• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fortsatt renovering

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Strålande sol och varmt. Dagens vedermöda har varit att limma in förstärkning för markis- gjorde för säkerhets skull tre förstärkningar. Räknar med att ha en markis på 320 – 350 cm och eftersom jag är lat av naturen så skall den vara elektrisk så det gäller att dra kablar för detta innan slutliga plåten monteras. Har också limmat in hållare för utvändig belysning ovanför dörren.
Justerat isolering för att kunna limma ytterplåten Inga större problem var som en upprepning av den vägg som gjordes tidigare. Så på med lim och plåt samt sätt press på alltihopa Nu är allt satt att torka.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror

3 juli 2008 H vägg 013 A.jpg 3 juli 2008 H vägg 014 B.jpg
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hur gör du med skarvningen i väggen där plåtarnas kanter möter varann är det överlappning eller är den att du bockar ut den nedre 180* och bockar in den övre 180* så att det blir fuktsäkert .
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej,
skarven görs på samma sätt som orginal - överlappning med limning. Skall på en list över skarven endera med gummilist mellan listen och plåten eller tätad-limmad med Sikaflex. Har inte listerna ännu och söker efter lämplig sådana. Finns egentligen en uppsjö av olika lister med olika inlägg vet bara inte vad det blir.
Hälsningar Bror
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.559
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Är på jakt efter gummiunderdelar och inläggslister. Söker febrilt. Var har du hittat dom. Har bara hittat en kantlist och den är inte lika dom jag behöver.
Ha det
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Peter
KAMA har en del lister och underlägg. Har mailat med SALA Kaross som har en del till sina byggnationer Släpvagnstillverkare har också en del. Skall forska vidare och se vad som kommer upp. Just nu har ju dom flesta semester eller är för stressade/ointresserade i denna ljuva sommartid.
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Bra väder för jobb idag också, så idag skall mellanplåtarna dit och färdigställa elkablar till dörrbelysning och centrallås på bodelsdörren. Detta är gjort nu och verkar bli bra.
Idag är det en ”stor” dag för mig då detta är den absolut sista ordinarie arbetsdag och semester jag kommer att ha då jag under denna semester tvingas fylla pensionist vad nu detta kan innebära --fritidsdisponent som någon nämnde tidigare här på forumet .
Känns som något negativt då man fortfarande är i mycket god form. Kommer dock att jobba vidare på egen bestämd basis. Känns lite kymgit i alla fall att plötsligt komma till detta stadium efter 50 års förvärvsarbete.
Det goda är ju å andra sidan att jag får mera tid med husbilens byggnation, mina gamla bilar och inte minst flyga runt utan att behöva tänka på att man måste vara på plats en viss dag och en bestämd tid.
Skall bil intressant att se hur detta kommer att fungera
Några bilder
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Sommarhälsningar Bror

PS tar bara en kort ledighet omkring den 15 juli från husbilsbyggandet för en flygtur till Bornholm och sedan för att umgås med våra barnbarn Morgan 4 år Matilda 2 år boende i England samt lilla Klara snart året i Grundsund där vi kommer att träffas allihop. Härligt.........
Drinken på bordet är INTE gravöl!!!!!!!! DS

3 juli 2008 H vägg eldragn 002.jpg 3 juli 2008 H vägg mellanplåt limmade  005.jpg

3 juli 2008 eldragning till dörrbelysning 003A.jpg 3 juli 2008semesterstart  006B.jpg
 
E

Ebear

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Mmmmm sista bilden.
Är mycket imponerad att din renovering. Hur det än är så är en gammal husbil ganska så krångefri med "finesser".
Följer din renovering med stort intresse.
Sommarhälsningar till dig oxå
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror!

Följer varje dag dina framsteg med din renovering.

Ser mycket bra ut, blir som jag har sagt tidigare väldigt sugen......:bock:


Men tiden räcker inte till för något renoveringsobjekt ännu.

En liten fråga?

Du behöver inte lägga rör för elkablarna?
Det kanske inte får plats.

Bara en undran?

Sommarhälsningar.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Hans,
där det blir starkström och många kablar så blir det rör. Det finns gott om plats då väggarna nu är 30 mm isolering. Enstaka kablar som dessa som nu dragits ligger i ett spår och smältlimmade på plats. Över detta kommer ju polyuretanlim och plåt. Till alla "större" förbrukare typ taklucka-fläkt m.fl läggs alla kablar i rör för att ev. kunna bytas ut om något händer

Trevlig helg
Hälsningar Bror
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Mellandag vad som gäller vädret men fullt arbetsbart. Har idag limmat de sista plåtarna på höger sidovägg. Har också klippt upp hålen för fönster och dörr. Mätt och märkt ut var ytterbelysning kommer att hamna ovanför dörren. Tror det kommer att se bra ut och fylla sin funktion. Funderar på en rörelsedetektor och skymningsrelä då slipper man fundera på strömbrytare. Kanske måste ha en huvudbrytare i alla fall. Elcentralen tror jag kommer att sitta ovanför dörren där det finns ett utrymme som inte används. Borde passa bra ingen risk att slå i huvudet vid in eller utgång och det skulle bli lätt överskådligt när man sitter ner vid bordet. Har hittat en engelsk site som säljer batteriladdare mm med digital disply som jag skall titta närmare på. Displyn visar laddning till respektive batteri samt färskvatten och grå-vattennivån. Skulle också kunna ha säkringar för alla förbrukare i detta utrymme. Att ha centralen där den tidigare satt stämmer inte för mig skulle vara bra mycket bättre att förvara t.ex vin el.dyl i detta utrymme. Skulle faktiskt kunna tänka mig att isolera detta utrymme för att kunna lägga in en kylklamp vid behov. Finns massor med uppslag om hur allt skall se ut senare.
Först skall väggarna limmas och skruvas fast sedan skall taksektioner tillverkas och monteras så det är lite tid kvar tills det är dags med inredningen. Återkommer till detta senare

