• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Peter och tack,
vi har ju bara resten av livet kvar så varför inte utnyttja det till att göra det man tycker om.
Orkar egentligen inte men är ruskigt vetgirig och dessutom lite envis, vilket underlättar.
Det är ju helt underbart att vakna upp och ha möjligheten att ge sig på en massa utmaningar, delvis därför att man är frisk och har möjligheten och intresset men också för att se att man klarar det mesta om man bara ger sig den på att lyckas. Går det åt skogen så får det bli så......
Vill inte ha någon ånger över något man inte gjort när det är dags att ta ner skylten. 70 bast nu....hur många till blir det? Är inte så nyfiken på det.

Kommer att ha det underbart i Metropolen Murjek. Tystnad lugn o ro vad mer kan man önska.
Ha det gott
Hälsningar bror
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Orkar egentligen inte men är ruskigt vetgirig och dessutom lite envis, vilket underlättar.
Går det åt skogen så får det bli så......
Vill inte ha någon ånger över något man inte gjort när det är dags att ta ner skylten.

EXAKT! De där meningarna skulle lika gärna jag ha yttrat. Jag brukar säga:
Jag sitter hellre på ålderns höst o skrattar över de tokigheter jag gjort än att sitta o vara bitter över allt jag INTE gjort!

Jag gör helt enkelt det jag känner för, oavsett om folk tycker det är tokigt.
Det är rätt tokigt att kuska runt två pers med en dubbeldäckare, men vi gillar det och vi är inte ensamma om de tokigheterna. Kommentarerna: Är den inte otymplig? Drar den inte mycket diesel? Vad ska ni med den till på två pers?
Det är också ganska udda att renovera och bo i en skola med 534m² boyta fördelat på fyra pers, men vi njuter av ytorna varje dag! Kommentarerna: Är ni inte kloka? Är det inte mycket att städa? Är det inte dyrt att värma upp?
När vi var mitt uppe i renoveringen av skolan så sa en entreprenör vi hade till hjälp: Du är en riktig visionär (han menade förmodligen tokstolle).

Det viktiga är att det är våra val och vi trivs med det! Man måste se fördelarna bortom problemen.
Dessutom är det rätt skönt att vara nöjd med det man har och samtidigt ha visioner.
 

Kallax

HBK Medlem
Inlägg
150
Kommun
Luleå
HBK-Nr
524
Medlemskap
2026
Sv: Fortsatt renovering

Välkommen till norr,vi har haft en otrolig fin september de har varit rena sommarvärmen.Lingonen kan man väl köpa,eller hur!
Hoppas vädret fortsätter att vara bra..
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Några bilder från det kommande motorbytet på ruskpricken. Äntligen plats i hangaren så nu drar vi igång.
Sitter just nu i vackra Norrbotten och ögnar igenom det som behövs för bytet och det blir en del. Bl:a ny höger drivaxel beroende på att den är längre och saknar stödlager på motorn, samtliga vattenslangar som nu är torra och delvis ruttna beror säkert på bilens ålder, samtliga slangar till styrservon som verkar vara svåra att köpa färdiga så dessa får eminenta Bohab i Spånga tillverka efter uppmätning av mig.
Axel Augustin i tyskland har en del men det finns också andra som har motsvarande till lägre priser och eftersom jag rår över min tid ett tag till så surfar jag runt i både tyskland england och usa.
Nu skall det njutas av frihet, tystnad och underbara vyer här uppe i norr. Säkert också en o annan kall go öl:D:D
Ha det gott alla
Hälsningar Bror

Bild 1 Inbackad i hangaren
Bild 2 Frontplåt borttagen
Bild 3 Bränslefiltrets placering-ändras
Bild 4 Gammal rost i kylaren
 

