• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Göstas Sverigeresa 2020

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 243.

Idag skall firman som skall blåsa in lösull, av glasfiber, komma hit vid niotiden. Skall bli skönt.

Förbereder med att ta fram en stege och ställa upp mot tamburtaket. Jag går upp på densamma för att skotta bort snön som ligger på taket. Taket är så litet så jag behöver ej gå upp på det. Taket består av korrugerad plåt. Det är is i "dalarna".

Går in i stugan för att tända en eld i den öppna spisen. Samt att riva underredet till diskbänken. Sågar lite virke för att ha till elden.

Efter kl 8,45 tittar jag ofta ut för att se om firman kommer.

Vid halv tiotiden ringer de och frågar efter vägen. De har kört vilse. Det är ju inte lätt att hitta hit. Det var ju länge sedan som de var här första gången. Jag tror att det var i oktober.

Nåväl kl tio kommer de. Stannar på vägen och ifrågasätter om de kan köra in på tomten. Bilen är 4,5 meter hög och ca 10 meter lång. Det är inte så mycket trafik på vägen. Men kommer en lastbil hit så kommer den inte förbi.

Vi börjar med att titta till jobbet på vinden.

Sen försöker de att backa in lastbilen. Men den stora björken är i vägen. Men det var för svårt. Så de ändrar sig till att istället köra in. Det gick bättre men några kvistar smeker bilen.

Nu drar de fram en tjock slang och en person kryper in på vinden. Den andra står ofta på stegen och hjälper till med slangen. Han får även gå till lastbilen för att fylla på med nytt glasull. Glasullen är vit till färgen. Den glasull som jag har satt upp är gul. Det är väl någon liten skillnad på materialet.

20210210_104133.jpg

20210210_104140.jpg


Det tog ca en timme på vinden. Chauffören tar fram en grensåg med långt skaft. Frågar om han får såga ner några grenar. Vilket jag naturligtvis tillåter. Sen backar de ut vid 11,30 tiden.

Efter lunch tar jag hand om grenarna. Tar fram en sekatör och klipper bort de små kvistarna och sparar grenarna för att en annan dag såga upp de för framtida eldning.

Går in i stugan för att jobba en timme.

Körde inget idag.



Dag 244 torsdag.


På fm kör jag till Mantorp för att handla på City Gross. Tankar 20 liter diesel där. Tyvärr finns det ingen möjlighet att tanka färskvatten.

Åker till OKQ8 i Vikingstad för att fylla upp både vatten och dieseltanken. En dam kommer ut och säger att hon inte gillar att jag fyller på färskvattentanken. Jag säger att jag har ju tankat diesel och behöver även vatten. Hon tycker att vatten kan jag väl tanka hemma. Så jag förklarar att det här är mitt hem.

Hon säger att på diesel tjänar hon endast 16 öre per liter - så det räknas inte som betalning för vattnet. Jag får i varje fall tanka idag. Men jag kommer inte i fortsättningen att köpa diesel där.

I juli var det kvinna på en Cirkel K tapp som sa att hon får tre öre per liter. Så OKQ8 betalar ju förhållande vis bra.

När jag kom hem kollade jag priset på vattnet här i Linköping. Tekniska verken tar 0,524 öre per liter. Dieseln betalar alltså väl det vatten som jag inte betalar för.

Åker hem till tomten.

Efter lunch förbereder jag helgens jobb med skivorna. Flyttar på en massa saker som står utefter väggarna i vardagsrummet.

I morgon fredag kommer Jonas. Vi skall träffas kl 17 hos Bauhaus för att köpa 20 stora osb skivor och skruv. Jag hoppas att vi orkar och hinner att sätta upp alla på lördagen. Jag tror att det skall räcka till halva huset.

Det är mycket kallt ute. Värmesystemet på el klarar inte av att värma luften i HB:n. Med gas får jag upp till behaglig temp. Men då räcker en P 11:a ca två dygn. Så jag använder istället en liten värmekamin ifrån stugan. Den går direkt på extern 220 el. Stänger av HB:s värmesystem. Den lilla kaminen får gå hela kvällen och natten.


Körde 3,9 mil.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.671
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
"Åker till OKQ8 i Vikingstad för att fylla upp både vatten och dieseltanken. En dam kommer ut och säger att hon inte gillar att jag fyller på färskvattentanken. Jag säger att jag har ju tankat diesel och behöver även vatten. Hon tycker att vatten kan jag väl tanka hemma. Så jag förklarar att det här är mitt hem.

Hon säger att på diesel tjänar hon endast 16 öre per liter - så det räknas inte som betalning för vattnet. Jag får i varje fall tanka idag. Men jag kommer inte i fortsättningen att köpa diesel där.

I juli var det kvinna på en Cirkel K tapp som sa att hon får tre öre per liter. Så OKQ8 betalar ju förhållande vis bra.

När jag kom hem kollade jag priset på vattnet här i Linköping. Tekniska verken tar 0,524 öre per liter. Dieseln betalar alltså väl det vatten som jag inte betalar för."

Måste säga att jag blev förvånad över din reaktion när det gäller vattnet. Det finns väl inget som säger att en tapp skall tillhandahålla 100-tals liter vatten gratis för att man tankar husbilen, vatten på en tapp är ju egentligen avsett för att ta lite vatten till vindrutespolning och kylare, kanske om man behöver några liter att dricka. Möjligt att du ändå hade fått om du hade frågat först, och erbjudit dej att betala något?
Det är sådant här som retar upp folk på oss med husbilar, och då stryps möjligheterna efterhand.
 
Senast ändrad:

Tommy Glader

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Eda
HBK-Nr
680
Medlemskap
2024
Dag 243.

Idag skall firman som skall blåsa in lösull, av glasfiber, komma hit vid niotiden. Skall bli skönt.

Förbereder med att ta fram en stege och ställa upp mot tamburtaket. Jag går upp på densamma för att skotta bort snön som ligger på taket. Taket är så litet så jag behöver ej gå upp på det. Taket består av korrugerad plåt. Det är is i "dalarna".

Går in i stugan för att tända en eld i den öppna spisen. Samt att riva underredet till diskbänken. Sågar lite virke för att ha till elden.

Efter kl 8,45 tittar jag ofta ut för att se om firman kommer.

Vid halv tiotiden ringer de och frågar efter vägen. De har kört vilse. Det är ju inte lätt att hitta hit. Det var ju länge sedan som de var här första gången. Jag tror att det var i oktober.

Nåväl kl tio kommer de. Stannar på vägen och ifrågasätter om de kan köra in på tomten. Bilen är 4,5 meter hög och ca 10 meter lång. Det är inte så mycket trafik på vägen. Men kommer en lastbil hit så kommer den inte förbi.

Vi börjar med att titta till jobbet på vinden.

Sen försöker de att backa in lastbilen. Men den stora björken är i vägen. Men det var för svårt. Så de ändrar sig till att istället köra in. Det gick bättre men några kvistar smeker bilen.

