• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Framhjulslager

F

F.d. 2577

Guest
Sv: Fiat farmhjulslager

Har med intresse läst "tråden", har även gått in på FIAT´s webbsida för att kolla om det skiljer i chassie mellan 15 och 16 tumchassien. Blir inte klok på detta, stanardchassiet är på 3000, 3300 och 3500 kg, med olika axelbaser. I utrustningslistan kan man välja däckdimension, men där står inget om torrsionaxlar eller 3850 kg. Är dessa bilar byggda på ALCO-chassie de är ju duktiga på torrsionsaxlar? Har någon mätt upp lagerdimensionerna på framhjulen och dessutom vet vilken typ av kullager som sitter där? Vet man dessa uppgifter kan man läsa ut livslängen i kullagerfabrikantens bärighetstabeller.
Leffe
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Fiat farmhjulslager

Fia.T
Stavbyte som jag skrev om gällde 244-karossen med AL-KO chassie.
Kanske inte framgår så tydligt på Fiats hemsida om det är den svenska med uppgifter om maxi 18 chassiet. Svenska Fiat har aldrig tagit in denna variant till Sverige. Alla maxi 18 är vad dom kallar sidoimport alltså husbilar.

Det finns enligt Fiat även 16" till light chassiet på 244-modellen så där gäller det tydligen att se upp vad husbilsbyggarna har köpt. Verkar då lätt att bli lurad och tro att man har ett maxi 18 chassie.
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Fiat farmhjulslager

För alla nyfikna som tror att ni har samma lager som i Fiat Uno har jag sammanställt en lista som berättar vilka mer bilar som lagret passar till.

Gå in på t.ex autokatalogen.se och sök på ert reg.nr.
Sök framhjulslager - hitta SKF:nr och bild.
kolla i bifogat Word-dokument så hittar ni till vilka bilar lagret passar...

Reservation för ev. fel....... mao upa...

Mvh
Lasse
 

Bilagor

  • SKF VKBA.doc
    45 KB · Visningar: 154

Brittmarie & Sune

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Svedala
HBK-Nr
648
Medlemskap
2024
Sv: Fiat farmhjulslager

Jag skrev en del om våra problem med framhjulslager för ett år sedan:
Bakgrunden var utdömda hjullager. Nya lager med haveri, därpå två åkturer med bärgare i Tyskland. Sök på "Hjullager" och "Detta hände mig "
Jag skrev även till Bilprovningen.
Svaret från Bilprovningen kan beteckas som "goddag yxskaft". Några speciella anvisningar har inte besiktningsmännen vilket de borde ha med tanke på det relativt stora lagerspel som ska finnas. Det är den endskilde besiktningsmannen som avgör om man godkänner spelet eller inte. Helt horribelt!
För att undvika diskussioner ansätts därför många lager för hårt med varmgång som följd.

Sune
 

Bilagor

  • Bilprovningen 2.doc
    27,5 KB · Visningar: 86
Senast ändrad:

Brittmarie & Sune

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Svedala
HBK-Nr
648
Medlemskap
2024
Sv: Fiat farmhjulslager

Här nedan svaret från Bilprovningen på min skrivelse
Sune[



Hej,
Vi har inga särskilda noteringar angående lagerspel på Fiat. Anmärkning på glappt hjullager görs endast när det är påtagligt (=brist vars omfattning betecknas med graden påtagligt betyder att bristen klart kan konstateras och är av betydande storlek) glapp.
Normalt konstruktivt spel som kan variera lite från olika tillverkare ska vi alltså inte anmärka på. Om det är så att generalagenten för Fiat har uppgifter som säger att en viss bil får ha onormalt stort konstruktivt spel så bör de kontakta Bilprovningen om detta.
Mvh
XXXXXXXX
Besiktningsingenjör
Svaret ges som allmän informationsservice efter nu gällande regler och praxis samt utifrån de uppgifter som lämnats. Slutligt ställningstagande ifråga om fordonskontroll får alltid lov att ske vid besiktning



Kundtjänst
...................................
BILPROVNINGEN
Box 508
162 15 Vällingby
Tfn: 0771-600 800
- samtalet motsvarar ett lokalsamtal
Fax: 08-38 78 91
 
F

F.d. 10442

Guest
Sv: Fiat farmhjulslager

Verkar totalt galet.

