• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Framhjulslager

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fiat farmhjulslager

Det service skrivet fra Fiat var svært nødvendig, det var flere som fikk mangel ved PKK på forhjulslager på grunn av den slakken som skal være der, jeg blandt andre - reiste til et Fiat verksted og fikk kopi av skrivet og tilbake til teststasjonen slik at de ble oppdatert og kunne stryke anmerkningen i registeret (slapp å betale for dette ekstra besøket). Har siden brukt Fiat service så lenge jeg hadde bil på Fiat chassi.
 

göte27

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
27
Medlemskap
2024
Sv: Fiat farmhjulslager

Så. Nu börjar det att trilla in rapporter från sommarens husbilsåkande.Denna "eminenta underbara italienska toppkvalitetsprodukt" som ger oss mer gråa hår än nödvändigt och stort hål i plånboken.Det tvivelaktiga nöjet att aldrig kunna veta hur mycket resan kommer att kosta och hur lång tid den kommer att ta.Håller den eller måste jag tillbringa flera dagar på någon verkstad i väntan på reservdelar och under tiden öka på topplånet på huset så att jag kan betala vad det kostar.

Ang. Fiats framhjulslager.Det är nog inget fel på SKF:s lager. Det går inte ha samma lager i FIAT DUKATO som i FIAT UNO. I klartext det är för klena dimensioner därav alla haverier.

Det gäller f.ö. hela drivlinan.
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Fiat farmhjulslager

Så. Nu börjar det att trilla in rapporter från sommarens husbilsåkande.Denna "eminenta underbara italienska toppkvalitetsprodukt" som ger oss mer gråa hår än nödvändigt och stort hål i plånboken.Det tvivelaktiga nöjet att aldrig kunna veta hur mycket resan kommer att kosta och hur lång tid den kommer att ta.Håller den eller måste jag tillbringa flera dagar på någon verkstad i väntan på reservdelar och under tiden öka på topplånet på huset så att jag kan betala vad det kostar.

Ang. Fiats framhjulslager.Det är nog inget fel på SKF:s lager. Det går inte ha samma lager i FIAT DUKATO som i FIAT UNO. I klartext det är för klena dimensioner därav alla haverier.

Det gäller f.ö. hela drivlinan.






Uno:
Artikelnummer: 3720003
Kurzbeschreibung/short-description:
OE Nummer: 5891194
Fiat 127 128 Uno
Lancia A112 Autobianchi A112

25,00 EUR​



Ducato:
Artikelnummer: 3720049
Kurzbeschreibung/short-description:
OE Nummer: 1328054080
Fiat Ducato Typ 230/244 16 Zoll Bereif
Peugeot Boxer Citroen Jumper

92,50 EUR​
 
Senast redigerad av en moderator:

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Fiat farmhjulslager

Så sant som Gunnar skriver.
Sen är det också så att om många av dom fabrikat som bygger husbilarna slutade att vara så snåla att dom envisas med att använda light-chassi så skulle problemet minska radikalt.
Min uppfattning är att vill man ha problem så köp en bil med 15" fälgar och den klena chassisättningen. Visst går lagren sönder på 16" också men säkert är det ovanligare.

Lägg ihop det jag skriver här med vad som skrivs i överlast-trådarna här på sidan så är det inte konstigt att lagren går sönder.
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
532
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Fiat farmhjulslager

Beträffande hjulagerkonstruktion är det på äldre Fiat Ducato, citroen och Peugot Koniska rullager, monterade med rätt lagerspel är det en mycket hållbar konstruktion, mina har rullat 14000 mil.
Det som brukar döda lagren är inträngande vatten på grund av otäta radialtätningar.

Har bytt rostiga lager på mina firmabilar. (IVECO).

Kompaktlager = kullager i en hylsa är mycket sämre. Är det sådana i nyare Fiat?

Entreprenadmaskinreparatören Jägarn
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Fiat farmhjulslager

Sen är det också så att om många av dom fabrikat som bygger husbilarna slutade att vara så snåla att dom envisas med att använda light-chassi så skulle problemet minska radikalt.
Min uppfattning är att vill man ha problem så köp en bil med 15" fälgar och den klena chassisättningen. Visst går lagren sönder på 16" också men säkert är det ovanligare.