Nu drar de fram en tjock slang och en person kryper in på vinden. Den andra står ofta på stegen och hjälper till med slangen. Han får även gå till lastbilen för att fylla på med nytt glasull. Glasullen är vit till färgen. Den glasull som jag har satt upp är gul. Det är väl någon liten skillnad på materialet.

Visa bilaga 205849

Visa bilaga 205850


Det tog ca en timme på vinden. Chauffören tar fram en grensåg med långt skaft. Frågar om han får såga ner några grenar. Vilket jag naturligtvis tillåter. Sen backar de ut vid 11,30 tiden.

Efter lunch tar jag hand om grenarna. Tar fram en sekatör och klipper bort de små kvistarna och sparar grenarna för att en annan dag såga upp de för framtida eldning.

Går in i stugan för att jobba en timme.

Körde inget idag.



Dag 244 torsdag.


På fm kör jag till Mantorp för att handla på City Gross. Tankar 20 liter diesel där. Tyvärr finns det ingen möjlighet att tanka färskvatten.

Åker till OKQ8 i Vikingstad för att fylla upp både vatten och dieseltanken. En dam kommer ut och säger att hon inte gillar att jag fyller på färskvattentanken. Jag säger att jag har ju tankat diesel och behöver även vatten. Hon tycker att vatten kan jag väl tanka hemma. Så jag förklarar att det här är mitt hem.

Hon säger att på diesel tjänar hon endast 16 öre per liter - så det räknas inte som betalning för vattnet. Jag får i varje fall tanka idag. Men jag kommer inte i fortsättningen att köpa diesel där.

I juli var det kvinna på en Cirkel K tapp som sa att hon får tre öre per liter. Så OKQ8 betalar ju förhållande vis bra.

När jag kom hem kollade jag priset på vattnet här i Linköping. Tekniska verken tar 0,524 öre per liter. Dieseln betalar alltså väl det vatten som jag inte betalar för.

Åker hem till tomten.

Efter lunch förbereder jag helgens jobb med skivorna. Flyttar på en massa saker som står utefter väggarna i vardagsrummet.

I morgon fredag kommer Jonas. Vi skall träffas kl 17 hos Bauhaus för att köpa 20 stora osb skivor och skruv. Jag hoppas att vi orkar och hinner att sätta upp alla på lördagen. Jag tror att det skall räcka till halva huset.

Det är mycket kallt ute. Värmesystemet på el klarar inte av att värma luften i HB:n. Med gas får jag upp till behaglig temp. Men då räcker en P 11:a ca två dygn. Så jag använder istället en liten värmekamin ifrån stugan. Den går direkt på extern 220 el. Stänger av HB:s värmesystem. Den lilla kaminen får gå hela kvällen och natten.


Körde 3,9 mil.
Roligt att se jag jobbade med lösull mellan 76 till 85!
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Gösta att stänga av bilens ordinarie värmesystem bidrar till att vatten och avlopp fryser och du kan även få frostsprängning.
Bättre att köra bilens panna hela tiden du har möjlighet på el och stötta samtidigt med gasol


Hej Peter!

Tack för påpekandet.

Jag skrev lite fel. Jag stängde ner effekten från 3 kW till 1 kW.

När jag köpte min första HB för 4 till 5 år sedan sa säljaren att jag skulle använda 2 kW. Tror att det berodde på att många campingplatser hade endast 6 eller 10 A säkrat. Skulle jag då använda full effekt på 3 kW skulle campingens säkring lösa ut.

En gång i Spanien eller Portugal var jag med om att säkringen löste ut när jag använde 2 kW.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 245 fredag.

På morgonen skrev jag här i tråden. Sen gick jag in i stugan för att fortsätta med att förbereda för helgens jobb, med skivorna.

Upptäcker att det fortfarande finns lite spikar kvar på väggarnas reglar. Även att några el-slangar behövde fästas bättre. En dosa flyttade jag på.
Sågar till en spillbit osb - skiva för att passa ett smalt utrymme bredvid huvudentrén. Nertill skall det sitta ett vägguttag. När jag skall satta in en "puck" i dosan så passar den ej. Den hade för stor diameter. Den passade till takdosorna. Så jag fotar av pucken ovanpå en tom dosa och skickar till Jonas.

20210211_160445.jpg

Han svarar att han skall ha en mindre hemma, som han tar med sig. Tur att jag försökte nu, innan Jonas kommer. Annars skulle vi få problem på lördag.

Gjorde rent utefter väggarna i vardagsrummet. Tänkte att vi skall börja där med osb - skivorna. Sopar även rent på golvet utefter väggarna. Vill inte att det skall finnas löst spån som gömmer sig i väggen.

Efter lunch kör jag till Gasolfyllarna i Tallboda, norr om Linköping, för att tanka lpg och att fylla upp en tom P 11:a. Skall ha den som reserv i garaget. Har även en påbörjad P 11:a i själva gasolskåpet, bredvid lpg - flaskan. Men jag vet inte när den tar slut. Därför brukar jag alltid ha en full P 11:a i reserv i garaget. När jag åker till Spanien så har jag även med en Spansk flaska, som jag enkelt kan byta på många bensinstationer.

Därefter kör jag till Bauhaus i Tornby. Kommer dit vid 15 - tiden. Äter två frukter som em - fika. Går in i Bauhaus för att kolla om de har en speciell "ventilationsskiva" på 15 cm innerhål och 17 cm yttermått i kvadrat. Vi har ett liknande i köket som jag fotar av med telefon och visar i info-disken.

20210212_102413.jpg

Det finns tre storlekar. Men jag köper ingen idag, utan kan vänta till vi har gjort klart väggen om en månad.

Därefter ställer jag mig i kön till info-disken igen. Nu för att hämta ut släpvagnen som jag tidigare har bokat. Under tiden som jag väntar ringer Jonas och säger att han är här nu och undrar var jag är. Sen kommer han in till mig. Vi pratar en stund. Resan från Västerås hade gått bra - så han kom en halvtimme tidigare än förra gången. Sen går han in för att köpa spånskiveskruvar. De har en mindre "stigning" än de gipsskruvar som vi har.

Det var två personer i kön som skulle lämna tillbaka något. Det var tydligen något problem - så det tog lång tid.

Men så småningom får jag ut släpet, en kvart tidigare än jag hade bokat, och Jonas kunde backa till. Sen kör han in i "drive in". Vi lastar in 24 skivor. Kör till tomten och bär in skivorna i stugan.

Efter att ha lämnat tillbaka släpet åker vi till Max för en hamburgare och några jättegoda "västerbottenrullar" och läsk.

Återigen till stugan som vi kommer fram till före kl 20. Jag sätter upp isoleringsmattan för vindrutan.

Nu tar vi det lugnt framför tv:n.

Körde 6,6 mil.


Dag 246 lördag 13 / 2.


