• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Framtid med elhusbil?

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.869
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Poängen i min fundering är att först raffinera olja med allt det innebär ned utvinning o produktion. Sen elda upp 144 000 L/timme I en gammal anläggning byggd på 70-talet för att göra el till elbilar.

Känns omvänt. Klimatmässigt.

Då måste det globalt sett vara bättre att köra med den raffinerade produkten direkt i en modernt renad Diesel eller Bensinbil.

Instämmer,

men är det inte så att ifall man vill ladda en elbil så måste det vara "grön el" i sverige.
Har för mej att denna el är lite dyrare ifall man vill ha den hemma.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Poängen i min fundering är att först raffinera olja med allt det innebär ned utvinning o produktion. Sen elda upp 144 000 L/timme I en gammal anläggning byggd på 70-talet för att göra el till elbilar.

Känns omvänt. Klimatmässigt.

Då måste det globalt sett vara bättre att köra med den raffinerade produkten direkt i en modernt renad Diesel eller Bensinbil.
Vi gjorde studiebesök när jag gick i skolan (läs sent 80-tal) på ett oljekraftverk.
Om jag inte missminner mig så ligger verkningsgraden väldigt mycket högre i ett kraftverk (nästan 100%) mot en förbränningsmotor (ca 35-40%).
Röken passerar även rökgasvärmeväxlare så man tar tillvara en stor del av energin som annars går till spillo via skorstenen.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.600
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Min räckviddsångest försvann ganska omgående bara jag lärt mig vad som funkar bäst för mig och mitt körmönster. Numera ser jag bara fördelar med vår elbil (tyst, varm, pigg och framför allt fri från skadliga avgaser).
...
Fast diesel underlättar ibland... Sista året har jag jobbpendlat ett flertal gånger med husbilen till Frankrike. Dessa resor skulle nog ha varit mer eller mindre omöjliga med en elhusbil. Laddningsstoppen skulle bli alltför tidskrävande.
Konklusionen måste bli att för en personbil för vardagsbruk kan eldriften vara ett realistiskt alternativ, men (i dagsläget) är den knappast inte det för en husbil.

Pålle
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Efter att ha kört runt i Europa nu under en och en halv månad med husbilen kan jag bara inte för mitt liv förstå hur det skulle gå till för att vi inom en snar framtid, säg 10 -20 år, skulle ställa om till eldrift för fordon som idag drivs fossilt. Med den oerhörd mängd fordon och täta trafik som idag råder på kontinenten, hur skulle det exempelvis gå till när det blir dags att tanka/ladda bilen som tar allt mellan en och fyra timmar. Genom Tyskland såg jag bara en enda laddstation på ett Tankstelle med 4 stolpar och på vägen från Kroatien tur och retur som mest en handfull elbilar. Och nu säger Volvo att man till 2030 skall ha ställt om sin tillverkning till bara eldrivna fordon. Det måste snällt sagt vara ett litet hål i huvudet på dem som inbillar sig att så blir fallet...eller bor man i Fjollträsk, kör Tesla och röstar grönt.
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Flensburg till Hamburg, laddstationer över 100kW
Röda prickar är Tesla
Visa bilaga 216577
På vissa sträckor finns/fanns köer långt ut på motorvägarna vid avfart till bensinstationerna...att tanka sin bil tar 5-10 minuter men med elbil en till fyra timmar, kanske något lite snabbare vid snabbtankning...men hur skall man klara av ett sådant flöde..?
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
På vissa sträckor finns/fanns köer långt ut på motorvägarna vid avfart till bensinstationerna...att tanka sin bil tar 5-10 minuter men med elbil en till fyra timmar, kanske något lite snabbare vid snabbtankning...men hur skall man klara av ett sådant flöde..?
Bilden tog jag fram för att visa att det finns laddstationer på ganska många ställen. De nyare elbilarna laddar i 100-200kW, det ger minst 50 mil på en timmes laddning. Med det sagt så vill jag inte på något vis förringa de problem som laddinfrastrukturen står inför. Kommer nog bli brist vissa år och överskott andra på laddmöjlighet.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
På vissa sträckor finns/fanns köer långt ut på motorvägarna vid avfart till bensinstationerna...att tanka sin bil tar 5-10 minuter men med elbil en till fyra timmar, kanske något lite snabbare vid snabbtankning...men hur skall man klara av ett sådant flöde..?
På väg ner till HR gjorde vi ett stopp i Koblenz för lite sightseeing i stan och det slog mig då att det fanns många laddstationer inne i centrala stan. Du nämnde även köer till tankstationer och vi upplevde det på ett ställe, precis efter gränsen till Österrike utanför Füssen, för övrigt tyckte jag det var köfritt på stationerna men mycket bilar ute på autobahn. Undrar om vi i framtiden också kommer att korsa gränserna för att kunna ladda billigt? I framtiden tror jag att det blir ett helt annat beteendemönster, vi kommer att ladda hemma på garageinfarten, i garaget, på ICA-parkeringen, på torget när vi besöker frisören osv. Tankstationerna får nog hitta andra produkter att sälja för korv med bröd lär väl inte räcka.
Laddning och laddstationer tror jag inte blir det stora problemet, har en bekant som är i full gång med att förbereda möjligheter att skriva avtal med affärskedjor för uppsättning av laddstolpar. Det stora problemet blir säkert att förse dem med tillräckligt mycket el, kärnkraft blir nog ett måste eller ännu mer utbyggnad av våra älvar i norr, tur vi har Norrland som förser oss med det mesta som vi anser nödvändigt, hoppas bara att norrlänningarna kan få något tillbaka t ex skattefritt bränsle för de lär ju aldrig kunna ta tunnelbanan till jobbet.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Bilden tog jag fram för att visa att det finns laddstationer på ganska många ställen. De nyare elbilarna laddar i 100-200kW, det ger minst 50 mil på en timmes laddning. Med det sagt så vill jag inte på något vis förringa de problem som laddinfrastrukturen står inför. Kommer nog bli brist vissa år och överskott andra på laddmöjlighet.
50 mil på en timmes laddning. Knappast troligt att det går så fort att ladda.
Jag kör elbil i jobbet. Jag har använt 50kW laddare som finns på stan.
Det är skillnad på laddningen sommar och vinter.
Vid ett tillfälle tog det strax under en timme att trycka in 6 mils körsträcka sen gav jag upp.
Vid det tillfället var det vinter.

