• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fiske-Tjatter

Hasse P

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2025
Sv: Fiske-Tjatter

:cool: Ser fram emot prisutdelningen du Anders. Men som Pekka antydde så blir visst priset av det asiatiska hållet. Får man komma med ett litet tipps till dig inför prisutdelningen kanske. Ta med dig ätpinner av bambu,för det blir kanske en näve ris i pris till dig,bon apetit segrarn.;)

Tjingeling flugdiskaren.

F

F.d. 410

Guest

Härligt! Jag gillar verkligen ris.
Det var på menyn ikväll, ris med rå lök och sötsur sås, och till detta ett rejält stycke grillat grisar...e.

Hoppas du är med vid prisutdelningen så berättar jag gärna om mina flugkunskaper för dig.

Flugfiskeexperten

Hasse P

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2025

:cool:Är det överhuvudtaget möjligt att närvara i er celebra klubb (Hökensåsklubben)??. Jag menar med en sån fin prisutdelning,bör väl det bara vara klubbmedlemmar som närvarar.Vi andra får väl stå och ballglo genom staketspjälorna på vinnaren?.

Det lär bli en snabb berättelse med ditt korta minne Anders.Jag vet att du gillar ris,för du har ju riskokarn på släpet efter Husbilen ( Ymahan ) alltså.

Men ,men, blir man inbjuden så ska jag lyssna på vad du har lärt dig det lovar jag dig flugfiskeexperten.:D

Tjingeling från slömetarn.

F

F.d. 410

Guest

Bäste baron von Mört

Jag tror inte det finns någon i Hökensås-ligan som motsätter sig att ni deltar såsom hedersgäst vid prisutdelningen. Att sprida och dela med sig av kunskap är ett signum för ligan, därför bör edert deltagande höja fiskeresultatet rent allmänt i Sverige och i synnerhet runt Näs småbåtsbrygga.

The winner

Hasse P

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2025

:cool: Är det någon speciell stil på klädseln för att närvara vid ceremonin- Jag menar om man måste ha äppelknäckarbyxor eller tränshcote ?. Jag vet att Pekka har en hattkreation av märket "plommonstop" fullt med fisketillbehör.

Det låter betryggande att det finns dom i ligan som kan dela med sig av sin kunnskap.För jag har mina tvivel om att( samtliga )har något att dela med sig av.

Får man fråga var och när prisutdelningen kommer att äga rum??.Dom närmaste dagarna är ju slottet upptaget för någon enklare cermoni än eran.

Vad det beträffar Näs småbåtsbrygga så räcker det med en rev att hålla i och en mask. Krångligare än så brukar vi inte se på fisket.

F

F.d. 50064

Guest

Hej Anton53
Jag tycker att det där låter intressant. Jag är på väg från Piteå till Spanien den 20 September. Jag skulle kunna planera in ett stopp i Älvkarleby. Normalt tar jag inte med mig fiskespön, men jag får väl göra ett undantag den här gången.
Ha en bra sommar

Hej Curtan
Jag har noterat 23-25/9
Får se om man blir ensam???????
Ha en bra Sommar

F

F.d. 52994

Guest

Vi får väl hålla kontakt på forumet mot hösten. Det blir trevligt att få träffa alla storfiskare och få dra lite fiskehistorier

F

F.d. 52909

Guest

Anton...visst vore det trevligt men för min del ligger Älvkarleby lite väl långt bort för en helg. Har tyvärr ingen mer semester o plocka ut i år.

Pekka

F

F.d. 410

Guest

Anton...visst vore det trevligt men för min del ligger Älvkarleby lite väl långt bort för en helg. Har tyvärr ingen mer semester o plocka ut i år.

Pekka

Baltak ligger väl inte allt för långt från Borås, dit hinner du väl utan att ta semester?....eller?

Jag tänker då framåt september - oktober.

Pristagaren

F

F.d. 50064

Guest

Hej Pekka
Jag har ca:7-8 tim till Älvkarleby om jag sölar lite,det brukar jag göra när jag är ute med HB.
Dom här Put å Take gölarna med inplantat är väll OK,eftersom jag kör mycket på bomfiske så undviker jag dem.Tycker något sådär vild fisk är roligare att få på kroken.
Nu la jag det så att Hasse P inte får in sin HB under tak och att 7-8 tim.bilfärd
är ett bra uppsamlings område även medlemmar norr ifrån, som vi annars aldrig möter.Och jag tror mig veta att vi kan lära oss massa små knep av sportfiskarna norr i från. Göteborg- 5-6 tim,Kalmar/Växsjö 6-7 tim,Umeå 6-7 tim,ca:tider.

PS:läste förra veckan att man hade fått en Stör i ett garn i Kalmarsund vore något att få på ett 6/7 Flugspö.

F

F.d. 52909

Guest

Anton...din tanke är god med Älvkarleby som "träffpunkt" men jag tycker fortfarande det blir för långt att åka för bara en helg för min del.

Men jag har det gärna i åtanke till nästa år om det blir en ny träff där då.

Hasse P

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2025

:cool:Anton man tackar för inbjudan till dom nordliga regionerna i landet. Men eftersom jag har svårt för dom små krypen som går under namnet Mygg & knott så har jag av säkerhetsskäl rivit av min kartbok vid meridianerna i höjd med Uppsala-Charlottenberg.