Jag går som vanligt upp före kl fem. Går in i stugan för att sätta igång två värmefläktar. Jonas hade stängt av de kl 18 igår. Det var minus 12 grader ute enligt termometern utanpå stugan. Min ena display visade minus 5 och den andra på + 2 grader ute. Inne i stugan var det minus ½ grad. Innan jag hade isolerat väggarna så kunde det vara minus sex grader inne på morgonen. Så isoleringen fyller sin uppgift.

Kokar frukostägg och äter. Jonas kommer upp vid 6,30 tiden, utan att jag väcker honom. Det var tidigare än vanligt. Men han vill ju hem ikväll och vi har mycket jobb framför oss.

Nu dukar jag fram frukost åt Jonas och fm - fika åt mig.

Vid åttatiden går vi in i stugan. Tänder en brasa.

Nu börjar vi att sätta upp skivor i vardagsrummet. De skall anpassas till de stående reglar som finns i väggarna. Så det blir till att mäta och såga till skivorna. På långväggen lägger vi skivorna, två stycken efter varandra och två och en tredjedel på höjden. Fem skivor får vi kapa för att de skall sluta vid en regel. En skiva behöver även klyvas i tre delar, vara två skall upp. Vi skruvar fast med ca 15 cm mellanrum, så många skruvar blir det.

På den korta fönsterväggen sätter vi upp stående skivor. Lämnar utrymmet under och över fönstret till nästa vecka.
Det tar ganska lång tid. Men vi stressar inte, utan försöker att göra ett bra jobb. Ibland mäter och sågar vi lite för tätt. Så då får vi ta "ner" skivan igen och såga en halv cm till. Det är ibland lite besvärligt när vi skall såga ut för vägguttagen.

Nu är det tid för mig att laga lunch. Jonas börjar i sovrum nr två under tiden.

Vid lunchen säger han att han endast har fäst skivorna med några skruvar och att jag kan göra klart i nästa vecka. För nu gäller det att få upp så många skivor som möjligt innan han tänker åka hem vid 17 tiden.

Efter lunch fortsätter vi med sovrum två. Jonas upptäcker att i ytterhörnet till sovrum ett finns det ingen regel att fästa fast ena sidan i. Så det hade jag missat, tänkte inte så långt fram i tiden, när jag satte upp isoleringen. Jonas går därför in i garaget för att leta efter en lämplig regel. Tyvärr hittar en för stor. Han behöver klyva den någon cm för att den skall passa in i hörnet. När han sen skall sätta upp skivan upptäcker han att den nya regeln var för stor i förhållande till regeln vid fönstret. Attans också!!! Regeln var så tjock att våra skruvar var för korta så han hade spikat fast den. Nu går det ju inte att enkelt ta den den och gör om. Så han blir lite fundersam hur han skall lösa detta, nya problem.

Jag föreslår att vi sätter dit en råspåntplanka vid regeln. Jag hämtar två, korta, för att kolla om det kan funka. Lägger ena plankan ovanför fönstret och den andra mot regeln. Jonas kollar och mäter. Om vi sågar av noten så skall det bli bra.

Ja, så här kan det bli. När man inte har bra koll på flera steg framåt. Men ingen skada skedd. Endast en del tid som åtgår i onödan. Men det är långt kvar till midsommar. Så det skall nog lösa sig så småningom.

Under tiden som Jonas jobbade i sovrummet så påbörjade jag i köket. Med att mäta och fundera ut hur jag bäst skulle gå vidare, Tar en tuschpenna och skriver olika mått på reglarna. Köksväggens långsida har både en ytterdörr och ett fönster. Så här blir det stående skivor.

När Jonas är klar i sovrummet, vid 16 - tiden, så säger han att det är dax för honom att plocka ihop sina verktyg och förbereda hemfärden. Han vill åka hem för att det är "alla hjärtans dag" i morgon. Skall träffa vänner.

Jag fortsätter en stund till. Går sen ut för att hitta lämpligt gammalt virke som jag kan såga upp imorgon för att elda. Bär in några långa plankor, som får tina upp till imorgon innan jag sågar de i lämpliga längder.

Pratar sen med Jonas om det fortsatta jobbet innan vi skiljs åt. Om två veckor skall vi köpa gipsskivor och ev någon enstaka osb, om det skulle fattas.

Jag slutar nu strax före k l 17 med jobbet.

Går in och vilar resten av kvällen.

Körde inget idag.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 247 söndag 14 / 2.

På fm sätter jag upp skivor på ytterväggen i köket. Fäster de med ett fåtal skruvar nu för att senare komplettera så att det blir en skruv per ca 15 cm. Jag gör så för att så fort som möjligt få tid att fixa till alla ytterväggar.

På bilden nedan så är den röda delen en sk "puck". Innanför skivan sitter även en "puck" i en eldosa. Här skall det bli en strömbrytare för taklampan.
Upp till vänster syns ett friskluftsintag, som tidigare gick till ett skafferi. Senare skall det bli platsen för kyl och frys. Men vi har valt att ha kvar friskluftsintaget ändå.

20210214_102616.jpg

Puckarna används för att veta var man skall borra bort en skivbit för att senare sätta dit en strömbrytare eller vägguttag. Vilket är ett smart sätt för att underlätta arbetet. Man slipper att mäta ut var hålet skall sitta.

20210214_141508.jpg

20210214_141456.jpg

Efter lunch unnar jag mig en promenad till Lillsjön, i det vackra solskenet. Det tog ca 15 min i lugn takt. Till min förvåning ser jag att det står 14 Pb 1 parkerade där. Det är många som har picknick på stranden. Några vuxna har skyfflat undan snö på isen, innanför bryggorna, för att barnen skall kunna åka skridskor. Jag går ut på den fastfrusna bryggan och sen vidare ut en bit på isen.

Tar några foton med telefonen. Nu var det länge sedan som jag använde min "vanliga" systemkamera.

20210214_142131.jpg

Går snart hem igen för att fortsätta med jobbet. Blir klar med sovrum ett, förutom under och över ett fönster. Sparar dessa utrymmen till senare. För att där använda mindre bitar, som har blivit över när de stora, 2,5 meter långa skivorna, behövde kapas. Takhöjden är endast 2,13 meter.

Körde inget.



Dag 248 måndag.

Idag sätter jag upp skivor i sovrum nr tre. Blir inte helt klar. Nu har jag endast en stor hel skiva kvar. Som jag kommer att sätta upp i morgon.

Naturligtvis tänder jag även en brasa i vardagsrummets öppna spis. Eldar mest gamla plankor, ströläktar mm som jag hittar vid ett förråd i anslutning till garaget.

Körde inget.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 249 tisdag 16 /2.

Igår kväll var det endast någon enstaka minusgrad. Så natten var nog inte så kall.

På morgonen var det nollgradigt. På fm blev det plusgrader. Äntligen !!!!

Jag kör till Mantorp, på en väg som jag inte har gjort förut. Gillar att åka och se mig omkring utefter andra vyer. Samt att här vill jag även lära mig att hitta i omgivningen.

Handlar på City Gross, som är en stor och bra butik. Dagen till ära handlar jag, för en gångs skull, semlor.