Vår andra bil en Volvo 945 s2,3 Turbo -95 som gått 46000 mil har bytt hjullager fram EN gång.

Jag försökte få bort krypet. Det va häftigt. Min LMC MORRAR där fram för jag har ökat trycket på däcken till 5.0
h-n
pensionären 1858
 
F

F.d. 16087

Guest
Sv: Fiat farmhjulslager

Enligt den utbildning som verktygsmakare jag har, skall montering av koniska rulllager göras enligt följande. Centrummuttern skall dras till att spelet är noll, därefter skall centrummuttern lossas 1/8-1/4 varv eller 45-90 grader. Man kan också dra muttern så att bromsskiva-trumma går tungt därefter lossa 45-90 grader. Alla lager har en modellbetäckning står stansat på lagret. Alla större tillverkare har samma nummer. Troligtvis är lager köpta hos fackhandel billigare än hos märkesverkstad. Kan man sedan göra reparationen själv så finns det mycket att tjäna på reparationen.
Jag delar min namnes Gunnars åsikt lagerhaverierna beror troligtvis på felmontering. Fiat har troligtvis ej följt lagertillverkarens rekomendationer.
MVH. Gunnar S
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fiat farmhjulslager

Det finnes og en annen mulighet - enkelte produsenter eller kunder monterer avstandstykker for å få større sporvidde. Andre bruker felger med annen innpressing enten i stål eller lettmetal for å få samme virkning. Det gir meget større belastning på lageret enn med orginalfelgen, og stiller ennda større krav til presisjon i montering av lageret.
 

Brittmarie & Sune

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Svedala
HBK-Nr
648
Medlemskap
2024
Sv: Fiat farmhjulslager

är den framhjulsdriven och 3,5 ton ?

Vår Ducato/Bürstner -99 är byggd på chassi 230 och har en tjänstevikt på 2,85 ton och totalvikt 3,4 ton. Den är framhjulsdriven. Det är därmed en relativt lätt bil där lagren borde hålla många,många mil.
Efter att Fiatverkstad utdömt lagren har vi kört ytterligare 2000 mil utan anmärkning från Bilprovningen (annan besiktningsman).
Sune
 
Senast ändrad:

Wickevire

HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4030
Medlemskap
2024
Sv: Fiat farmhjulslager

Nu är det dags igen för hjullagerbyte. Förra gången vid 5400 mil och nu vid 7200 mil på samma sida vä fram. Tycker det är alldeles för tätt mellan bytena. Kan det vara något som gjorts fel vid förra bytet eller är det normalt med knappt 2000 mil på varje lager?
Nu är lagret bytt och det visade sig vara av "kompaktlagertyp SKF VKBA3640" dvs inga schims att justera lagerspel med. Tydligen är denna typ av lager en sämre konstruktion än de lager som har möjlighet att justera lagerspelet. På vissa modeller sitter det SKF VKBA3641 som är ett kompaktlager med större dimension för bilar med större totalvikt.
 
Senast ändrad:

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Fiat framhjulslager

Ganska konstigt, de flesta bilarna har inte haft nå bekymmer med lagret bar enstaka.

Vad kan det bero på?

