• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Göstas Sverigeresa 2020

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 264 onsdag.

Ser lite grand på morgonstudion på tv 1. Går in i stugan gör upp en brasa i vardagsrummets öppna spis. Det finns några långa smala remsor av osb skivor på golvet. De sågar jag till och sätter upp. Det blir många smala remsor istället för att köpa nya stora hela skivor. Vi skall ju senare sätta upp gipsskivor ovanpå dessa osb. Så jag tycker att jag kan använda många småbitar istället för att kasta de.

Efter lunch är jag ute på tomten, några timmar. i det vackra vädret. Jobbar med att samla in nedfallna torra grenar. Sen em in i stugan igen.

Tar det lugnt på kvällen fram för tv:n. Blir mycket tv tittande här på landet.

Körde inget


Dag 265 torsdag.

Inget anmärkningsvärt hände. Samma som igår.

Körde inget.


Dag 266 fredag. 5 / 3. Det är idag det.

Klockan är nu 05 och jag äter mina frukostägg.

Det kommer att bli lite tv på morgonen och stugjobb på fm.
På em skall jag köra till Lottie i Liljeholmen. Vi skall umgås hela helgen. Åker tillbaka till Gammalkil på måndag morgon.

Kommer att köra ca 23 mil
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 267 lördag.

Lottie bjuder på havregrynsgröt med egen gjord björnbärssylt. Bären plockade vi i Saltkällan i höstas. Redan kl 07 går vi ut på en promenad runt Trekantssjön. Vi går ut så tidigt för att minska risken för smitta. Vi mötte endast några få personer. Sen blev vi inne resten av dagen. En hel del planering inför kommande resor. Speciellt mellan Tallin och Grekland. Vi hoppas att gränserna är öppna i höst.

Vi åt lax på spenatbädd och potatis till lunch.

Mera samtal på em och kvällen.

En medlem härifrån ringde och sa att han inte kommer in på HBK. Ville ha min hjälp. Så jag skrev till adm. Bad dem att ta kontakt.

Körde inget idag.

Dag 268 söndag.

Efter vår gemensamma havregrynsfrukost så går vi ut. Jag går hem för att påbörja färden till landet i Gammalkil. Lottie tar rundan runt sjön. Stannar i Nyköping för att tanka diesel och färskvatten.

På ICA Maxi i Tornby handlar jag livsmed för ca en vecka. Så att jag inte behöver utsätta mig för smittorisken så ofta. Idag var det många som inte hade munskydd.

Idag var det inga problem att backa in så långt som jag önskade, för marken var stelfrusen. Efter att ha kopplat in extern el så går jag in i stugan. Där var det plus två grader. Samma som ute. Skruvade lite osb- skivor. Jag hade tidigar bara fäst upp skivorna med ett fåtal skruv. För att få ytterväggarna täckta så fort som möjligt.

Körde 21,4 mil
 

Farfar

HBK Medlem
Inlägg
99
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
27204
Medlemskap
2024
Dag 267 lördag.

Lottie bjuder på havregrynsgröt med egen gjord björnbärssylt. Bären plockade vi i Saltkällan i höstas. Redan kl 07 går vi ut på en promenad runt Trekantssjön. Vi går ut så tidigt för att minska risken för smitta. Vi mötte endast några få personer. Sen blev vi inne resten av dagen. En hel del planering inför kommande resor. Speciellt mellan Tallin och Grekland. Vi hoppas att gränserna är öppna i höst.

Vi åt lax på spenatbädd och potatis till lunch.

Mera samtal på em och kvällen.

En medlem härifrån ringde och sa att han inte kommer in på HBK. Ville ha min hjälp. Så jag skrev till adm. Bad dem att ta kontakt.

Körde inget idag.

Dag 268 söndag.

Efter vår gemensamma havregrynsfrukost så går vi ut. Jag går hem för att påbörja färden till landet i Gammalkil. Lottie tar rundan runt sjön. Stannar i Nyköping för att tanka diesel och färskvatten.