När jag har backat in på tomten och skall tvätta händerna ser jag att det finns inget vatten i handfatet. Nu har tydligen isproppen försvunnit.

Äntligen !!!!

Efter lunch fortsätter jag med jobbet inne i stugan. Sätter upp den sista hela skivan, utan att behöva klyva bort en bit. Samt även en skiva som var klyven. Nu fattas det en bit på väggen mot altanrummet och under fönstret innan sovrum nr tre är klart.

När Jonas kommer nästa gång så måste vi köpa flera osb - skivor. Eftersom många väggar mellan rummen inte är klara.

När vi sätter upp stående skivor så måste vi såga bort ca 40 cm, eftersom takhöjden är ca 2,13. Dessa bitar på ca 40 x 90 cm använder jag nu till att sätta upp under och över fönster.


Körde 3,2 mil.


Dag 250 onsdag.


På fm sätter jag upp alla dessa kapade 40 x 90 cm bitar under fönster. De räcker till alla rum utom toan och tamburen.

Nu finns det bara några smala långa klyvna bitar kvar.

Efter lunch gör jag mig i ordning för avfärd till Tyresö. Har en tid hos den medicinska fotvården i morgon fm. Det är många saker som behöver flyttas på innan avfärd. I stugan fäller jag ner persiennerna för att hindra insyn, när jag är borta. Tömmer svart och gråvatten.

Åker iväg kl 14,30.

I Nyköping svänger jag in till Preem för att tanka diesel och färskvatten. Här frågade jag personalen om lov för att tanka vatten. Det var i höstas som jag vid två olika tillfällen inte fick kortet att fungera ute vid pumpen. Så jag var tvungen att dra kortet inne i butiken. Då passade jag på att be om lov för att ta ca 30 - 40 liter färskvatten. Det var ok att göra så.

Strax före kl 18 parkerar jag på en gata i ett industriområde i Tyresö. Här är det tillåtet att stå i 12 timmar.

Kl 19 skall jag vara med på ett digitalt årsmöte i Rädda Barnens lokalavdelning i Täby. Tyvärr lyckades jag inte att få till uppkopplingen.

Körde 23,3 mil.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 251 torsdag.

Flyttar bilen från ett industriområde till ett annat. Parkerar utanför vårdcentralen vid ca 6,35. För kommer jag senare än 7 så finns det inga p-platser kvar på denna gata.

Går till den medicinska fotvården kl 8,40. Blir behandlad under ca 30 min till en avgift av 100 kr.

Därefter promenerar jag till Tyresö Centrum. Har tidigare lämnat in ett par glasögon för lagning av höger skakel som hade gått sönder vid gängan. Det var andra gången. Fick betala 300 kr. Lämnar nu fram nästa par glasögon. Som nu har samma fel för tredje gången. Jag säger att det måste vara ett fabrikationsfel. När samma fel på två bågar inträffar, fem gånger under loppet av tre år. Får inget vettigt svar av personalen. Hon skall ringa mig på måndag.

Går vidare till "gröna skylten" för att köpa "vuxendricka".

Går tillbaka hem för att laga lunch,Sitter en stund och surfar runt.

Kl 14,30 går jag tillbaka till centrum för att träffa några vänner. Vi brukar träffas ett par timmar på mån - och torsdagar. Vi håller bra avstånd till varandra. Åtta personer vid sex olika bord. Dricker några öl.

Idag blir mötet lite längre för en dam som fyller år vill bjuda på ärtsoppa vid 18 tiden.

Jag går hem en timme senare.


Körde 2 km.


Dag 252 fredag.


Parkerar på ICA Maxis stora parkering i Haninge kl 7.10. Skall handla lite livsmedel. En timme senare var jag till Gasolfyllarna i Jordbro i Haninge kommun. Fick i 14 liter till en kostnad av 11,50 per lit. Hade nu varit utan extern el i ca två dygn. Gaskostnaden blir ca 80 kr per dygn när tempen ute var ca minus fem grader.

Därefter gick färden till Tyresta Nationalparks stora parkering. Här blev det lunch och denna skrift. Senare skall jag till mitt förråd i Farsta.

Ikväll skall jag träffa Lottie.

Önskar alla en trevlig helg!
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 253 lördag.

Lottie bjuder på havregrynsfrukost kl 06. Kl 07 har vi bokat tvättstugan. Så strax före går jag hem och hämtar en stor svart sopsäck med smutskläder. Det var fyra veckor sedan sist. Så en hel del kläder mm blev det. Lottie går direkt till tvättstugan med sin tvätt.

Därefter blir det en del spring mellan tvättstugan och Lotties lägenhet fram till kl 10.

Det duggregnade - så vi hade ingen lust att gå runt Trekantssjön idag. På em satt vi inne och pratade. På kvällen blev det en hel del tv.

Körde inget idag.


Dag 254 söndag.

Efter en gemensam grötfrukost så går vi och handlar lite livsmedel. Skulle köpa en säck blomjord, men den var tillfälligt slut. Jag var med för att bära jorden. Annars går Lottie alltid ensam.

Kl 09 kör jag till Täby, via Essingeleden och Norrtäljevägen. Skall hämta "snigelpost" hos min son. Han skulle senare ha ett digitalt möte med blivande konfirmander i svenska kyrkan. Efter en stunds prat åker jag till Skavlötens stora parkering. Nu har de satt upp en p - skylt med tilläggstavlan förbjuden parkering på natten. Tyvärr blir det fler och fler sådana förbudsskyltar. Det fanns många möjliga p - platser lediga.

20210221_125239.jpg

Efter lunch går jag till stugan där det finns en bastu. Tyvärr är det fortfarande stängt p.g.a. Corona. Tar några foton. Bryggan ligger fastfrusen kvar i Rönningesjön. Några familjer har tänt en brasa för att grilla till lunch.

20210221_125424.jpg

På em surfar jag runt lite. Bokar en tid hos Carglass. För när jag körde hit i onsdags så fick jag ett litet stenskott av en personbil (Pb 1) som körde om mig på E 4:n. Det var andra stenskottet denna månad. Om alla Pb 1 hade stänkskydd så skulle vi, med stor sannolikhet, få färre stenskott. Det lutar faktiskt som om det är glastillverkarna som har fått EU att ta bort kravet på stänkskydd. Vilket jag upplever som hela vansinnet!!!!!!!!!

I dagens klimatläge - så skall vi ju inte "tära" så mycket på jordens resurser. Samt att transporter skall minskas. Så varför tar inte EU ett nytt beslut i stänkskyddsfrågan????????

På sen em kör jag genom Stockholms city fram till Tyresta Nationalparks stora parkering. För att där tillbringa natten. I morgon kl 08 skall jag vara hos Carglass i Älta i Nacka kommun, på gränsen till Tyresö.

Körde 7,0 mil
 

H.B.Isak

HBK Medlem
Inlägg
245
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2024
Dag 253 lördag.