Bilagor

  • front borta.JPG
    front borta.JPG
    1,5 MB · Visningar: 43
  • h front.JPG
    h front.JPG
    1,5 MB · Visningar: 38
  • rostvatten från kylaren.JPG
    rostvatten från kylaren.JPG
    3,4 MB · Visningar: 27
  • inne nu.JPG
    inne nu.JPG
    1,2 MB · Visningar: 32
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Bror, du spelar i en egen division!
Vi i lägre divisioner bara njuter av dina inlägg!
Nån gång ska jag komma i närheten, men det lär nog ta ett tag och några husbilsbyten att komma dithän........
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Oo tack Roland.
Spelar nog inte i någon annan division utan drivs kanske lite av vetgirighet och kanske girighet i stort.
Vet att fina moderna husbilar en gång varit enkla och spartanska som min bil en gång varit. Kollat runt lite och vill ha modernare prylar också lite mer av den bekvämlighet som nu dagens bilar har.
Just nu handlar det om en kraftfullare drivlina, bekvämare fjädring och kanske mera stabilt chassi. Servostyrning är ju långt ifrån nödvändigt med oh så bekvämt plus snyggare med en mindre ratt
Kommer säkert flera modifieringar framledes, jocklar lite med hydrauliska lätta och enkla stödben, finns ju fina enkla och lätta cylindrar så vem vet.
Denna husbil blir nog aldrig helt klar om man nu skall lyssna på min bättre hälft i denna fråga.......och tur är väl kanske det.
Lyckligtvis delar jag jobbet med husbilen också med några andra enkla objekt. Ger en kraftfull mening med resten av mitt liv, dessutom slipper jag klättra efter väggarna i brist på meningsfull sysselsättning.....
Fortsättning lär följa:D:D:D
Hälsningar
Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bengt-Åke,
nej ingen turbo därav motorbyte till turbomaskin. Har inte bestämt typ av intercooler än, kanske orginal men det finns många lösningar.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Ojojoj nu är det mycket…..
sålt huset, köpt lägenhet. packar för flytt, massor av bra o ha till tippen- 20 års samlande av bil o flygtidningar. 30 hyllmeter med bra böcker till Läkarmissionen och till detta jobb med husbilen plus flakmoppen. Puh, känner faktiskt av det i ryggen om det nu inte är den gamla vanliga latmasken eller....
Dagens lilla begivenhet var att försöka få ur den gamla trogna trötta knotan vilket egentligen var ganska enkelt med det finns ju kablar mm överallt som man missar. Tur att man har motorlyft mm. Vad som gör mig konfunderad är hur högt åtdragningsmoment vissa bultar har typ muttrarna till drivaxlarna,dels konstig dim på mutterskallen – 41 mm- på ¾ skaft och till detta nästan 2 meter rörförlängning för att kunna lossa dessa muttrer. Samma gäller för vevaxelns remskivebult som sitter enormt hårt. Detta är historia nu och det är bara att blicka framåt. Nästa steg är demontering av befintlig styrväxel för byte till dito servoassisterad styrning och tll detta krävs nytillverkning av div slangar och kopplingar. Köpte komplett servo för flera år sedan med var då för Peugeot och det skiljer ganska mycket mellan den motorn och Fiats. Servopumpen sitter inbyggd på Fiatmotorn medans Peugeot-Citroen har remdriven pump och därmed helt andra slangar. Bohab i Spånga fixar dessa slangar efter min uppmätningimorgon,.
Ny höger drivaxel behövs också då motorn saknar stödlager för drivaxeln och höger drivaxel är också längre, nya kylarslangar och slangar till värmeelementet sliljer. Div kablar får förlängas/kortas typ kabeln till generatorn som numer kommer att sitta på motsatt sida. Skall bli spännande då jag egentligen inte är någon bra kopplare,,,

Nästan alla delar som behövs har köpts från Tyskland via Ebay till betydligt bättre priser än det som erbjuds hemmavid.
Återkommer säkert:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • bild 11 stretar emot  A.JPG
    bild 11 stretar emot A.JPG
    159,7 KB · Visningar: 27
  • bild 13 halvägs ur  B.JPG
    bild 13 halvägs ur B.JPG
    183,4 KB · Visningar: 25
  • bild 2 motorsiluett  C.JPG
    bild 2 motorsiluett C.JPG
    82,8 KB · Visningar: 23
  • bild 4   D.JPG
    bild 4 D.JPG
    110,3 KB · Visningar: 25
  • 111 urtagen   E.JPG
    111 urtagen E.JPG
    185,5 KB · Visningar: 22
  • bild 3 förbereder vila nu   F.JPG
    bild 3 förbereder vila nu F.JPG
    132,8 KB · Visningar: 26
  • bild 113 höger fäste till styrväxeln   G.JPG
    bild 113 höger fäste till styrväxeln G.JPG
    175 KB · Visningar: 24
  • bild 114 växelreglage  H.JPG
    bild 114 växelreglage H.JPG
    186 KB · Visningar: 24

