• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bengt-Åke,
Har kollat lite på och efter luftfjädring bak. Finns ett antal fabrikat och har beställt lite info från USA.
Bra med luftfjädring då man kan ha olika tryck på höger och vänster sida för att få bilen att stå hyggligt i våg.
Återkommer till detta längre fram - först skall taket vara klart och taklagsfesten avklarad för bodelen.....
Hälsningar Bror
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.592
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bengt-Åke Linder, här kan du titta på ett av fabrikaten som säljer luftfjädring som hjälper slitna bladfjädrar till nya höjder. :)

Karnag

Jag har Karnag's hjälpfjädring monterat bak på min bil och det inte bara hissar upp bakänden till rätt höjd, det gör även underverk för väghållningen mest i långa sega kurvor och rondeller m.m.

M.v.h. JANKRO.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Fortsatt bygga främre takdel och har hunnit förstärka och också isolerat. Kan bara isolera i mitten då det skall skruvas i väggarna så först fastskruvning och sedan blir det isolering all isolering tillskuren och nummermärkt för att det enkelt skall kunna isolera när takdelen är på plats i morgon. Taket isoleras med Ecoprim 50 mm vilket ger en taktjocklek på 55 mm. Borde räcka till-. Hål har också tagits upp för takucka i alkovdelen ( 40 x 40 cm). Arbetet idag har även innefattat att jag har påbörjat med den raka bakre delen men vid 1700 tiden behagade vår herre droppa lite så det var bara att täcka.
Återkommer :music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror

10 juli 2008 H främre takdel 002 A.jpg

10 juli 2008 H främre takdel 003 B.jpg
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Fortsatte idag med färdigställandet av främre takdel samt monterat denna med lim och skruv
Passar fantastiskt bra.
Ner igen och började på den bakre delen som blir mera kompliserad vad gäller mätning för taklucka-takluckor och ventilation. Skall väl också ha ett hål för skorstenen om jag nu inte kan bygga om denna ( ALDO 3000 ) för sidoskorsten Skulle på detta sätt slippa ett hål i taket. Det skall också tas upp hål för kabel-genomföringar till tv och solcell. Där skall också läggas in elrör för kablar härs o tvärs och det kräver att jag får några dagars semester--- tar bilen och far till Danmark för lite kultur, öl och smörrebröd. Nåja kanske också en kall Aalborg. Vem vet??!!
Är tillbaka vid husbilsprojektet i månadsskiftet men nya friska krafter och ideer.

Ha nu alla en skön sommar och semester och kör försiktigt
Återkommer :music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror

11 juli 2008 H främre takdel 002.jpg
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Jo jomen det skall snart bli av. Skall bara göra färdigt den stora takdelen men just nu är det några fridagar. Måste mäta in var luckor kabelgenomföringar mm skall vara samt lägga in plaströr hit o dit för kablar till starkström -backkamera- höga bromsljus-inv belysning -el till taklucka mm mm innan isoleringen kan komma på plats och takdelen kan monteras för gott

Har farit runt med bil i södra sverige och sett otroligt många husbilar tyvärr de flesta utan HBK märke. Undrar varför??? Många HBK-are kör också utan medlemsnummer.

Tillönskar alla en fortsatt skön sommar-ledighet
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
hälsningar
Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Nä nu för det vara slut med detta solandet, farandet runt med en gammal SAAB 9-5 och slappande i hängmattan.
Back on the road igen som det heter.
Förbereder och senare monterar bakre taket för mätning av var takluckor mm skall vara likaså var rören till elen skall placeras. En massa tankearbete som man nu inte är van vid men tror att det kommer att lösa sig. Har provmonterat en Fiamma turbo pro och den ser ut att kunna fungera på plats, skall ha en likadan lucka på toaavdelningen dock den mindre ( 28 x 28 cm) samt en lucka utan fläkt i alkovdelen.
Har också lyssnat runt lite på slät takplåt och fått en del obehagliga överraskningar vad gäller priser- 2250.- kr + moms per meter!!!! ---och jag behöver minst 7 meter. Få se vad jag gör åt detta. Det finns alternativ men det ger massor av extra arbete och det är att göra en form och gjuta detta i glasfiber- man får en rasande massa glasfiberväv för dessa pengar.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Ha det fortsatt bra
Hälsningar Bror

Husbilen aug  2008 001.jpg

Husbilen aug  2008 002.jpg
 

Bengt62

HBK Medlem
Inlägg
112
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
1395
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Härligt att se dig igång igen. Inte för att jag missunnar dig lite ledigt men det är bara att erkänna att dina dagliga lägesrapporter har varit saknade.

