• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

ejerblom

FD HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Hjo
HBK-Nr
8422
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

Tackar och bugar för detta snabba svar. Det var trevligt att det finns i luftvärdigt skick. Med nytagit certifikat 1978 köpte jag detta flygplan av Skövde flygklubb för 38000:-.Det var ett fantastiskt plan med spak för klaffen och lättfluget.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

Hej alla gamla privatflygare! Jag öppnar en ny tråd för oss. (Gamla flygare). Självklart är Bror och alla välkomna där också. Vill bara inte tynga Brors renoveringstråd så mycket som det kan bli av gamla minnen.

:mcride:
Spaken eller ratten sakta tillbaka och tystnaden från marken. Så härligt det var!!
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Från det ena till det andra när det gäller flyg. För ett antal år sedan ägde jag en cessna 172 årsmodell 1961 SE-CXW blå och vit som såldes till Västerås, har sökt i olika register var den finns, förmodligtvis ej luftvärdig. Eftersom du är väl förtrogen med flygverksamhet frågar jag om du möjligtvis känner till något om detta flygplan.


Kan kolla lite vidare om maskinens öde då Bromma Flygservice och dess tekniker Bo Larsson servat östras flygplan under många år.
 
F

F.d. 25569

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Det är et lágt pris här i spanien kostar dom mera min fru har en 64a som oksá stár avställd sedan hon tog körkort.

Dessa är Seat och din är en Fiat som ligger högre i pris.

MIL ANUNCIOS.COM - Seat 600. Venta de coches de segunda mano seat 600 - Vehículos de ocasión seat 600 de todas las marcas: BMW, Mercedes, Audi,...

En Fiat som är i bra skick ligger runt 6000€ här i Spanien.
Man kan säga att det är en Spansk / Italiensk Amazon. Finns massor av 600 klubbar
Att dörrarna öppnas framát háller priserna högre (Enseña braga) Visa trosor.
https://www.google.es/search?num=10...5.2-2j6-2.4.0....0...1c.1.19.serp.ytLGC3_23aU
Seat 600
www.club600.es

www.seat600.com

Visa trosor va ett bättre uttryck än våra benämning (självmordsdörrar) eller (flickfångardörrar)
Priserna på bilarna är nog lika även här, men min är i behov av renovering
dåligt golv inga bromsar
 
Senast redigerad av en moderator:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Nu är det ganska länge sedan det hände något av vikt med husbilen och dess tekniska. Motorn har ju stått på garagebänken i evighet trots att den är klar. Så kanske det kan bli då husbilen fungerar alldeles utmärk som den är men naturligtvis saknas turbon den ju lite extra puff.
Saknas lite slangar mm samt en ny drivaxel på höger sida som skall vara av den längre sorten och inte lagrad i stödlager på motorn. Finns gott om i Tyskland och Ebay där till bra priser.

Motorn har nu lastats in i bilen med stor möda då drivlinan inte är särskilt lätt men det gick till slut, tillsammans med motorn lastades också servostyrningen med dess beståndsdelar in, likaså luftfjädringen till bakaxeln. Nu finns det jobb framöver så det räcker och blir över.

Vill också byta bromsarna till de som hör hemma på det tyngsta chassit. Mumma vore ju en annan bakaxel med skivor men vet inte om det kan passa. Kollar med dom som vet. Kanske någon här på forumet har erfarenhet av detta?
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:.............
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • bild.JPG
    bild.JPG
    728,2 KB · Visningar: 30

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror!

Då jag ser remmen dyker det upp en fråga. Varma sommaren har fått mig att önska AC på flightdeck. Är det möjligt att montera en sådan i en gamma fiat? Måste en kompressor vara med i remsällskapet eller finns någon enklare lösning?