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Ett steg framåt och två tillbaka. Inte bara motorerna som skiljer......
Började med att kolla upp styrväxeln som skall in vad som ev. kunde tänkas tillkomma. Upptäckte att styrarmarna ute vid hjulen hade för små konor för p-ändan så där kom första mothugget. Behöver också byta täckplåten där rattaxeln går igenom golvet som ser annorlunda ut för att täcka en del av knutenpå axeln..
På datorn och bildelsbasen för att söka efter dessa delar. Hittat styrarmarna och väntar på svar om täckplåten.
Fortsatte med elkablarna som skiljer sig helt i bäde färg och placering så med hjälp av Peugeots verkstadshandbok tillsammans med dito Fiats så kan man para ihop kablarna så att det kommer att fungera som det är tänkt. Man säger ju att Fiat, Citroen och Peugeot ar i stort desamma och lika men tillåt mig tvivla. I stort är det nog mycket som stämmer men men.....
Jagar runt lite också för att hitta en bra isolering nu när merparten under huven är urtagen. Den bästa isoleringen är ju mycket tung så jag tittar på alternativ. T;ex Biltema säljer ju en del så en resa dit blir nog nödvändig kanske redan imorgon.,[
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • styrarm.jpg
    styrarm.jpg
    2,1 MB · Visningar: 11
  • pända min 16 mm.jpg
    pända min 16 mm.jpg
    2 MB · Visningar: 12
  • golvplåt.jpg
    golvplåt.jpg
    3 MB · Visningar: 11

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Härligt nu är det nya friska delar på gång.
Denna gång från Axel Augustin i Tyskland





1Z01E4R66876318287
Uppdaterad: 02.10.2013 17:44 Östkusttid


I transit: i tid


Leveransändring
Begär statusuppdateringar
Planerad leverans:
måndag, 07.10.2013, Innan dagens slut

Senaste plats:
Anlänt - Langenhagen, Germany, onsdag, 02.10.2013

Ytterligare information
Sända eller fakturerade den:02.10.2013Typ:paketVikt:5.00 kg

Sändningshändelser
Vad är detta?
Plats Datum Lokal tid Aktivitet
Langenhagen, Germany 02.10.2013 23:30 Ankomstskanning
Rendsburg, Germany 02.10.2013 20:30 Avgångsskanning
02.10.2013 18:11 Ursprungsskanning
Germany 02.10.2013 10:56 Order behandlad: Redo för UPS

Sändningsinformation
Till:
JARFALLA, SE

Sänt av

UPS Standard®
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror!
Kände mig lite trött/deppig på morgonen och hade lite tappat inspirationen för fotograferingen idag.

Har nu sugit i mig lite energi från din tråd och är på G igen:)

Du är fantastisk.

Tack.

Nu bär det av mot nya grupp/porträtt bilder med en härlig fart;)
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Morrn Lasse,
visst kan man vara lite trött/deppig på mornarna men det går över med lite frukost och positivt tänkande.....:D:D

Tack och ha en härlig dag. Krama Emma.
//Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Rashad,
8140,21 (8144,21)
Denna version hade turbo och direktinsprutning , men utan intercooler . Motorn som 70 kW (95 hk) vid 4100 varv. / Min. och hade ett maximalt vridmoment på 217 Nm vid 2300 varv. / min. Motorn var av Renault kallades S8U-750 och användes i:
Fiat Ducato Mk1 2.5 TD (1981-1989)
Iveco Turbo Daily Mk1 2.5 (1980-1990)
Peugeot J5 2,4 turbodiesel (1981-1990)
Citroën C25 2,4 turbodiesel (1981-1990)
Renault Master Mk1 B90 (1986-1990)

