Sv: Fiske-Tjatter
Hej Susanne
Tydligen så är alla fiskare ute just nu.Jag brukar använda rotfrukter,rotselleri,morötter,palsternacka och kålrot.Purjolök och citron.Om du vill göra ett packet till att grilla så är det bra att koka rotfrukterna lite innan i grönsaksbuljong.
Sedan gör du så många paket du behöver,med fisken och lägger i rotfrukten och den hackade purjolöken.ett par citronskivor on the top.klick smör salt å peppar.försluter folie ordentligt.Grönsaksbuljongen har du tagit vara på och topp reder lite dill eller persilja i ev. lite tomatpurè i,såsen är klar.Kolla att du har 70 grader på fisken med en stektermometer just denna årstiden är känsligt med livsmedel.
Potatis i ugnen med timjan,olja in panna med olivolja skär potatisen som chips veva runt potatisen i oljan in i ugnen 225 grader ca:20min på med timjan ytterligare 5 min i ugnen,klart.Lägg upp packetet på tallriken öppna folie och lägg potatisen på folie så att fisk saften får sugas upp lite.Klick vit sås på.
Sallad:Tomat/gulpaprika/gurka (olivolja,äppelvinäger,salt,socker och lite vatten)häll över.Dosering allt efter smak en del vill ha det surt en del mer neutralt.
Servera med ett väl kylt vitt eller en kal öl.(Vatten med citron går oxå)
Klagar man på ben i fisken säger du bara att känner man till anatomin på gäddan så är det inga problem.Ingen kommer efter den kommentaren att till lägga något.Eller du gör förarbetet och skär till och plockar benen.
PS:Rotsellerin har mycket smak,var försiktig med den så att den inte tar över.
Smaklig måltid