På ICA Maxi i Tornby handlar jag livsmed för ca en vecka. Så att jag inte behöver utsätta mig för smittorisken så ofta. Idag var det många som inte hade munskydd.

Idag var det inga problem att backa in så långt som jag önskade, för marken var stelfrusen. Efter att ha kopplat in extern el så går jag in i stugan. Där var det plus två grader. Samma som ute. Skruvade lite osb- skivor. Jag hade tidigar bara fäst upp skivorna med ett fåtal skruv. För att få ytterväggarna täckta så fort som möjligt.

Körde 21,4 mil
Hoppas att ni kan köra Tallinn till Grekland. Skall bli intressant att följa era tankar.
Lycka till
 

H.B.Isak

HBK Medlem
Inlägg
245
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2024
Gösta Har du koll på att tisdagar har Ica Maxi 5% pensionärsrabatt? Dvs det kan hända man måste handla för ett visst belopp i månaden. Fråga dem!
Jag vet inte om Ica har det, men jag handlar åt min far och mor med senior rabatt 5 % tisdagar på Citygross. Där handlar du ju ibland Gösta. Eventuellt måste du vara medlem.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Det låter mycket intressant Gösta, resan via Estland till Grekland. Ska Ni sedan resa genom Vitryssland, Ukraina, Rumänien, Bulgarien eller via Baltiska länder, Polen, Slovakien, Ungern och Serbien? Det andra alternativet verkar säkrare för mig, hur resonerar Ni? Hur som helst blir det spännande resa. Jag ser redan nu fram emot Dina reseberättelser från den här resan.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Hej! När det gäller seniorrabatt så har MAXI i Tornby 5 % vid ett tillfälle per vecka, mån till söndag.

Citygross i Mantorp har det på tisdagar.

Maxi i Haninge har det alla dagar i veckan och vid hur många inköpstillfällen som helst.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Det låter mycket intressant Gösta, resan via Estland till Grekland. Ska Ni sedan resa genom Vitryssland, Ukraina, Rumänien, Bulgarien eller via Baltiska länder, Polen, Slovakien, Ungern och Serbien? Det andra alternativet verkar säkrare för mig, hur resonerar Ni? Hur som helst blir det spännande resa. Jag ser redan nu fram emot Dina reseberättelser från den här resan.

Hej Janne!

Vi tänker oss den västra delen, andra alternativet alltså.

Vi lever ännu på hoppet att gränserna öppnas innan hösten.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 269 måndag

Tar det lugnt på morgonen. Ser på Morgon TV. På fm jobb i stugan med att sätta upp små delar av osb skivor över och under fönster. Tänder en brasa i öppna spisen. Underhåller elden med smågrenar som jag har hittat på tomten.

Mitt på dagen samlar jag in torra grenar och tar in de i stugan för nästa dags brasa.

Körde inger idag.

Dag 270 tisdag

Som på måndagen

Dag 271 onsdag.

Idag tar jag fram motorsågen och fäller några torra små träd och sågar upp i lämpliga längder.

Skruvar lite osb skivor.

Körde inget

Dag 272. torsdag

Tänder en brasa. Sätter upp osb skivor i tamburen. Kompletteringsskruvar osb skivor.

Fäller några smala lövträd vid entrén. Drar bort de till sågbocken. Sågar upp i lämpliga längder och travar upp de.

I morgon kommer Jonas hit. Vi träffas vid Bauhaus för att handla flera osb skivor.

Körde inget.
 
Senast ändrad:

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 273 fredag.

På fm förbereder jag stugan för att Jonas skall komma ikväll. Plockar undan saker ifrån ena väggen i sovrum tre och vardagsrummet. För där tycker jag att Jonas skall börja med att skruva upp gipsskivor.

Därefter tar jag fram motorsågen. Fäller tre st mindre träd. I närheten av "färdvägen" in på tomten. Träden är ganska höga Så jag har därför flyttat HB:n närmare landsvägen. Så att jag inte skall riskera att något träd kommer för nära. Träden är något grövre än de som jag fällde igår. Sen drar jag de till sågbocken för att i nästa vecka kapa upp de i lämpliga längder.

