• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Framhjulslager

F

F.d. 27178

Guest
Sv: Framhjulslager

Hei alle bobilvenner.
Vi har en 2000mod. som er gått 102000km. Skulle til Flensburg på kosetur, men fikk forferdelig ulyd i bilen(typisk hjullagerlyd)Verkstedet mente også at det var lyd fra hjullager. I går ble begge skiftet men lyden forsvant ikke. Det er ikke drivakslene. Når vi er 2 i bilen, mener passasjeren at lyden kommer fra høyre side mens føreren mener at lyden kommer fra venstre side. Det er ingen ulyd og høre når bilen blir løftet opp. Har ikke fått rekningen enda, men lager koster norske kr.1599,-x2,pluss arbeid 2,4timer x2, ikke billig. moment på lager (konte)450newton. Felgmutter 126newton.15 toms stål felg.
Da ønsker jeg alle her i forummet en riktig god sommer, kjør forsiktig, det er alltid noen som er glad i deg. Hilsen Gunni.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.587
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Framhjulslager

Hej Gunni, Vet du om verkstaden kollade stödlagret som sitter i mitten på höger drivaxel.
Det kan skapa odjud som är svårt att få koll på, och borde höras både från förar och passag. sidan.

(Inte rätt drivaxel, men liknande.)
Lager.JPG

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Framhjulslager

Ett allt oftare uppmärksammat problem är Tå och Häl-slitage på däcken. Det sjunger som om det vore ett hjullager.

I denna länk kan man läsa om problemet:
Lågprofil däck. Kom till Däckonline i Malmö för dina lågprofil däck.

Har kopierat det mesta från sidan:
"Tå och häl slitage:

Bilfabrikanterna utvecklar löpande bättre chassis för att bilarna skall vara mer underhållande och säkra att köra. Denna utveckling har för många av dessa bilmodeller medfört att de körs med en negativ ”camber” och annan vinkel på bakhjulen för att ge bilen bra riktningsstabilitet. Detta kan i vissa fall medföra ett slitproblem som kallas ”tå och häl” slitage vilket får däcken att ”sjunga”. Häl och tå slitage kan identifieras genom att man känner en tydlig höjdskillnad mellan fram och bakkant av blocken på däckets skuldror (den yttersta kanten av mönstret). Det finns alltid en mindre höjdskillnad på 1-2 mm när däcket har rullat några tusen km. Detta är helt normalt och ger inga problem. Blir höjdskillnaden större kan däcket börja att väsnas så att det till slut blir enerverande. Det är inte möjligt att på förhand säga vilken typ av däck som ger problem på vilken typ av bilmodeller. Vi har flera exempel på att den ena av två bilar, av samma modell och med likadana däck monterade, fungerar perfekt medan den andra bilen utvecklar ”tå och häl” slitage. Det finns dock några riktlinjer som beskriver när risken är störst och hur man gör för att undvika problemet:

1. Problemet förekommer vanligast på större bilar. Bilar mindre än ex. VW Golf får mycket sällan problemet.
2. Problemet er värst om man kör många km. på motor- och landsväg. Snabb körning i skarpa kurvor motverkar problemet.
3. Desto lägre profil däcket har desto högre är risken.
4. Om bilens stötdämpare och hjulupphängning är slitna, ökar risken för problemet avsevärt.
5. Risken minskar betydligt, om man skiftar hjulen mellan fram och bak vid varje 7-10.000 km.
6. Risken är tydligt kopplad till lufttrycket i däcken. Lågprofildäck kräver högre lufttryck jämfört med standarddäck. Nedan följer tumregler för vad lufttrycket bör vara för att minimera ”tå och häl” problemet på de dimensioner där problemet är vanligast förekommande.
15" 45-55 profil: 35-40 psi = 2,4-2,8 bar = 240-280 kPa
16" 40-55 profil: 38-43 psi = 2,6-2,9 bar = 260-290 kPa
17" 35-50 profil: 40-45 psi = 2,7-3,1 bar = 270-310 kPa
18" 35-50 profil: 42-47 psi = 2,9-3,2 bar = 290-320 kPa
19" 30-45 profil: 42-47 psi = 2,9-3,2 bar = 290-320 kPa
Ovanstående lufttryck kan mycket väl avvika från det vad biltillverkaren föreskriver (din bils instruktionsbok), men vår erfarenhet säger att de flesta bilar kör lika bra med lite högre lufttryck.
7. Har däcket börjat att väsnas p.g.a. ”tå och häl” slitage är det nästan omöjligt att slita bort ojämnheterna igen. Lösningen på problemet är att få däcket svarvat/raspat. Detta utförs med hjälp av en maskin som slipar bort lite av däckets mönster så att återigen blir jämnt."


