• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Framtid med elhusbil?

Noe som imponerer meg litt når det gjelder den solpanel drivne "husbilen" som et par studenter nå kjører mellom Eindhoven i Nederland og Tarifa i Spania er at den ikke veier mer enn 1700 kg og det inkluderer 50 kWh batteri som gir over 700 km rekkevidde. Batteriet lades av panelet på 2 til 3 dager fra null. Kilde: The world's first solar-powered house on wheels

Senast ändrad:
I sommar träffade vi på ett trevligt par från Holland som hyrt en elhusbil i Holland och rest runt i Norge. Vi fick en intressant genomgång av hur den fungerade. De visade också en karta över alla laddställen i Europa.

Räckvidden var i praktiken va 26 mil. Även om tillverkaren uppgett 35 mil. Allt hade fungerat till belåtenhet.

26 mils räckvidd, det säger väl det mesta om hur användbar ( eller oanvändbar ) en sådan husbil är.

Är det inte liiiite drastiskt att utifrån en av de absolut första "elhusbilarna" i världen direkt dra slutsatsen att detta aldrig någonsin kommer fungera?

Tänk om den stora massan hade resonerat så om de första fossilbilarna som tankades med bensin i flaska från apoteket...
Kan tänka mig gnället - "med den lilla räckvidden kommer det ALDRIG fungera - det är häst och vagn som gäller för all framtid" :twitcy:

Är det inte liiiite drastiskt att utifrån en av de absolut första "elhusbilarna" i världen direkt dra slutsatsen att detta aldrig någonsin kommer fungera?

Tänk om den stora massan hade resonerat så om de första fossilbilarna som tankades med bensin i flaska från apoteket...
Kan tänka mig gnället - "med den lilla räckvidden kommer det ALDRIG fungera - det är häst och vagn som gäller för all framtid" :twitcy:
Men det är ingen husbil.

Första Erikssonmobilen hade 30 min taltid och 10 timmars laddningstid. Man kunde bara prata i den. Undrar hur många som ratar mobiler idag pga hur dom funkade för trettio år sedan? :wub:

Ja, men varför inte?
Ifall man nu bara kör 500mil/år.
Så kan det ju vara trevligt med en lite tystare bil när man är på nöjesresa. :cool:

Enligt deras hemsida så rekommenderar de att inte köra över 20mil, sen behövs laddning.
Det följer med en kabel för laddning i vanligt uttag, som man kan finna på campingar och vissa ställplatser, efter 40 timmars laddning, kan man sen färdas 20mil igen.
Ingen fricamping där inte :twitcy:

Sen kostar den lilla skåpbilen ca. 90€/dygn i hyra, så jag tycker ni ska testa och utvärdera :)

Tillbaka
Toppen