Efter lunch kör jag till IKEA i Tornby. Tittade på badrumsskåp, med lampor. Hittade en serie med ledlampor i dörrarna.

Sen gick färden till Bauhaus. Titta även där på badrumsskåp. Köpte 2000 skruvar för enkelgips. Kl 17 skriver jag ut en täckt släpvagn. När Jonas kommer så är det bara att koppla på släpet och köra in i huset. För att lasta in osb - och gipsskivor.

När jag skall backa in på tomten, så gick det utan omtag. Men jag fastnade en bit in. Var tvungen att köra fram igen , för att back in lte längre till vänster. Det var lerigt och gick lite fortare än vanligt och lite slirigt. Men jag kom långt in. Jonas fastnade även han. Så vi fick bära längre än önskvärt. Det var tungt att bära in alla skivorna.

Efter att ha lämnat tillbaka släpet kl 19,45 så körde vi till Max för en hamburgermiddag. Hemma igen blev det tv.

Körde 6,2 mil



Dag 274 lördag.

Jonas sätter upp gipsskivor och jag osb. Det gör vi hela dagen.

20210313_151101.jpg

På kvällen ser vi en tv film om Tina Turner.

Körde inget.




Dag 275 söndag.

Vi fortsätter med jobbet. Upptäcker att jag hade glömt / förbisett att dra ut några spikar och att sätta upp virke i en del hörn för att ha något att skruva fast osb -skivan i. Jag som trodde att jag hade förberett allt som gick att förbereda, Men så kan det naturligtvis bli ibland, när det är flera rum som skall göras i ordning,

Vi jobbar fram till kl 15. Sen vill Jonas göra sig i ordning för sin 23 mil långa färd hem. När han har åkt så tar jag fram en spade och börjar att skyffla undan en del lera på "körvägen". Det är ganska jobbigt eftersom jag inte skall gräva utan ta undan i horisontalläge. Mycket att börja rygg. Men jobbet behöver göras innan jag kör ut nästa gång.

För att vila ryggen, tar jag fram min sekatör. Går fram till träden som jag fällde i fredags. Klipper av småkvistarna. Sen åter igen fram med spaden en halvtimme till.

Sen blir det en fruktstund och koll på mailen. Nu skriver jag här. Blir som vanligt tv på kvällen.

Körde inget.
 
Senast ändrad:

Abben

HBK Medlem
Inlägg
184
Kommun
Mark
HBK-Nr
166
Medlemskap
2024
Dag 272 fredag.

På fm förbereder jag stugan för att Jonas skall komma ikväll. Plockar undan saker ifrån ena väggen i sovrum tre och vardagsrummet. För där tycker jag att Jonas skall börja med att skruva upp gipsskivor.

Därefter tar jag fram motorsågen. Fäller tre st mindre träd. I närheten av "färdvägen" in på tomten. Träden är ganska höga Så jag har därför flyttat HB:n närmare landsvägen. Så att jag inte skall riskera att något träd kommer för nära. Träden är något grövre än de som jag fällde igår. Sen drar jag de till sågbocken för att i nästa vecka kapa upp de i lämpliga längder.

Efter lunch kör jag till IKEA i Tornby. Tittade på badrumsskåp, med lampor. Hittade en serie med ledlampor i dörrarna.

Sen gick färden till Bauhaus. Titta även där på badrumsskåp. Köpte 2000 skruvar för enkelgips. Kl 17 skriver jag ut en täckt släpvagn. När Jonas kommer så är det bara att koppla på släpet och köra in i huset. För att lasta in osb - och gipsskivor.

När jag skall backa in på tomten, så gick det utan omtag. Men jag fastnade en bit in. Var tvungen att köra fram igen , för att back in lte längre till vänster. Det var lerigt och gick lite fortare än vanligt och lite slirigt. Men jag kom långt in. Jonas fastnade även han. Så vi fick bära längre än önskvärt. Det var tungt att bära in alla skivorna.

