava upp veden till torkning för nästa års eldande.
 

Elisabeth&Jan

HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Linköping
HBK-Nr
14439
Medlemskap
2024
Dag 292 onsdag

Under helgen så hade Jonas satt upp alla gipsskivor som vi köpte i fredags. För att hinna med det så fäste han de bara. Under tiden satte jag upp osb - skivorna. Så nu började jag med att kompletteringsskruva skivorna. Gjorde sovrum 1 klart. Det står en våningssäng där som vi inte flyttade på. Så endast halva rummet är helt klart. Resten blir nästa gång som Jonas kommer. Det är en enformig sysselsättning. Mitt på dagen är jag därför ute och räfsar löv. Det finns hur mycket som helst att ta bort. Läser en timme i min bok, på en stol i solen.

Vid 13 - tiden kommer Jan ( om jag uppfattade namnet rätt) cyklandes in på tomten. Vi pratar naturligtvis en hel del om HB och renoveringen. Tack Jan för en trevlig stund. Det är trevligt när någon är i närheten och kommer in på ett kort besök.

Dag 293 torsdag.

Renoveringsarbetet fortsätter med samma arbetsuppgifter som i går. Idag tände jag eld i öppna spisen, för det var endast 8 grader inne. Har inte värmefläktarna på nu efter att vinden har tilläggsisolerats och att det är plusgrader ute även på nätterna. Även i dag skiner solen så jag tar ut en stol och läser en stund i min bok. Känner ingen panik med att hinna färdigt med kompletteringsskruvandet. I dag blev sovrum 2 helt klart. Både med osb o gipsskivorna. Samt att jag fixade alla skruvar. Det blir många på varje skiva, som är ca 90 x 212 cm. Eftersom det skall vara mellan 10 och 15 cm avstånd. Tre lodräta skruvlinjer. när det är fullbredd.

Ja nu händer det inte så mycket här på landet. Det är att skruva, räfsa löv, såga grenar och stammar samt att trava upp veden till torkning för nästa års eldande.
Tack själv för en trevlig pratstund det var roligt att träffas i verkligheten. Det kanske blir fler gånger då träningsrundorna då och då går på dom fina vägarna runt Gammalkil. Och du uppfattade namnet helt rätt!
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 294 Långfredag. 2 / 4

Tar det lugnt på morgonen. Surfar runt på fm. Kollar att allt stämmer på banken o kreditkorten efter månadsskiftet. Allt var som det ska. Går in en sväng i stugan o kompletteringsskruvar gipsskivor, i vardagsrummet. Sitter på en stol i solen o läser efter lunch. Innan det mulnar på o börjar att duggregna. Skruvar en stund på em. På kvällen en hel del surfande.

Dag 295 Påskafton

Efter fm fikat gör jag mig i ordning för att köra till Jonas o barnbarna i Ramnäs. Det är lugn trafik på E 4:an, väg 56, E 20. väg 250, E 18, väg 252 o sist väg 66 till avfarten in till Ramnäs. Kommer fram en kvart före överenskommen tid. Mina söner ifrån Täby hade varit tidigt på plats. De spelade kubb när jag kom. Jag var själv med en omgång innan vi tog em fika. Sjöng för yngsta barnbarnet som vi skulle fira. För hon fyller åtta år i nästa vecka. Det blev senare ytterligare ett parti kubb. På kvällen TV:s lets Dance. Jag gick, som vanligt hem till mig för att sova.

Körde 22,7 mil
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 296 Påskdagen.

När jag gick upp vid 5 - tiden var det bara 12 grader inne. Displayen visade texten att fläkten inte är i sin ordning. Tar fram mina info böcker. Men hittar ingen relevant info. Startar upp ugnen, för att öka på värmen. Kokar thévatten. Jag äter mina två frukostägg o dricker ett glas juice. Tar med mig laptopen o themuggen till altanen som är till största delen inglasad. Kopplar in el till laptopen o börjar att surfa. Efter ett par timmar kommer barnbarnen. Slutar då att surfa o går in till de.