Hälsningar
Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Jämmer o elände....
efter att ha demonterat den gamla styrväxeln och massor av bök med demontering av tankrör slangar till tank mm så kunde bara konstateras att den servostyrväxeln jag hade inte passade trots att den kommer från en Fiat Ducato. Röranslutningarna sitter på sidan och får då inte plats i uttaget i golvet. Kunde nog fungerat om jag sågat upp ett större hål men det skulle ha skett på bekostnad av gaspedalens rörelseväg så det glömde jag bort snabbt. Fick vackert återmontera den gamla styrväxeln och vänta och se om det dyker upp en annan mer passande servostyrväxel.
Finns förresten en hos Beg Bildelar Jan Solstad AB till det fasionala priset av 12000 kr. Sorgset med denna skrot som har en del till husbilar mm men deras prissättning är helt utan verklighetsförankring. Använder hellre muskelkraft i stället för att betala ockerpriser till denna bilskrot. Hittade förresten en fabriksny på tyska ebay för 579 Euro. Hellre det...

Skärsår på tummen och ett skadat ego till trots så skulle den andra motorn in och det idag så nu sitter den på plats. Imorgon fastdragninga av alla fästen mm, montera skydd för kopplingen och tillverka/ansluta elsystemet och sedan start av motorns på dess rätta plats.

Meen lite svider det detta med servostyrningen....
Äterkommer:music-icon::music-icon::music-icon:.................
Hälsningar Bror.

Bild 1 jämförelse med o utan servo
bild 2 passar inte
bild 3 rören på sidan och ej rakt fram
bild 4 knotan på plats nu...äntligen
 

Bilagor

  • med opch utan servo.jpg
    med opch utan servo.jpg
    1,9 MB · Visningar: 22
  • Passar inte, rören ät fel håll.jpg
    Passar inte, rören ät fel håll.jpg
    1,9 MB · Visningar: 22
  • Fel slangröranslutningar.jpg
    Fel slangröranslutningar.jpg
    2 MB · Visningar: 23
  • Knotan i nu.jpg
    Knotan i nu.jpg
    2,5 MB · Visningar: 29

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Ruskigt frustrerad idag. Tur att någon bjöd på kaffe och kanelbulle

Sorgset att inte kunna montera servostyrningen men ändå ha servopumpen kvar på motorn. Tvingas nu uppfinna någon sort av slinga som innehåller servoolja annars förstörs pumpen. Den är inte rolig att byta utan at lossa/demontera motorn. Sökt på tyska Ebay men inget resultat ännu.

Dagens bedrift har bestått i att ändra och dra om en massa kablar. Lite svårt då färger på kablarna inte stämmer mellan Fiat och Peugeot. Tror att jag fått till det men det visar sig på måndag då det blir motorstart. Har också att hitta en kulanlutning till gaswiren då fästet är helt annorlunda.

Blir också en ändrad placering av bränslefiltret då det blir för trångt att behålla den på gamla platsen men är ju inget problem då slangar mm ändå måste bytas ut. Alla fästen mm dragna, vä-ntar nu på en ny höger drivaxel som aviserats till på måndag tillsammans med div vattenslangar och bromsbelägg.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:.......
Trevlig Helg
hälsningar Bror.

PS man kan ju inte ha ett FIAT emblem på en Peugeot....eller, DS
 

Bilagor

  • div 188.jpg
    div 188.jpg
    2,1 MB · Visningar: 15
  • div 189.jpg
    div 189.jpg
    2,9 MB · Visningar: 21
  • div 190.jpg
    div 190.jpg
    2,3 MB · Visningar: 19
  • div 191.jpg
    div 191.jpg
    2,7 MB · Visningar: 15

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Fick mottaga trevliga prylar idag i form av prylar för ombyggnad till intercooler. Vet dock inte om jag kommer att använda dessa gummislangar - svarta o tråkiga - utan kommer nog att bruka blå silikonslangar och blanka rör dels för partifärgen med också för att original luftrenare pensionerats till förmån för bättre öppnare filter.
Tror dock att anslutningen mot mitt befintliga insugsrör är för klent så jag lär ta kontakt med Per Svenssons Bildemo imorgon i hopp om att rätt insugsrör finns på hyllan. Detta rör är mycket grövre än det som sitter på min motor. Kanske detta ger mera än de 95 hästar som det var meningen från början men såklart varje extra kure tillför tillfredställelse. Kanske snart dags för en repa på dragstrippen!!!!
En tur till Returbilen i Kungsåra imorgon ger förhoppningsvis några flera potenta bitar. Vem vet?
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar
Bror.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    695,2 KB · Visningar: 11
Toppen