Efter att ha lämnat tillbaka släpet kl 19,45 så körde vi till Max för en hamburgermiddag. Hemma igen blev det tv.

Körde 6,2 mil



Dag 273 lördag.

Jonas sätter upp gipsskivor och jag osb. Det gör vi hela dagen.

Visa bilaga 207252

På kvällen ser vi en tv film om Tina Turner.

Körde inget.




Dag 274 söndag.

Vi fortsätter med jobbet. Upptäcker att jag hade glömt / förbisett att dra ut några spikar och att sätta upp virke i en del hörn för att ha något att skruva fast osb -skivan i. Jag som trodde att jag hade förberett allt som gick att förbereda, Men så kan det naturligtvis bli ibland, när det är flera rum som skall göras i ordning,

Vi jobbar fram till kl 15. Sen vill Jonas göra sig i ordning för sin 23 mil långa färd hem. När han har åkt så tar jag fram en spade och börjar att skyffla undan en del lera på "körvägen". Det är ganska jobbigt eftersom jag inte skall gräva utan ta undan i horisontalläge. Mycket att börja rygg. Men jobbet behöver göras innan jag kör ut nästa gång.

För att vila ryggen, tar jag fram min sekatör. Går fram till träden som jag fällde i fredags. Klipper av småkvistarna. Sen åter igen fram med spaden en halvtimme till.

Sen blir det en fruktstund och koll på mailen. Nu skriver jag här. Blir som vanligt tv på kvällen.

Körde inget.
Hej Gösta mycket trevligt att läsa om det du håller på med. Men jag skulle rekommendera dig att införskaffa en skyffel. Då skulle du spara ryggen. Bara ett tips i all välmening.
ABBEN 166
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Hej Gösta mycket trevligt att läsa om det du håller på med. Men jag skulle rekommendera dig att införskaffa en skyffel. Då skulle du spara ryggen. Bara ett tips i all välmening.
ABBEN 166

Hej Abben!

Tack för tipset. Jag har en skyffel. Men jag valde en spetsig spade för att lättare få den jorden. Även om det är lerigt så finns det fastare partier och en del tunna rötter som behöver "huggas" av.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 276 måndag.

På fm undersöker jag vad jag har för rabatter för att besiktiga HB:n. Här har jag 10 % av 989:- hos OPUS vilket ger priset 890:-- Genom Caravan Clubb är det avgiftsfri gas kontroll, som kostar 245:-. Så det är fördelaktigare att använda CC rabatten. När jag går in på OPUS hemsida, för att boka, så finns det bara stationer i Stockholmstrakten. Jag får inte fram priser på gas - och fuktkontroll. Så jag ringer det nr som står på sidan. En kvinna svarar. Hon har mycket svårt att få fram priser. Men lyckas till slut. Jag frågar om det finns en station i Östergötland. Hon säger att det finns två i Linköping, vara en vid Jägarvallen. Dit hittar jag. För det är där man åker förbi när jag skall till Ryd, Tornby eller norrut mot Sthlm eller Ramnäs.

Jag bestämmer mig för att åka dit i morgon. För att boka en tid personligt, eftersom jag ej lyckas att finna stationen på nätet.

Därefter mailar jag till några verkstäder för att få en offert på 8 000 mils service, inkl fukttest och gastest.
Sen går jag in i stugan för att sätta upp de sista små bitar av osb - skivor. Ibland får jag mäta och rita en hel del för att det skall passa. En av de sista skivan som jag skall göra är nedanstående. Hoppas att blyertssträcken syns på bilden.

20210315_081740.jpg


Så här blev det efter utsågningen.

20210315_082741.jpg

Nu har alla ytterväggar fått upp osb - skivor som täcker isoleringen. Efter lunch började jag med väggar mellan rummen. Det tar nog en hel vecka, innan det är klart.

På em blir det lite tomtjobb. Kvistar av träden som jag fällde i fredags.


Dag 277 tisdag.

