• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Tyvärr hörs ju ett rassel på filmsnutten från en inte åtdragen fläktremskiva. Efter detta är motorn fri från skrammel och rassel. Går underbart fint och är lättstartad trots avsaknad av glödning och glödstift. Snart skall den in i bilen men vi åker några helger till med den gamla rovan
 
Senast ändrad:

kentsynne

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Mark
HBK-Nr
5161
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej bror! låter som att du har en likadan motor som jag har i min bil. har inga glödstift heller, även efter vintervila så känns det som man har haft igång den 2 minuter innan.(kanske skall tillägga peppar peppar ta i trä) hoppas du får stor glädje av den när den sitter på plats i din bil.
Mvh Kent
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Tack Kent,
Tror att du kan ha samma motor- Sofim 2,4 liters turbo och den motorn skiljer bl.a just på avsaknaden av glödstift vilket 2,5 liters motorn har. Kanske en felkälla mindre, vem vet.
Motorn skall in under senhösten tillsammans med servostyrning och luftfjädring bak. Har haft dessa grejer ett par år men har inte idats att montera dessa då bilen fungerar utmärkt som den är med ruffig gammal svag sugmotor och stor ratt. Hoppas det blir bättre framledes
Hälsn Bror
 

kentsynne

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Mark
HBK-Nr
5161
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

jadu bror! glöm inte intercoolern det var en annan motor när jag gjorde det,
du känner absolut det i backarna det var riktigt skoj att köra kasselbackarna i tyskland.
mvh Kent
( får tacka Bäckmark för det med intercoolern)
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Ja så är det naturligtvis. Klurar på storlek och typ. Saab 9-5 9-3 har en lång smal intercooler som skulle passa bakom stötfångaren fram som då måste modifieras och för max kylning borde man ha ytterligare en intercooler på originalets plats på sidan av kylaren. Borde ge bra kylning av luften och dessutom enkel och mindre synlig rördragning.
Underbart att ha tiden man behöver för att leka, klura fixa och ljuga med gamla flygkompisar och dessutom experimentera med de åketyg man nu har.
Roade mig idag förresten att pyssla lite med renoveringen av min gamla Hudsom 1930. Det är nog ett år sedan senast jag pysslade med Hudden. Borde varit klar för tio år sedan.....men som sagt vem har bråttom...numera:D:D
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Har du slutat äta och sova för att hinna med allt Bror, eller det räcker med att slippa förvärvsarbeta? :)

Var sak har ju sin tid. Detta med att äta klaras av på en halvtimme och beträffande sömn så går jag ju mot tider med evig sömn så varför slösa på detta nu? Sex tim sömn plus mattid därefter lite slappa och roligt jobb så är dygnet fullt:D:)
Klart är ju också att det blev lite enklare efter avslutat förvärvsarbete.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Börjar misstänka att det är några tekniska prylar som Bror inte är insatt i, t.ex.:
Dammsugare, tvättmaskin, tumlare, diskmaskin. Erkänn Bror, nog har du en fenomenal markservice?

:D

Erkänner utan omsvep att min markservice är oersättlig.
Dammsugare och diskmaskin får jag brottas med då och då. Duger stundtals inte så min bättre hälft gör om samma sak och då är alla nöjda.
Mer än fyrtio år tillsammans med min bättre hälft och har det underbart bra vad mer kan man ha rätt att önska eller begära?
Nu skall vi ut med husbilen...
Trevlig helg till er alla
Hälsn. Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Renoveringen fortsätter......
Är det inte det ena så är det det andra som damen med näsblod sa.........:wink::D
De av oss som kör utan reservhjul men har punkaspray och kompressor kommer förr eller senare att drabbas av punka/däcksexplosition vilket hände mig i går kväll och ingen spray hjälpte här. Blev att tillkalla Assistancekåren för transport hem till p-platsen vid vårt hus. I och för sig roligt att åka bärgare trevlig bärgarkille och inget snack om närmaste lämpliga verkstad utan direkt hem.
Nu blir det nya däck och byte till 15 tums fälgar med tydligen passar inte dessa fälgar rakt av utan kräver en 5 mm tjock distans för att fälgen skall gå fri från bladfjädern. Får fixa detta då.
Fick också en plåtskada på husbilens nedre del framför bakhjulet så dagen är räddad!
Om ni funderar på om jag skall åka omkring med reservhjul framledes så är svaret nej.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    1,1 MB · Visningar: 16

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Nu drar det ihop sig till motorbyte mm. Backade in husbilen i hangaren idag och började så smått med att plocka bort frontplåt kylare mm. Alla kablar lossade tillsammans med alla slangar. Kollade lite på dessa slangar och huga mig, skulle egentligen kunnat gå sönder när som helst. Om man bara ser till slangarnas utseende så verkar allt bra men om man bara böjer lite på slangarna så ser det annorlunda ut. Bytte ju generator för ett år sedan och den flyttas över till den "nya" motorn.
Sorgset egentligen att lyfta ur en bra fungerande om dock motorsvag motor men nu sker det så jag får väl försöka sälja det som säljas kan. Växellådan fungerar också perfekt dock med ett litet vinande ljud vid viss hastighet men som man kan leva med.
Servoslangar måste tillverkas nya då de som följde med styrväxeln kommer från Peugeot. Skall bli roligt att byta ut alla motorkuddar skall bli kul och se om man märker någon förändring.
Blir ju en del ordentliga uppgraderingar, turbomotor, servostyrning, luftfjädring bak mm. Har forskat lite i om det finns luftfjädring även till framvagnen men verkar tji.
Skulle ju smakat fågel om man fått helluftfjädring runt om men det verkar marigt. Man kanske inte kan få allt på såhär gamla holkar...
Byter också till 15" hjul och har redan uppgraderat bakbromsarna. Tydligen så finns det en distans mellan bakaxeln och baknavet som skiljer i tjocklek mellan de tre modeller som finns på Fiat-Peugeot och Citroenmodellerna. Dessa är viktiga med tanke på frigång däck-fjäderpaket.

I morgon tidigt bryter jag för 8-10 dagars lugn och ro i Metropolen Murjek. Länge sedan jag senast var där så nu blir dett riktig slapping. Vet inte om lingonplockning är min melodi trots att lingonsylt är bland det bästa jag vet. Är nog riktigt lat kanske. Har med mig några modellmotorer som jag skall försöka få liv i, borde vara ganska enkelt om man bara tar sig tid och har rätt bränsle. Nitro till motorerna och sedan vin till husse.......nitrovin?!?:D:D:D
Det skall va gött o leva.......
Återkommer kanske med lite bilder om någon dag, finns i kameran men överföringssladden nerpackad.
E fyran here I come.
Hälsningar
Bror
 
Toppen