• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiske-Tjatter

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
:cool: Hörrö du AndersHJ Vad är det för särintresse som du har börjat att ängna dig åt nu när du har fått ett par Regnbågar på kroken? Gädda är väl inte din grej eller?

Är det för att försöka komma åt ett pris i fiskeligan eller?
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Fiske-Tjatter

Gädda???!! Jag har ju sagt åt dig flera gånger att jag enbart tar upp sån fisk jag kan ta hem och äta upp. Att man skall behöva upprepa sig så ofta när man konverserar med Östgötar.

Och fiskeligan, jag har redan valt min utrustning i det som Anton så vänligt har införskaffat. Förresten tycker jag det är konstigt att ingen nappat på förslaget om en insats på 50:-till fiskligan. Det är ju inte ens en öl på puben.!!!

Anders

PS Kontra nu inte med att nämna den där lilla fisken som hamnade på min krok i fredags. Det var inte mitt fel, den kastade sig över min krok och försökte våldta den.
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Fiske-Tjatter

:cool: Nej då Anders det skulle ALLDRIG falla mig in att nämna att den lilla mörten var en sån där skälvmordskandidat som gav sitt liv, för att du skulle kunna säga till din fru att du äntligen fått en fisk. Men jag må säga att när du pratade om att filean och bjuda din fru på en brakmiddag, då hade jag mina föraningar om att,den karln kommer inte att få åka och fiska mera.

Men även jag kan ha fel måste jag tillstå, nu är du ju tydligen med din granne som förkläde i Bottengölen redan i dag och gör ett nytt försök att få hem något matnyttigt som är större än 2 hg.

Om du skulle få något på kroken, vilket inte är helt osannoligt så ta en bild pån med kameran ( ja nu menar jag inte din granne) för det har ju hänt att även jag har blivit krokad av dig.

Jag väntar med spänning på fiskerapporten.
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Fiske-Tjatter

Tack Hasse för att du inte nämner om den lille. Kan ju var pinsamt för mig med tanke på alla proffs som läser här. Beträffande tillredningen så beror det ju på vem som står vid spisen.

Dagens fångst blev dessvärre inte dokumenterad med fotoapparat. Det fanns inte tid för detta. All fångst upptog all tid och dessutom var en fisk så stor att jag hade fått backa tillbaka till Överum för att den skulle få plats på bild. Jag hade tur för det kom en kille med traktorgrävare och motorsåg som hjälpte mig med att öppna fisken samt gräva ut innanmätet. Fileerna transporteras hem till mig ikväll medels långtradare.

Efter detta kom det fram fler och fler Östgötar som bad om råd och tips hur man kan bli så bra på fiske. Givetvis delade jag med mig av mina kunskaper, mycket därför jag tycker synd om Östgötar.

Nu har jag inte tid att skriva mer, måste rensa mörten jag fick idag.

Anders
 
F

F.d. 52929

Guest
Sv: Fiske-Tjatter

Jag antar ditt vad på 50:-, Tyvärr fiskar jag så sällan att jag måste anses som en högoddsare
men de kvittar kör på bara så får vi se hur det blir. kan nämna att det för två år sedan dragits en regnbåge på 9,2 i dammen där vi bor,dock inte av mig men av en närstående, den blev tyvär inte heller dokumenterad.
 
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Fiske-Tjatter

...har hört att ni tjabbar om gädda hit o dit, föreslår att herrarna lyfter blicken åt öster till vårt närmsta grannland så ska ni både få se o höra en story som heter duga.