På fm åker jag till OPUS. Går in och frågar om de tar emot HB. Eftersom jag ej lyckades att boka på nätet. Svaret var positivt. En anställd man kollar på deras hemsida. Han lyckas att boka in mig till imorgon kl 08.10.

Kör till Preem i Ryd. Går in och frågar om jag får ta ca 40 litet färskvatten om jag tankar diesel. Manne säger ja om du har grejor själv. Jag hade innan kollat i deras serviceskåp hur vattenutkastaren ser ut, så det är lugnt. Jag tackar och fyller på vatten först och sedan diesel. Går sen in och köper en glasstrut. Pratar lite med den trevliga mannen.

Nästa stopp blir hos en låssmed i Tornby. För jag har tre luckor på utsidan som jag ej får upp. Trodde för några veckor sedan, när det var mellan minus 15 och 20 grader, att det hade frusit fast. Men efter att ha sprutat in låsolja och försökt ett antal gånger, både då och senare vid lägre temp och inte lyckats, så hade jag gett upp.

En man i butiken följer med mig ut. han sätter i en nyckel och vickar fram och tillbaka en lång stund. Tittar på nyckel och frågar om jag har en annan nyckel. Han tycker att nyckel är sliten. Jag tar fram min extranyckel och han visar på skillnaden. Rekommenderar mig att skaffa en ny nyckel. Tyvärr kan han inte göra sådan här nyckel. Eftersom de inte har en maskin som gör spår i sidan. Han kämpar på i ca 20 min innan han har fått upp alla lås. Jag frågar vad jag blir skyldig. Inget svarar han. Eftersom han är butiksanställd så finns det inget konto att debitera hans tid på. Eftersom jag inte hade några sedlar så kunde jag inte ge ett bidrag till "kaffekassan". Det är ju så det är nu när jag använder kreditkort överallt.

Åker därefter till ICA Maxi. Nu blev det lunch på deras stora parkering innan jag går in och handlar livs för ca tio dagar.

När jag på em åter backar in på tomten så fastnar jag efter ca två HB längder. Marken är frusen på morgonen men det översta lagret jord är nu på em upptinat och slirigt.

Tar fram en skyffel och tar bort det värsta av leran. Därefter klipper jag av några grangrenar och lägger ut fram för däcken och fram emot vägen. För i morgon skall jag vara på besiktningen tidigt. Så jag vill inte ha "strul" då.

Blev inget husjobb idag.

Körde 6,5 mil.
 
Senast ändrad:

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Dag 275 måndag.

På fm undersöker jag vad jag har för rabatter för att besiktiga HB:n. Här har jag 10 % av 989:- hos OPUS vilket ger priset 890:-- Genom Caravan Clubb är det avgiftsfri gas kontroll, som kostar 245:-. Så det är fördelaktigare att använda CC rabatten. När jag går in på OPUS hemsida, för att boka, så finns det bara stationer i Stockholmstrakten. Jag får inte fram priser på gas - och fuktkontroll. Så jag ringer det nr som står på sidan. En kvinna svarar. Hon har mycket svårt att få fram priser. Men lyckas till slut. Jag frågar om det finns en station i Östergötland. Hon säger att det finns två i Linköping, vara en vid Jägarvallen. Dit hittar jag. För det är där man åker förbi när jag skall till Ryd, Tornby eller norrut mot Sthlm eller Ramnäs.

Jag bestämmer mig för att åka dit i morgon. För att boka en tid personligt, eftersom jag ej lyckas att finna stationen på nätet.

Därefter mailar jag till några verkstäder för att få en offert på 8 000 mils service, inkl fukttest och gastest.
Sen går jag in i stugan för att sätta upp de sista små bitar av osb - skivor. Ibland får jag mäta och rita en hel del för att det skall passa. En av de sista skivan som jag skall göra är nedanstående. Hoppas att blyertssträcken syns på bilden.

Visa bilaga 207346


Så här blev det efter utsågningen.

Visa bilaga 207349

Nu har alla ytterväggar fått upp osb - skivor som täcker isoleringen. Efter lunch började jag med väggar mellan rummen. Det tar nog en hel vecka, innan det är klart.