Lottie bjuder på havregrynsfrukost kl 06. Kl 07 har vi bokat tvättstugan. Så strax före går jag hem och hämtar en stor svart sopsäck med smutskläder. Det var fyra veckor sedan sist. Så en hel del kläder mm blev det. Lottie går direkt till tvättstugan med sin tvätt.

Därefter blir det en del spring mellan tvättstugan och Lotties lägenhet fram till kl 10.

Det duggregnade - så vi hade ingen lust att gå runt Trekantssjön idag. På em satt vi inne och pratade. På kvällen blev det en hel del tv.

Körde inget idag.


Dag 254 söndag.

Efter en gemensam grötfrukost så går vi och handlar lite livsmedel. Skulle köpa en säck blomjord, men den var tillfälligt slut. Jag var med för att bära jorden. Annars går Lottie alltid ensam.

Kl 09 kör jag till Täby, via Essingeleden och Norrtäljevägen. Skall hämta "snigelpost" hos min son. Han skulle senare ha ett digitalt möte med blivande konfirmander i svenska kyrkan. Efter en stunds prat åker jag till Skavlötens stora parkering. Nu har de satt upp en p - skylt med tilläggstavlan förbjuden parkering på natten. Tyvärr blir det fler och fler sådana förbudsskyltar. Det fanns många möjliga p - platser lediga.

Visa bilaga 206364

Efter lunch går jag till stugan där det finns en bastu. Tyvärr är det fortfarande stängt p.g.a. Corona. Tar några foton. Bryggan ligger fastfrusen kvar i Rönningesjön. Några familjer har tänt en brasa för att grilla till lunch.

Visa bilaga 206363

På em surfar jag runt lite. Bokar en tid hos Carglass. För när jag körde hit i onsdags så fick jag ett litet stenskott av en personbil (Pb 1) som körde om mig på E 4:n. Det var andra stenskottet denna månad. Om alla Pb 1 hade stänkskydd så skulle vi, med stor sannolikhet, få färre stenskott. Det lutar faktiskt som om det är glastillverkarna som har fått EU att ta bort kravet på stänkskydd. Vilket jag upplever som hela vansinnet!!!!!!!!!

I dagens klimatläge - så skall vi ju inte "tära" så mycket på jordens resurser. Samt att transporter skall minskas. Så varför tar inte EU ett nytt beslut i stänkskyddsfrågan????????

På sen em kör jag genom Stockholms city fram till Tyresta Nationalparks stora parkering. För att där tillbringa natten. I morgon kl 08 skall jag vara hos Carglass i Älta i Nacka kommun, på gränsen till Tyresö.

Körde 7,0 mil
"I dagens klimatläge - så skall vi ju inte "tära" så mycket på jordens resurser. Samt att transporter skall minskas. Så varför tar inte EU ett nytt beslut i stänkskyddsfrågan????????"
Jo Gösta, håller med dig...
Men det blir ju allt tydligare att de små länderna inom EU får försaka sina bra" särbestämmelser" - för standardiseringens skull, medan de stora länderna - (som nu senast i Frankrikes fall inför egna krav på skyltar om skymd sikt för fordon över 3,5 ton) - struntar i standard och bestämmer själv i sitt eget land....Verkar som att vi tillhör olika delar av EU...
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 255 måndag.

Ser en kort stund på morgonstudion, på TV:n, för att "ta in" de senaste nyheterna.
Någon gång mellan kl 7 och 7,30 lämnar jag Tyresta för att åka till Carglass i Älta via Tyresö. Parkerar och gör i ordning två smörgåsar, för fm fika. Går in till kunddisken och anmäler mig.

När personalen vill ha bilnyckel säger jag att jag helst kör in bilen själv. Eftersom jag kör i strumporna. Blir anvisad en plats och kör in. Men det blev lite för trångt, så jag stannar. Personal ber mig att backa ut igen så att han kan flytta en bil. Sen går det bättre att komma fram.

Går sen in till kundrummet och tar en kaffe i deras automat. Sätter mig och läser i min medhavda bok, samtidigt som jag fikar.

Att laga det lilla stenskottet tog mindre än en halvtimme.

Jag backar ut och kör till Tyresö för att parkera på en väg i närheten av centrum. Där är det tillåtet att parkera mellan kl 07 och kl 24. Åter igen dessa nattförbud. Att förbjuda en gång i veckan, sk städdag, är naturligtvis helt ok. Men varje natt!!!!!!!!!!!

Anstormningen av husbils- och husvagnsturister lär inte vara så omfattande att det kan störa någon här i Tyresö!!!!!!!!

Men som tur är finns det industriområden där det är lagligt att parkera i 12 timmar, inom gångavstånd från centrum.

Tar fram laptopen och skriver här i tråden om helgen som har varit. Fixar till en lunch och äter. Vid 14,30 - tiden går jag in till en restaurang i centrum för att träffa några bekanta i några timmar. Det sitter sex personer vid lika många bord. Så anbefallt socialt avstånd är hållet.

Vi är de enda gästerna i hela lokalen. Vi började att gå hit, två gånger per vecka, i våras. Den driftige Leif hade pratat med restaurangägaren om detta arrangemang. Att mellan kl 15 och kl 17 reservera några bord till hans kompisar. För efter lunchrusningen så är ju lokalen i princip utan gäster. Vi fyller då upp några platser och personer ute kan se in genom fönstren att det sitter några gäster där. Vilket är en bra marknadsföring. Leif fick som motprestation ett "happy hauer" - pris.

Efter en stund kommer ytterligare några personer. En dam har ett plastvisir för ansiktet. Hon dricker vitt vin med hjälp av ett sugrör. I dag var även en katolsk präst med. Han dricker alltid "Jesus blod", d.v.s. rött vin. Vi pratade bl.a. om differensen mellan protestantismen och katolicismen och när brytningen skedde. Det blev även en del tal om Tyresöradion, politik mm

En trevlig stund blev det.

Efteråt gick jag till Specsavers. De skulle ringa idag men hade inte gjort det. Mina glasögon hade de inte hunnit att börja med. Så nu skall de ringa mig på onsdag. Så jag blir kvar här i närheten veckan ut, tror jag.

Jonas har en vidareutbildning för sitt yrkesbevis som chaufför på lördag. Så han kan ej komma till landet kommande helg.

Jag stannar i Tyresö denna natt.

Körde 1,8 mil.


Dag 256 tisdag.

Tar det lugnt på morgonen. Efter fm - fikat kör jag till mitt förråd i Farsta. Det är ofta lite "grejer" som skall byta plats. Något ut från HB:n och annat som skall in.

Därefter blir det åter motorvägen, nr 73, till Haninge för att parkera i Tyresta Nationalpark. Surfar runt lite både före och efter lunch.

Försöker att öppna gas - skåpet, för att kolla lpg nivån. Men det gick ej att låsa upp. Så jag sprutar in lite låsolja.
På em tar jag en promenad till själva Tyresta by. Vill inte riskera att ramla igen på någon markerad led. Till min förvåning så var lanthandeln öppen. Men endast en person / sällskap fick gå in i taget.

