• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiske-Tjatter

F

F.d. 50064

Guest
Sv: Fiske-Tjatter

Ja du har rätt,men du vet ju hur det är när man flugfiskar så är det som med tennis & golf ,går ej att rubba reglerna.Har upplevt människor som aldrig skulle tänka sig att använda annat än torrt,"vi som håller på med traditionellt fiske".
Kände man sig som en idiot,som inte visste vad traditionellt flugfiske är.Jag som brukar meta med flugspö,vanlig krok med dagmask,binderfast den lite,sedan kasta som man brukar med fluga.Går kanon,och det nappar.
Spoonen kan man ha små mask,maggot,räka eller fläskfilè bara det är proteiner,gången påverkas inte så mycket.Låter den dingla till botten,sedan dra hem den ryckvis.Gäller alla spoonisar.Finns det fisk så brukar den ta på den. Vid utkastet får man vara lite försiktig.
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Fiske-Tjatter

Hasse!
Kan du inte skaffa en mail-adress som fungerar?

Är trött på alla returer!
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Fiske-Tjatter

:cool: Till min egen glädje och troligtvis H-J:s förtret så är man då tillbaka i etern efter ett längre avbrott med Internetuppkopplingen, bor man som jag i skuggan av vad alla etermedier har att erbjuda så prövas tålamodet med alla misslyckade uppkopplingar av alla slag,och då menar jag "ALLA" etermedier= TV-Radio-Mobiltelefoni-Internett mm,mm.

Jag har gett förslag till Mobilleverantörerna,Telia ,Tre, att kan dom få en fungerande mobil-uppkoppling här i Näs, då löser det sig med nöjda kunder för dom i resten av vårt avlånga land,tro mig.

Men som sagt, nu kan du börja att tjattra Anders lille, så ska jag ta emot dig med varma servetter.

Men du är väl så utråkad vid det här laget av att du inte har någon att reta dig på,att du bara ligger på rygg och pillar i navelluddet????.

ps: Jag har fortfarande ingen fungerande mail, pga att jag även har haft dataproblem och har fått tömt och starta om datorn,men men det kommer så småningom.
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Fiske-Tjatter

Välkommen tillbaka herr P-son. Kul att du lyckats återfå kontrollen över dator och bredband. Undrar lite om det beror på egen kunskap i ämnet eller beror på kundservice från inblandade aktörers personal eller, kanske rent av,
utmattning av nämnda personals tålamod. Dom kanske rent av tröttnade på Näsmannens hotfulla besök och telefonsamtal.

Hur som helst är det ju kul att du åter är ute i "civilisationen" igen.

Det har väl inte hänt så mycket i omvärlden under din frånvaro och fisket verkar vara lika lysande för alla entusiaster med tanke på alla rapporter som inkommit till forumet.

Själv var jag ute på havet igår och provade drivankare (nyanskaffat). Dessa fungerade perfekt dels med att sänka båtens fart till trollingfart och att minska avdriften vid torskfisket. Har även inskaffat två parvaner som fungerade som förväntat. Dock blev det ingen fisk trots att jag var "halvägs" till Visby. Inte ens fishfindern visade att det skulle vara trångt nere i vattnen.

Nä det blir att ta nya tag idag men jag måste även städa övervåningen eftersom lägenheten skall invaderas av långväga vänner imorgon.

Överansträng dig nu inte med pillrandet på tangentbordet, tänk på att du är otränad.

Anders Lille
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Fiske-Tjatter

:cool: Man tackar för vänligheten Anders, och jag kan medela dig att jag nu har gått ifrån mobilt bedband tillbaka till det gamla beprövade ADSL= A-lla-D-om-S-löa-L-änkarna för att överhuvudtagert kunna kommunisera med omvärden.

Jag var inne på att jag skulle skriva brev till dig, men postgubben gallskrek när han fick höra att han skulle behöva jonna ner till dig med breven till obyggden i Västervik med cyckeln. dä går så tungt med ballongdäcken på asfalten sa han, men nu är jag glad att skiten funkar- ända tills det kommer ett litet åskväder- och bränner sönder modemet, för det kommer att hända förr eller senare-tro mej (troligast FÖRR).

Plåtis och jag har varit ute och gnott på sjön flera dagar i rad och kastat efter abborrar och tro mig eller ej, vi har faktiskt lyckats att landa ca: 6 st tusenbröder på o,3 hg och en gädda på 20 cm vad säger du om den storfångsten då?

Jag kan medela att kräftfisket går lika illa det med,magra fångster och ingen större storlek på dom heller. Men dom frysta Kinesiska ska va goda har jag hört,så man får väl tjacka in sig på ett par kartonger. Jag menar när Kinerserna ändå tillverkar och sälger VOLVO så kan väl inte kräftorna vara sämre????eller.

STÄDA???? va ä dä för nymodigheter???,har du inte hört talas om "RUT",eller den där "ENSTAKA" som tydligen SKURAR???.

Det låter som om det blir en tam tillställning om du ska städa( FÖRE festen ) det måste vara bättre att skotta av golven efteråt tycker jag.