Mvh
Leif
 

Wickevire

HBK Medlem
Inlägg
96
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4030
Medlemskap
2024
Sv: Fiat farmhjulslager

du kanske kör med överlast
Ingen risk för överlast eftersom bilen väger c:a 2700kg och bara varit normalt lastad för 2 pers. Dessutom borde ju ev. överlast påverka bakhjulslagren mera.
Tror istället det beror på att denna typ av kompaktlager som tydligen finns på vissa modeller är av sämre kvalitet.
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Fiat framhjulslager

De typer av kompakta vinkelkontaktlagar som sitter på FIAT äv väl beprövade inom fordonsindustrin. Såväl Volvo som SAAB har dessa, och finns för övrigt på de flesta europeiska bilar sedan mer än 10 år.
Därför tror jag inte det är lagrans fel, om vi tarbort trotoarkanter och dyligt, skulle nog lagren må bättre. Att långsamt "klämma" en kant betyder att endast en eller några få kulor får ta stöten. Kulan ger en liten anvisning i lagretbanan, denna "äts upp" av alla kulor när man sedan kör. Nu är det bara en tidsfråga innan lagret havererar.
Leffe
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Fiat framhjulslager

Då var det dags för mig också att byta hjullager fram. Fiaten har nu rullat 7500mil. Har kört med tre stycken amerikanska full-sice pick-uper i 23år och dom har rullat cirka 25 000mil när jag sålt dom. Har aldrig bytt någon hjullager på dessa bilar. Med alla mina verktyg på flaket så har dom rullat med cirka 3490kg alltid. Killen skojade på SBP något år att tar du med en skiftnyckel till så kör du med överlast.
Hur som helst så kan ni studera Fiats kullager på mina bilder. Någon bild är oskarp då det inte är så lätt att ligga på garagegolvet och ta bilder med obektivet 2cm från objektet.
Finns det ingen medlem i klubben som är duktig på kullager, är lagerna felkonstruerade, fel sorts fet, för lite fet, för mycket fet, utifrån kommande smuts, fel sorts stål, fel i tillverkningen?
 

Bilagor

  • Hjullager 1.jpg
    Hjullager 1.jpg
    84 KB · Visningar: 8
  • Hjullager 2.jpg
    Hjullager 2.jpg
    84,1 KB · Visningar: 4
  • Hjullager 3.jpg
    Hjullager 3.jpg
    115 KB · Visningar: 4
  • Hjullager 4.jpg
    Hjullager 4.jpg
    139,9 KB · Visningar: 3
  • Hjullager 5.jpg
    Hjullager 5.jpg
    132,1 KB · Visningar: 6
  • Hjullager 6.jpg
    Hjullager 6.jpg
    104,3 KB · Visningar: 3
  • Hjullager 7.jpg
    Hjullager 7.jpg
    111,9 KB · Visningar: 4
  • Hjullager 8.jpg
    Hjullager 8.jpg
    99,9 KB · Visningar: 4

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Fiat framhjulslager

Verkar som mod. 2003-2006 som har bekymmer tillsv. På vår 2005 var bara det vänstra som for.
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Fiat framhjulslager

Finns det ngn som haft lagerhaveri på 250 modellen??, borde väl vara några som börjar närma sig 4000 mil nu.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.623
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Fiat framhjulslager

Hej Dethleffskvalite, jag tycker det ser ut som det har kommit in vatten i lagren så de har börjat rosta och därefter ätit upp sig själva. Den ena rullraden är ju betydligt sämre än den andra, tänkte du på om den satt inåt mot packboxen vilket borde vara fallet om vatten trängt in.

JANKRO.
 

ChalleW

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
3327
Medlemskap
2024
Sv: Fiat framhjulslager

Min tur, efter knappt 8000 mil med en Ducato -05 har jag "kvitter" från vänster framhjul och förmodar att det är hjullagret som gett upp.
Tydligen vanligt att det är vänster som går först av någon anledning. När man ändå har bilen inne ska man byta på båda sidor eller kan man avvakta med höger?

Högsta tillåtna axelvikt där fram är ju 1850 kg men har aldrig varit över 1700 kg (kollat på vägverkets våg söder om Jönköping) inte ens efter proviantering i Puttgarden.

ChalleW
 
Toppen