Det kommer att vara många hinder med laddnings strukturen som behöver lösas.
Vi får hoppas att det går framåt men det kommer nog att ta tid.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.800
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Snart behåller Norrland all el dom producerar.

Batterifabrik i Skellefteå.

Elstålverk i Boden. Nybygge.

Elstålverk LKAB Kiruna. Nybygge.

Ombyggnation till elstålverk och elmasugn SSAB Luleå.

Vill ni veta mer om ovanstående så googla

Alla dessa kommande projekt kommer att förbruka all el som tillverkas i Norrbotten och Västerbotten.

Inkluderat den el befolkningen behöver.

Inget kommer kunna skickas söderut om några år.

Spännande att se hur södra landet ska få sin el till hushåll, industri och elbilar.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Efter att ha kört runt i Europa nu under en och en halv månad med husbilen kan jag bara inte för mitt liv förstå hur det skulle gå till för att vi inom en snar framtid, säg 10 -20 år, skulle ställa om till eldrift för fordon som idag drivs fossilt. Med den oerhörd mängd fordon och täta trafik som idag råder på kontinenten, hur skulle det exempelvis gå till när det blir dags att tanka/ladda bilen som tar allt mellan en och fyra timmar. Genom Tyskland såg jag bara en enda laddstation på ett Tankstelle med 4 stolpar och på vägen från Kroatien tur och retur som mest en handfull elbilar. Och nu säger Volvo att man till 2030 skall ha ställt om sin tillverkning till bara eldrivna fordon. Det måste snällt sagt vara ett litet hål i huvudet på dem som inbillar sig att så blir fallet...eller bor man i Fjollträsk, kör Tesla och röstar grönt.
Vad Volvo säger har inget att göra med när ”fosilbilar” är ”borta”! Realistiskt sett kommer många bilar att vara fosildrivna, även nya, långt efter Volvo sluta sälja dessa. Volvo är trots allt bara någon enstaka procent av marknaden i ett större perspektiv.
För övrigt tror jag personligen det kommer en rekyl på det här med EL bilar, men tom med här på husbilsklubben finns så många ”EL troende” att jag avstår att utveckla detta!
 

pincher

FD HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
13761
Medlemskap
2022
Snart behåller Norrland all el dom producerar.

