• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Ja så kan man uttrycka det...
Är lite av en ekorre som samlar på mig en ruskig massa saker och bra att ha grejer. Enda undantaget som nog för mig känns unikt är nog min fru som stått ut med mig och mina nycker i mer än 40 år. Det är vad jag kallar true love. Tror inte att jag fattar detta.
Gillar att välja ut saker och ting för att sedan och ganska omgående ta isär objektet. Vet inte om det är nyfikenhet eller destruktion. Ibland är det lyckosamt och ibland går det käpprätt ät h-e.
I fallet med husbilen så missbedömde jag bilens skick när jag köpte den vilket jag nu ser som en svaghet. Kan ju inte erkänna att jag missbedömt något som jag egentligen är bra på så då kvarstår faktum.
Har man tagit fan i båten så gäller det att ro den iland. Anser att jag gjort detta i husbilsfallet, har plöjt ner en massa arbete och pengar - som jag i händelse av att något händer aldrig får tillbaka rent ekonomiskt men har ju fått mat och husrum under denna tid och har ju fortfarande förmånen av att ha en hyggligt bra bil om än gammal men även det har en poäng, snart skattebefriad--- besparing uppemot 6000 per år. Kan det bli bättre? Jo det skall vara en kraftfullare drivkälla och det kommer....
En annan orsak till min entusiasm är att jag inte litar på nya saker. Vill inte vara försökskanin åt fabrikanter av bl.a husbilar. Halvdana lösningar som kräver reparationer mm redan från början. Man kan ju läsa om detta här på forumet och annorstädes tyvärr.
Har varit och är fortfarande flygplansägare sedan mer än 35 år tillbaka och har vid varje årlig översyn fått känna av detta med bristfällig outvecklat material/delar som belagts med servicebullentiner och servicebrev tvingar ägaren att betala för utveckling mm av berörd del. Lika enkelt är det för biltillverkare/ flygplanstillverkare att skjuta problemen framför sig och låta köparen vara med att betala för utvecklingen. Man kan undra hur det står till i tillverkningsleden.
Tacka vet jag då en gammal runkburk som vår husbil som trots mycket jobb och ekononiska utlägg sannolikt tillmötesgår våra önskningar utan att behöva dela kostnaderna med tillverkaren som ju egentligen inte skäms för att ta betalt för en ibland undermålig produkt.
Det var bättre förr eller????
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror
Har NU börjat läsa dina intressanta och sakliga inlägg. Helt makalöst berättat och kan nästan vara som en instruktionsbok hur man fixar till sin äldre bil. Har ganska snart bytt ner mig från en bil av nyare modell men av olika orsaker så köpte jag också en äldre (Niesmann CLOU 1990 års modell byggt på en Mercedes 814D) som jag nu har fått lite inspiration att ställa till genom din tråd lite mer än vad det var tänkt från början. Kanske ett nerköp men har ändå blivit inspirerad nu genom din tråd.
Tack för bra beskrivningar och detaljer. :spinny::spinny:
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror.
Har inte kollat in dina framsteg på någon månad nu och det var kul att se allt på en gång, vad du har jobbat och bytt bostad mm.
Trist med servostyrningen.
Ett motorbyte brukar ge intressanta överraskningar så det kommer att bli mycket intressant att följa dig när du tar de an problemlösningarna.
Den lät gott motorn.

