• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

F

F.d. 29809

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Imponerande arbete! Jag skulle också vilja renovera något men saknar tid. Roligt att kunna följa ditt arbete via hemsidan!
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Fint väder idag också så påt igen. Har tagit bort bakre delen av golvet för att förlänga bodelen med 15 cm och samtidigt öka isoleringens tjocklek. Man blir lite konfunderad när man tar bort saker och ser hur allt gjorts på fabriken. I bilsammanhang där det finns ram och kaross så finns det oftast någon sorts tätning däremellan men inte på Pilote husbil av äldre datum. Undrar om det ser bättre ut idag. Inte heller har man typ marinplywood utan använt vanlig plywood. Fortsätter men detta men stryker ett skickt med Cuprinol på båda sidor. Underredet skall såsmåningom sprutas med vanligt underredsvax.
Ett par bilder. Håll till godo.

Återkommer :music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror

nylimmat golv 28 maj 2008.jpg

undre golv 28 mqj 2008.jpg
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Jag håller på med träarbete själv, när jag tittar på dina billder så blir jag så imponerad att jag svimmar
:wub:
 
S

SevenEleven

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Vilket imponerande projekt och vekligen kul att du delar med dig av det.
Jag tror din dokumentering ger inspiration till många renoveringssugna inklusive mig :yes:.

Jag håller tummarna för mer fint väder så man kan fortsätta följa ditt projekt.

En annan tanke .. Vi kanske skulle fixa lite guider och lägga upp när vi lagar eller utför någon typ av underhåll. Mycket teknik och innehåll återkommer ju på olika märken och årsmodeller. På autopower.se har de exempelvis en "Gör Det Själv"-kategori med Bilvårdstips och Mekartips med olika guider.
Oj .. nu gled jag bort från din renovering och det var ju inte meningen.

/Lasse
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Jobbet idag var inte särskilt stort. Reglat upp golvet för att isolera och lägga på nästa och sista plywooden. Limningen skall nu torka till imorgon. Allt limmat med Sikas Polyuretamlim Har också varit och tittat på korkmatta till detta golv.

Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:

Hälsningar Bror

husbil 29majUppregling  2008 001.jpg

husbil 29maj 2008 Färdigreglat 003.jpg
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Tack mina vänner för alla Tack.
Det sporrar till fortsatt arbete. Ser man sedan till antalet visningar så tror jag att man vill se detta och hur en husbil är uppbyggd. Dagen jobb har varit att såga till Ecoprem till isolering mellan golvplywooden ett ganska tidsödande jobb då jag inte vill ha några som helst springar mellen reglar och isolering. Bilder kommer imorgon
:music-icon::music-icon::music-icon:
Trevlig Helg var ni än är
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Det blir ett par bilder i alla fall av dagens arbete Isolerar med 30 mm Ecoprim ursprungligen var det 20 mm isolering som tog åt sig fukt o vatten. Ecoprim har helt slutna celler och tar inte till sig fukt och vatten. Verkligen passande för husvagn/husbil.
Håll tillgodo
:music-icon::music-icon::music-icon:
Trevlig weekend hälsningar Bror

husbil - golvisolering 30maj 2008 005.jpg

husbil - golvisolering 30maj 2008 007.jpg

husbil - golvisolering 30maj 2008 009.jpg
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: Fortsatt renovering

Stum av beundran..........

Den här tråden letar man ständigt efter om den är updaterad för att se det imponerade och spännande arbetet fortskrida.

Lycka till framöver.... och snälla fortsätt hålla oss uppdaterade ;)
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.554
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Kollar varje dag vad som händer med ditt bygge. Jag vet inte vad jag skall säga. Imponerande, spännande, kul att följa, blir snickarsugen. Fortsätt håll oss uppdaterade.
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Du arbetar snappt, jag får alltid tänka en vecka mellan varje etapp, jobbar du under bar himmel?
:)
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Dotorparn,
javisst jobbar jag ute under bar himmel. Nästan som semester på playan just nu. Varmt och skönt. Hoppas ha golvet helt klart under lördag-söndag inklusive golvmatta. Vädret skall ju vara bra.
Återkommer
:music-icon::music-icon::music-icon:
trevlig weekend
hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Stråååålande lördag-- precis som gjord för husbilsjobb Lite slö idag har bara slutligt passat in all isolering och limmat detta. Limmar ytter golvplywood i morgon.
Nu är det dags för en kall öl. Skål alla vänner ute på bystan med husbilen eller hemma vid tv´n.
Trevlig lördag
:music-icon::music-icon::music-icon:
Återkommer
Hälsningar Bror

