• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Framtid med elhusbil?

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Noe som imponerer meg litt når det gjelder den solpanel drivne "husbilen" som et par studenter nå kjører mellom Eindhoven i Nederland og Tarifa i Spania er at den ikke veier mer enn 1700 kg og det inkluderer 50 kWh batteri som gir over 700 km rekkevidde. Batteriet lades av panelet på 2 til 3 dager fra null. Kilde: The world's first solar-powered house on wheels
 
Senast ändrad:

Largu

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Motala
HBK-Nr
120
Medlemskap
2024
I sommar träffade vi på ett trevligt par från Holland som hyrt en elhusbil i Holland och rest runt i Norge. Vi fick en intressant genomgång av hur den fungerade. De visade också en karta över alla laddställen i Europa.

Räckvidden var i praktiken va 26 mil. Även om tillverkaren uppgett 35 mil. Allt hade fungerat till belåtenhet.

 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
26 mils räckvidd, det säger väl det mesta om hur användbar ( eller oanvändbar ) en sådan husbil är.

Är det inte liiiite drastiskt att utifrån en av de absolut första "elhusbilarna" i världen direkt dra slutsatsen att detta aldrig någonsin kommer fungera?

Tänk om den stora massan hade resonerat så om de första fossilbilarna som tankades med bensin i flaska från apoteket...
Kan tänka mig gnället - "med den lilla räckvidden kommer det ALDRIG fungera - det är häst och vagn som gäller för all framtid" :twitcy:
 

Gillis & Ankie

HBK Medlem
Inlägg
199
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5101
Medlemskap
2023
Är det inte liiiite drastiskt att utifrån en av de absolut första "elhusbilarna" i världen direkt dra slutsatsen att detta aldrig någonsin kommer fungera?

Tänk om den stora massan hade resonerat så om de första fossilbilarna som tankades med bensin i flaska från apoteket...
Kan tänka mig gnället - "med den lilla räckvidden kommer det ALDRIG fungera - det är häst och vagn som gäller för all framtid" :twitcy:
Men det är ingen husbil.
 

Jocke A

HBK Medlem
Inlägg
150
Kommun
Enköping
HBK-Nr
29408
Medlemskap
2025
Är det inte liiiite drastiskt att utifrån en av de absolut första "elhusbilarna" i världen direkt dra slutsatsen att detta aldrig någonsin kommer fungera?

Tänk om den stora massan hade resonerat så om de första fossilbilarna som tankades med bensin i flaska från apoteket...
Kan tänka mig gnället - "med den lilla räckvidden kommer det ALDRIG fungera - det är häst och vagn som gäller för all framtid" :twitcy:
Första Erikssonmobilen hade 30 min taltid och 10 timmars laddningstid. Man kunde bara prata i den. Undrar hur många som ratar mobiler idag pga hur dom funkade för trettio år sedan? :wub:
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Ja, men varför inte?
Ifall man nu bara kör 500mil/år.
Så kan det ju vara trevligt med en lite tystare bil när man är på nöjesresa. :cool:
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.861
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Enligt deras hemsida så rekommenderar de att inte köra över 20mil, sen behövs laddning.
Det följer med en kabel för laddning i vanligt uttag, som man kan finna på campingar och vissa ställplatser, efter 40 timmars laddning, kan man sen färdas 20mil igen.
Ingen fricamping där inte :twitcy:

Sen kostar den lilla skåpbilen ca. 90€/dygn i hyra, så jag tycker ni ska testa och utvärdera :)
 
Toppen