Idag blåser det ganska kraftig. Men vi spelar kubb på em i alla fall. Dagen förflyter, som för de flesta, med fika, lunch o middag.
Mitt på dagen har solen värmt upp min HB till 22 grader. På kvällen är det nere i 15 grader.



Dag 297 Annandag påsk tillika måndag.

Vaknar upp till 8 grader. Jonas skall jobba så han skickar ett sms vid 5,30 tiden som säger att ytterdörren är olåst. Så jag sätter mig i köket med min laptop och en tidning. Idag skall jag vara barnvakt. För även modern skall jobba på fm. Barnen fixar sin egen frukost. Vid 11.30 tiden lagar det äldsta barnet o jag lunch tillsammans. Mamman kommer vid 13,30 tiden för att hämta barnen. Vi åker därifrån vid 14 - tiden.

Det är lugn trafik hela vägen tillbaka till Gammalkil. Det går bra att backa långt in på tomten. Gör inget speciellt efter det. Hämtar in en elektrisk värmefläkt, för att det skall bli en behaglig inomhus temperatur. Mailar HB verkstaden i Tornby om mitt värmeproblem.



Dag 298. Tisdag 6 / 4.

Åker på morgonen till verkstan. De undersöker och kommer fram till att fläkten behöver bytas ut. De skall beställa en ny o förmodligen byta inom tre dagar. Åker tillbaka till tomten. När jag backar in så kommer jag ganska nära en grov gren med min vänstra spegel. Beslutar mig för att ta fram motorsågen och fälla några träd, utefter infarten. Vädret är behagligt med fullt solsken. Det blev inget inomhusjobb idag.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 299 onsdag

Går in i stugan o tänder en brasa i öppna spisen. Jobbar i köket med att sätta upp mindre klossar på reglarna där sedan kortlingar skall vila på. Det gäller på väggen ovanför diskbänken. För att kommande överskåp säkert skall kunna skruvas fast. På em sitter jag en stund i solen och läser i min bok. Resten av em sågar jag en stund på de fällda träden. Kapar upp stammarna i lämpliga längder.


Dag 300

Jobbar enbart med veden idag. Samt sitter en halvtimme i solen och läser. För att vila en stund ifrån motorsågandet.

Dag 301 fredag

Efter frukost åker jag till ICA MAXI i Tornby för att handla. Kör sedan till HB verkstaden för att höra efter om de har fått hem min värmefläkt. Svar nej. Men de väntar en ny leverans kl 14,30. Kanske kommer den då. Men den skulle ju komma inom tre dagar sa ni i tisdags. Ja, normalt gör det så, men nu i dessa pandemitider vet vi aldrig om det kommer att hända. Leveranserna är mycket osäkra. Men vi ringer efter att bilen har varit här o berättar om den har kommit. Jaha ja, de stänger kl 15 på fredagar så någon montering kan inte bli aktuell.

Det är bara att återvända till tomten.
Fortsätter med veden, samma som igår. Inte ringde de, nej. Ja det är väl bara att invänta måndagen då.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 302 lördag

Tack Stefan 51. Roligt att du gillar det som jag förmedlar.

På morgonen när jag kollar mailen, blir jag mycket förvånad när jag ser att verkstaden erbjuder sig att byta min värmefläkt på söndag. Jag ska svara med att skriva mitt mobil nr. Så att rätt person kan ringa och komma överens om en tid. Naturligtvis svarar jag och tackar för det generösa erbjudandet.

20210409_142835.jpg

På förmiddagen sågar jag trädstammar i lämpliga längder. Det blåser en hel del. När jag har ätit min lunch o sitter här och surfar ser jag plötslig att ett stort träd har blåst omkull c en meter framför min HB. Jag stänger av laptopen och går ut. Som tur var hade inte en endaste kvist kommit på HB:n. Eftersom jag skall till verkstaden i morgon så är det bara att ta fram motorsågen. Så där försvann den em med att såga trädet i lämpliga längder så att jag orkar att lyfta undan och kan röja upp färdvägen.