Har faktisk ikke funnet forskjell på lagrene foran på fiat 250/251 chassis iflg delekatalogen til A Augustin. Kan se ut til at spindler og lager er de samme på light og heavy, men med større bremsekiver og calipper på heavy. Mao både 15 og 16" ser ut til å ha samme lagre. dette kan tolkes som om det faktisk ser ut som om 250 light chassis med 15" har vesentlig større reserver mht levetid på forhjulslagre siden den oftest går med lavere belastning på framaxel.

Ett lager har fra produsent en nøye kalkulert levetid ved korrekt montering og bruk. Er en av disse forutsetninger brutt vil levetid desverre bli forkortet, ofte sterkt forkortet.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Fiat farmhjulslager

Det är möjligt men verkar onekligen konstigt. Ska kolla det med min verkstad vid tillfälle.

Man kan undra hur det är på 244 chassit som många har problem med. Det nya från -07 kanske inte uppdagats än.

Sen har vi det här med aluminiumfälgar. Inte många som kör med alufälgar med rätt offset. Verkar som alla eftermonterade fälgar har en kraftig breddning som inte kan vara bra för lagren.
 
F

F.d. 50012

Guest
Sv: Fiat farmhjulslager

Vår Fiat Dethleffs-90 har gått 29600 mil med ständigt överlass så då får man räkna med ett lagerbyte snart då? :spinny:
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Fiat farmhjulslager

Chassi 244 med 15", 16" fälgar på lightchassie 15 har ett klenare lager än maxi 18 chassiet med 16" fälgar.

Chassi 250 tydligen 3 nivåer har samma lager på alla.

All enligt Fiat.

Så problemen vid mycket lass på chassie 15 t.o.m. -06 verkar naturligt.
 

göte27

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
27
Medlemskap
2024
Sv: Fiat farmhjulslager

Chassi 244 med 15", 16" fälgar på lightchassie 15 har ett klenare lager än maxi 18 chassiet med 16" fälgar.

Chassi 250 tydligen 3 nivåer har samma lager på alla.

All enligt Fiat.

Så problemen vid mycket lass på chassie 15 t.o.m. -06 verkar naturligt.

Hej Håkan.Jag har några frågor till dej som jag hoppas du kan svara på.
Är alla FIAT byggda för att tåla 3500 kg totalvikt?Tål maxi 18 mer?
Har chassie 250 "med tre nivåer" det klenare lagret?
Vad har hänt efter 06 med chassie 15 är problemen lösta?
Är det säkerställt att lagerhaverierna beror på övervikt?
Kan det bero på för klena dimensioner?
Finns det någon typ av teknisk specifikation och går den att få tag i på vad de olika modellernas lager tål?

M.V.H. Göte 27
 
Senast ändrad:

göte27

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
27
Medlemskap
2024
Sv: Fiat farmhjulslager

Beträffande hjulagerkonstruktion är det på äldre Fiat Ducato, citroen och Peugot Koniska rullager, monterade med rätt lagerspel är det en mycket hållbar konstruktion, mina har rullat 14000 mil.
Det som brukar döda lagren är inträngande vatten på grund av otäta radialtätningar.

Har bytt rostiga lager på mina firmabilar. (IVECO).

Kompaktlager = kullager i en hylsa är mycket sämre. Är det sådana i nyare Fiat?

Entreprenadmaskinreparatören Jägarn

En fråga bara.Otäta radialtätningar är det på lagret eller är det något som har med bilens konstruktion att göra?Finns det olika kvaliteer på radialtätningarna?(Det blev visst två frågor).

M.V.H. Göte 27
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
532
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Fiat farmhjulslager

En fråga bara.Otäta radialtätningar är det på lagret eller är det något som har med bilens konstruktion att göra?Finns det olika kvaliteer på radialtätningarna?(Det blev visst två frågor).

M.V.H. Göte 27

Radialtätningar även kallade packboxar. blir slitna med tiden, damm sand och smuts sliter på tätningsläppen med följd att vatten kan tränga in, eller attlager fettet kan läcka ut vid mycket varma hjulnav. Bakhjulslagret kan lätt efterfylla med fett men inte framhjulslagren, Det är synd att det inte finns smörjnipplar, men då kan man inte kalla bilen underhållsfri.