Bengt J, Huddinge
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.559
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Har också tänkt. Hur länge skall han ha semester? Vill se ett fortsatt byggande. Fast jag förstår att du behöver ledigt. Blir kul att följa fortsättningen
Ha det
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Peter och tack men jag har ju egentligen nyss uppnått mogen ålder och borde ha ständig semester numera men vem har tid och lust med sånt!!!!?????
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Tackar svend Ö Skall kontakta dem på måndag och höra vad som gäller. Har förresten en kamrat som jobbar på SSAB det kanske kan vara till hjälp
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 24718

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Mycket imponerande bygge! Jag håller en tumme för att vädrets makter ska stå dej bi och att inte Murphy han med "lagen om all tings j-ghet) lägger sig i alltför mycket.

Lite "off-topic" kanske, Bengt-Åke Linder undrade över fönsterlister.
Kolla in www.agenturaffaren.se - Startsidan
Hittar man inte det man söker på hemsidan ringer man till dem. Jag har sysslat en del med gamla bilar och köpt en hel del lister etc från dom. Mycket trevligt bemötande.

Lycka till!
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Tackar,
jag behöver också nya lister till fönstren och vet om Örebro Agenturaffär sedan tidigare. Har fått en katalog från ett företag som heter Steele Rubber i USA har bara inte hunnit kolla igenom.
Kommer igen om detta senare
Väntar nu ut regnet som pågått hela dagen och fortsätter förhoppningsvis i morgon.
Hälsningar Bror
 
F

F.d. 24718

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Vädret här (Yxskaftkälen) har varit mulet men utan regn. Tyvärr kunde jag bara jobba fram till kl.13 innan jag var tvungen att bryta för att fara bort.
"Blå Hallen" är visserligen rymlig och välventilerad men den kan understundom vara väldigt fuktig! :D
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Såg ut att bli en dag utan nederbörd --trodde jag då. Ner med taket för färdigställning och limning av invändigt tak = plywood. Sågade till, passade in och limmade. Torkade ett par timmar då vännen Ludde kom och grattade mig till inträdet i vuxenåldern.
Lyfte upp, limmade och skruvade fast mot väggarna. Allt passar bra och inga spänningar.
Nu är takstolsfesten nära...............
Svarta moln kom in och det blev att snabbt täcka över härligheten och hann precis- massor med regn och åska. Inte kul med nödvändigt.
Fortsättning följer :music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror.

03 aug  2008 Husbilen 001.jpg

03 aug  2008 Husbilen 002.jpg

03 aug  2008 Husbilen 006.jpg
 
F

F.d. 6790

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror !
Mycket intressant att se Dina bilder från renoveringen. Så vitt jag kan bedömma som gammal yrkesman inom snickeri ,så har Du gjort ett enastående fint jobb som Du har all heder av.JAG ÖNSKAR DIG ALL LYCKA TILL MED FORTSÄTTNINGEN AV DITT FINA ARBETE.

Hälsn
Owan Deer.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Mellandag i vädret idag och då var det dags att påbörja med den bakre väggen-bakstammen. Material sågades till mättes limmades och skruvades. Består av två sektioner då det finns en brytning mitt på. Inpassning av förstärkning för stegen
Koll att ramarna passade och sedan dags att limma på invändig plywood.
Under måndagen och tisdagens häftiga regnande tillbringades tiden i bodelen med att städa lite och täcka golvet. Påbörjade rördragningen ( hittade ett fiffigt orange rör som är ganska mjukt och böjligt) för elen till bl.a takluckor mm men invändigt arbete får stå tillbaka för att göra färdigt utvändigt om vädret tillåter.
Nu är det snart dags för fest.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror

6 aug  2008  Husbilen 005 B.jpg

6 aug  2008  Husbilen 006 C.jpg
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Regn de sista dagarna så det har städats lite i bilen igen. Dagen jobb har varit att passa till en plywood i själva takbråttet och det var lite pyssligt verkar som jag slarvat lite vid monteringen av väggarna för det skilde lite och med detta lite trimning. Men nu sitter det där och passar bra. Kvar på taket är nu bakre rundningen och den främra alkovdelen. Har gjort en mall i 10 mm plywood som jag skall kopiera i tre ex till varje sida och limma ihop till 30 mm tjocklek. Kruxet bak är att takets isolering är 50 mm och väggarna 30 mm isolering så det kommer att bli klurigt att fixa iaoleringen men finns det tid så finns det råd så det kommer att lösa sig. Inv. i böjarna blir det tyvärr masonite då den är böjbar vilket inte plywooden är den bryts och blir ful så masonite får duga det blir ju inte så stora bitar trots allt
Kan inte ta upp dyrbar tid med att fira taklagsfest så den får anstå tills vidare.
Bilderna föreställer takbråttet före och efter inpassning och fastsättningen
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Ha nu en trevlig helg
Hälsningar Bror

8 aug  2008  Husbilen 001 A.jpg

8 aug  2008  Husbilen 002 B.jpg
 
F

F.d. 1082

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror!
Jag måste säga att du är en jäkel på det här,ser fantastiskt bra ut!
Angående masoniten,prova 3 mm plywood och vät den,då är den faktiskt kanska följsam när man böjer den,kanske lite tidsödande,men måste kännas bättre än masonite.

Lennart
 
Toppen