Batterifabrik i Skellefteå.

Elstålverk i Boden. Nybygge.

Elstålverk LKAB Kiruna. Nybygge.

Ombyggnation till elstålverk och elmasugn SSAB Luleå.

Vill ni veta mer om ovanstående så googla

Alla dessa kommande projekt kommer att förbruka all el som tillverkas i Norrbotten och Västerbotten.

Inkluderat den el befolkningen behöver.

Inget kommer kunna skickas söderut om några år.

Spännande att se hur södra landet ska få sin el till hushåll, industri och elbilar.
Tänkvärt.
Om Norrland konsumerar sin producerade elkraft så kanske överföringskapaciteten till södra Sverige inte egentligen är ett problem.
Då finns ingen elkraft att överföra och södra delarna får producera sin egen elkraft.
Norrland får helt enkelt bättre betalt på hemmaplan.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag lånade min chefs elbil (volvo xc40) igår till idag för en lite längre resa.
Nyköping-Uddevalla-Göteborg-Halmstad-Växjö-Nyköping, totalt 138mil.

Körde samma sväng för en månad sedan med min laddhybrid (Volvo xc60).
Startade fulladdat hemifrån förra gången och hittade ingen laddning för natten så det blev mest hybriddrift.
Fick tanka när jag kom hem och bilen hade då dragit ca 0,5 liter/mil (höll hastighetgränsen) och var hemma på eftermiddagen.

Igår startade vi med elbilen fulltankad och då ska den klara ca 45mil, vi kom ca 25 innan det var dags att börja kolla efter på fyllning (blev drygt 30mil.
Där var det bara en snabbladdare (av två) i funktion och två bilar före. Det blev långlunch på nästan två timmar sedan satt vi av en timme i bilen när vi laddade.
Jobbade lite i Uddevalla och for vidare och fick ladda igen på vägen till Göteborg, dock bara 30min så det skulle räcka till hotellet i Kungsbacka där vi kunde ladda fullt över natten.
Idag fick vi stanna och ladda totalt tre gånger...
Kom hem för ca en timme sedan och räknade då ihop arbetad tid och restid (inkl laddstopp) och arbetstiden är ungefär densamma men restiden är totalt 8,5h! längre på två dar.
Det var första, och även sista på lååång tid, som jag åker elbil.
Har man ingen brådska och inte gör körningar på mer än 30mil/dygn (på sommaren) så kan det funka med elbil men inte annars.
Jag fick frågan om jag ville låna den bilen förra veckan när jag var till Östersund och Luleå och jag är glad att jag tackade nej då....
 

Largu

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Motala
HBK-Nr
120
Medlemskap
2024
Volvo satsar nu på el lastbilar för korta och medellånga transporter.
 

kurtmo

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
12092
Medlemskap
2024
Det finns en tråd tidigare med fördelar, eller nackdelar, med kommande elektrifiering av husbilar.
Men jag reflekterar lite i en egen tråd....

Tänk om några år och du kommer till campingen med din nya husbil.
Det är ju smidigt på camping för det finns ju eluttag så alla kan ladda sina husbilar över natten.
Eller inte....

Denna och föregående helg har vi legat på camping och på samtliga eluttag samt på några extra skyltar står med stora bokstäver:
FÖRBJUDET ATT LADDA ELBIL I CAMPINGENS UTTAG!

Att då tycka (i andra tråden) att det kommer bli väldigt bra med elektriska husbilar för man kan ladda dessa på campingen blir helt bakvänt.
Iof får var å en tycka vad man vill.
Men dyker dessa skyltar upp på fler campingar försvinner möjligheterna att ladda över natten när man ändå står stilla...

Nä vi kommer hålla hårt i vår dieseldrivna husbil....
Det är väl inga problem. Moderna campingar elmätare på uttagna som avläses i receptione. Problemet blir i stället att bygga ett helt nytt elnät för att klara 6 veckors toppförbrukning. Vad blir priset per kWh. Det kanske blir högre än motsvarande dagens 19:-/l omräknat. Vilket avstånd kommer att krävas mellan olika campingenheter för brand och explosionssäkring. Färre camingrutor = ännu högre priser.
 
Toppen