Mvh
Alve
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Alve,
du kan montera en remdriven kompressor, men problemet blir hur du ansluter andra ändan till värmesystemet. Vet inte om det levererats Iveco med ac men gå ut på tyska Ebay och botanisera. Omöjligt är det nog inte att få sval luft på ditt flightdeck.
Hade samma tanke själv till mitt stölleprov men måste dra gränsen någonstans om jag någonsin skall bli hyggligt klar. Disponerar ju numera min tid och kan ju ändra mig.....:confused::rolleyes::D
Ha det gott
Hälsn. Bror
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror!

I dag kom en jättestor bil med ett litet paket. I paketet: Tändningslås och en godisbit.

Har monterat det och det fungerar perfekt. T.o.m. kablarna hade samma färger och dimensioner. Jag föredrar dock att inte såga av bultskallarna.

Tack så mycket för ditt tips om E-Bay!

Hälsningar
Alve
 
F

F.d. 25569

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror!

I dag kom en jättestor bil med ett litet paket. I paketet: Tändningslås och en godisbit.

Har monterat det och det fungerar perfekt. T.o.m. kablarna hade samma färger och dimensioner. Jag föredrar dock att inte såga av bultskallarna.

Tack så mycket för ditt tips om E-Bay!

Hälsningar
Alve

Du ska inte såga av dom så vitt ja vet, du ska dra av dom, dra åt så hårt att dom går av, Lycka till :yes:
 
F

F.d. 29830

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Har under några dagar blåst igenom denna tråd och måste uttrycka min beundran för det jobb du gjort och dokumenterat. Jag tror ändå att det är du själv som haft mest kul Bror.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Tack Catman, du har nog rätt i dina antaganden.
Jätteskoj att mixtra med tekniska saker och se om man klarar av det man tar på sig. Hittills helt OK. Har en bil som fungerar perfekt och håller på med den renoverade turbo motorn som jag dock inte lyckats få att fungera trots en del ansträngningar.
Nya försök imorgon...
Hälsn. Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Gnulat lite idag med motorn men tror att den renoverade startmotorn inte funkar till hundra procent. Skall dessutom ta reda på hur man ställer in pumpen som jag nog inte har helt klart för mig att den är rätt inställd och monterad. Kollade alla märkningar idag och dessa är rätt men känner mig osäker på dess inställning.
Behöver skaffa mig information om hur en pump demonteras pch återmonteras, om det behövs några speciella verktyg mm
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:.......
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Nu jäsingen,
efter att ha skaffat ett fulladdat batteri och gjort en sista koll av inställningarna så var det dags. Körde på startmotor en massa varv för att fylla oljefilter mm så var det bara att strömlägga stoppventilen för att sedan försöka starta. Började hacka lite på en cyl för att sedan ganska snart gå alldeles utmärkt, utan knackljud men med ett skrammel vilket visade sig vara en inte fastdragen remskiva. Ett litet oljeläckage i ett litet rör vid oljefiltret som behövde en extra åtdragning. Har ingen kylvätska i så jag har bara kunnat köra några korta stunder. Fungerar nu perfekt.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:.......
Hälsningar Bror
 
S

StorDansk

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Va härligt Bror, GRATTIS, då sitter den snart i bilen förstår jag,
nyaste husbilen på gatan och allt! :)

men bilder eller rent av en filmsnutt skulle vara häftigt det med!
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Försöker med en länk på motorns andra start
Startar och går perfekt, saknar ju glödning och glödstift då den är direktinsprutad. Finns dock en spiral i insugsröret som besprutas med en bränsledimma med detta behövs tydligen bara när det är minusgrader.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:....
Hälsningar Bror

YouTube
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Försöker med en länk på motorns andra start
Startar och går perfekt, saknar ju glödning och glödstift då den är direktinsprutad. Finns dock en spiral i insugsröret som besprutas med en bränsledimma med detta behövs tydligen bara när det är minusgrader.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:....
Hälsningar Bror

YouTube

Videoklippet är privat. O jag som såg fram emot det... :(
 
Toppen