Kan ju också nämna att om cirkus 5 veckor ska jag besöka denna plats...Finland alltså. :)


Finsk monstergädda
Igår fick jag ett fantastiskt spännande mail från en trogen fiske-feber läsare i Finland, han heter Jan-Erik Norrgard och är en biten gäddfiskare. Tillsammans med hustrun Anne upplevde han ett intensivt fiskepass som slutade med att han fångade den största gädda som sedermera återutsatts i vårt östra grannland:

”Helgen hade varit misslyckad beroende på diverse motorproblem och vi (jag och min fru Anne) kom inte ut förrän sent på lördag kväll. Vädret var för ”bra” och mina vänner, som fiskade i en annan båt, hade haft dåligt fiske under hela dagen.
Söndagen präglades av hård vind och ösregn - ypperligt gäddväder. Anne och jag gjorde en satsning på ett ställe där jag tidigare fångat några fina vårgäddor, men efter 6 timmar utan framgång, bestämde vi oss för att dra oss tillbaka till stugan och ge upp. Väl där fick vi besök av det andra båtlaget, de hade haft bra fiske i en specifik vik med två 5+ fiskar samt toppar på 8 och 9 kilo som resultat, och skulle nu bege sig hemåt.
Anne och jag bestämmer oss för att göra ett snabbt försök i viken innan mörkret faller, vilket skulle räcka mer än väl! Jag kör med en Shallow-buster "nemo", medan Anne använder naturligare färger som hon anser passar bättre i det klara vattnet, som dessutom redan fiskats av, och kan ha gjort fiskarna varsamma. Redan efter 10 minuters fiske bevisar hon sin teori. En bastant gädda på 11,4 kilo hugger hennes shallow-buster och returneras efter varsam behandling – bra start!
Nu byter jag också färg, och väljer BJ-shallow i klassiska färgen "skitmörten". Resultatet låter inte vänta på sig och snart har ett hugg förvandlats till mitt livs värsta gäddfajt hittills. Fisken går sakta men bestämt utmed bottnen utan att jag kan göra något. Jag drillar fisken lugnt och när den till slut kommer in till båtkanten uppskattas den i det svaga kvällsljuset till en 10-12 kilos fisk. När jag ska landa den kan jag inte tro mina egna ögon! Vilken drömfisk! Med ett stabilt gälgrepp och med bra stöd under magen lyfts fisken varsamt in i båten och läggs på avkrokningsmattan. Nu förstår jag att mitt tidigare PB krossats. Gäddan sätts i en stor mjuk sump för att återhämta sig medan vi förbereder vägningen på stranden. Vågen stannar sedan på makalösa 16,85 kilo! Fisken mäts till 124 centimeter.
Några snabba bilder bränns av innan den vackra madammen återfår sin frihet. (Det ska tilläggas, att detta är den största dokumenterade återutsatta gäddan i Finland hittills.)
Vilken kväll! Både Anne och jag har slagit nya PB:n på gädda under loppet av två timmar, och veckoslutets alla tidigare motgångar är som bortblåsta.”

finsk16+.jpg
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Fiske-Tjatter

Jag antar ditt vad på 50:-, Tyvärr fiskar jag så sällan att jag måste anses som en högoddsare
men de kvittar kör på bara så får vi se hur det blir. kan nämna att det för två år sedan dragits en regnbåge på 9,2 i dammen där vi bor,dock inte av mig men av en närstående, den blev tyvär inte heller dokumenterad.

Hejsan Eva & Bo

Dom 50:- är inget vad utan lite pengahjälp till anton som lagt ut pengar för dom priser som är uppsatta i den pågående fisketävlingen.

Hade du plockat upp 9,2kg-bågen hade du legat bra till. Tävlingen pågår framåt höstkanten. Anton bestämmer när.

Anders
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Fiske-Tjatter

:cool: Ja du Pekka det var ett rekord det som heter duga, kul föresten att se din avatar på fiskesidan igen. Jag undrar om den där besten till gädda går på hos någon annan,och vad kommer den då att väga i så fall, säg om ett halvår?.

Du Anders berättelsen ovan nämner något bete som du kan ha nytta av framöver, stog det BJ-shallow i klassiska färgen "Skitmörten" har du givit namnet på betet?????.

Man kan väl hoppas att Jan-Erik inte är med i Husbilsklubben,för då lär förstapriset bli oslagbart. Men som fiskebroder får man buga och bocka för en sån fin fångst.

Jo du Anders HJ efter att ha läst din saga om fisket i gölen i dag, så får jag trösta dig med att den dan kommer, när även du kan stoltsera med en stor Regnbåge till fångst,fast f-n troret.