//Lasse
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Framhjulslager

Hei alle bobilvenner.
Vi har en 2000mod. som er gått 102000km. Skulle til Flensburg på kosetur, men fikk forferdelig ulyd i bilen(typisk hjullagerlyd)Verkstedet mente også at det var lyd fra hjullager. I går ble begge skiftet men lyden forsvant ikke. Det er ikke drivakslene. Når vi er 2 i bilen, mener passasjeren at lyden kommer fra høyre side mens føreren mener at lyden kommer fra venstre side. Det er ingen ulyd og høre når bilen blir løftet opp. Har ikke fått rekningen enda, men lager koster norske kr.1599,-x2,pluss arbeid 2,4timer x2, ikke billig. moment på lager (konte)450newton. Felgmutter 126newton.15 toms stål felg.
Da ønsker jeg alle her i forummet en riktig god sommer, kjør forsiktig, det er alltid noen som er glad i deg. Hilsen Gunni.

Nog lämpligt att avvakta fakturan.
Om jag köper framhjulslager (bytte förra hösten) från Autoteile Augustin kostar lagret € 59.-. Bytestiden beror nog lite på vad man för verkstadsutrustning och hur nogrann man är, men över två timmar per hjul borde det inte ta.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.587
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Framhjulslager

Nog lämpligt att avvakta fakturan.
Om jag köper framhjulslager (bytte förra hösten) från Autoteile Augustin kostar lagret € 59.-. Bytestiden beror nog lite på vad man för verkstadsutrustning och hur nogrann man är, men över två timmar per hjul borde det inte ta.
---------------------------------------------------------------------------------------
Instämmer helt med decker, det debiteras underligt långa tider för byte av olika lager, kamremmar, fjädrar och dyl.
Men de kanske saknar de rätta specialverktygen på verkstäder (liksom jag gör ;)) men, men....
Dessutom så fick de ju inte bort odjudet som var det de skulle avhjälpa. Så en kraftig förlikning på priset för nya lager men misslyckad rep. skulle nog vara på sin plats kanske.

M.v.h JANKRO.
 
F

F.d. 27178

Guest
Sv: Framhjulslager

Hei.
Lager på høyre drivaksel ble sjekket og funnet iorden. Dekkene er helt nye,ble montert i fjord før bilen ble lagret for vinteren. jeg har også flyttet litt på bilen for og unngå flat bane på dekkene. Konklusjon etter bruk av lytteverktøy, lager nede i gearkassen er dårlig. skal hente (ny) brukt gearkasse i morgen, fikk tak i en helt lik kasse. Nkr.6000,- inkl.moms. samtidig skifter jeg også clutchen (nkr.3000,-). Prisen for skifte av hjullager begge sider, nkr.7405,-. jeg vet enda ikke prisen på skifte av clutch og gearkasse.
Men nå håper jeg at det ikke dukker opp flere problemer,slik at fruen og jeg får noen fine turen rundt i skandinavia.
Mvh.
Gunni
 
F

F.d. 27178

Guest
Sv: Framhjulslager

Hei.
Lager på høyre drivaksel ble sjekket og funnet iorden. Dekkene er helt nye,ble montert i fjord før bilen ble lagret for vinteren. jeg har også flyttet litt på bilen for og unngå flat bane på dekkene. Konklusjon etter bruk av lytteverktøy, lager nede i gearkassen er dårlig. skal hente (ny) brukt gearkasse i morgen, fikk tak i en helt lik kasse. Nkr.6000,- inkl.moms. samtidig skifter jeg også clutchen (nkr.3000,-). Prisen for skifte av hjullager begge sider, nkr.7405,-. jeg vet enda ikke prisen på skifte av clutch og gearkasse.
Men nå håper jeg at det ikke dukker opp flere problemer,slik at fruen og jeg får noen fine turen rundt i skandinavia.
Mvh.
Gunni


