• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Framhjulslager

Skrutten

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
11667
Medlemskap
2024
Sv: Framhjulslager

Hej alla husbilsägare! Kan någon tipsa mej om var man kan hitta typ sprängskiss på främre drivaxel med lager och allt.Har en Dukato/Hymer 95:a,
så det är väl koniska rullager med shimsning tror jag.Har ett litet glapp som känns när man trycker och drar i däcket med upplyftad front.Det är inget stort glapp, hur stort glapp kan man tolerera.
Tacksam för svar Hälsar Skrutten.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Framhjulslager

Enligt Fiat skall det finnas ett hörbart glapp i framhjulslagren vid "kall" bil. Finns inte glappet är risken stor att lagret går varmt och skär ihop, inte ovanligt.

Jag fick anmärkning hos Bilprovningen på min förra husbil att det var glapp i framhjulslagren på båda sidor. Efter jag kört tillbaka och visat ett papper från Fiat som jag fått låna av verkstaden, godkände Bilprovningen bilen utan åtgärd.

Är du osäker så låt en Fiat-verkstad kolla glappet.
 

Skrutten

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
11667
Medlemskap
2024
Sv: Framhjulslager

Tack Gunnar, jag tror själv att vänster är ok., det högra har lite större glapp men inte oroväckande tycker jag. Möjligen kan det högra shimsas om för lite mindre glapp.
M.v.h Tord Lidèn
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Fiat framhjulslager

Jag har en 2005:a som nu gått 5200mil och vänster hjullager låter lite mycket så det blir byte och lat som jag är så kör jag nog förbi Hymercenter på hemvägen .
Jag pratade med dom och det fanns olika hjullager som tålde olika belastning .

Då är det dags igen första lagret höll 5200 mil nu står mätaren på nästan 8000 mil och då har detta lagret hållit i 2800 mil .

Är dom så kass ? Men inget att göra åt annat än att byta igen .
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Framhjulslager

Jag körde ca 17000 mil med vår förra husbil en Frankia 1999 med Fiat-motor utan att det var några problem med framhjulslagren.

Övertygad att anledningen till haveri av framhjulslagren beror på att man ställer dem för hårt utan det hörbara glappet. :)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Framhjulslager

Sitter det spacers på dine forhjul? Det er endel husbiler med 35 mm eller mer på hver side, gir en god del mer belastning på lagrene, det samme gjør felger med samme virkning på sporvidden ( og det sier jeg som just satte på slike felger foran på min ).
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Fiat framhjulslager

Då är det dags igen första lagret höll 5200 mil nu står mätaren på nästan 8000 mil och då har detta lagret hållit i 2800 mil .

Är dom så kass ? Men inget att göra åt annat än att byta igen .

En fundering till liknande Knuts.

Dom aluminiumfälgar du köpte till din bil har dom original offset? Om inte så har du med säkerhet en del av felet där.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Framhjulslager

Hej .
Inga spacers men dock är fälgarna inte original och ET/offset är ändrat från 68mm till 60mm detta lilla bör inte ha så stor påverkan.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Framhjulslager

Ja det va ju inte så mycket så det skulle kunna vara ett avgörande fel. Men spelar man på marginalerna så kan det vara avgörande. Din bil är ju också lite tung ifram pga den är helint.

Hoppas det löser sig ändå nu så ni år åka runt lite mer i sommar
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Framhjulslager

Det kan också vara ett monteringsfel, man får under inga omständigheter knacka eller slå på någon del av lagret, det skall pressas in med hjälp av hydraulpress och lämplig hylsa så att man endast trycker på ytterringen. Allt annat förkortar lagrets livslängd radikalt!
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Framhjulslager

Jag bytte detta i Orsa då bilen gått 5200 mil och jag plockade isär allt och dom på bilverkstaden pressade i lagret och jag såg inte hur dom gjorde det.
Vi kom igår hem efter 550 mils resa nere i europa och jag börjar jobba nästa vecka och jag beställer 1st eller 2st lager från Tyskland och monterar det själv.
När det gäller lättmetallfälgar så verkar många ligga på 50mm i offset/ET och det blir ju 18mm och det blir mycket (tycker jag).
 
Senast ändrad:

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Framhjulslager

Tror fortfarande att anledningen till haveri av framhjulslagren beror på att man ställer dem för hårt utan det hörbara glappet.[/quote]

Tror gör vi i kyrkan. De hjullager som jag och Linder dessutom visar på bild, där finns inget att justera. De pressas i och ur, och beroende på vad man har för verktyg så gör verkstaden på lite olika sätt. Det är helt enkelt riktiga skitlager när fordonet står stilla stor del av säsongen. Och det kan vi inte skylla på Fiat då där står annat på förpackningen till dessa lager. Här kan man läsa lite om problemet. http://lotsen.ivf.se/KonsLotsen/Bok/Kap3/TribologiskaEgenskaper.html
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Framhjulslager

Övertygad att anledningen till haveri av framhjulslagren beror på att man ställer dem för hårt utan det hörbara glappet. :)[/quote]

Okej, för att förstå mitt inlägg så får jag förklara mig då min text inte stämmer längre då Gunnar ändrat sitt inlägg 105. Den möjligheten har han obegränsat, men alla vi andra kan bara ändra inläggen en begränsad tid. Ordet Tror är utbytt med övertygad.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Framhjulslager

Om någon behöver hjälp med att ändra i ett inlägg/ordval som riskerar att någon ironiserar över så hör av er under "kontakta oss" så fixar någon i webadm det. :)
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Framhjulslager

Om ni kikar på bilderna så är det förmodligen samma typ av lager som är på min 2005:a som ni hade .
Jag kan inte ställa glappet för det lagret är inte i 2 delar .

Se bilderna :
 

Bilagor

  • VKBA3629.jpg
    VKBA3629.jpg
    22,3 KB · Visningar: 271
  • VKBA3640.jpg
    VKBA3640.jpg
    30 KB · Visningar: 274

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Framhjulslager

Alle lager skal ha forspenn for å ha rett klaring når de blir varme. Har man for liten klaring vil lageret "klemme" når det blir varmt og i værste fall vil lagret skjære seg med en gang. Er klaringen bare litt for liten vil det få sterkt nedsatt levetid. For stor klaring vil føre til at man har for stor slakk i hjulet også når det er varmt og nedsatt levetid.

Lageret som er gjengitt på det høyre bilde vil få rett klaring når det skrues til med rett moment på drivakselmutteren. Skrur man til med for lite moment vil klaringen bli for stor. Skrur man til med for stort moment vil klaringen bli for liten og lageret få alt for kort levetid.

Ser man på innerringen på lageret ser man at den er delt i 2 og spennnes ikke drivakselmutteren med rett moment vil klaringen bli feil. Ofte på slike lager med fast forspenn, er det ikke uvanlig at det er et moment på nytt lager og et annet når man bruker samme lager. (f.eks. ved drivakselbytte) Dette fordi det ofte er en spennhylse på innerringen og den er blitt litt deformert ved første tiltrekking.

Brukes det 2 koniske rullelager istedet for et slikt Sverinsk lager, skal spennhylsen mellom lagerene ofte skiftes for å få rett klaring ved rett moment.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Framhjulslager

Tack , jag har inte uppmärksammat slitsningen i den inre lagerbanan , 2 st nya är beställda för 1090:- inkl frakt /2 st .
 
Toppen