20210409_144922.jpg

När jag tittar på roten ser jag att den är mörken
När trädet är borta kör jag fram till landsvägen för att av säkerhetsskäl fälla tre st träd längre in. Kapar upp och bär undan träden. När det är klart backar jag tillbaka för att parkera långt in på tomten. Där jag tror att träden är stabila. Men det vet jag naturligtvis inte. Den här kraftiga blåsten känns inte bra. Jag är orolig. För var jag än ställer mig så finns det träd som kan ramla på mig. Faktiskt lite läskigt.

En son ringer på dagen och vill komma på besök i kväll. Han har lite saker till trädgården som han vill skänka. Han var bara här ett par timmar.
 

Bilagor

  • 20210409_142822.jpg
    20210409_142822.jpg
    3 MB · Visningar: 31
  • 20210409_144954.jpg
    20210409_144954.jpg
    2 MB · Visningar: 27

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 303 söndag 11 april

Tar det lugnt inne. Det blåser inte så farligt idag. Det började att avta redan sent igår kväll. Så jag sov lugnt. Surfar runt. har totalt glömnt att skriva i min tråd. Verkstaden ringer på morgonen och vill att jag kommer kl 13. Jag tackar för erbjudandet. Äter en tidig lunch och kommer till verkstaden k l13 som avtalat. Det tog 15 min att byta fläkten. Vi konstaterar att allt fungerar som det ska. jag tackar en en gång. Det visar sig att de brukar jobba en stund även på helgerna. Så det var inte just för mitt jobb. Men glad ändå naturligtvis.

Därefter kör jag in till Linköping för att se om det finns en möjlighet att parkera lagligt. Tänkte ta en söndagspromenad i city. Jag hittar snart en en plats på en mindre gata. Men det börjar att regna med inslag av snö. Så min lust försvann. Åkte tillbaka till tomten. Vilket visade sig vara bra, för ovädret tilltog. Det gick bra att backa långt in på tomten.

Jobbade inte alls i stugan eller med veden idag. Det är ju vilodag.
På kvällen fortsätter regnandet med inslag av snö. Ser som vanligt på tv.

Dag 304 måndag

Tittar ut på en helt vitt tomt och ser att ytterligare ett träd har blåst omkull i natt. Denna gång en mindre gran,

20210412_082329.jpg

På fm sågar jag upp en del träd i lämpliga längder. Det blåser mycket. Det är tjocka träd så det är ett tungt arbete. Sågar högst en timme i taget. Tar fram en sekaratör och klipper kvistar när jag vilar ifrån motorsågen. När jag äter ser jag att en personbil kommer in på tomten, den backar ut igen. Den vände och åkte. När jag har ätit färdigt kommer en dam in på tomten. Jag öppnar och går ut. Det är min grannes granne. Hon undrar om jag har en varningstriangel. ???? Ja,det har jag. Hon säger att ett träd blockerar vägen så hon har satt ut en och vill att jag sätter ut en på andra sidan. Vilket jag gör. Sen ringer hon några samtal. Men det är ingen som kan komma o röja.

Så jag hämtar min motorsåg och kapar granen. Så att bilar kan köra igenom. Det är inte så mycket trafik på den här vägen så ingen hade blivit skadad.

Fortsätter på tomten med att såga.