Nä nu slutar jag, för jag får träningsvärk i fläskkorvarna efter ett så långt uppehåll med att slå på tangenterna i Datapositivet.

Tjingeling.
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Fiske-Tjatter

Ikväll kl 22.00 är det en halvtimmes flugfiske-kurs i TV4 Sport.
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Fiske-Tjatter

:cool: Jag kunde inte låta bli att sätta in en bild på " STORFISKARN " AndersHJ, när vi var ute idag på Kvädö i Valdemarsvik för att fiska Havsöring. Men vi gick bet båda två med att landa nån fisk-inte ens en mört fick vi? surt sa räven. (Men grillkorven var underbar :mat: ).

Kvädo oktober 001.jpg
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Fiske-Tjatter

Det var inte bara korven som var underbar, det samma gäller ju vädret.

Tack för en fin dag.

Anders
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Fiske-Tjatter

Herr Persson

Parkering vid bomjäveln o makkara i fickan. Vilken dag?

En som i alla fall är på hugget.
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Fiske-Tjatter

:cool: Ja du FD-eleven nu har jag ringt till Sture och fått bekräftat att det var isättning av fisk i fredags i gölen. Det blir väl någon dag i slutet av veckan ( men innan helgen ) som kan vara intressant, för att se dig meta upp ett par stycken av dom nyinflyttade bågarna.

Ja- ja, jag har lite svårt att presisera den exakta dagen samt klockslag vid vägbomjäveln- pga att det beror på när grävarn och rörpularn dyker upp på Recidenset här i Näs. Du vet ju hur svårt det är att bestämma tider med hantverkare nu för tiden?.

Makkara har du väl jämt vid fickan eller?.Du får torrträna på land med metspöt så länge tills du får klarare besked av mig. Du- ta inte med dig något av din egen metmask i från din kompost, den duger inte till ålföda ens en gång.

Återkommer
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Fiske-Tjatter

Jo det behövs en del bågar till i frysen inför vintern, hörde föresten att det finns dom som spår en extra kall och svår vinter i år. Kanske det blir så att man får gå ut och in i huset via takluckan.

Slutet på veckan är OK för mig. Förstår att du vill lämna herrgården när grävare och rörmokare kommer. Antar att detta är ömsesidigt för vilken hantverkare vill ha någon "besservisser" knata runt fotknölarna och instruera.

Masken får nog ledigt denna resa. Det har framförts klagomål från "maskebo" om att jag skulle ha överlåtit en del av invånarna till någon korpulent herre som trär upp dom på gamla rostiga krokar och sånt djurplågeri vill jag inte medverka till. Nå j....a ordning får det vara på "torpet

Vem behöver träna? Det är ju bara och tänka tillbaka på resultaten från dom senaste tre sammankomsterna vid göl-pölen. Jag framlägger här inga fakta för offentligheten.
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Fiske-Tjatter

:rolleyes: Ja det var några Polska metereologer som på fullt allvar påstod att det skulle bli den kallaste vintern på tusen år- i år !?!??.
Nu min gunstig herre så vänder du på Stenkakan, vad det gäller( jordgrävarn och slangjocken).
Ja säger bara så här- har man farit fram och förstört med att gräva sönder min vattenledning med frostvaktskabel i till huset "TROTS" att jag inte har gett dom i uppdrag att gräva av MIN vattenledning, Utan dom skulle gräva för föreningens uppdrag med att byta avstängnings service,och " RÅKADE " gräva av min vattenledning.

Tror du på fullaste allvar att dom inte behöver all den vägledning och stöd dom kan få när dom återkommer för att försöka gräva av" Rätt ledning " vid sitt andra försök???.

Jag säger så här- sådan herre sådan mask, för någon slöare mask på en sylvass krok får man leta efter. Man skulle kunna tro att det var likmask-så död som den var.

Titta på texten nu och försök att tyda vad bokstäverna bildar för ord och sammanhängade meningar = Det är ingen METAR-TÄVLING, det handlar om att kunna fiska med egentillverkade beten som fisken ska ta på, det är fiske det.:msn_wink:

Kepisch.
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Fiske-Tjatter

Ja, ja. Det är mänskligt att fela och göra misstag så det får du väl ha överseende med. Faktum är ju att din ledning redan är av så det kan dom ju inte göra om. Att laga avgrävd ledning klarar säkert dessa utbildade yrkesmän av för jag förutsätter att ni anlitat seriös firma med F-skattesedel.

Låt dom gräva upp en lite större grop på tomten som du vattenfyller. Plantera sedan in mört och guldfiskar så kan du sitta och meta på ålderns höst. På vinterna kan du ju både pimpla och ta en sväng med spiskrokarna.

Nej du, masken var i högsta grad pigg och livlig. Hur rörlig skulle du vara om du fick en rostig jättekrok genom kroppen? Jag bara undrar.

Fiske med egentillverkade krokar! JO MAN TACKAR. Jag är väldigt tacksam för dom knallgula dammtussarna jag fick av dig härförleden, men inte fan högg fisken trots att jag drog linan framför snoken på dom. Nä fortsätt du att köra med dina spinnare från Jula så kör jag med min specialutrustning.
Igen! Har du glömt resultatet efter dom senaste tre mötena?
 
