• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej igen Bror!

Tänkte på en sak....
Behöver du typa om bilen efter den är klar, med gasoltester och dyl.
Eller gäller det gamla typet?
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Nej kommer inte att typa om bilens längd och bredd är densamma enligt reg.bevis dock förlängd bodel 15 cm som faller inom ramen för längden på bilen Detta är ju egentligen en orginalrenovering där allt sitter där det suttit tidigare och då skall det inte behövas. Sedvanlig kontrollbesiktning med koll av gasol som vanligt.

Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Vilken tur man har med vädret. Nästan LITE för varmt.
Dagens jobb har bestått i att slipa golvkanten runt om i mått och vinkel. Därefter var jag tvungen att provmontera vänster sida och den PASSAR Uppiggad av detta så åkte även höger sida upp och lika bra där, till o med fönsterna och dörren passar Försökte bedöma vikten på sidorna man bär dessa lätt skulle gissa på ca 25-30 kg
Är dock inte riktikt nöjd med främre nedre delen av alkoven och kommer att limma dit en passbit för att få en rundare form typ tvärsnittet av en flygplansvinge. Vet också då att det blir jobbigt med invändig plywoodklädseln men får väl köpa 2 mm flygplansplywood den är lätt att böja med kraftig rundning.
Ett par bilder

Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Trevlig kväll
Hälsningar Bror

husbil -A vänster sida  3 juni 2008 013.jpg

husbil C  -passar dekalen 3 juni 2008 008.jpg

husbil - inte riktigt nöjd  3 juni 2008 007.jpg
 

Hannibal

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Båstad
HBK-Nr
308
Medlemskap
2030
Sv: Fortsatt renovering

Jag häpnar över detta härliga bygge.
Dekalen sitter på plats utan klädd vägg.
Var får du all energi ifrån.
Med vänlig hälsning/Stephan
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Tackar för det. Kul att det uppskattas.
Energi har jag dåligt med men är fruktansvärt envis. Vill också se om jag klarar detta och det gör jag.
Trevlig kväll:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror
 

Rimagy

HBK Medlem
Inlägg
344
Kommun
Märsta
HBK-Nr
817
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Känner dig inte men har på känn att du är en sån där go gubbe!
Med envishet kan man komma långt!
Har en pappa som bestämde sig för att bygga en Moraklocka för hand...d.v.s. inga maskiner fick användas.
Varenda kugghjul filade han för hand.Stämde det inte till 100% på slutet
så var det bara att börja om. Urverk,fodral,lod och urtavla med handsnidade
siffror.
Klockan har inget glas för urtavlan för det kunde han inte göra själv så då fick det vara!
Många år tog det innan den stod klar men är en ren klenod.....
Ditt bygge blir nog klart snabbare.
Marina
 
Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Rimagy;
Nån moraklocka kommer jag nog aldrig att ge mig på även om det skulle vara en ordentligt stor utmaning och det är snabbare att renovera en husbil. Renoverar parallellt med denna husbil också en gammal Hudson bil från 1930 (när det regnar men just nu bara husbil)
Stora regäla grejer att jobba med och trä är ganska skojigt material. Inredningen blir värre men skam den som ger sig

Hälsningar Bror
 

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Sv: Fortsatt renovering

Hej bror.axelson.
Jag tittar nästan dagligen på din bygge och beundrar din konst.Jag byggde två
husbilar så jag vet vad som krävs.
Första bilen :blev redan halva bostadsdelen svetsat av fyrkantiga rör.
Den andra: blev bostadsdelen gjort och monterad hos Pilo´s.
Så jag slapp det jobbet ,jag tycker det svåraste.
Resten dvs möbler ,el,elektronik sömnad av dynor osv,osv dvs allt gjorde jag själv.
Och jag påstår att det var det skojigaste jag någonsin har gjort.
Den är utrustad av det senaste och säkraste som finns att få,och den är fortfarande ej färdigt.
Just nu monterar jag en riktigt lås i passagerarens dör efter en inbröt för två
års sedan i Prag.
Efter lite svetts arbete den ska lackeras och sedan ska forskas i olika länder.
Så efter "skelettet" har du deta roligaste framför dig.

