• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Framtid med elhusbil?

Är man intresserad av normalstor "plastis" så presenterade Iridium sin husbil i Düsseldorf något år sedan. +100 kwh batteri, 400 km i körsträcka och +1000 kg i lastvikt om uppvägd bil. Andrew Ditton har sin provkörning på You Tube.
I mitt tycke en intressant utveckling, inte för att jag skulle ha råd med det
 
Är det inte liiiite drastiskt att utifrån en av de absolut första "elhusbilarna" i världen direkt dra slutsatsen att detta aldrig någonsin kommer fungera?

Tänk om den stora massan hade resonerat så om de första fossilbilarna som tankades med bensin i flaska från apoteket...
Kan tänka mig gnället - "med den lilla räckvidden kommer det ALDRIG fungera - det är häst och vagn som gäller för all framtid" :twitcy:
Hej
En text är lätt att missförstå. Inlägget gällde bilen på bilden. På kommande elfordon får vi hoppas på förbättringar.
 
Kan ju ses som en fördel oxå, man får ta det lite lugnare med kortare dagsetapper... :spinny:
Hej
Den fördelen försvinner snabbt när man bara kan vara iväg två veckor och för vår del skulle det nog bara bli ett stressmoment. Dessutom skulle vi aldrig nå de områden vi normalt besöker innan det var dags att vända hemåt igen.
 
Leste i dag om en pickup under test i UK, elbil med rekkevidde extender opp til 8000 km på en tanking. Motor i denne 3 tonn totalvekt doning er en 800 cc trecylinder diesel som trekker en generator og LTO batteripack som forsyner en motor på hver aksling totalt dreiemoment 600 Nm totalforbruk 4,7 liter per 100 km.
 
Är det inte liiiite drastiskt att utifrån en av de absolut första "elhusbilarna" i världen direkt dra slutsatsen att detta aldrig någonsin kommer fungera?

Tänk om den stora massan hade resonerat så om de första fossilbilarna som tankades med bensin i flaska från apoteket...
Kan tänka mig gnället - "med den lilla räckvidden kommer det ALDRIG fungera - det är häst och vagn som gäller för all framtid" :twitcy:
Det gjorde dom ju! I England var fartgränsen 4km/h och det skulle gå en person med varningsflagga före fordonet för att varna allmänheten. Detta höll i sig till 1906 eller något sånt och gjorde att England halkade efter Tyskland & Frankrike I utvecklingen.
 
Det gjorde dom ju! I England var fartgränsen 4km/h och det skulle gå en person med varningsflagga före fordonet för att varna allmänheten. Detta höll i sig till 1906 eller något sånt och gjorde att England halkade efter Tyskland & Frankrike I utvecklingen.
Historien upprepar sig…
(Men blandar vi in ångdrivna fordon, stämmer det med 4 km/h och röd flagga framför)
 
Första Erikssonmobilen hade 30 min taltid och 10 timmars laddningstid. Man kunde bara prata i den. Undrar hur många som ratar mobiler idag pga hur dom funkade för trettio år sedan? :wub:

Ja då var det fruktansvärt dyrt att ringa med den också, nästan så man längtar tillbaka till den tiden så folk inte hade råd att ringa, så kan dom sköta sitt jobb istället. Jag är nog en bra bit under medelåldern i klubben men jag har en gammalmodig inställning till att prata i telefonen, telefonsamtalen ska vara korta och innehållsrika.

Någon elhusbil kommer vi aldrig köpa.
Ser inte jättekul ut för dom elbilar som står på laddning på en tråkig parkering och satt upp en tröja mot solen, själv använder jag bilens AC medans jag åker ifrån dom. ;)
 
Ja då var det fruktansvärt dyrt att ringa med den också, nästan så man längtar tillbaka till den tiden så folk inte hade råd att ringa, så kan dom sköta sitt jobb istället. Jag är nog en bra bit under medelåldern i klubben men jag har en gammalmodig inställning till att prata i telefonen, telefonsamtalen ska vara korta och innehållsrika.