Tror att lagerhaveri efter endast några tusen mil beror på felmonterade lager, som skrivits tidigare skall lagren ha ett spel på 0,05 - 0,1 mm. chims eller distansrör med olika mått finns.
Jägarn :D
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.667
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Fiat farmhjulslager

En möjlig orsak kan ju även vara oförsiktig hantering av högtryckstvätt . En missriktad stråle kan trycka in vatten och föroreningar.
// Göte J
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fiat farmhjulslager

Hvis jeg husker rett fra den gangen jeg var med å byttet yttre knute på drivakselen så sitter pakkboksen innefor knuten slik at hjullageret og knuten ligger i felles fett - masse fett. Det skal mye til før smuss kommer helt ut til hjullageret hvis ikke gummimansjetten runt knuten blir skadet.

Det nødvendige slakk i lageret virker for en som ikke kjenner årsaken som en feil. Når det gjelder høy belastning så kjørte jeg 130 000 km med aksellast 2000 km foran på min forrige Flair (1999 modell Ducato Maxi) som fabrikken spesifiserer maks 1800 kg for. Det ble aldri byttet forhjulslager på den bilen, men begge drivaksler ble byttet ved ca, 110 000 km og begge yttre knuter var byttet tidliger (ca. 70 000 km).
 

ThomasElisabet

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Borås
HBK-Nr
1803
Medlemskap
2024
Sv: Fiat farmhjulslager

Hej.

Har ett ljud framifrån vänster o börjar fundera på när man läser inläggen om det är det problemet vi har också. Ljudet liksom kvittrar "kvittkvittkvitt" ungefär.
Stämmer det att det skulle kunna vara det?
Hur "akut" är det att byta isåfall eller kan man vänta till våren när man lär åka mer?

Tjing
Thomas
 
Senast ändrad:

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Sv: Fiat farmhjulslager

Hej.

Har ett ljud framifrån vänster o börjar fundera på när man läser inläggen om det är det problemet vi har också. Ljudet liksom kvittrar "kvittkvittkvitt" ungefär.
Stämmer det att det skulle kunna vara det?
Hur "akut" är det att byta isåfall eller kan man vänta till våren när man lär åka mer?

Tjing
Thomas

Om det kvittrar från lagret är det ganska akut, då är det nog slut på fett.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fiat farmhjulslager

Det kan og kvitre fra bremseskivene, spesiellt om det er rust på de.
 

janne A

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Orust
HBK-Nr
4160
Medlemskap
2024
Sv: Fiat farmhjulslager

Lager som håller på att ge upp brukar "mullra" med ett ljud som inte är konstant utan kommer och går i regelbundna vågor......

mvh
Janne
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Fiat farmhjulslager

Hej Håkan.Jag har några frågor till dej som jag hoppas du kan svara på.
Är alla FIAT byggda för att tåla 3500 kg totalvikt?Tål maxi 18 mer?
Har chassie 250 "med tre nivåer" det klenare lagret?
Vad har hänt efter 06 med chassie 15 är problemen lösta?
Är det säkerställt att lagerhaverierna beror på övervikt?
Kan det bero på för klena dimensioner?
Finns det någon typ av teknisk specifikation och går den att få tag i på vad de olika modellernas lager tål?

M.V.H. Göte 27

Eftersom jag inte kan svara "att så är det"på dina frågor som jag tycker är mycket bra så tycker jag du ska ställa dom direkt till en Fiatverkstad. Vore bra om du sen redovisade dom här på sidan i klartext.

Det lilla jag kan svara på är att maxi 18 hade på våran -03 en högsta vikt på 3850kg. Men vet att vikten kan gå ända upp tiil 4250kg med stavbyte i bakaxeln.

Man får väl förmoda att lagret på 250 chassiet är av det grövre slaget till fördel för light-chassiet som då borde vara överdimensionerat. Därmed är väl förutsättningarna bra för modell -07 o framåt.

Ser fram mot dina svar.
 
Toppen