Jag sitter och funderar på vad HJ står för i Namnet AndersHJ ( är det månne Han som Jög om fångsten)?.

Bosse vad synd att den Regnbågen inte blev förevigad.
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Fiske-Tjatter

Hasse,
Ljög, stavas det.
Nä det står för "Herre Jävlar" vilket syftar på vilken duktig fiskare jag är!
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Fiske-Tjatter

:cool: Höörö du Anders HJ Apropå felskrivning så såg jag i fiskeligan en som hade fiskat i en dam eller ska det va damm???.

Har du någon förklaring hur det ska va????:D
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Fiske-Tjatter

Kära Hasse Sump!

Vad har du fått detta ifrån? Jag har synat MINA inlägg och kan inte finna någon dylik felskrivning.

Men för att svara på din fråga så skall du veta att nog tusan vet jag skillnaden, en dam ägnar man sig åt på lördagskvällen och en damm resten av veckan.

Anders
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Fiske-Tjatter

:cool: Anders , Anders det var INTE dina inlägg jag syftade på UTAN Hasse Trassels inlägg,han var ju i Hörröd och metade i uppfödningsdammarna.

Så ta det lungt nu, och stick inte dit som en blixt nu för att meta du med.

Föresten när jag nu har dig på tråden får jag passa på att önska en underbar och trevlig resa till det stora landet USA när ni åker på måndag, och glöm inte att svälja i starten så slipper du lock i öronen. Ja du vet sånna som du brukar få när jag tjatar på dig om fisket.

Hälsa frugan från oss Hasse&Marianne
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Fiske-Tjatter

Tack Hasse och Marianne
Skall ha era råd i huvudet när det bär iväg. Som ni vet är allt STORT i USA. Fiskarna är stora, och fiskarna är stora och kunniga. Skall berätta för dom senare om dig Hasse, som min mentor här i hemlandet så får vi se vad dom har för uppfattning.

Hur som helst hoppas jag att träffen blir bra och ni får trevligt.Skulle gärna varit med men trodde inte det fanns tid. Vi kommer troligen att åka till Kroksjön lördag morgon för fiske och lite mys på kvällen för att sedan åka hem tidigt söndag morgon för att packa och dona.

Jag hör av mig när jag åter är i Sverige, alla stolliga fiskares paradis.

Skulle även denna Airbus A330 ramla ner i havet testamenterar jag min hatt till dig!

Anders och Ann-Christin
PS Ja visst nu fattar jag, inlägget om dam kontra damm. Förlåt så mycket men du vet hur det är, när ett mail/inlägg kommer från dig blir det taggarna ut direkt.

Förlåt!
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Fiske-Tjatter

Från det ena till det andra.
I dagens Barometern-OT går att läsa under Mönsterås delen.
Citat:Blev goda fångster under lördagens gäddfiskestudie i Timmernabbenviken
Ett 80-tal gäddor fångades,mättes,vägdes och undersöktes innan de återfick friheten.slut citat.
Nu fram gick det ju inte hur många som fiskade.Men visst finns det fisk i sundet.
Ha en skön sommar
Hälsar
Anton
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Fiske-Tjatter

Ska man plåga en fisk genom att dra upp den på land efter att ha krokat den, så borde man väl i all rimlighets namn också snabbt döda och anrätta den efteråt, vilket ju människan gjort sedan urminnes tider.

Att släppa tillbaka fisken i sjön, med de skador som den fått av att krokas och hanteras på diverse vis, tycker jag är barbariskt. Det kallas visst fisketävling; jag tycker snarare det borde kallas tävling i djurplågeri!

Jag har fiskat en hel del på Västkusten i mitt liv, men aldrig, inte ens i min vildaste fantasi, har jag varit i närheten av sådan hantering. Fisk kan bli mat, men aldrig leksaker!