Hei igjen.
Da har jeg fått bobilen tilbake fra verkstedet.
Det store problemet var høyre BAKHJULLAGER som var dårlig. alle som har kjørt bilen sier at det er høyre framhjullager som er dårlig, så lyden forplanter seg veldig godt. Fikk samtidig skiftet reg,reim som kostet Nkr.6400,-, arbeid og reim. Totalt nkr.30000,-. Cr. 34500,- sv.kr. Men nå må vell bilen gå noen km. før noe går galt. Ha en riktig god sommer alle sammen, kjør forsiktig, husk det er altid noen som er glad i deg
Hilsen Gunni og Gro.
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Framhjulslager

Jag har varit i liknande situation där jag själv trodde att det var höger framjulslager som var defekt. Den personliga verkstadskillen/reparatören ringde tillbaka när han börjat med bilen och sa att det var VÄNSTER bakhjulslager som var trasigt, inte höger fram. Det defekta bakhjulslagret samt bromsskivor och belägg båda sidor bak gjordes samtidigt. Det totala priset på BILIA i Göteborg/Hisingen blev 6480:-. Det får väl anses vara sett bra pris då det innefattar både arbete och delar. Dessutom gjordes ju en felsökning för att upptäcka så att "rätt" defekt lager blev bytt. Denna märkesverkstad för RENAULT har som jag tycker en bra prissättning.
:):):)
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Framhjulslager

Fick byta vänster framhjulslager förra veckan, så nu rullar husbilen tyst igen. Detta efter 5500 mil.
Krister.
 
F

F.d. 729

Guest
Sv: Framhjulslager

Prata med någon sakunnig på SKF jag ser ett stort problem här.
 
F

F.d. 729

Guest
Sv: Framhjulslager

Jasså det tycker du,här pratar vi ca 4-7 tusen mil på ett eller två framhjuls lager,är det inget fel från början ska ett lager klara minst 15000 tusen mil,det gör Ford Chassin.
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Framhjulslager

Jasså det tycker du,här pratar vi ca 4-7 tusen mil på ett eller två framhjuls lager,är det inget fel från början ska ett lager klara minst 15000 tusen mil,det gör Ford Chassin.

Förmodligen är det nog så att de flesta hjullager oavsett bilfabrikat kommer från ett fåtal tillverkare. Då man kan förmoda att FIAT är ett betydligt mer frekvent transportbil och husbilsmärke än FORD så levereras ett större antal hjullager till FIAT. Med detta följer då naturligtvis ett större antal lagerenheter som inte uppfyller kvalitetskraven 100%. Även Ford och alla andra biltillverkare får leverans av lagerenheter som inte uppfyller 100% kvalitet från tillverkarna, eftersom alla lager kontrolleras inte hos tillverkarna . Man har ett mestadels kontrollsystem som bygger på "stickprovskontroller" och efter X antal tillverkade enheter. Det hjälper nog inte att det är Ford för att undvika lagerdefekter orsakade av kvalitetsmiss från tillverkare, men med färre antal levererade bilar blir ju chansen lite mindre. Därför kör jag RENAULT. :):):):)
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Framhjulslager

Jaha, då vart det dax igen. Nu har bilen rullat 10400mil vilket blir 2900mil sedan förra gången. Har nu fått byta båda lagerna fram. Om ni hör ett murrande ljud så är det inte däcken utan lagerna som är kass.
 
F

F.d. 27178

Guest
Sv: Framhjulslager

Hei igjen.
Denne kommentaren blir lagt under hjullager da det var her jeg startet mitt innlegg.

En liten kommentar etter at jeg har skiftet 3 stk hjullager ,1 stk gearkasse og en clutch med trykklager.
Fruen og jeg skulle endelig få oppleve og feriere i bobil, kjørte til Strømstad for og ta videre mot Vaneren, men det gikk ikke. Når vi startet fra Sttømstad lørdag morgen kom det en forferdelig lyd når jeg slipper ut clutchen, som når man snurrer på et hjullager uten grease.turen hjem gikk heldigvis bra, så nå venter jeg på at verkstedet skal bekrefte hva som er galt. Så kjære alle bobilvenner vår opplevelse med bobil har vært en stor skuffelse og en dyr opplevelse. Selv om jeg får nytt trykklager på garantien koster det cr nkr.6000,- og ta ned og montere opp gearkassen. Dette var veldig skuffende. Til dere som opplever bobilen som noe fint, ha en riktig god ferie og kos dere med bilene deres.
Husk det er ALLTID noen som er glad i deg.
med vennlig hilsen Gunni.
 