Men jag gillar din företagsamhet med att få med oss på fiske efter "vild fisk". Men jag stannar nog i södern och fortsätter att försöka att fånga "tama bågar" här nere i stället.

Vad jag förstår så är det dom som vill fiska i strömmande vatten som vill söka sig upp till forsarna i norr. Men för min del så är inte det ett måste med forsande vatten,för det har jag haft i gräsmattan hela våren,så det är jag ganska trött på vid det här laget.

Nej jag fortsätter att utforska nya fiskevatten här i mellansverige, utan mygg, knott,renar,vargar, järvar, och björnar.

Baltak ska jag ta mig en funderare på, även om det forsande vattnet inte är ett huvudskäl till att åka dit för att fiska i. För behållningen med fisket är ju för min del att få träffa fiskekompisar och ha trevligt med, trots att jag inte får träffa dom i norr tyvärr. Vi får väl se om det blir någon fisketräff i Baltak, samt vilken tid?.

Jag får väl passa på att önska er alla en glad och fin Midsommar fiskekamrater.

F

F.d. 410

Guest

Hallå fiskekompisar

Jag tillhör väl dom som gärna skulle prova på flugfiskekunskaperna i strömmande vatten och skulle gärna fara norr ut. Samtidigt har jag även full förståelse för Pekkas problem, det blir ju en bra bit att köra över en helg. Förstår även Hasse som inte gillar att bli omsvärmad av norrländska "flygfän". Jag har en livspartner som numera, likt Hasse, rivit ur kartbladen norr om Stockholm. Dessförinnan hade hon rivit väck hela Norge på grund av att det alltid regnat när vi varit där.
Men som sagt jag skulle gärna åka norr ut, Jag har både tid, myggspray och myggnät på hatten. Dock låter det som att Baltak kan vara ett alternativ trots att jag ogillar Hökensås priser på fiskekorten. Kanske någon känner till "tillgängliga" alternativ, som Mörrumsån, Emån och allt vad dom nu heter.

I övrigt instämmer jag med det Hasse skrev, "För behållningen med fisket är ju för min del att få träffa fiskekompisar och ha trevligt"

Även jag passar på att önska fiskekompisarna en trevlig midsommar.

Anders

F

F.d. 50064

Guest

Jaha
Annars har vissa ScandicHotels dammar på innergår`n ,då kan man öppna fönstret å pricka i efter någon eventuell förvirrad guldfisk.;)Säg som det är bekvämt ska det va.Med bryggor grillplatser,vindskydd,ev.en Restaurang i närheten.Å Småland har inga mygg å knott ? jag bara undrar,så fort man kommer från kusten så finns dom ju i miljontalsx10 var i allgunnen förra veckan,snacka om mosquitos.:confused:Älvkarleby ligger 89 km norr om Uppsala om det är norrland:rolleyes:det är som Svågern,han tror att vi har renar å isbjörnar i Kalmar.(Österrikare).Älvkarleby är på långa vägar inget vildmarksfiske.

Ja Glad å trevlig Midsommar på er kamrater,för min del ska vi kneta lite ost över helgen.:mcride:

F

F.d. 410

Guest

Det var fors-skräckligt sicka utsvävningar det blir av ämnet.

Börjar vi inte komma ut på djupt vatten nu?....bäst att dra på sig vadarna.

Har inte sett några mörka moln stiga mot himmelen norr om Västervik, fortfarande hemma Hasse?

Anders

flycn

FD HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
2105
Medlemskap
2022

Hej
Jag vill inte vara negativ men ska man flugfiska i Dalälven vid Älvkarleby så krävs det nog att ni bör kompletera utrustningen med ett tvåhandsspöoch ett antal laxflugor. Att landa en 10 kilos lax eller havsöring med ett klass 6/7 blir nog inte lätt för att inte säga omöjligt. Enligt Älvbarlebys hemsida så är fisket som bäst veckorna runt midsommar.
Till alla medlemmar i Hökensåsligan så är jag är hemma veckan efter midsommar om någon har lust att testa våran klubbsjö.
Magnus

Hasse P

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2025

:cool: Jorå jag har bytt tjockoljan och förvärmt tennkulan tills i morgon bitti då det bär av till Ragglanda för att fira midsommar med trevliga vänner. Så stiger inte solen upp i morgon bitti i Västervik då vet du att jag är på väg med Gusumsraketen straxt ovanför trätopparna i Gammelby för att sen göra en tvär gir åt väster mot landsjön.

Försök nu att klara dig ett par dagar själv medans jag är borta. Du kan ju ta fram flugspöt och träna lite-för det lär nog gå åt om du ska komma någonstans med tekniken. Ett annat tipps är att du åtminstånde försöker att knyta en Hökensås Montana. Men knyt inte ihop fingrarna med varandra,för du vet ju att du har tummen mitt i hand,vad det gäller att hantera bindtråd.

Ha en trevlig midsommar Anders - och du ge dig inte på att hoppa säck med barnen. Du vet det där med atroxen som kan ställa till det för dig?.

Tjingeling pristagarn:rolleyes:.

Toppen