Dag 305 tis, Dag 306 ons, Dag 307 torsdag 15 april

Det är att såga stammar och grenar. På em sitter jag en stund i solen o läser i min bok. Nu är det några sköna och soliga dagar. På onsdgen sågar jag till några kortlingar och sätter upp på köksväggen ovanför diskbänken. För att vi senare skall sätta upp överskåp där.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 308 fredag

I går kväll försökte jag att boka en tid på 1177.se men lyckades ej. Så idag strax efter kl 08 ringer jag till min vårdcentral i Tyresö. Som vanligt får man inte tala meden människa utan en automat som säger att de ringer upp mig kl 10 .40 Jag får en tid idag kl 14,15. Så det blir till att plocka undan saker och ge sig iväg. Kommer fram kl 14. Får en spruta kl 14,10. Tog kanske 2 sekunder. Blev tillsagd att stanna kvar på tomten i 15 min. Utifall jag skulle få biverkningar. Det var soligt o skönt utefter en husvägg. Så en skön stund i stående ställning efter en lång färd.

Därefter körde jag till mitt förråd i Farsta. Hämtade mina sommarmöbler, min hopfällbara stege och lite annat. Därefter körde jag tillbaka till tomten i Gammalkil. Nu var det sent - så något arbete blev det inte idag. Men jätteskönt att ha fått första vaccinsprutan emot covid 19. Skall om tre veckor beställa tid för andra sprutan.

Körde 54,8 mil


Dag 309 lördag.

Tar det lugnt på morgonen. Känner inte av några ev biverkningar. Bestämmer mig för att ta en cykeltur på em i det vackra solskenet. Tar fram sekatören och klipper kvistar en stund på fm. Efter lunch tar jag fram cykeln. Känner på däcken att de behöver mer luft. Så jag hämtar min kompressor o startar upp den. Det visar sig senare att det förmodligen är punka på bakdäcket. Så in igen med cykeln i stugan. Vänder den upp o ner i köket. För att ta den bakhjulet. Men vet inte hur jag skall göra för att lossa på vajern till växeln. Så jag ger upp. Får googla på en cykelverkstad på måndag.

Går istället och hämtar några tidningar och sätter mig i solen o läser. Typiskt efter tio minuter så blir det molnigt. Det får bli en ny vända med sekatören.

Ja det var den dagen. Tv på kvällen, som vanligt.
 

Gurra

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
27070
Medlemskap
2025
Dag 308 fredag

I går kväll försökte jag att boka en tid på 1177.se men lyckades ej. Så idag strax efter kl 08 ringer jag till min vårdcentral i Tyresö. Som vanligt får man inte tala meden människa utan en automat som säger att de ringer upp mig kl 10 .40 Jag får en tid idag kl 14,15. Så det blir till att plocka undan saker och ge sig iväg. Kommer fram kl 14. Får en spruta kl 14,10. Tog kanske 2 sekunder. Blev tillsagd att stanna kvar på tomten i 15 min. Utifall jag skulle få biverkningar. Det var soligt o skönt utefter en husvägg. Så en skön stund i stående ställning efter en lång färd.

Därefter körde jag till mitt förråd i Farsta. Hämtade mina sommarmöbler, min hopfällbara stege och lite annat. Därefter körde jag tillbaka till tomten i Gammalkil. Nu var det sent - så något arbete blev det inte idag. Men jätteskönt att ha fått första vaccinsprutan emot covid 19. Skall om tre veckor beställa tid för andra sprutan.

Körde 54,8 mil


Dag 309 lördag.

Tar det lugnt på morgonen. Känner inte av några ev biverkningar. Bestämmer mig för att ta en cykeltur på em i det vackra solskenet. Tar fram sekatören och klipper kvistar en stund på fm. Efter lunch tar jag fram cykeln. Känner på däcken att de behöver mer luft. Så jag hämtar min kompressor o startar upp den. Det visar sig senare att det förmodligen är punka på bakdäcket. Så in igen med cykeln i stugan. Vänder den upp o ner i köket. För att ta den bakhjulet. Men vet inte hur jag skall göra för att lossa på vajern till växeln. Så jag ger upp. Får googla på en cykelverkstad på måndag.

Går istället och hämtar några tidningar och sätter mig i solen o läser. Typiskt efter tio minuter så blir det molnigt. Det får bli en ny vända med sekatören.