Mvh

Perrovski
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej perrovski
kul med flera som bygger och ändrar om. Det som jag befarar kommer att bli problem är inredningen-inte själva snickeriet med utformning av skåp mm. I min bil finns inget kvar som jag vill använda pga den vattenskadan som var. Men som det heter någonstans finns det tid så finns det råd och jag kommer att lösa detta. Får jag huvudvärk så vet jag ju att jag lever och bara det är ett plus.
Lägg ut några bilder på ditt bygge. Kanske inspirationen kommer när man ser andras arbeten.
Trevlig kväll
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Idag har det inte hänt så mycket. Har isolerat hjulhus från golv limmat en del klossar på alkovens främre del för att kunna göra den lite rundare. Tror det ser bättre ut plus att det är enklare att montera takplåten
Resten av kvällen har ägnats åt min flygmaskin som hade en störning på vänster motor. Skall flyga en del i helgen för vi her ett Fly-in på Barkarby nu i helgen och vill våra politiker så illa som dom säger så kan det vara det sista på Barksrby Flygfält.

Återkommer :music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror

4 juni 2008 alkovnosen modofierad.jpg

4 juni 2008 isolering h hjulhus-golv.jpg
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror,

Ska bara erkänna något som min mor förbjöd mig att vara.

AVUNDSJUK, det är vad jag är. Har kanske inte tummarna riktigt i centrum, men vad du håller på med törs jag inte ens drömma om att ge mig in på.

Se nu bara till att allt dokumenteras dag för dag. Min uppfattning är att det måste bli en utgåva av något slag, digitalt eller på papper.
Som gammal grafiker ställer jag gärna upp med mina kunskaper i ämnet, här går det bra med tummen ganska långt in i handen.

Kör på, vi är många i hejarklacken.
 

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Sv: Fortsatt renovering

Hej bror.axelson.

Lämnade bilen till verkstad för lite svetts arbete.En del av arbete blev gjord som jag ville den andra blev fusk, kilen trodde att jag ska aldrig krypa under
bilen och kola.Det är precis vad jag gjorde och på förmiddagen grep jag till
vinkelslipmaskinen och slag hammare för att avlägsna skadade plåtar.Det blev
ett står hål på ca 365 x650 mm.Gick till plåt firma och fick bocka en bit som fattades och imorgon ska svetsas på rätt sätt .
Konstigt att man kan aldrig lita på folk,:den gamle grekiske filosofen Terencjus så "tro på folk men det skadar aldrig att kolla då och då.
Jag återkommer med bilder men just nu har ej tid .
Amanda ska lackeras .

Mvh

Perrovski

Ps
Ni ursäktar mig eventuella stav fel ,men har ej tid heller till rättelse.

Perroni.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Detta veckoslut kommer det inte att bli något att rapportera från mitt husbilsbygge pga andra aktiviteter.
I morgon fredag skall jag flyga upp till Tierp där det är ett litet Fly-in och på lördag är det flygdag på Barkarby och slutligen söndag skall jag åka med ett gäng gamla racing-legender i Åke Janssons fantastiska DC3a till Anderstorp där det är Ronnie Petterssons Memorilal Racing med racerbilar från 60 och 70 talet.
Racing från den tid man minns så väl och då man önskade att man själv satt i någon racerbil och kämpade för seger vilket aldrig skedde--------- Tyvärr
Husbilsbygget är ju i prioriterat men det finns dock saker som är roligare och det är att flyga sin egna flygmaskin och det skall jag göra så mycket jag kan detta veckoslut.
Tillönskar alla en skön nationaldag och weekend var ni än är.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Det är imponerande bygge som alla skriver men kommer du ändra något på planlösningen ifrån ursprunget eller var ni nöjd med den som det var ?