När jag kommer tillbaka går det att låsa upp gas-skåpet. Nivåvisaren är på rött. Så lpg:n kommer att ta slut i natt. Har en vanlig P 11:a bredvid som är påbörjad. Bestämmer mig för att köra helt slut på lpg:n. Åker till Gasolfyllarna i morgon bitti. De öppnar kl 08 i Jordbro.

Surfar runt lite och ser på tv på kvällen. Ser att batteriet börjar att "ta slut". Nivån var på 40 %. Litiumbatterier skall man kunna kör ner helt utan att de skadas sa säljaren när jag köpte de för två och ett halvt år sedan. Men något "relä" brukar stänga av vid 30 %.

Går till sängs vid 22,30.

Körde 3,2 mil


Dag 257 del ett onsdag.

Vaknar vid kl 01,30. Känner, som vanligt, efter att täcket inte är emot väggen. För där kommer varmluft upp ifrån konvektorn. Men väggen är kall. Förmodligen var det inte så mycket gas i P 11:an som jag trodde, Men jag har ingen lust att gå upp för att ta fram min reservflaska ifrån garaget, för att byta. Kylskåpet kommer att klara sig timmarna som är kvar till morgonen. Jag lär inte frysa under täcket.

Vänder mig om och somnar igen.

Vaknar vid 3.30. Går upp till toan. Men inget lyse!!!!!!!! Jaha, ja. Det är alltså "batteritorsk" som har gjort att värmen inte funkar. Men den skall ju drivas på gas. Behöver väl lite el till kretskortet för att funka. Det är 11 grader + inne.

Vardagslivets små förtretligheter gör sig påmind.

Det är bara att starta motorn. Klä på sig, plocka undan disk och flytta på saker som är på bordet. För nu gäller det att köra en stund. Vill inte stå på tomgång i Nationalparken.

Så jag åker. Efter två km stannar jag på en busshållplats för att kolla displayen, som nu visar 11 % batterikapacitet. Efter ytterligare två km är det 14 %. Jag fortsätter till industriområdet i Tyresö. Kommer fram kl 4,20. Dit var det 12 km och nu visar displayen att det är 0 % batterikapacitet. Jag rebootar systemet. D.v.s. stänger av. Låter det vara avstängt en min. Startar igen. Då visar det sig att det är 22 % batterikapacitet. Nu är det åter igen 20 behagliga grader inomhus.

Det blev en något tidigare äggfrukost än vanligt.

Kl 6 ringer Lottie. Hon föreslår att jag skall hämta henne på torsdag kväll kl 17 för att åka till Tyresta. Så att vi tillsamman kan gå på Barnvagnsslinga på fredag morgon.

Kl 6,20 är det 0 % batteri men en lampa lyser. Så det kan inte stämma. Jag rebootar igen. Nu är det 20 %.

Fortsättning följer
 

lenmar

HBK Medlem
Inlägg
1.315
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2024
Dag 255 måndag.

Ser en kort stund på morgonstudion, på TV:n, för att "ta in" de senaste nyheterna.
Någon gång mellan kl 7 och 7,30 lämnar jag Tyresta för att åka till Carglass i Älta via Tyresö. Parkerar och gör i ordning två smörgåsar, för fm fika. Går in till kunddisken och anmäler mig.

När personalen vill ha bilnyckel säger jag att jag helst kör in bilen själv. Eftersom jag kör i strumporna. Blir anvisad en plats och kör in. Men det blev lite för trångt, så jag stannar. Personal ber mig att backa ut igen så att han kan flytta en bil. Sen går det bättre att komma fram.

Går sen in till kundrummet och tar en kaffe i deras automat. Sätter mig och läser i min medhavda bok, samtidigt som jag fikar.

Att laga det lilla stenskottet tog mindre än en halvtimme.

Jag backar ut och kör till Tyresö för att parkera på en väg i närheten av centrum. Där är det tillåtet att parkera mellan kl 07 och kl 24. Åter igen dessa nattförbud. Att förbjuda en gång i veckan, sk städdag, är naturligtvis helt ok. Men varje natt!!!!!!!!!!!

Anstormningen av husbils- och husvagnsturister lär inte vara så omfattande att det kan störa någon här i Tyresö!!!!!!!!

Men som tur är finns det industriområden där det är lagligt att parkera i 12 timmar, inom gångavstånd från centrum.

Tar fram laptopen och skriver här i tråden om helgen som har varit. Fixar till en lunch och äter. Vid 14,30 - tiden går jag in till en restaurang i centrum för att träffa några bekanta i några timmar. Det sitter sex personer vid lika många bord. Så anbefallt socialt avstånd är hållet.

Vi är de enda gästerna i hela lokalen. Vi började att gå hit, två gånger per vecka, i våras. Den driftige Leif hade pratat med restaurangägaren om detta arrangemang. Att mellan kl 15 och kl 17 reservera några bord till hans kompisar. För efter lunchrusningen så är ju lokalen i princip utan gäster. Vi fyller då upp några platser och personer ute kan se in genom fönstren att det sitter några gäster där. Vilket är en bra marknadsföring. Leif fick som motprestation ett "happy hauer" - pris.

Efter en stund kommer ytterligare några personer. En dam har ett plastvisir för ansiktet. Hon dricker vitt vin med hjälp av ett sugrör. I dag var även en katolsk präst med. Han dricker alltid "Jesus blod", d.v.s. rött vin. Vi pratade bl.a. om differensen mellan protestantismen och katolicismen och när brytningen skedde. Det blev även en del tal om Tyresöradion, politik mm

En trevlig stund blev det.

Efteråt gick jag till Specsavers. De skulle ringa idag men hade inte gjort det. Mina glasögon hade de inte hunnit att börja med. Så nu skall de ringa mig på onsdag. Så jag blir kvar här i närheten veckan ut, tror jag.

Jonas har en vidareutbildning för sitt yrkesbevis som chaufför på lördag. Så han kan ej komma till landet kommande helg.

Jag stannar i Tyresö denna natt.

Körde 1,8 mil.


Dag 256 tisdag.

Tar det lugnt på morgonen. Efter fm - fikat kör jag till mitt förråd i Farsta. Det är ofta lite "grejer" som skall byta plats. Något ut från HB:n och annat som skall in.

Därefter blir det åter motorvägen, nr 73, till Haninge för att parkera i Tyresta Nationalpark. Surfar runt lite både före och efter lunch.

Försöker att öppna gas - skåpet, för att kolla lpg nivån. Men det gick ej att låsa upp. Så jag sprutar in lite låsolja.
På em tar jag en promenad till själva Tyresta by. Vill inte riskera att ramla igen på någon markerad led. Till min förvåning så var lanthandeln öppen. Men endast en person / sällskap fick gå in i taget.

När jag kommer tillbaka går det att låsa upp gas-skåpet. Nivåvisaren är på rött. Så lpg:n kommer att ta slut i natt. Har en vanlig P 11:a bredvid som är påbörjad. Bestämmer mig för att köra helt slut på lpg:n. Åker till Gasolfyllarna i morgon bitti. De öppnar kl 08 i Jordbro.