Att missbedöma skicket hos en begad husbil är lätt hänt så det är du inte ensam om, vår var i princip ett lik sett så här i efterhand.
Men med jobb och lite pengar får man till dessa gamla klenoder och då kan de fungera fantastiskt bra.
Äldre fordon i bra skick är roliga att äga och bruka, sett till investerad krona är de fantastiskt bra.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Alf
kul att se dig här igen. Kollade på en annan plats och såg ditt enormt fina garage/vagnhall. Måste kännas bra nu inför vintern.
Ja du det har ju varit lite lugnt kring husbilen ett tag pga i första hand på försäljning av vårt hus och inköp av lägenhet. Kommer att sakna garaget men inte huset som ju egentligen enbart kräver underhåll och ständig tillsyn. Har känns oroligt då vi varit i Norrbotten under den kalla årstiden och sådan oro finns inte efter den 1:a nov.
Har varit så mycket röjande och fullt upp med att tömma ett ekorrboså det har varit många last till tippen. Jobbar bra under viss press så då var det ju bara att backa in husbilen i hangaren och börja jobba.
Det är inte helt problemfritt att byta från ett motorfabrikat till ett annat. Massor behöver bytas typ andra slangar, ändring av placeringen av bränslefilter, luftrenare och dess slangar, avgassystem, höger drivaxel mm mm men det kommer att lösa sig tror även det med servon så jag monterar allt som tillhör denna och gör någon form av loop så att inte servopumpen går torr.
Fortsätter i morgon med något vad det nu blir
Ha det gott
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Ibland är det inte roligt att försöka renovera gamla fordon.
Beställde tre prylar från Fiats återförsäljare i Stockholm och fick det trevliga beskedet att delarna inte längre finns att tillgå.
En enkel sak som gummigenomföringen för rattväxelstången i torpeden, som med åren torkar och går sönder med en massa oljud som följd finns inte längre att köpa:mad::mad: Blir att spika ihop något eget vad det nu kan bli.
En annan viktig pryl kan ju avgasklamman mellan grenröret och främre röret anses vara---finns inte längre i lager.:mad::mad:
Tredje negativa beskedet gällde en detalj till banjomuttern i servopumpens tryckutgång-----finns ej längre att köpa!?:mad::mad:
Tror att kanske Swedol kan lösa denna detalj med tillhörande kopparpackningar, värre är det med avgasklamman som nu måste tillverkas av min lilla mekverkstad i Spånga.
Trött man blir....nästa renovering då blir det nog en gammal Mercedes för de verkar kunna fixa fram det mesta även till 30 år gamla bilar:) eller en riktig buss typ Volvo Scania.

Fick dock ett litet paket från Axel Augustin med några slangar bromsdelar plus lite mera smått o gott så morgondagens jobb är räddat till en del, väntar ju också på en ny drivaxel och 15tums fälgar och med lite tur kanske dessa också kommer imorgon och då blir det full dag.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:.....
Hälsningar
Bror
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Fortsatt renovering

Hejsan Bror, jag vet inte, men som sagt 12.000:- för en gammal beg. styrväxel verkar mer än svettigt, nästan löjligt.

Här har du en fabriksrenoverad, som om bilden stämmer, inte har uttagen till slangarna på samma ställe som din.
4.000:- plus moms verkar bättre än det andra beg. alt.
De vill ha en beg. stomme i utbyte................Du kanske kan byta in din som inte stämmer ;).
Eller 25% extra i stomavgift blir en extra tusenlapp.

Men............Delen verkar tyvärr inte finnas tillgänglig just nu och ren. av din gör ju inte att den passar :(, men det kan ju vara värt att kolla upp och förhandla lite om du har lust.

Styrväxel Peugeot J5 2.5 D 400039, 7719021 CRD93 (U25/661) 73 Hk

Lycka till. M.v.h. JANKRO

Ps. andra gången jag gick in på sidan verkade den tillgänglig, så kolla om du vill.
 
Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

God morgon Jankro,
tack för tipset skall ringa eller maila idag.
Har hittat motsvarande i tyskland och en beg på Blocket plus yttrerligare en här på hbk's annonsdel
Löser sig nog till sist på något sätt.
Bilen inomhus och egentligen hela vintern på mig
Tack igen och trevlig dag
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Ja så kom då ett litet paket från tyskland innehållande kylaslangar, främre avgasrör samt upphägninsgummi till avgassystemet. Blir glatt överraskad över kostnaden för transport från utlandet,-runt 10 euro för 10 kg. Undrar vad det skulle kostat den andra vägen.
Väntar nu på drivaxeln som tydligen ligger på posten att avhämtas imorgon. Försöker få den på plats tillsammans med resten av framvagnen. Strular fortfarande med slangar, kopplingar och servostyrningen, ytterligar ett aber är att merparten av alla 10 mm bultar och muttrar inte är normala m10 x 1,5 utan har finare gängor m10 x 1,25 och det köper man inte över alla reservdelsdiskar så det blir ett besök i Hagalund Solna imorgon.

Nu har vi firat lite på vår 37:e bröllopsdag så det finns risk att alkolåset kan slå till:wub:.

Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:..........
Hälsningar Bror

Bilderna föreställer
1 Slangar rör mm
2 Godislådan
3 Rabattcheck...man tackar
4 saknad mutter till servons tryckrör
5 någon har vart förbannad, skottskadad SAAB på Returbilen i Kungsåra
6 måste varit riktigt förbannad bilen helt sönderskjuten
 

Bilagor

  • slangar och rör mm.JPG
    slangar och rör mm.JPG
    802,3 KB · Visningar: 15
  • bild_5  godislåda.jpg
    bild_5 godislåda.jpg
    803,1 KB · Visningar: 15
  • bild_4  rabatt.jpg
    bild_4 rabatt.jpg
    872,1 KB · Visningar: 17
  • bild_4 saknad mutter.jpg
    bild_4 saknad mutter.jpg
    926,1 KB · Visningar: 15
  • bild_2 skottskador.jpg
    bild_2 skottskador.jpg
    920,5 KB · Visningar: 21
  • bild_3 kulhål.jpg
    bild_3 kulhål.jpg
    894,9 KB · Visningar: 22
F

F.d. 52910

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror. Jag är ingen flitig skrivare här men då jag ser om Dina enorma arbetsinsatser på husbilen tänker jag på Dig. Var det vid nyårstid år 1989 som vi gjorde flygplansaffären SE-EOK då flygfältet utanför Karlshamn stängdes för det skulle byggas bostäder där men inget har hänt där än. Hälsa Din fru Marita som jag vill minnas namnet är. Du har tydligen inte bytt varken flygplanet eller frun. Rätt man vet vad man har men inte vad som kommer i stället.
Irene och jag kör till Spanien med vår husbil för övervintring om några dagar.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Hasse, vad roligt att höra från dig pch att ni är still going strong.
Var i Spanien övervintrar ni?

Ja som du säger så har jag kvar både flygmaskinen och Marita. Flygplanet finns i Västerås och väntar på propelleroverhaul och årsbesiktning som jag nog drar ut på till våren för att spara kalendertid. Har i alla fall fått ihop runt 1000 timmar med denna fantastiska maskin, hoppas få vara frisk och knapra ihop ytterligare massvis med airborn tid. Marita blir inte av med mig så vi kämpar vidare förhoppningsvis i många år till
Ha det så gott i Spanien och kör försiktigt. Hälsa också och krama Irene.
Hälsningar Bror/Marita
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Fortsatt renovering

Reservdelstillgången var en av huvudanledningarna till att jag bytte från Isuzu till Chevrolet.
När det gällde den Japanska kvalitetsbilen (sånär som på karossen) så vart det mkt svårt med reservdelar redan innan den var 10 år gammal. (har samma erfarenhet från Vauxhall från tidigt 80 tal)

Antar att inte GM bryr sig särskilt mkt om Cheva heller men det finns redigt med reservdelar från fristående tillverkare. Och dessutom tycks det finnas skrotade Vanar i varenda lada.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Fredag.....veckorna går fort då man har roligt. Att ha husbilen i hangaren på barkarby betyder vissa rutiner då det i våra fruars ögon är ett gammalt gubbdagis, och visst är det så. Rent underbart att rå om sin tid och att möjlighet att sitta vid fikabordet i klubbstugan och råljuga med gamla goa flygkompisar..:D:D:D
Nåja det jobbas ju en del också ibland.
Dagens begivenhet var att koppla ihop allt för gott och som det skall vara framledes. Bränsleledningar som ligger fritt och är uppstrappade ordentligt och detsamma för all el. Detta är nu gjort och ser bra ut
Klart för första motorstart nu med motorn monterad i husbilen och det blev inte som jag trodde. När motorn kördes i bänk funkade allt perfekt men nu fylldes hela hangaren med vit illaluktande rök. Vad var fel? Sökte som en idiot. När sådant här händer så finns det bara två saker som kan fela... Bränsle fick motorn bevisligen så det blev att undersöka lufttillgången och se där var felet. I min iver att hindra främmande partiklar att komma in i luftintaget så har jag stoppat i en trasa i luftslangen....som sedermera lät sig sugas in för att bli osynlig och skapa nya myror i husses huvud..
Bort med slang och trasa, återmontera slangen och ett nytt startförsök och den fungerade som den skulle. Tänk vad ett litet hopknycklat tygstycke kan göra skillnad?
Hämtade drivaxel och fälgar på Nordpost i går kväll. Fina grejer och till överkomliga priser. T.ex fälgar.. En av mina stamskrotar begärde 900 kr för 2 beg fälgar plus frakt och de som kom nya från tyskland kostade 820 kr inkl frakt. Måste kolla allt som skall köpas och överväga att handla från exempelvis tyskland. Andra jämförelser som gjorts då det ju gick åt skogen med den styrservo jag tidigare köpt är att man i tyskland kan köpa en ny servostyrväxel för under 300 euro dock utan styrstag men dom har jag ju på den gamla styrväxeln.
Under helgen jobbas det inget med husbilen utan istället skall garaget hemmavid tömmas, hyllor monteras ner och monteras upp igen och nu......ja var? Jo i hangaren tills vidare. Blir ett par resor plus säkert en skrotresa till tippen, ekorre som man är.
Inga bilder idag då det rådde total grådieseldimma i hangaren.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Trevlig helg till er alla.
Hälsningar Bror
 
Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Mycket nu.....
Packning inför flytt, sopkörning mm, men lite tid finns det ju alltid över för husbilen.
Tagit ner ett nästan nytt avgassystem för att tillverka och montera ett 2,5 tums system. Varför vet ju ingen men grövre skall det vara. Klurar också lite på insugssidan och dess luftfilter som inte kommer att vara orginaldelar.
All el mm är nu klart och fungerar, väntar dock på två slangar till värmepaketet och sedan montera kylaren. Därefter ny kylarvätska. Var ju en del rostfärgning i den gamla kylvätskan. Nya drivaxeln monterad och framvagn åter på plats med nya bromsbelägg och allt infettat med kopparpasta. Borde bli bättre bromsar nu då det sannolikt kärvat med de gamla beläggen.
Fortfarande tyvärr stagnation med servostyrningen i väntan på lämplig del som nog finns i Tyskland men de är inte så snabba att svara på mail...but sooner or later, har ju några månader på mig.
Upptäckte också lite bränsleläckage vid bränslepumpen så nya kopparpackningar måste dit.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:.......
Hälsningar
Bror
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    82,7 KB · Visningar: 6
I

Ice-Man

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Det är klart du ska montera grövre avgasrör, det är inget du behöver tveka på, det vet ju alla att det är bättre! Ju grövre desto bättre!!:D
mvh jocke

Så ska det låta :)
Jag byggde nytt blås på min, ett 3" system från var sida av V10:an - fullflöde såklart.

Kul att du fått i rovan och startat upp den - kan tänka mig att det känns bra!
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Lång helg med mycket av allt. Börjar nästan likna pizzareklam...
Lördag resa till Arboga för att fira min brors 84:e födelsedag, stopp på Biltema i Västerås på hemväg för inköp av div prylar till husbilen bl:a avgasrör, luftfilter, lite kabel och kontakter mm.
Söndag städning i nya lägenheten, som egentligen skall ha varit flyttstädad men lämnade mycket att önska och som min bättre hälft fick göra om, samt översyn av det som om en vecka blir vår nya bostaden och nu i Kallhäll.
Kommer att sakna vårt garage i huset men i övrigt skall det bli skönt att bli av med alla måsten som man som villaägare ständigt har att brottas med. Fönster som skall målas, fasader som Med jämna mellanrum behöver ny rödfärg, skottning av snö, oro vid bortavaro om allt fungerar då det blir kallt, om någon illasinnad behagat rumstera om i huset och tagit med sig saker o ting mm mm.
Husägande är för ungt folk och när man blir tillräckligt klar och vidsynt-vilket i vårt fall tog ruskigt lång tid pga hobbyjobb i garaget- så säljer man bort bekymren som ett husinnehav innebär.

Nu framledes skall det bli husbilsåka av därav mycket av det jobb som lagts ner på vår gamla runkburk och som säkert kommer att ge oss massor av glädje under kommande veckoslut och längre ledigheter.
Morgondagen tillägnas tillverkning och montering 2,5 tums avgassystem. Luftfilter blir minsann inte original och kommer att monteras i någon sorts ljuddämpande grej i fronten. Vet inte just nu vad det blir.
Grejerna till luftfjädringen ligger på hangargolvet och skall också upp snarast möjligt.
Hur skall man hinna andas, få lite mat i magen............:):):D
Det är mycket nu men återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:.......
Hälsningar Bror
 
Toppen