Jag har ju en liknande och har en 4 personers sittgrupp på vänster sidan samt en för 2 personer på högersidan .

Köket är i bak på höger där dörren är samt toaletten på vänster bak .

Det som vi saknar är en sopkorg i köksdelen samt en skoförvaring , där det är en 2 sittgrupp skulle man ju kunnat skippat och fått en förvaring istället men nu har vi box på taket så man får klättra lite .

Samt har vi ingen trappa och då är det lite högt att ta det första steget .

Vet du förresten om man kan köpa den "borst" tätningslisten som är i mellan skjutfönstrena ?
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej
vet inte hur det blir med planlösningen ännu. Avsikten just nu är att få bilen klar utvändigt så att den är "vattentät". Har funderat lite iallafall, när jag plockade ner inredningen så var det sittplats för fyra och garderob på vänster sida kök och två sittplatser på höger sida och toan i vänster bakhörn.
Har absolut ingen som helst uppfattning om vad som är bäst skall samråda med min fru Marita och kanske det vore en ide att fråga forumet där det finns erfarenhet och kunskap om hur det skall se ut.
I den gamla bodelen så var det luftvärme men ersätts med vattenburen värme. Vet inte riktigt heller var jag skall sätta pannan som är en Alde 3000.Två alternativ finns och det är den gamla luftvärmaren satt under garderoben eller under bakre sittplats kanske med lucka utifrån. Hade ju från början önskan om golvvärme men skippat detta pga att jag tror att till det vi kommer att använda bilen så får vanliga värmen räcka.
Har ökat bodelens längd med 15 cm och det var tänkt att det skulle komma toa och duschutrymme tillgodo. Ersätter gamla toan med en Thetford 200 mm
Som sagt har ni ideer om planlösning så tas dessa tacksamt emot.

Skall forska lite i var man kan hitta borstlist kommer att behöva det själv till mina fönster. Jag jobbas också med veteranbilar och kanske han det finnas någon list för bilens dörrutor som kan passa

Återkommer och trevlig Helg:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror
 
Senast ändrad:

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Ny härlig arbetsvecka igen efter en mycket varmt veckoslut.
Har gjort färdigt fronten på alkovdelen och förberett för kejsarens nya underkläder dvs färdig för plywood på bodelens insida. Bara att hoppas att vädret håller sig så åker plywooden på i morgon Tyvärr blir det 4 mm hade hoppats hitta 3mm tjocklek till överkomligt pris och tillgänglighet, men alla brädgårdar jag tillfrågat har förordar 4 mm tjocklek --så får det bli nu.

Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror

9 juni 2008 husbil 003.jpg
 
F

F.d. 5110

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Bara en liten tanke.......

Inga sidofönster på alkoven?.. Eller planerar du för en bauta-taklucka för att ligga och sola i?

Jag tycker att det är skönt att kunna öppna däruppe för att få lite frisk luft när all värme därnerifrån stiger upp i alkoven...

Mvh LasseF
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej LasseF,
jodå det skall vara ett fönster på höger sida och det blir det enda i alkoven. Har tagit bort fönstret i fronten. Men det du säger om en bauta-lucka skulle ju kunna tilltala....... Det finns tid att bestämma dettta ännu men det vore kanske inte fel.Har du tips på passande lucka? Tack för tipset.

Hälsningar Bror
 
S

SevenEleven

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Tjo,
Jag fortsätter att med spänning följa din renovering.
Själv ska jag ge mig på att förbättra några skarvar på taket. Var uppe och inventerade lite nu men fick snabbt ge mig in igen eftersom knotten vaknat. Det får bli ett projekt till helgen.

Reimo har mycket tillbehör och materiel för husbilen.
Bland annat har de en del olika takluckor:
Tillbehör - Fönster och tillbehör - takluckor - Reimo

De har även mycket för inredning:
Tillbehör - Invändigt - Invändigt - Reimo

/Lasse
 
Toppen