• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Alve,
det är som värst just nu, flyttkillarna kommer kl 8 på måndag, men vi ligger bra till tror jag.
Skall ner till Barkarby imorgon och försöker ta ett par bilder.
Ha det gott
//Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

En bild på hur bromsslangen mellan chassi och bakaxeln ser ut när man lyfter bilen i chassit. Tror inte att man säkert kan åka vidare och hoppas på att slangen inte skadats och kanske brister vid hård inbromsning. Byter slang och monterar någon sorts fångasrem.

Avgassystemet på 2,5 tum blir till, många snitt och skarvningar blir det då jag vill ha upp detta detta på ordinarie plats. Skulle kunna göra det med nästan raka rör men tycker att systemet kommer lite lågt.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    64,9 KB · Visningar: 40

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Alve,
det är som värst just nu, flyttkillarna kommer kl 8 på måndag, men vi ligger bra till tror jag.
Skall ner till Barkarby imorgon och försöker ta ett par bilder.
Ha det gott
//Bror

Hej Alve,
Skicka din email till mig så skickar jag några bilder. Min Ipad vill inte ta in mer är en enda futtig bild.
Kanske någon här på forumet vet hur man lyckas med att få in flera bilder.

Time for bed
Ha D
// Bror
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Bror, jag har också stött på det problemet. Det spelar ingen roll om man laddar upp flera bilder alla heter Bild 1 och det blir den sista som gäller.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Äntligen sista natten,
slut med alla måsten om underhåll, målning, kommande snöskottning, måla fasad, dåligt samvete för att man gör saker som är roligare än att underhålla ett hus, och vi har två...
Det andra huset finns ju i Metropolen Murjek men det är en annan femma...:D:D

Undrar varför man väntat så länge med att bli av med alla dessa åtaganden?
Är det enbart för att man skall ha ett hus eller?
Var det garaget tro?

När man uppnått en mogen ålder så betyder det ju inte att man skall ha en massa måsten, vilket det för mig tagit säkert fem år att komma till insikt om. Min fru har varit den vakna i detta sammanhang. Man skall njuta av den tid som finns kvar, och inte underhålla och dra omsorg av något j-a hus..........
Man ska ha husbil och leva livet........:D:D
Nu skall vi sova gott och njuta av den extra timman vi får inatt.
God natt gott folk
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 54812

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror,
Märkte att antal visningar här har passerat 500 000, Vill gratulera och tacka för en hel del idear och lösningar.
:mcride:

Ha det jätte bra
MVH\\Rashad
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Jodå, har bott här sedan förra måndagen.
Nu gäller det målning och lite tapetsering i rummen för att få det som vi vill ha.

Servostyrning komplett till skorven är på väg från Tyskland och denna skall på plats snarast. Tur man har hangaren så att inget brådskar.

Återkommer:D:D:D:D:music-icon:
Hälsningar
Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Jaha så kom då äntligen servostyrningen från Tyskland. Komplett och i fint skick. Får ju tyvärr en servopump över då det redan sitter en på mon motor men den får hamna bland ekorrdelarna-bra att ha...
Målar mm i lägenheten men tänker ta en time out och montera servon. Spännande att se om det fungerar. Kommer nog att flytta servooljebehållaren till att monteras över växellådan där det är ordentligt gott om plats. Skall normalt sitta på en egen konsoll fastskruvad i batterihyllan men eftersom det mesta på denna hålk är ändrat så varför ibte även detta.
Återkommer :music-icon::music-icon::music-icon:.....
Trevlig Helg
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    57,1 KB · Visningar: 22

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Fortsatt renovering

Känner till problemet.

Om vi döper nödvändiga renoveringar i bostaden till arbete så gäller slutsatsen:
Arbetet inkräktar på fritiden.

Slå in penseln i en plastpåse så sparar du tid på rengöring.

Ha de bra!
Alve
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Jaha, har varit i Metropolen Murjek ett par veckor för att få uppleva lite kyla och snö-och det uppfylldes ganska så omgående. Som mest minus 24 grader lika med för kallt för skoteråkning.
Åkte ner till Järfälla under fredagen och det var nog ingen bra dag att fara neröver. Ordentlig blåst, drivande snö och 24 sekundmeter över Höga Kusten bron. Spännande. Mötte trots detta väder tre husbilar, tuffa bobilsresenärer.
Har varit ner i hangaren idag och haft handpåläggning på vår husbil. 12 grader invändigt torrt o fint. Lite kallt att jobba med bilen just nu kan i o för sig sätta på värmen i hangaren och gör nog det lite längre fram och efter jul och nyårshelgen som vi tillbringar i Grundsund och nyårshelgen i Murjek.
Ha det gott och var rädda om varandra.
Återkommer
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Vintern rullar på och snart är det väl behagliga plusgrader igen. Kallt i hangaren men vem ger sig..
Fick hem ett kompressorset från Tyskland till luftfjädringen bak och väntar nu bara på nivågivare och original kabelhärva. Använder BMW X5's delar till luftfjädringen bak med nivåreglerare. Lite komplicerat med alla kablar relän mm men det kommer att bli toppen.
Har undersökt om det är möjligt att även få luftfjädring fram men det verkar svårt och i o med det så blir det ännu mera intressant. Plockar gärna bort gamla fjädringssystemet och ersätter det med luftbälgar. Inte enkelt men genomförbart.
Jobbar lite av och till med husbilen men då det är kallt i hangaren så blir det mest jobb i ett uppvärmt rum i densamma. Önskar att det gick att backa in hela bilen men icke.
Gör ett totalt uppehåll med husbil och uppiffning av lägenhet för att nästa lördag fara upp till Metropolen Murjek trots att det verkar lite kallt där just nu. Få se om vintermarknaden blir som vanligt kall = under minus 20 grader eller var det nu hamnar.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    69,8 KB · Visningar: 13

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Jahaa, så har gubben ansett att det är lagom med plusgrader för att fortsätta med stölleprovet.
Har kört igång bilen av och till under vintern men märkt att det tagit allt längre tid innan motorn går igång. Humm så kan det inte få vara så felsökning i onsdags. Luft i bränslesystemet trots alla slangar nya med nya slangklämmor. Borde inte kunna komma in luft den vägen så misstanken föll så småningom på backventilen i bränslepumpen, som på dessa gamla motorer har mekanisk pump. Beställde en ny från Axel Augustin i Tyskland som anlände supersnabbt redan igår. Montering idag, ordentlig urluftning och startförsök. Under över alla under så startade bilen per omgående.Passade även på att byta ut glödstiftet på insugsröret trots att det gamla nog fungerade. Tar inga risker......
Under bilen idag sedan för fortsatt tillverkning av avgassystem. Krökar på röret både här o där så det blev lite bågfilande. Har bara första metern kvar och denna skall passa på främre röret utan att bryta och bända.
Tandläkaren imorgon på fm sedan fortsatt jobb. Snart ut på provtur med turbomotorn.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:....
Hälsningar Bror
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    721,4 KB · Visningar: 9
Toppen