Någon elhusbil kommer vi aldrig köpa.
Ser inte jättekul ut för dom elbilar som står på laddning på en tråkig parkering och satt upp en tröja mot solen, själv använder jag bilens AC medans jag åker ifrån dom. ;)
Vi får väl se… när dom fått upp dieselpriset til sitt rätta värde… :rolleyes:
 
En annnan sak när de gäller det här att ladda elbilar.
Marknaden gör ju vad den kan för att få folk att tro att det är en "annan sorts ström" som finns i laddstolpar avsedda för elbilar.
Man ser små laddstationer där elen kostar 3 kr per kWh. Vad jag menar är att det bildas ett antal mellanhänder, som vart och ett vill tjäna pengar på den här "speciella strömmen" som en elbil laddas med.
Hur det skall debiteras, med särskilda abonnemang olika för varje fabrikat, särskilda betalkort etc. Gör att vi även vid betalningen skall försörja ett antal mellanhänder med vinst.
Så den "speciella" strömmen till laddning av elbil kommer att kosta minst tio ggr den el som värmer vårat hus.
Snart är det så många mellanhänder att bensin vore billigare.
Så den camping som tillåter elbilar att ladda i ett eluttag för värme och drift av vanlig husbil han blir inte populär.
Det lär i så fall komma upp en laddstolpe bredvid motorvärmarkontakten, med den speciella ström som laddning av elbil kräver.

Roysan
 
Är det inte liiiite drastiskt att utifrån en av de absolut första "elhusbilarna" i världen direkt dra slutsatsen att detta aldrig någonsin kommer fungera?

Tänk om den stora massan hade resonerat så om de första fossilbilarna som tankades med bensin i flaska från apoteket...
Kan tänka mig gnället - "med den lilla räckvidden kommer det ALDRIG fungera - det är häst och vagn som gäller för all framtid" :twitcy:
Jaaa... Tycker inte du själv att det hade varit bäst för alla... När vi tänker på allt som den fossila motorn har orsakat mänskligheten och planeten.
 
En annnan sak när de gäller det här att ladda elbilar.
Marknaden gör ju vad den kan för att få folk att tro att det är en "annan sorts ström" som finns i laddstolpar avsedda för elbilar.
Man ser små laddstationer där elen kostar 3 kr per kWh. Vad jag menar är att det bildas ett antal mellanhänder, som vart och ett vill tjäna pengar på den här "speciella strömmen" som en elbil laddas med.
Hur det skall debiteras, med särskilda abonnemang olika för varje fabrikat, särskilda betalkort etc. Gör att vi även vid betalningen skall försörja ett antal mellanhänder med vinst.
Så den "speciella" strömmen till laddning av elbil kommer att kosta minst tio ggr den el som värmer vårat hus.
Snart är det så många mellanhänder att bensin vore billigare.
Så den camping som tillåter elbilar att ladda i ett eluttag för värme och drift av vanlig husbil han blir inte populär.
Det lär i så fall komma upp en laddstolpe bredvid motorvärmarkontakten, med den speciella ström som laddning av elbil kräver.

Roysan
Och bensinen kostar väl mer än villaoljan.
Det är väl mellanhänder på bensinen med och olika företag.
Men att det finns en speciell sorts el i reklamen har jag missat
Att det kostar lite mer vid en laddstolpe som någon satt dit inte enbart för att vara snäll kan jag förstå
 
Jaaa... Tycker inte du själv att det hade varit bäst för alla... När vi tänker på allt som den fossila motorn har orsakat mänskligheten och planeten.
Nja... Även den lösningen hade ju sina problem - Som jag har förstått det så var det inte helt enkelt att hantera de tusentals ton hästskit som varje dag fyllde gatorna i London strax innan bilen slog igenom!
Även om du har en poäng att bilens totala genomslag ledde till nya problem så var min kommentar kanske mer riktat åt det jag tolkade som att postaren ville behålla befintliga lösningar istället för att hoppas på en utvecklig av den redovisade elhusbilen.
(Fast jag kanske övertolkade ursprungsinlägget, ber om ursäkt i så fall!) ;)
 
Senast ändrad:
Vi får väl se… när dom fått upp dieselpriset til sitt rätta värde… :rolleyes:
Tror väl inte att el kommer att vara billig, skattepengarna skall in oavsett bil. Elbilen är bara billigt nu sedan kommer det att kosta, enligt miljöpartiet då skall bara 20% ha bil, och då menar dom nog bara miljonärer. Oavsett vad bensin kostar måste folk till arbetet, bara för fackförbunden att förhandla löner därefter.
 
Tror väl inte att el kommer att vara billig, skattepengarna skall in oavsett bil. Elbilen är bara billigt nu sedan kommer det att kosta, enligt miljöpartiet då skall bara 20% ha bil, och då menar dom nog bara miljonärer. Oavsett vad bensin kostar måste folk till arbetet, bara för fackförbunden att förhandla löner därefter.
Var väl inte riktigt det jag citerade på… utan mer på delen ”någon elhusbil kommer vi aldrig att köpa”
Men ändå…
 
Tillbaka
Toppen