F

F.d. 27178

Guest
Sv: Framhjulslager

Hei igjen.
Denne kommentaren blir lagt under hjullager da det var her jeg startet mitt innlegg.

En liten kommentar etter at jeg har skiftet 3 stk hjullager ,1 stk gearkasse og en clutch med trykklager.
Fruen og jeg skulle endelig få oppleve og feriere i bobil, kjørte til Strømstad for og ta videre mot Vaneren, men det gikk ikke. Når vi startet fra Sttømstad lørdag morgen kom det en forferdelig lyd når jeg slipper ut clutchen, som når man snurrer på et hjullager uten grease.turen hjem gikk heldigvis bra, så nå venter jeg på at verkstedet skal bekrefte hva som er galt. Så kjære alle bobilvenner vår opplevelse med bobil har vært en stor skuffelse og en dyr opplevelse. Selv om jeg får nytt trykklager på garantien koster det cr nkr.6000,- og ta ned og montere opp gearkassen. Dette var veldig skuffende. Til dere som opplever bobilen som noe fint, ha en riktig god ferie og kos dere med bilene deres.
Husk det er ALLTID noen som er glad i deg.
med vennlig hilsen Gunni.

Hei igjen.
Siste oppdatering ang. vår bobil. Det viste seg at det var den "nye"gearkassen som var problemet, tok kontakt med opphuggeren som tok kassen tilbake og dekket alle utgifter, en veldig god service fra firmaet. Nå mangler jeg en del til Truma gassvarmeren (kommer fra england denne uken)så er vi klar for ett nytt forsøk med bobil på Norske og Svenske veier før vinteren kommer.
Med vennlig hilsen Gunni.
 
F

F.d. 27178

Guest
Sv: Framhjulslager

Hei igjen.
Dette blir den siste oppdateringen ang. vår bobil. Delen til Truma varmeren som jeg fikk fra england var brukket når jeg hentet den på posten, så nå er vi veldig triste og leie oss. Og ha bobil har bare vært problemer og store utgifter. Så nå parkerer vi bobilen for dette året, meget skuffet over at vi ikke fikk oppleve gleden med bobil. Jeg får håpe at vinteren blir laaaang så vi glemmer alle problemene vi har hatt med bilen i år. Jeg tror jeg må være Norges mest uheldige bobil eier. Men oppi alle skuffelsene, HUSK NOEN ER ALLTID GLAD I DEG, kjør forsiktig.
Med vennlig hilsen
Gunni.
 
Senast redigerad av en moderator:

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Framhjulslager

Har kollat på Axel augustin skillnaden på hjullager. Min 19 år gamla bil har aldrig bytts hjulager på, Riktiga koniska hjullager, med smörja håller dom länge. På nyare Fiat 250 och senare är det kompacktlager fram. tyvärr ej så hållbara. Har samma på min Subaru
som har fått nya hjllager bak båda sidor.

Fiat sprar pengar på bilägarnas bekostnad dåligt.

Jägarn :(
 
F

F.d. 27178

Guest
Sv: Framhjulslager

Hei igjen.
Siste oppdatering ang. vår bobil. Det viste seg at det var den "nye"gearkassen som var problemet, tok kontakt med opphuggeren som tok kassen tilbake og dekket alle utgifter, en veldig god service fra firmaet. Nå mangler jeg en del til Truma gassvarmeren (kommer fra england denne uken)så er vi klar for ett nytt forsøk med bobil på Norske og Svenske veier før vinteren kommer.
Med vennlig hilsen Gunni.

Hei igjen.

NY oppdatering ang. vår bobil. Delen som jeg hadde bestilt til Truma gassvarmeren var skadet da den kom med posten.Delen må bestilles på nytt fra England, Da er vi kommet så langt på høsten at det blir ikke noen tur med bilen i år. så vår første år som bobil eier har vært en stor skuffelse, men vi håper at vi til neste år kan hilse på noen av dere enten ute på veien eller på en campingplass.
Med vennlig hilsen
Gunni.
 
Toppen