Ja det var den dagen. Tv på kvällen, som vanligt.
Cykel o fritid i Mjölby, stor parkering utanför.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 310 söndag.

Vilodag idag. Åker efter frukost till Maxi i Tornby för att handla. Det är alltid få kunder på morgonen. Maxi har även breda gångar. Var förmodligen fler personal än kunder. Får ju tänka på smittorisken. Tar mitt fm fika på parkeringen innan avfärd tillbaka till tomten.

Jobbar inget idag, utan sitter o läser i min sköna stora bekväma stol med pall som jag hämtade från mitt förråd i fredags. Jag mår bra. Har inte känt av några biverkningar av vaccinet.

Ser på Beck mellan 22 o 24.

Dag 311 måndag

Surfar länge på morgonen. Går ut till veden en stund före lunch. Efter lunch återigen lite vedarbete omväxlande med långa vilostunder i den sköna solen. Glömde bort att jag skulle fixa cykeln. Men plockar ur en hel del saker i förrådet / garaget för att göra plats för cykeln. Som i morgon skall transporteras till Mjölby.

Ser som vanligt på tv.

Dag 312 tisdag 20 / 4

Efter frulle plockar jag undan saker som annars ev hamnar på golvet, när jag skall köra cykeln till Mjölby. Tack Gurra för tipset.
Kör på de små o smala landsbygdsvägarna till Mantorp för att där fortsätta söderut på gamla Riksettan genom Sya till Mjölby. Kommer fram vid 9.30 -tiden. De tar hand om cykel, men har mycket att göra så jag får komma tillbaka innan veckoslutet o hämta den.

Så det blir till att återvända till tomten. Tar fram motorsågen för en stunds sågande. Sitter även en timme i solen. Bäst att passa på. Man vet aldrig hur vädret blir i morgon. Isolerar lite i köket på väggen mot toarummet. Jobbar ytterligare en stund med all ved. Slutar vid 16 -tiden för en fruktstund. Funderar nu på om jag skall göra bönlasagne som omväxling till mina rotsaksomeletter.

Fick ett sms att cykeln är klar. Så imorgon blir det en ny färd till Mjölby

Blir lite tv o surfande på kvällen förmodar jag.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 313 onsdag

Åter en lugn morgon framför morgonstudion på tv. Åker til Mjölby för att hämta min cykel. Det skall vara 5 bar i däcken. Så mycket har jag aldrig haft. Det var troligen det som hade gjort att det blev punka.
Stannar till i Sya på en kretsloppsplats och slänger lite sorterat skräp. Upptäcker denna skylt där.

20210421_095418.jpg

Tar fram motor sågen och arbetar en timme. När jag vilar ifrån den så blir det lunchrast. Sen en ny timme därefter klipper jag lite kvistar med sekatören. Sitter en stund i solen o läser.
Några blommor har kämpat sig upp.

20210421_135634.jpg

Planterar om två blommor. Idag var solen inte lika varm. Så det blir inte så länge utan går hem och fortsätter att läsa.

Dag 314.

Idag är gräsmattan vit. Tänder en brasa i öppna spisen. Sätter upp en mindre osb - skiva i köket. Sovrum två är helt klart när det gäller osb - och gipsskivor. Så idag flyttar jag på en massa saker ifrån sovrum 3 till sovrum 2. Eftersom endast halva rummet har gipsskivor. Så där kan Jonas börja jobba på lördag fm. Det är alltid en hel del saker att flytta runt.

Har bokat ett släpskåp på Bauhaus via deras hemsida, på nätet .Jonas kommer till Bauhaus kl 17 imorgon fredag. Då skall vi köpa de tre sista ? osb skivorna, om jag har räknat rätt. Samt 16 gipsskivor.

Lördag och söndag blir det fullt ös inne i stugan. Skriver kanske igen på söndag kväll.

Jag vill förbereda så mycket som möjligt. För på lördag vill jag att det skall gå undan med jobbet.
 