På em blir det lite tomtjobb. Kvistar av träden som jag fällde i fredags.


Dag 276 tisdag.

På fm åker jag till OPUS. Går in och frågar om de tar emot HB. Eftersom jag ej lyckades att boka på nätet. Svaret var positivt. En anställd man kollar på deras hemsida. Han lyckas att boka in mig till imorgon kl 08.10.

Kör till Preem i Ryd. Går in och frågar om jag får ta ca 40 litet färskvatten om jag tankar diesel. Manne säger ja om du har grejor själv. Jag hade innan kollat i deras serviceskåp hur vattenutkastaren ser ut, så det är lugnt. Jag tackar och fyller på vatten först och sedan diesel. Går sen in och köper en glasstrut. Pratar lite med den trevliga mannen.

Nästa stopp blir hos en låssmed i Tornby. För jag har tre luckor på utsidan som jag ej får upp. Trodde för några veckor sedan, när det var mellan minus 15 och 20 grader, att det hade frusit fast. Men efter att ha sprutat in låsolja och försökt ett antal gånger, både då och senare vid lägre temp och inte lyckats, så hade jag gett upp.

En man i butiken följer med mig ut. han sätter i en nyckel och vickar fram och tillbaka en lång stund. Tittar på nyckel och frågar om jag har en annan nyckel. Han tycker att nyckel är sliten. Jag tar fram min extranyckel och han visar på skillnaden. Rekommenderar mig att skaffa en ny nyckel. Tyvärr kan han inte göra sådan här nyckel. Eftersom de inte har en maskin som gör spår i sidan. Han kämpar på i ca 20 min innan han har fått upp alla lås. Jag frågar vad jag blir skyldig. Inget svarar han. Eftersom han är butiksanställd så finns det inget konto att debitera hans tid på. Eftersom jag inte hade några sedlar så kunde jag inte ge ett bidrag till "kaffekassan". Det är ju så det är nu när jag använder kreditkort överallt.

Åker därefter till ICA Maxi. Nu blev det lunch på deras stora parkering innan jag går in och handlar livs för ca tio dagar.

När jag på em åter backar in på tomten så fastnar jag efter ca två HB längder. Marken är frusen på morgonen men det översta lagret jord är nu på em upptinat och slirigt.

Tar fram en skyffel och tar bort det värsta av leran. Därefter klipper jag av några grangrenar och lägger ut fram för däcken och fram emot vägen. För i morgon skall jag vara på besiktningen tidigt. Så jag vill inte ha "strul" då.

Blev inget husjobb idag.

Körde 6,5 mil.
Jag har gjort min service i Norrköping hos SLS bilverkstad som vi har rabattavtal med
Lennart
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 278 onsdag.

På morgonen kör jag till OPUS besiktningen vid Jägarvallen. Kommer fram i god tid. Läser i sms:et att jag skall anmäla min ankomst med sms p. g.a. Covid. På väggen läser jag att personal kommer ut och hämtar in bilen. Vi får ej vistas i själva hallen. Protokollet var blankt med undantaget av en spricka i vindrutan. Det är fjärde stenskottet under februari månad. Jag har fått de när personbilar har kört om mig på E 4:an, Vid själva omkörningen. Det är skandal att biltillverkarna inte är tvungna att montera stänkskydd på alla motorfordon. Men glastillverkarna och firmorna om monterar har tydligen haft bra framgång i sitt lobbyarbete i Bryssel. För innan vi gick med i EU så hade alla bilar stänkskydd. Men det är klart att det ökar ju sysselsättningen. BNP måttet stiger och ekonomerna skriver positivt i massmedia. Men för vårt gemensamma klimat är det negativt.

Efter besiktningen åker jag tillbaka till tomten. Denna gång kan jag backa in så långt som jag önskar, ca fyra HB längder. Marken var fortfarande frusen. Nu lägger jag ut granris och kvistar i de frusna hjulspåren. Får se när det blir plusgrader om det hjälper mig att köra och backa på vår "färdväg" . Jag tänker att kvistarna och granriset trycks ner i leran och att HB:n rullar fritt fram. Vi lär få se i framtiden.