Senast redigerad av en moderator:

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Fiske-Tjatter

:cool: Hörrö din Korvpulenta dyngmaskmetare,kan du ta Permobilen och infinna dig vid bomjäveln kl: 09,00 torsdagen den 21 den här månaden?.

Vill du- så kan jag låna nyckeln till bommen av Sture så kan du köra rakt upp handikappbryggan som du är van vid,så slipper du nöta på din gamla kropp??.

Ja inte är jag förvånad över att du lider av färgblinhet också,men Berntas spygröna sonkers går väl ändå inte att ta fel på " trodde jag " men-men. Glömt rersultatet????

Vad är det för fiske med gummerade kulor som luktar som om du har haft dom i naveln ett par tre dagar?. Näe flugor ska det vara, och ett eller annnat drag/spinnare.

Jag trodde i min enfald att du skulle avansera från metet till det riktiga fiskt nån gång.

ps, jag fick telefon:msn_cellphone: från Jordgrävarn & slangjokke att dom skulle komma i morgon förmiddag och göra ett försök att återställa min vattenledning.Förhoppningen är att dom blir klara till torsdag morgon ca: 08,00 för då måste jag bege mig till gölen, för att ta hand om dig.:D

DS Jag har en damm på tomten redan Blinn-Anders.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 410

Guest
Sv: Fiske-Tjatter

Att det är damm på tomten förstår jag, den kraken har väl fått stå i vebon sen senaste julen. Säkert har du också massa damm på "loftet".

Visst, torsdag är inga problem och vad jag skall sätta på mig till festen är klart efter att jag studerat vädret.

Enda skälet till att du skall hämta nyckeln hos Sture är att vi skulle kunna "tappa" den i gölen så "bomjäveln" förblir olåst.

För övrigt har jag inga kommentarer till det du häver ur dig.

Segraren på torsdag!
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Fiske-Tjatter

:cool: Du har tydligen redan satt in vinnarbilden i din avatar ser jag. Jag åker till Sture och betalar för oss på morgonen innan startsignalen går.:msn_thumbup:

Sneglaren på torsdag.
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Fiske-Tjatter

Bra, det är trots allt lite ordning på dig.

Bilden är gammal och från den tiden då jag utbildades av dig. Jag följde dina råd och tips och resultatet framgår av bilden, mört var det enda jag fick.

Nu när jag står på egna ben har ju det blivit helt annat, mer och större fiskar av ädlare slag.

Ses

Anders
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Fiske-Tjatter

:D:D:D:D:D:D låt Anders meta i fred ,jag fick ju också je mig sist.Varför gav du honom inte den rätta gröna flugan istället? avslöjade jag något nu?
Är plast gulpen eller vad det heter slut ? Jag fick gå ner och gör några tussar efter fisket i gölen min Ölands låda.
 

Bilagor

  • Ask_6 Oeland.JPG
    Ask_6 Oeland.JPG
    125,6 KB · Visningar: 1

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Fiske-Tjatter

:cool: Ordning & ordning-det är inte det som avgör att jag åker och klarar upp betalningen. Jag vet ju att det blir ett himla gny på dig om du skulle få uppdraget med att betala AndershjLarsson.

Glöm alldrig vem som har rest upp dig på dom där rangliga gamla påkarna i fiskekunskapens underbara värld.

Ja du Harald- ge&ge du ser ju vilken uppskattning man får för idogt arbete med karlfan,det blir ju bara hugg och slag tillbaka presis som en bummerang.

Men handen på hjärtat så tror jag inte att H-J skulle tycka om att behöva veva in en fluga hela tiden, för att inte tala om att" KASTA "ut den,det är ju mindre arbete med att sitta och ballglo på ett flöte. Sen att jag tycker att han befinner sig på rätt sida om flötet när han metar så är det- med det är en helt annan historia.

Näe nu ska jag ut och kolla grävarn vad han styr med ,så han inte tippar ikull huset för mig.

Tjingeling.
 
F

F.d. 410

Guest
Sv: Fiske-Tjatter

:D:D:D:D:D:D låt Anders meta i fred ,jag fick ju också je mig sist.Varför gav du honom inte den rätta gröna flugan istället? avslöjade jag något nu?
Är plast gulpen eller vad det heter slut ? Jag fick gå ner och gör några tussar efter fisket i gölen min Ölands låda.

Tack för det stödet Anton.

Det är möjligt att "dammvippan" var grön, jag minns inte så noga. Hur som helst var det inget intresse för den vid Kvädö. Får väl blöta den på torsdag igen tillsammans med dina spoonar.

Jag tycker att det "vintrar" till sig allt för snabbt. Tur att jag har en flytoverall för annars hade det nog inte gått att vara ute på havet nu.

Synd att vi inte fått till någon Ölands-resa, nu blir det väl avställning för mig till 1/11. Åker till värmen någon vecka in på november och bilskatten skall betalas till 1/11 vilket jag tycker verkar onödigt.

Kanske vi kan finna någon dag för besök i fiskebutiken och lunchbuffén innan vintern slår till.

Anders
 
Toppen