Trevlig lördagskväll:music-icon::music-icon::music-icon:
Bror

5 juli 2008 H vägg 004 A.jpg
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Regntunga skyar heter det i någon visa och det stämmer in hemma hos oss idag.
Färdig alkovdel nu med uppklippt hål för fönster samt kopplat och satt fast ytterbelysningen.
Röjt lite och gjort klart för limning och fastskruvandet av höger vägg. Allt passar mycket bra så bara limma och skruva. Känns som om hela bygget tagit ett stort steg framåt då sidorna är på plats.
Direkt efter fastsättningen var det dags för täckning av hela bilen pga kommande regn som enbart blev några stänk. Ser just på vädret i TV och då verkar det som om det blir att par arbetsfria dagar--tyvärr.
Återkommer:music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror

6 juli 2008 mont belysning 002 A.jpg 6 juli 2008 klar för limning 004 B.jpg

6 juli 2008 H vägg fastsatt 005 C.jpg
 
F

F.d. 2702

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Efter att tittat på dina bilder så e mn ju helt klart sugen på att börja såga i cheva vanen.. allt för att få behålla motor (med dess missljud) o körkomfort.. förlänga kardan o luft fjädring... o kanske dubbel turbo för att minska förbrukningen ännu mer.. ligger ju på 1liter/milen nu o de e ju inte så illa för 3300Kg.. enkelt att fixa...

Men.. det där med att snickra... skulle nog se ut som en kojja skapad av en 10:åring.. :) med enn massa stora hål här o där efter diverse vredesutbrott med hammaren i handen.... samt sura grannar.. efter alla mindre väl valda ord.. :)

Kan bara säga att jag är imponerad av dit handlag Bror..

MvH

Fredrik
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Hej Bror,

Tittar nyfiken på bilderna, har du gjort något åt golvet i husbilen eller är det orginal? Det lilla jag ser så ser det ut som 45 reglar och sedan ett tunt golv på det kan väl inte stämma?

Mvh Niklas
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Hej Niklas,
golvet bestod av 10 mm plywood - 20 mm isolering - 1o mm plywood. Tog bort den övre plywooden och isoleringen och reglade om för 30 mm Ecoprim isolering samt gjorde golvet 15 cm längre därefter ny 12 mm plywood. Hade från början planerat för golvvärme men ändrade mig då det var mycket jobb samt att vi kanske inte "behöver" detta. Förstår att de som har detta gillar det skarpt. Lägger kanske en elvärmd del just där man sitter.
Skoj detta med att renovera men man måste begränsa och sansa sig för man kan inte få allt - tyvärr extrasaker väger en del och risken för att komma upp i vikt är inte om utan när detta sker.
Skall göra så gott jag kan med alltihopa
Hälsningar
Bror
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Tack för beskrivningen! Låter nog ganska klokt med att inte lägga på allt, saken är ju den att har man byggt det själv så känner man nog inte att det saknas på samma sätt som om man missat att beställa det från början!

Som sagt tidigare, grymt jobb!
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Vädrets makter är inte att leka med om man skall jobba under bar himmel. Måndag och tisdag bara regnade bort och intet ett vettigt jota utfört. I dag onsdag däremot har varit hyggligt och jag har sågat virke till takdelarna samt börjat montera ihop den främre raka takdelen. Tar upp ett 40 x 40 cm hål för taklucka och hoppas på att hitta ett sidofonster till vänster alkovdel av samma utförande som på den högra sidan.
Skall ju bli fint väder imorgon också så det blir att fortsätta då.
Återkommer :music-icon::music-icon::music-icon:
Hälsningar Bror

9 juli 2008 H främre takdel 002.jpg
 
F

F.d. 2797

Guest
Sv: Fortsatt renovering

Hej pappa!
Du, det ser jättefint ut men varför i hela fridens namn har du inte lackat hytten när du ändå var igång och har rivit.....
Klara ser fram mot att få hänga med mormor och morfar i nya husbilen sommaren 2009!
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Heja Fågelkärr,
plåten på bodelen kommer lackerad vit från leverantören i Tyskland. Det är absolut inte säkert att den kommer att vara vit när den är klar. Har många ideer om färger men det finns broms.
Förslag mottages tacksamt om hur den borde se ut
Skall förklara vidare när vi ses Krama Klara
Hälsn Pappa
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Fortsatt renovering

Om nu bilen blir något tyngre och både din och min bil har ju några år på nacken och jag funderade på hur man skulle kunna göra för att få den lite hårdare i bak .

Tänkte att spänsten i bladfjädrarna är till stor del borta .

Jag hade även isär mina fjäderben i fram för byte av fjäderbenslager och upptäckte då hur stötdämparen var konstruerad eller om den var fel men men i vilket fall så var den väldigt mjuk neråt nästan som en cykelpump medans uppåt så var den stenhård .

Men det kan ju vara så att det blir bättre komfort att den är lite mjukare och sedan hårdare i returen .

Någon mer som haft isär sin och kollat eller bytt dämpare , hur var era ?
 
Toppen