• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Framtid med elhusbil?

pincher

FD HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
13761
Medlemskap
2022
Är man intresserad av normalstor "plastis" så presenterade Iridium sin husbil i Düsseldorf något år sedan. +100 kwh batteri, 400 km i körsträcka och +1000 kg i lastvikt om uppvägd bil. Andrew Ditton har sin provkörning på You Tube.
I mitt tycke en intressant utveckling, inte för att jag skulle ha råd med det
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Är det inte liiiite drastiskt att utifrån en av de absolut första "elhusbilarna" i världen direkt dra slutsatsen att detta aldrig någonsin kommer fungera?

Tänk om den stora massan hade resonerat så om de första fossilbilarna som tankades med bensin i flaska från apoteket...
Kan tänka mig gnället - "med den lilla räckvidden kommer det ALDRIG fungera - det är häst och vagn som gäller för all framtid" :twitcy:
Hej
En text är lätt att missförstå. Inlägget gällde bilen på bilden. På kommande elfordon får vi hoppas på förbättringar.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Kan ju ses som en fördel oxå, man får ta det lite lugnare med kortare dagsetapper... :spinny:
Hej
Den fördelen försvinner snabbt när man bara kan vara iväg två veckor och för vår del skulle det nog bara bli ett stressmoment. Dessutom skulle vi aldrig nå de områden vi normalt besöker innan det var dags att vända hemåt igen.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Leste i dag om en pickup under test i UK, elbil med rekkevidde extender opp til 8000 km på en tanking. Motor i denne 3 tonn totalvekt doning er en 800 cc trecylinder diesel som trekker en generator og LTO batteripack som forsyner en motor på hver aksling totalt dreiemoment 600 Nm totalforbruk 4,7 liter per 100 km.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Är det inte liiiite drastiskt att utifrån en av de absolut första "elhusbilarna" i världen direkt dra slutsatsen att detta aldrig någonsin kommer fungera?

Tänk om den stora massan hade resonerat så om de första fossilbilarna som tankades med bensin i flaska från apoteket...
Kan tänka mig gnället - "med den lilla räckvidden kommer det ALDRIG fungera - det är häst och vagn som gäller för all framtid" :twitcy:
Det gjorde dom ju! I England var fartgränsen 4km/h och det skulle gå en person med varningsflagga före fordonet för att varna allmänheten. Detta höll i sig till 1906 eller något sånt och gjorde att England halkade efter Tyskland & Frankrike I utvecklingen.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Det gjorde dom ju! I England var fartgränsen 4km/h och det skulle gå en person med varningsflagga före fordonet för att varna allmänheten. Detta höll i sig till 1906 eller något sånt och gjorde att England halkade efter Tyskland & Frankrike I utvecklingen.
Historien upprepar sig…
(Men blandar vi in ångdrivna fordon, stämmer det med 4 km/h och röd flagga framför)
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Första Erikssonmobilen hade 30 min taltid och 10 timmars laddningstid. Man kunde bara prata i den. Undrar hur många som ratar mobiler idag pga hur dom funkade för trettio år sedan? :wub:

Ja då var det fruktansvärt dyrt att ringa med den också, nästan så man längtar tillbaka till den tiden så folk inte hade råd att ringa, så kan dom sköta sitt jobb istället. Jag är nog en bra bit under medelåldern i klubben men jag har en gammalmodig inställning till att prata i telefonen, telefonsamtalen ska vara korta och innehållsrika.

Någon elhusbil kommer vi aldrig köpa.
Ser inte jättekul ut för dom elbilar som står på laddning på en tråkig parkering och satt upp en tröja mot solen, själv använder jag bilens AC medans jag åker ifrån dom. ;)
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Ja då var det fruktansvärt dyrt att ringa med den också, nästan så man längtar tillbaka till den tiden så folk inte hade råd att ringa, så kan dom sköta sitt jobb istället. Jag är nog en bra bit under medelåldern i klubben men jag har en gammalmodig inställning till att prata i telefonen, telefonsamtalen ska vara korta och innehållsrika.