Surfar runt lite och ser på tv på kvällen. Ser att batteriet börjar att "ta slut". Nivån var på 40 %. Litiumbatterier skall man kunna kör ner helt utan att de skadas sa säljaren när jag köpte de för två och ett halvt år sedan. Men något "relä" brukar stänga av vid 30 %.

Går till sängs vid 22,30.

Körde 3,2 mil


Dag 257 del ett onsdag.

Vaknar vid kl 01,30. Känner, som vanligt, efter att täcket inte är emot väggen. För där kommer varmluft upp ifrån konvektorn. Men väggen är kall. Förmodligen var det inte så mycket gas i P 11:an som jag trodde, Men jag har ingen lust att gå upp för att ta fram min reservflaska ifrån garaget, för att byta. Kylskåpet kommer att klara sig timmarna som är kvar till morgonen. Jag lär inte frysa under täcket.

Vänder mig om och somnar igen.

Vaknar vid 3.30. Går upp till toan. Men inget lyse!!!!!!!! Jaha, ja. Det är alltså "batteritorsk" som har gjort att värmen inte funkar. Men den skall ju drivas på gas. Behöver väl lite el till kretskortet för att funka. Det är 11 grader + inne.

Vardagslivets små förtretligheter gör sig påmind.

Det är bara att starta motorn. Klä på sig, plocka undan disk och flytta på saker som är på bordet. För nu gäller det att köra en stund. Vill inte stå på tomgång i Nationalparken.

Så jag åker. Efter två km stannar jag på en busshållplats för att kolla displayen, som nu visar 11 % batterikapacitet. Efter ytterligare två km är det 14 %. Jag fortsätter till industriområdet i Tyresö. Kommer fram kl 4,20. Dit var det 12 km och nu visar displayen att det är 0 % batterikapacitet. Jag rebootar systemet. D.v.s. stänger av. Låter det vara avstängt en min. Startar igen. Då visar det sig att det är 22 % batterikapacitet. Nu är det åter igen 20 behagliga grader inomhus.

Det blev en något tidigare äggfrukost än vanligt.

Kl 6 ringer Lottie. Hon föreslår att jag skall hämta henne på torsdag kväll kl 17 för att åka till Tyresta. Så att vi tillsamman kan gå på Barnvagnsslinga på fredag morgon.

Kl 6,20 är det 0 % batteri men en lampa lyser. Så det kan inte stämma. Jag rebootar igen. Nu är det 20 %.

Fortsättning följer
Och jag som har undrat över hur det är att bo permanent i sin hb. Det är ju fullt upp dygnet runt.
Alltid lika roligt att läsa hur du förgyller dina dagar.
Lennart
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 257 del två onsdag.

Kör till ICA Maxi i Haninge för att handla lite livsmedel. När jag är klar så ringer en personal ifrån Specsavers och säger att mina glasögon är klara för att hämta. Jag säger att jag kommer nu på fm. Åker därefter till mitt förråd i Farsta för att hämta några saker som Lottie vill ha.

Strax efter kl tio parkerar jag på Tyresö Centrums parkering. Får stå tre timmar utan avgift. Men där fins endast så målade parkeringsrutor. Så jag blir tvungen att ockupera fler.

Går till affären, med munskydd på. Expediten frågar om jag är vänsterhänt. Eftersom det nu är femte gången som den högra skackel har gått sönder så kan det bero på att jag tar av mig glasögonen med vänsterhandeln. Jag förklarar att jag är högerhänt. Så då har inget förslag på varför mina glasögon endast håller i ett halvår. Förra veckan var jag tvungen att betala 300 kr för den lagningen men idag slapp jag avgift. Alltid ett litet erkännande av ett garantifall.

Går sedan till en sportaffär för att köpa Icebug skor, som jag tidigare har blivit rekommenderad av Gunerk, efter att ha ramlat i januari. Tack Gunerk för ditt tips.

Idag har jag upptäckt ett nytt stenskott nertill på vindrutan. Det kan ha blivit för länge sedan, jag vet ej när. Ringer och bokar en ny tid hos Carglass i Älta, Nacka kommun. Fick en tid till kl 10.00 i morgon.

Åker nu till Rudans fritidsområde i Haninge kommun. Där jag parkerar på en isig plats. Lagar och äter. Därefter provar jag mina nya Icebug på den isiga marken. Det fungerar utmärkt. Mycket bra fäste.

Sen blev det intressant att se om jag skulle kunna köra iväg med mina vinterdäck utan dubbar. Det var även en svag uppförsbacke och jag behövde även svänga. Det gick bra utan att jag behövde sanda.

Köper 20 liter lpg hos Gasolfyllarna i Jordbro industriområde.

Nu visar displayen att jag har 40 % batterikapacitet. Bestämmer mig för att åka till Lövhagens nationalreservat i Nynäshamn. Mycket för att få mera energi. Så här års ger inte solcellerna speciellt mycket solenergi. Fick 1 A i söndags i någon timme mitt på dagen.

Efter att under dagen totalt ha kört ca 10 mil när jag kom fram till Nynäshamn så hade jag 70 % batterikapacitet.

Lövholmen Nynäshamn 001.JPG

Tar på mig de nya skorna och hänge på kameran tar fram gåstavarna och tar en lång promenad.
Fotar några havsbilder.

Lövholmen Nynäshamn 002.JPG

Vilda djur är det ont om, men fick i alla fall ett par svanar.

Lövholmen Nynäshamn 003.JPG

Surfar lite efter promenaden. På kvällen åker jag tillbaka till Tyreseta. Då har jag fått upp batteriet till 86 %. Efter tv tittandet blev det ner till 78 %.

Alternativet att ta in på ställplatsen eller campingen i Flaten för att där stå och full-ladda batteriet var inget alternativ för mig. Tycker att det är trevligare att köra till Nynäshamn än att stå stilla på en ställplats. Tro även att det inte är någon större differens i kostnad. 10 mils körning mot avgiften.

Körde 15,4 mil
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 258 torsdag.

Åker till Garglass strax före kl tio. Efter att ha kört in bilen frågar personalen var skadan är någonstans. Jag visar på stenskottet. Men det här är ju redan lagat. Vadå!!!! Det syns ju tydligt. Men det är lagat. Det finns en liten blå prick i mitten som visar att det är redan lagat. Jag har inte tidigare kunnat se märken efter stenskott efter att de har lagat.

Ja, det är bara att tacka och backa ut igen. Kör till Willys parkering för att surfa en stund och laga lunch. Sen kör jag till en gata i närheten av Tyresö centrum. Här får man stå mellan kl 07 och 24. Kollar mail och skriver lite.

Vid 14 -tiden promenerar jag till Centrum för att ta några öl med några vänner. Vi blev sex st som sitter på bra avstånd ifrån varandra.
Blir kvar till kl 17 då jag går hem och kollar på TV.

Vid 23 -tiden flyttar jag bilen till en parkering där man får stå i 12 timmar.