husbil - golvisolering 31maj 2008 005.jpg

husbil - golvisolering 31maj 2008 001.jpg
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Ja min vänner det har verkligen varit en varm och skööööön helg. Hade kanske hellre legat vid något bra badställe men men "plikten" kallar. Är också gräsänkling så man skall hinna med mycket!!!!????
Idag har jag gjort klart golvet men kan inte hyvla kanterna i vinkel pga att det skummar ut polyuretanlim och det är inte någigt att få på verktygen nog med att ha svarta fingrar-händer i flera dar
Har också sågat upp för gasolbehållaren med skall ta den till jobbet och sänka fästet = kanske får plats för en besticklåda under diskbänken samt göra den lite djupare. Har också köpt plastmatta till golvet med alla tillberhör idag. Nu kommer vi till interiör och där bestämmer inte jag- det är min fru Marita som har hand om smaken där - tror hon-men man följer ju minsta motståndets lag Så är det!!!!

Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror

husbil - limmet skummar 1juni 2008 005.jpg

husbil - 2 skivar lagda1  juni 2008 001.jpg

husbil - inpassad 1 juni 2008 010.jpg
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering------"Mössavtagning"

Mössavtagning ja annars mera normalt med mösspåtagning i dessa dagar
Dagens jobb har varit att riva bort alkovdelen. Ganska frisk i trävirket men en del skruvar med rostangrepp vilket tyder på viss fukt under årens lopp.Den fukten har sannolikt kommit in via främre förstret. Tätningen på samtliga fönster har varit lite si o så.
Kommer kanske att tvingas ändra lite på främre alkovdelen då de nya sidorna har en mera rundad frontyta än den gamla med skarpa veck.
Mycket skräp o bråte blir det när man river men det skall åtgärdas snarast.
Återkommer :music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror

A husbil - arbete 2 juni 2008 005.jpg

husbil - utan alkov 2 juni 2008 007.jpg
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering------"Mössavtagning"

Hej Bror!

Följer med spänning ditt renoveringsprojekt.
Mycket intressant...

Du är duktig!!

Blir verkligen sugen.....men jag har nog med jobb på huset......



Själv hade jag planer att bygga en husbil från ett MB chassie för några år sedan, men fick lägga de planerna åt sidan på grund av flera orsaker.
Jag byggde ett jättestort garage av denna anledningen.....

Men det har ju kommit till pass ändå, när vi köpte en färdig istället.
Fick ändra på höjden på portarna bara så att jag fick in den.
Där står den väl skyddad under vintertid.

En fråga...

Köpte du bilen som ett renoveringsobjekt eller hade du sedan tidigare?

Lycka till med ditt arbete!
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej,
köpte denna bil som en kraftigt fuktskadad bil Orsaken till detta köp är egentligen flera. Dels så tycker jag om utmaningar och vill dessutom ha en bil i min egen smak - vill ändra så det passar mig men den största orsaken är att vi reser mycket ( ca 3500 mil) bl.a till Murjek strax utanför Jokkmokk och Grundsund på västkusten och idag vid drygt en månad kvar till 65 år så är jag fullt frisk men vem vet hur det ser ut i framtiden . Är absolut inte intresserad av husvagn som mina syskon höjer till skyarna trots att dom bara åker och parkerar en hel sommer vid havet någonstans. Vet inte heller om detta med husbil är min melodi. Tror trots allt att det kan vara härligt att fara runt med denna bil stanna när man tycker eller inte orkar åka längre.
Därför köpte jag denna och nu är det en massa --roligt--jobb med detta och någon nytta skall jag väl ha av den så småning om.
Försöker att montera det senaste i teknikväg vad som gäller värme el trappa elsystem mm för att förenkla det framledes förser bilen med servostyrning och renoverad turbomotor för att inte vara alltför slö och trött.
Hoppas ha den klar till kommande sommar men vet att det tar en massa tid med allt finsnickeri invändigt då absoleut inget av det gamla finns kvar och det fär bli vinterns arbete. Denna sommar skall det "bara" vara klart utvändigt vad gäller väggar o tak PUH!!!

:music-icon::music-icon::music-icon:

Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Nej det bli inget fönster fram och inte heller bak. ytorna på de fönster som finns anser jag vara tillräckligt. Moderna bilar har ju få och små fönster. Så får det bli
Trevlig kväll:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Hur räknar du ut vikten i förväg så att den inte blir för tung, en regel här o en där plockar ju till hela tiden
:)
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Jag är väl medveten om att det kan tillkomma några kilon. Har försök att beräkna vikt med hjälp av det som tagits bort kontra det nya. Har ju ökat dimensionerna på virket men med det dåliga virke som finns att köpa så är viktskillnaden mycket liten. Plåt och plywood blir samma tjocklek som tidigare så det borde bli samma vikt i stort och isoleringens viktökning är marginell. Får väl se var detta slutar viktmässing kanske måste jag vikta upp. Spännande blir det kanske.

Ha en skön dag:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror
 
Toppen