Någon elhusbil kommer vi aldrig köpa.
Ser inte jättekul ut för dom elbilar som står på laddning på en tråkig parkering och satt upp en tröja mot solen, själv använder jag bilens AC medans jag åker ifrån dom. ;)
Vi får väl se… när dom fått upp dieselpriset til sitt rätta värde… :rolleyes:
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
477
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
En annnan sak när de gäller det här att ladda elbilar.
Marknaden gör ju vad den kan för att få folk att tro att det är en "annan sorts ström" som finns i laddstolpar avsedda för elbilar.
Man ser små laddstationer där elen kostar 3 kr per kWh. Vad jag menar är att det bildas ett antal mellanhänder, som vart och ett vill tjäna pengar på den här "speciella strömmen" som en elbil laddas med.
Hur det skall debiteras, med särskilda abonnemang olika för varje fabrikat, särskilda betalkort etc. Gör att vi även vid betalningen skall försörja ett antal mellanhänder med vinst.
Så den "speciella" strömmen till laddning av elbil kommer att kosta minst tio ggr den el som värmer vårat hus.
Snart är det så många mellanhänder att bensin vore billigare.
Så den camping som tillåter elbilar att ladda i ett eluttag för värme och drift av vanlig husbil han blir inte populär.
Det lär i så fall komma upp en laddstolpe bredvid motorvärmarkontakten, med den speciella ström som laddning av elbil kräver.

Roysan
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.142
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Är det inte liiiite drastiskt att utifrån en av de absolut första "elhusbilarna" i världen direkt dra slutsatsen att detta aldrig någonsin kommer fungera?

Tänk om den stora massan hade resonerat så om de första fossilbilarna som tankades med bensin i flaska från apoteket...
Kan tänka mig gnället - "med den lilla räckvidden kommer det ALDRIG fungera - det är häst och vagn som gäller för all framtid" :twitcy:
Jaaa... Tycker inte du själv att det hade varit bäst för alla... När vi tänker på allt som den fossila motorn har orsakat mänskligheten och planeten.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
En annnan sak när de gäller det här att ladda elbilar.
Marknaden gör ju vad den kan för att få folk att tro att det är en "annan sorts ström" som finns i laddstolpar avsedda för elbilar.
Man ser små laddstationer där elen kostar 3 kr per kWh. Vad jag menar är att det bildas ett antal mellanhänder, som vart och ett vill tjäna pengar på den här "speciella strömmen" som en elbil laddas med.
Hur det skall debiteras, med särskilda abonnemang olika för varje fabrikat, särskilda betalkort etc. Gör att vi även vid betalningen skall försörja ett antal mellanhänder med vinst.
Så den "speciella" strömmen till laddning av elbil kommer att kosta minst tio ggr den el som värmer vårat hus.
Snart är det så många mellanhänder att bensin vore billigare.
Så den camping som tillåter elbilar att ladda i ett eluttag för värme och drift av vanlig husbil han blir inte populär.
Det lär i så fall komma upp en laddstolpe bredvid motorvärmarkontakten, med den speciella ström som laddning av elbil kräver.

Roysan
Och bensinen kostar väl mer än villaoljan.
Det är väl mellanhänder på bensinen med och olika företag.
Men att det finns en speciell sorts el i reklamen har jag missat
Att det kostar lite mer vid en laddstolpe som någon satt dit inte enbart för att vara snäll kan jag förstå
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Jaaa... Tycker inte du själv att det hade varit bäst för alla... När vi tänker på allt som den fossila motorn har orsakat mänskligheten och planeten.
Nja... Även den lösningen hade ju sina problem - Som jag har förstått det så var det inte helt enkelt att hantera de tusentals ton hästskit som varje dag fyllde gatorna i London strax innan bilen slog igenom!
Även om du har en poäng att bilens totala genomslag ledde till nya problem så var min kommentar kanske mer riktat åt det jag tolkade som att postaren ville behålla befintliga lösningar istället för att hoppas på en utvecklig av den redovisade elhusbilen.
(Fast jag kanske övertolkade ursprungsinlägget, ber om ursäkt i så fall!) ;)
 
Senast ändrad:

Gillis & Ankie

HBK Medlem
Inlägg
199
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5101
Medlemskap
2023
Vi får väl se… när dom fått upp dieselpriset til sitt rätta värde… :rolleyes:
Tror väl inte att el kommer att vara billig, skattepengarna skall in oavsett bil. Elbilen är bara billigt nu sedan kommer det att kosta, enligt miljöpartiet då skall bara 20% ha bil, och då menar dom nog bara miljonärer. Oavsett vad bensin kostar måste folk till arbetet, bara för fackförbunden att förhandla löner därefter.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Tror väl inte att el kommer att vara billig, skattepengarna skall in oavsett bil. Elbilen är bara billigt nu sedan kommer det att kosta, enligt miljöpartiet då skall bara 20% ha bil, och då menar dom nog bara miljonärer. Oavsett vad bensin kostar måste folk till arbetet, bara för fackförbunden att förhandla löner därefter.
Var väl inte riktigt det jag citerade på… utan mer på delen ”någon elhusbil kommer vi aldrig att köpa”
Men ändå…
 
Toppen