• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Framtid med elhusbil?

haso

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Sala
HBK-Nr
26140
Medlemskap
2024
Jag som kört el-personbil i drygt ett år nu ser med glädje fram mot en möjlig elhusbil i framtiden.
Min räckviddsångest försvann ganska omgående bara jag lärt mig vad som funkar bäst för mig och mitt körmönster. Numera ser jag bara fördelar med vår elbil (tyst, varm, pigg och framför allt fri från skadliga avgaser).
Laddstolpar finns på många ställen där jag rör mig och de ger möjligheter att fylla på en skvätt el under tiden man fikar eller promenerar. Efter ett par timmars körning är det skönt med en bensträckare.
Att el i en stolpe kostar 3-4 kr per kWh tycker jag är helt ok. Pengarna skall bekosta både elen samt investering och underhåll av stolpen. Det svider mer att betala 25 kr för en pappmugg automatkaffe på macken (där oljebolagen tjänar pengar).
Fast diesel underlättar ibland... Sista året har jag jobbpendlat ett flertal gånger med husbilen till Frankrike. Dessa resor skulle nog ha varit mer eller mindre omöjliga med en elhusbil. Laddningsstoppen skulle bli alltför tidskrävande.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.787
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Läser det du skriver. Men vad kostar kaffet när du inte köper den på oljebolags macken?

Sen bygger ju OKQ8 med flera sina anläggningar med laddstolpar. Googla på
OKQ8 Charging Station
 
Senast ändrad:

haso

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Sala
HBK-Nr
26140
Medlemskap
2024
Läser det du skriver. Men vad kostar kaffet när du inte köper den på oljebolags macken?

Sen bygger ju OKQ8 med flera sina anläggningar med laddstolpar.

Jo, det kostar lika mycket på andra ställen. Ville mer poängtera att de företag som sätter upp "ensamma" laddstolpar utan att ha möjlighet att tjäna pengar på kringtjänster (tex kaffe) måste ju också få betalt för sin investering.
Intressant att OKQ8 bygger elstolpar. Jag har inte sett det ännu.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Kolla deras hemsida.

Sen var elen ska komma ifrån och om den räcker är en annan sida av myntet. Ser vi redan nu när dom stödeldar elverk i Sverige med 144 000 L/Timme. Inte såå miljövänligt. Brukar ju bara göras vid sträng kyla...

Undrar hur många elhusbilar man kan ladda med den oljan, eller det kanske finns högre prioriterade elkunder?
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.787
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Elektronerna sprids via elnätet som en blandning. En del kommer från sol o vind. En del kommer från kol och olja. Men just varifrån elbilens elektroner kommer ifrån .. det kan man aldrig veta...
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Elektronerna sprids via elnätet som en blandning. Endel kommer från sol o vind. En del kommer från kol och olja. Men just varifrån elbilens elektroner kommer ifrån .. det kan man aldrig veta...

ca.85% av den producerade elen kommer ifrån fossila bränslen på vår planet, så var majoriteten av elen kommer ifrån vet vi.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Elektronerna sprids via elnätet som en blandning. Endel kommer från sol o vind. En del kommer från kol och olja. Men just varifrån elbilens elektroner kommer ifrån .. det kan man aldrig veta...
När någon idag byter ut sin fossildrivna bil mot en miljöpremierad Tesla, så kan man vara rätt säker på att den drivs av olja som eldas i Karlshamn. Som all annan extra elförbrukning idagens läge.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nja... Även den lösningen hade ju sina problem - Som jag har förstått det så var det inte helt enkelt att hantera de tusentals ton hästskit som varje dag fyllde gatorna i London strax innan bilen slog igenom!
Även om du har en poäng att bilens totala genomslag ledde till nya problem så var min kommentar kanske mer riktat åt det jag tolkade som att postaren ville behålla befintliga lösningar istället för att hoppas på en utvecklig av den redovisade elhusbilen.
(Fast jag kanske övertolkade ursprungsinlägget, ber om ursäkt i så fall!) ;)
Hej... Du behöver inte be om ursäkt, då du övertolkade inte ts inlägg, det var jag som "drog" iväg i mitt inlägg så om någon är skyldig så är det jag ;)
 

Largu

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Motala
HBK-Nr
120
Medlemskap
2024
Enligt deras hemsida så rekommenderar de att inte köra över 20mil, sen behövs laddning.
Det följer med en kabel för laddning i vanligt uttag, som man kan finna på campingar och vissa ställplatser, efter 40 timmars laddning, kan man sen färdas 20mil igen.
Ingen fricamping där inte :twitcy:

Sen kostar den lilla skåpbilen ca. 90€/dygn i hyra, så jag tycker ni ska testa och utvärdera :)
Resenärerna beskrev skilnaden mellan olika laddställen. Allt ifrån laddning vid camping samt de särskilda laddställen som finns.(de hade som sagt en karta med alla sådana platser inprickade i hela europa)

De finns två olika sorts laddställen med snabb eller konventionell laddning. De sistnämnda var förståss att föredra för det mesta om de inte ändå skulle stanna där de laddade.

I Norge finns enligt de mycket ofta snabbladdställen medan det var mindre vanligt i Sverige.

Allt är i din linda således, men "all vår början bliver svår, bättre går det år från år"
.. :)
 

haso

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Sala
HBK-Nr
26140
Medlemskap
2024
Kolla deras hemsida.

Sen var elen ska komma ifrån och om den räcker är en annan sida av myntet. Ser vi redan nu när dom stödeldar elverk i Sverige med 144 000 L/Timme. Inte såå miljövänligt. Brukar ju bara göras vid sträng kyla...
För att spinna vidare på detta "om det räcker": Är det någon som vet hur mycket el (eller energi) det går åt för att, här i Sverige, raffinera en liter bensin eller diesel?
Jag har försökt ta reda på det, men det är spridda skurar på nätet och jag hittar inga trovärdiga källor.
I och med att jag och flera andra numera kör el-personbil behöver ju motsvarande mängd bensin/diesel inte raffineras.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.787
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Vad hjälper det när det oljeeldade verket suger i sig 144 000 L/l raffinerad olja för att bla. Elbilar ska kunna laddas. Var är då vinsten globalt
 

haso

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Sala
HBK-Nr
26140
Medlemskap
2024
Vad hjälper det när det oljeeldade verket suger i sig 144 000 L/l raffinerad olja för att bla. Elbilar ska kunna laddas. Var är då vinsten globalt
Istället för att använda el för att raffinera olja till Karlshamnsverket eller till bilar med förbränningsmotorer kan man ladda elbilar med den. Men, jag vet inte om detta resonemang är relevant eftersom jag inte vet hur mycket el det går åt att raffinera. Därav min fråga.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
När jag gick på gymnasiet byggde vi ett gengasaggregat som monterades på en gammal lastbil.
Kanske något man skulle kunna ha på husbilen...
Gamla grenar och träd finns ju överallt (om man inte fått med tillräckligt med ved).
Betydligt bättre än fossila drivmedel, och kraftverk som eldas fossilt!
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.787
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Poängen i min fundering är att först raffinera olja med allt det innebär ned utvinning o produktion. Sen elda upp 144 000 L/timme I en gammal anläggning byggd på 70-talet för att göra el till elbilar.

Känns omvänt. Klimatmässigt.

Då måste det globalt sett vara bättre att köra med den raffinerade produkten direkt i en modernt renad Diesel eller Bensinbil.
 
Toppen