På em tar jag fram motorsågen och fäller några mindre träd och ett som är ca 25 cm i diameter. Det gör jag i närheten av landsvägen, där jag sov på natten till idag.

Det blev inget jobb i stugan i dag.
Körde 4,1 mil


Dag 279 torsdag.

Jag tar fram min sekatör och klipper bort små kvistar från de fällda träden och lägger de på vår "färdväg" för att underlätta vid nästa lertillfälle.

Bär bort en del stammar till vedbacken.

På em kompletteringsskruvar jag de gipsskivor som Jonas hade satt upp. Sen sätter jag upp några osb skivor i sovrum tre. Så där är det nu klart.

Körde inget.

Dag 280 fredag.

Idag sätter jag upp osb i sovrum 2 på fm och em. Blir helt klar.

Mitt på dagen jobbade jag ute i solskenet med de träd som jag har fällt.

Jag märker på termometern inne i stugan att det numera inte är minusgrader på morgonen. Det är ju skönt att se att allt arbete ger resultat.

Körde inget
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 281 lördag

Inget jobb inne i stugan idag. Var ute på tomten. Solen sken. Räfsade löv och tog hand om ved från de fällda träden.

Körde inget.

Dag 282 söndag.

Idag satte jag de sista stora osb - skivorna i hallen mot köket. Räfsade löv i solen.

Körde inget

Dag 283 måndag.

Räfsar mera löv, i solen. Tänder en brasa i vardagsrummet. Sopar upp sågspån från en de av golvet och kastar in i elden. På em jobb med veden.

Körde inget i dag.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 284 tisdag 23 / 3

På morgonen kör jag till Biltema i Tornby för att köpa kedjeolja till motorsågen. Därefter till Maxi. Efter att ha handlat livsmedel för minst en vecka så blir det Thé och två rågbrödssmörgåsar med leverpastej. Jag föredrar att handla tidigt på dagen, för att då är det minst antal kunder där. Så smittorisken är låg. Trots att många inte har munskydd.

Sen bär det av till Preem i Ryd för att tanka diesel och färskvatten.
Idag gick det bra att backa in. Marken var lite hård och jag hade tidigare lagt ut granris och småkvistar ovanpå de leriga hjulspåren. Vi får se när marken är helt tinad vad som då kan hända.

Tar fram motorsågen och sågar upp några stammar före lunch. Efter lunch blir det åter igen en stund med motorsågen. Sitter även en stund i solen och läser i min bok. Jag tar fram räfsan och antastar löven som ligger på gräsmattan. Fixar kanske en fjärdedel innan det blir dax för lite frukt och "efter fem" på tv 4.

Körde 6,2 mil.






Dag 285 onsdag.

Åter igen en stund med motorsågen. Går sen in i stugan. Osb skivorna är c 35 cm för långa. Så vi har många kapade bitar. Jag använder några av dessa för att sätta upp på en "halvvägg" mellan köket och hallen. Nu finns det inget mer jobb med dessa skivor. På fredag när Jonas kommer så skall vi köpa flera.

Efter lunch travar jag upp de avsågade vedträna. Träden har varit så smala att jag inte har behövt att klyva bitarna, vilket är skönt.
Åter igen en stund med motorsågen. Går in i stugan och plockar undan saker ifrån köket. För att förbereda helgens kommande arbete. River bort några bitar masonit som har varit bakom den nu nedmonterade diskbänken. Sen gick jag hem och åt lite frukt innan jag ringde två hantverkare, som har jobb kvar att utföra. De hinner inte att komma före påsk. Ringer även till Tele 2. För jag har fått ett sms att de skall höja priset med 30 kr när de inför 5 GB i maj månad. Beslutar att fortsätta med Tele 2. Har till sista april på mig om jag vill byta operatör.

Nu sitter jag här och skriver.

Körde inget idag.
 
Toppen