Senast ändrad:

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Hej, den skylten är inte ovanlig, kom du med en l-bil och fyllde 2 "slirejburkar" så var det slut i förrådet så kommunarbetarna tröttnade på att fylla på där jämt , dom burkarna står ju oftast utanför dom låsta grindarna , nästa morgon var det dags att fylla på. Det är ju meningen att man bara ska komma med en liten hink och hämta då räcker det länge :yes:
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 315 fredag 23 / 4

Fortsätter med att förbereda för morgondagens jobb, tillsammans med Jonas. Är ute en stund på fm och klipper grenar och kvistar. Krattar undan kvistarna till en stor hög. Som kommer att bli jord så småningom, tar kanske tio år.

Efter lunch plockar jag undan saker, som annars kanske / förmodligen hämnar på golvet. Åker till ICA Maxi i Tornby för att handla livsmedel. Därefter till Bauhaus. Äter två frukter innan det är tid för att gå in och skriva under papperna för lånesläpet. Jonas var en kvart tidig idag. Vi kunde därför redan kl 17.00 köra in i huset och lasta.

Skönt att ha lite extra tid. För släpet skall lämnas tillbaka senast 20.45. Vi har hittills lyckas med det. Men idag skall vi köpa ca tio skivor färre än tidigare. Så vi tar det lugnt. Kör till stugan och bär in alla skivor. Lämnar tillbaka släpet redan kl 19. Sen bär det, som vanligt, av till Max för en hamburgermiddag. Jag föredrar Max eftersom det är ett svenskt företag och att de har goda burgare. De har även ett tillbehör i form av en rulle med inbakt ost, som är mycket god.

Ser en stund på tv.


Dag 316 lördag.

Jag går som ofta upp vid femtiden och äter min två frukostägg. Sitter o surfar runt lite. Kl 07,10 väcker jag Jonas. Idag är det hårdt arbete som gäller. Jag fixar med osb -skivorna och Jonas med gips. Arbetet flyter på bra både före och efter lunch. Det blev nog två timmars rast. Vi jobbar på till strax före kl 20. Då blev det en sen middag framför tv:n. Vi går till sängs tidigare än vanligt, för det var inget vidare på TV.

Dag 317 söndag 25 / 4

Idag kom Jonas upp redan kl 06. Så vi kom igång med jobbet vid 7,30. Ovanligt tidigt. Det flyter på bra. Vid 15 -tiden är alla stora skivor på plats. Några små smala passbitar osb är kvar att åtgärda. Tyvärr hade jag räknat fel på gipsen. Det fattas fyra skivor, som vi får köpa om två veckor. Det finns en hel del mindre gipsskivor som jag kan använda i morgon och framåt. Åker till Tyresö på tisdag em.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 318 måndag

Eftersom gipsskivorna är 2,5 m långa och takhöjden endast är ca 2,12 så måste varje skivas kapas. Några av dessa kapade bitar sätter jag upp på köksväggen emot toan. Samma vägg som diskbänken och över - och underskåp skall komma att sättas upp på.

Det blir även en hel del utejobb, som omväxling.

Dag 319

Idag lämnar jag landet för att tillbringa en vecka i Stockholmstrakten.

Åker först nu på morgonen till ICA Maxi i Tornby för att handla livsmedel. Vid kl 08 är det fler personal än det är kunder. De breda gångarna gör att det är lätt att hålla avstånd.

Vid Preem i Nyköping tankar jag diesel och färskvatten. Åker till Lidingö för ett möte kl 15. Kommer dit i mycket god tid. Så jag går in till en fd kund. Lifebutiken och ser att frainchise tagaren är där så jag går in och vi får en trevlig pratstund. Han säger att omsättningen är bättre / högre nu än före pandemin. Kl 15 mötet blir inställt.

Jag åker till Tyresta Nationalparks p -plats för natten. Nu är batteriet snart slut så nästa uppdatering blir på fredag när jag är på Caravanhallen för service.
 
Toppen