• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Framhjulslager

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Fiat framhjulslager

När vi bytte hjullager hos Bossings var det först tal om ena sidan men när de ändå hade bilen uppe så lyssnade de med stetoskop även på den andra sidan. Det visade sig att det kom oljud även från det lagret så det var bara att byta på båda sidor. Dyrt men skönt att veta att man kan köra ett tag till utan problem och slippa den väntetid som ett byte av lager tar.
EssoJ
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Fiat framhjulslager

Fick oljud i vänster hjullager på vår 04, bytte då vänster lager men efter några månader började också höger låta illa. (Detta var 2008)

Det är nog lika bra att byta båda om man inte tänker byta husbil snabbt!

Håkan
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Fiat framhjulslager

Bilar som transporteras långt på båt eller tåg får ofta fel på hjullagren efter kort körsträcka. Detta beror på att bilen spänns fast i båten/på tåget, och endast kan röra sig någon centimeter framåt/bakåt. Ständiga rörelser från färdmedlet (båten/tåget) gör att kulorna/rullarna i lagret presssar bort det smörjande fettet mellan kula/rulle och lagerbana. Rörelsen gör att det bildas ett litet sår i lagerbanan p g a utebliven smörjning. Detta sår blir med tiden större och större och så småningom är lagret kass.
Felet kan förebyggas genom att ett lämpligare fett används som bättre smörjer lagret även vid små rörelser.
Dessa fakta har svenska biltillverkare som exporterar bilar dyrt fått betala läropengar för.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Fiat framhjulslager

Har inget med Italien allt är skit idag dom har givetvis räknat på hur långt det skall rulla innan det skall lägga av se på bromsskivor där man betalar bra för så kallat original när Biltema gör samma pryl.
 
F

F.d. 16087

Guest
Sv: Fiat framhjulslager

Vad jag kan se, så har smörjmedlet koksat dvs utsatts för hög temperatur.
Möjlig orsak fel lagerspel, smuts i lagret, vatten, kan också orsakas av att bromsen har legat på som i sin tur får smörjmedlet att koka. De smörjande egenskaperna försvinner. Att hitta den absoluta orsaken kan vara väldigt svår att hitta.
MVH. Gunnar S
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Fiat framhjulslager

Har kollat lite på vilket lagerspel som rekommederas. Enl. den "verkstadsbok" jag har skal det finnas ett rent axiellt spel på mellan 0,02 och 0,1 mm.
Det skall finnas mellanläggchims med en stigning av 0,04 mm från 21,29 till 21,97 mm för att få rätt axialspel.
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.335
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: Fiat framhjulslager

Min tur, efter knappt 8000 mil med en Ducato -05 har jag "kvitter" från vänster framhjul och förmodar att det är hjullagret som gett upp.

ChalleW

Är "kvitter" :music-icon:tecken på att hjullagren är kass eller att bromsen ligger emot?
Kör jag sakta med HB:n "kvitter/gnisslar" det, nuddar jag bromspedalen upphör det genast.

PB:n kvittrar bak i svag kurva vilket började efter 4000-mila servicen, släpper också vid lätt bromsning. Och det är väl för tidigt för att vara lagren?
Gunnar
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.808
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Fiat framhjulslager

Det beror med största säkerhet på att bromsoken kärvar. Ta ur beläggen och drag bromsoket ut och in, om det inte går, eller går trögt, demontera och rengör/smörj upp.
Se sedan till att beläggen går lätt att montera, det skall finnas glapp! annars rengör där också.:)
 
Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Fiat framhjulslager

Verkar som mod. 2003-2006 som har bekymmer tillsv. På vår 2005 var bara det vänstra som for.

Jag har en 2005:a som nu gått 5200mil och vänster hjullager låter lite mycket så det blir byte och lat som jag är så kör jag nog förbi Hymercenter på hemvägen .
Jag pratade med dom och det fanns olika hjullager som tålde olika belastning .
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Fiat framhjulslager

Vi står nu i Orsa och dom byter hjullagret imorgon och då kan vi fortsätta färden till min bror i Fredrikstad/Norge .
Skönt att slippa surret och det var tom. så hunden blev rädd det kanske var några högfrekventa ljud vi inte hörde.
Pris : Återkommer imorgon om det .
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Fiat framhjulslager

Då är det bytt och han beställde 2 lager till min bil och båda var lika stora och det var isärtaget och tur hade man för Citroen i Mora hade ett .

Jag gjorde en del av jobbet och det gick på 2486:- inkl lager .
 
F

F.d. 25206

Guest
Tycker att det låter mycket när jag kör, hör ingen skillnad beroende på vad det är för underlag jag kör på, tycker att det förvärrats sen förra året. Årsmodell 2006 med 5200 mil. Kan det vara hjullager?
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Framhjulslager

Samma med våran det lät hela tiden och pga. det höga axeltrycket så minskade det inte i svängarna som det gör på lätta personbilar .
 
F

F.d. 25206

Guest
Sv: Framhjulslager

Hej igen. Nu är båda lagren bytta (Fiat rep. Kroons i Borlänge ordnade saken) och tystnaden har återkommit. Hoppas på en skön husbilshöst.
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.538
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Framhjulslager

Hej

Vi hörde ett litet malande ljud från vänster framhjul när vi åkte på semester till Kroatien. Inte blev det bättre efter 400 mil heller.

På hemvägen åkte vi till Axel Augustin och köpte 2 hjullager. Dom kontaktade även en verkstad i Flensburg som kunde utföra jobbet.

Vänstra lagret var helt slut och det högra var på väg det också. Bilen har gått 5 000 mil. Nu är det bytt på bägge sidor och tystnaden har kommit till oss också.

Totalt kostade det 2 500:- för både material och arbete. (1 250:per sida)
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Fiat framhjulslager

Finns det ngn som haft lagerhaveri på 250 modellen??, borde väl vara några som börjar närma sig 4000 mil nu.

Verkar som det skulle vara 2oo4 - 2006 som drabbats. Har själv nu 60000 km på en 250 modell o inget ljud eller annat fel på bilen ännu.
 
F

F.d. 25267

Guest
Sv: Framhjulslager

Hej. Det var nog dyrt. Jag bytte på båda sidorna för en månad sedan. SKF lager 2200kr. Fast pris på arbetet 3400 kr. Totalpris arbete och lager båda sidor: 5600 kr. Arbetet gjordes på en firma i Östersund då vi var på semester. Observera att det finns flera olika kvaliteter på lager. SKF var dyrast men jag blev rekommenderad detta. De billigaste lagren kostade ca hälften av skf. Det lönar sig alltid att kolla runt innan man lämnar in bilen för rep. Mvh Per
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Hej, Mitt högra Framhj,lager måste bytas p.g.a ett tydligt oljud typ spårvagn.
Bilen (en 07'a)har gått 4500mil maxlastad o på alla möjliga o omöjliga vägar.
Men har stått vinteravställd ca: 4,5 mån varje år.(Obockad)
Hur många har bytt lager o när i milantal ?
Bara nyfiken.
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Framhjulslager

Vår gamla Fiat-97 har nu gått 12000mil utan något lagerbyte,är det normalt eller har vi bara haft tur?

Tommy R
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.538
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Framhjulslager

Hej

Jag bytte bägge framhjulslagren i somras. Bilen hade gått ca 5000 mil och är från 2006.
Jag bytte på en verkstad i Tyskland.
 
Toppen