Upprörd Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Fiske-Tjatter

Ja Jappe delvis kan jag hålla med dig.Hur jag än försöker försvara sportfisket så blir det tokigt.Gäddfisket i detta fallet, var en uppföljning av Gbg universitet med samarbete av högskolan i Kalmar.Sponsrat av fiskeriverket.
Sedan är det så att man leker inte med levande varelser.Om jag går o fiskar en dag och får en liten fisk som man inte kan kalla mat,vad gör jag?jo ,jag släpper tillbaka den.Så kan den bli mat åt någon annan fisk eller fågel,eller om ett år eller två så lurar jag den igen att ta på mina hulling lösa krokar.O då åker den i ugnen när jag kommer hem.Om vi jämför med yrkesfisket så åker allt med o det som inte behövs åker tillbaka,o jag tror att dessa fiskar inte lever två år efter en sådan behandling.När sportfisket kör catch and relies så försöker vi inte skada fisken.Är den skadad så lägger vi inte tillbaka den.Mina wobbler har en 3 krok längst bak o inga hullingar.(tar bort 2 tre krokar)o på mindre drag/wobbler har jag enkel krok.Sedan skall man veta att fisken inte skall upp på land utan skall hållas i vattnet så mycket som möjligt,man blöter händerna eller har blöta hanskar på sig när man tar i fisken för att inte skada slem hinnan.Man tar tag i fisk stjärten o fyller gälarna med syre genom att föra fisken fram o tillbaka i vattnet.När den
sedan vill sticka so sticker den i väg som ett spjut.
Sedan är det ju så att skulle vi bara vara ute efter fisken så kan man köpa fisk i fiskaffären.O i år har jag gjort det allt för ofta.
Så tryck till hullingarna på kroken o släpp du tillbaka fisken med gått samvete om den inte blöder eller kroken har skadar gälarna.Byt ut krokar till mindre.O kroka fisken på rätt sätt.Jag har till o med fått gädda utan krokar med större spinnare fick aldrig upp den på land,men den gavsig inte för än det blev riktigt grunt.
Hälsar
Anton
 
Senast redigerad av en moderator:

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Fiske-Tjatter

:cool: Hej aw1973

Jag vill bara klarlägga för dig att varken AndersHJ eller jag personligen skulle komma på tanken att (tramsa med någon annans stavning) men i det här fallet är det skrivet med bådas förståelse från varandra, som fisketjatter till varandra.

Att jag svarar för AndersHJ:s vidkommande beror på att han befinner sig i USA för närvarande,och kan därmed inte kommentera inlägget för närvarande.

För övrigt delar jag din uppfattning i ditt inlägg.
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Fiske-Tjatter

:cool: Hej Jappe jag respekterar din åsikt som du har, men som sportfiskare anser jag att vi visar en stor respekt för fisken, som vissa anser som barberi.
Om det är företelsen att kalla det för sport som du blir upprörd över, eller tävling i djurplågeri som du vill benämna det,så vill jag bara nämna att det finns andra "djurtävlingar" som har MYCKET större skaderegister( Trav,Tjurfäktning,Hundkapplöpning ets).Fisken i det här fallet får tillbaka sin frihet,vilket inte är det samma med många andra djur som andvänds i så kallade tävlingar eller djurplågeri om du vill kalla det för det.

Så att kalla det för att "plåga" fisken får nog stå för dig, en åsikt som jag inte delar med dig tyvärr.
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Fiske-Tjatter

:cool: Hej aw1973

Jag vill bara klarlägga för dig att varken AndersHJ eller jag personligen skulle komma på tanken att (tramsa med någon annans stavning) men i det här fallet är det skrivet med bådas förståelse från varandra, som fisketjatter till varandra.

Att jag svarar för AndersHJ:s vidkommande beror på att han befinner sig i USA för närvarande,och kan därmed inte kommentera inlägget för närvarande.

För övrigt delar jag din uppfattning i ditt inlägg.

Tack Hasse
Blev lite förvånad över "hotet" i orden "se upp för" av aw1973. Men det kanske var en skämtsam kommentar från hans sida och då är det väl OK om inte så tycker jag vi kan få ha den av dig skapade tjatter-tråden i fred. Den har ju tillkommit för att ordet skall vara fritt och vi skall få ljuga och tramsa som vi vill. Låt oss få ha den friheten i fred, gillas den inte tycker jag vedebörande skall undvika att läsa den.

Anders
 
Toppen