Körde 2,1 mil.


Dag 259 fredag.

Vid niotiden kör jag till Cirkel K i Tyresö Centrums närhet. Går in och frågar om jag får ta ca 40 liter vatten om jag tankar 60 liter diesel. Personalen förstår inte vad jag menar. Klart att du får säger hon efter att jag har förklarat att det är färskvatten till husbilen för att kunna duscha mm.

Sen åker jag till Haninge och går och köper lite "vuxendricka". Sen till favostället Tyresta Nationalparks parkering. Där blir det lunch och mera surfande.

På em kör jag till Gasolfyllarna för att fylla upp lpg:n. Det är inte tomt men det är snart helg och man vet ej hur mycket som går åt, på nätterna. Skall visserligen inte bli så många minusgrader.

När jag är där så säger en personal att något med displayen har gått sönder. Så det blir tyvärr ingen lpg.
Jaha ja, det är inge fara säger jag. För jag har en påbörjad P 11:a inkopplad i skåpet och en full i garaget. Så jag klarar helgen utan problem. Men jag har blivit lite bekväm nu när jag kör med lpg. Slipper att byta flaska i det trånga gas-skåpet.

Kör därifrån och parkera vid sidan av vägen. Sitter nu här och skriver. För kl 17 skall jag hämta Lottie. Vi skall åka till Tyresta och sova över där. I morgon fm skall vi gå barnvagnsslingan runt Bansjön. På em blir det att ta det lugnt vid HB:n. P.g.a. allt folk som rör sig på de markerade lederna så vill vi inte utsätta oss för risken att bli smittad. Sover nog över till söndag innan Lottie vill hem till sin lägenhet.

Körde 8,0 mil.
 
Senast ändrad:

Jens N

HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Upplands-Väsby
HBK-Nr
23529
Medlemskap
2025
Dag 258 torsdag.

Åker till Garglass strax före kl tio. Efter att ha kört in bilen frågar personalen var skadan är någonstans. Jag visar på stenskottet. Men det här är ju redan lagat. Vadå!!!! Det syns ju tydligt. Men det är lagat. Det finns en liten blå prick i mitten som visar att det är redan lagat. Jag har inte tidigare kunnat se märken efter stenskott efter att de har lagat.

Ja, det är bara att tacka och backa ut igen. Kör till Willys parkering för att surfa en stund och laga lunch. Sen kör jag till en gata i närheten av Tyresö centrum. Här får man stå mellan kl 07 och 24. Kollar mail och skriver lite.

Vid 14 -tiden promenerar jag till Centrum för att ta några öl med några vänner. Vi blev sex st som sitter på bra avstånd ifrån varandra.
Blir kvar till kl 17 då jag går hem och kollar på TV.

Vid 23 -tiden flyttar jag bilen till en parkering där man får stå i 12 timmar.

Körde 2,1 mil.


Dag 259 fredag.

Vid niotiden kör jag till Cirkel K i Tyresö Centrums närhet. Går in och frågar om jag får ta ca 40 liter vatten om jag tankar 60 liter diesel. Personalen förstår inte vad jag menar. Klart att du får säger hon efter att jag har förklarat att det är färskvatten till husbilen för att kunna duscha mm.

Sen åker jag till Haninge och går och köper lite "vuxendricka". Sen till favostället Tyresta Nationalparks parkering. Där blir det lunch och mera surfande.

På em kör jag till Gasolfyllarna för att fylla upp lpg:n. Det är inte tomt men det är snart helg och man vet ej hur mycket som går åt, på nätterna. Skall visserligen inte bli så många minusgrader.

När jag är där så säger en personal att något med displayen har gått sönder. Så det blir tyvärr ingen lpg.
Jaha ja, det är inge fara säger jag. För jag har en påbörjad P 11:a inkopplad i skåpet och en full i garaget. Så jag klarar helgen utan problem. Men jag har blivit lite bekväm nu när jag kör med lpg. Slipper att byta flaska i det trånga gas-skåpet.

Kör därifrån och parkera vid sidan av vägen. Sitter nu här och skriver. För kl 17 skall jag hämta Lottie. Vi skall åka till Tyresta och sova över där. I morgon fm skall vi gå barnvagnsslingan runt Bansjön. På em blir det att ta det lugnt vid HB:n. P.g.a. allt folk som rör sig på de markerade lederna så vill vi inte utsätta oss för risken att bli smittad. Sover nog över till söndag innan Lottie vill hem till sin lägenhet.
Intressant läsning som vanligt!
Man får drömma sig bort i allt elände med Corona.

Trevlig Helg!

Jens
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 260 lördag.

Lottie och jag går ut på en 8 km promenad redan kl 7,40. Det blev över 11 000 steg. Jag hade på mig mina nya icebugs-skor. Det var bra fäste på den isiga vägen. Hur bra som helst.

20210227_080438.jpg

Blir lite irriterad på slarviga lata människor.

20210227_081533.jpg
Efter promenaden var vi hemma. Vi såg att parkeringen fylldes med ny pb 1 hela tiden. Av risk för smitta vill vi inte komma för nära andra människor. Vi satt istället hemma och spelade yatzy.

Lottie hade med sig en god currygryta som vi åt till lunch.

Tv blev det på kvällen.

Körde 6,9 mil.

Dag 261 söndag.

Redan kl 6,30 går vi ut på en promenad. Det blev en kort slinga idag. Mitt på dagen åker vi till Lottie. Lottie går av utanför porten och jag fortsätter till Täby. Skall träffa en av mina söner. Han har lite trädgårdsgrejer där som han vill att jag skall ta med mig till hans halvbrors stuga i Gammalkil.

Åker tillbaka till Lottie och stannar där resten av dygnet.

Glömde att skriva upp mätarställningen men det blev nog ca tre mil.
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
Dag 262 måndag

Jag lämnar Lottie redan kl 06 för färd till stugan i Gammalkil. Stannar i Ytterjärna för fm fika och lite skrivande på nätet. Nästa stopp blir på Preem i Nyköping för att tanka både diesel och färskvatten, har tillstånd där. Åker vidare till Tornby handelsområde för att köpa skruv och handla livsmedel.

Backar in på tomten vid 15 - tiden. Kunde inte backa så långt som jag önskade. Fastnade igen, eftersom marken nu inte är frusen. Orkade inte ta tag i det nu. Utan tog en em fika istället. Startade upp laptopen för lite skrivande och bankärenden. Kollade mailen mm.

Körde ca 23 mil.

Dag 263 tisdag.

På fm gräver jag bort lera framför och bakom framhjulen. Lägger dit granris och grus. Backar ca 15 cm för att komma upp på granriset och gruset.
På dagen skiner solen och det är en behaglig temperatur. Så jag utför lite trädgårdsarbete med grenar och tar bort en del glasbitar från gräsmattan. Går sedan in i stugan och skruvar upp några "remsor" osb.

Kl 17 startar jag upp tv:n och ser på 4:an.

Körde inget idag.
 
Toppen