• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fiske-Tjatter

F

F.d. 410

Guest
Sv: Fiske-Tjatter

Hasse,

Anken och jag önskar Marianne och dig en trevlig midsommar. Vi drar till Leksand för midsommarfirandet och det blir "barnfritt".

Har fått rapport om att det är olidligt mycket mygg i skogarna nu så det blir väl att hålla sig inne

Anders

F

F.d. 52909

Guest

Med eller utan fors, lite eller mycket mygg, flugbindare o inte flugbindare...till er alla fiskebröder o systrar önskas en trevlig midsommar från oss i Gingri Stavby.

Annette o Pekka

F

F.d. 410

Guest

Det var rackarns vad tyst det är på fiskesidan. Funderar på varför. Detta gäller givetvis även mig själv och min anledning är väl att jag inte fått något i år, nja bortsett från tidigare nämnda mört och abborre, ingen över 4 centimeter.

Men nu tar jag satts, strax bär det av till myggen i Värmland. Hatt med myggnät och Mygga-spray finns bredvid fiskegrejerna i bilen. För säkerhets skull har jag sällskap av en norsk gute som jag hoppas drar åt sig mygg o knott.

Varmt lär det bli så kall öl ingår givetvis liksom korven (vilket säkert några räknat ut redan)

Anders, än så länge utan fisk. :mad::mad::mad:

PS Jodå jag vet att man inte får fisk i juli men man måste ju ha någon anledning att åka iväg.

Senast redigerad av en moderator:

Hasse P

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2025

:cool: Lycka till flugfiskarn ibland myggen.Får du ingen fisk så kanske du kan få en hoper myggbett?.

Anledningen till att du åkte iväg hemmifrån tror jag inte är fisket,nä vad jag förstår så orkade du inte höra på dina grannars spikande hela dagarna i ände?.

Men det tänkte jag lösa med att bjuda in alla grannarna till en trevlig grillkväll på din gräsmatta. Jo då- du läste rätt, jag har kört upp på din gräsmatta med husbilen för jag gillar att gå ut på gräs med nakna fötter på morgonkulan.

Tack för inbjudan att stå hemma hos dig med Husbilen, när du ändå var borta. Jag tror att det kommer att bli ett lyckat party här i kväll.

Tjingeling-eller rättare sagt "morrndö" och skål på dig fiskarn.

ps Jösses, va skönt det är att vara i Västervik med trevligt folk utan en massa mygg..

F

F.d. 410

Guest

Det låter bra Hasse. När du ändå är där kan du väl ta och passa på att måla lite fönster för det har jag hört tjatas om att det skall ske i SOMMAR! Det är även lite buskar och syrener som behöver ansas. Det finns väl inga verktyg för dylikt arbete men du har säkert vässat löständerna.

Håller med dig Mettjärn är ett fint ställe. det har vakat fint ikväll får hoppas att det kör så även imorgon då våra fiskekort börjar gälla.

Vi var här 16:30 och Arne och Inga-lill kom 21:30. Mycket knott mellan 21 och 23 då dom försvann. Fick väl inte vara ute längre. Har ännu inte sett några björnar men dom kommer väl när dom känner lukten av resterna från kycklingen vi grillade ikväll.

Ser fram mot morgondagen då fisken skall bärgas, lovar att vara en god ambassadör för ostkustfiskarna, Sveriges framsida. (Där ryckte väl Pekka med fler till så att fredagsölen flög ur glaset)

Anders

PS Jodå, scootern går fint i skogarna.

Hasse P

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2025

:cool: Som du vet Anders så åkte jag hemifrån just av den anledningen att det var så mycket att gör på MÅSTE-listan för huset. Så att jag skulle ha överraskat dig med att ha utfört begärt arbete, tror jag är lika med noll.

Fullt rätt Ambassadören, vidhåll Ostkusten förnämliga fiskare,för av tångräkorna på Väst-sidan hörs ju inte ett pip.

Fläng nu inte omkring på scootern hela dagarna, utan ägna dig åt fisket i ställ för jag förväntar mig en fångstrapport med fin bilder.

PS, jag var och retade upp masken i din kompost,för jag vill ha lite aggresiva maskar när man metar.

F

F.d. 410

Guest

Ligger just nu på bryggan i varmt soligt väder. Bottenmetet är sjösatt och bjällrorna sitter på spöt. Underbart, hoppas bjällrorna förblir tysta.

MarTom

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2025

Så här fint såg det ut vid tjärnen i år när jag vann årets upplaga av regnbågsmetet hemma i Gällstad. Endast toppknutna metspön tillåtna. Den som metat regnbågar under såna betingelser vet att det kan bli lite problem när fiskarna är stora.

Bilagor

• P1020704.JPG
    P1020704.JPG
    3,3 MB · Visningar: 3

Hasse P

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2025

:cool:Grattis till segern Tommy. Jag var vid Gransjön för ett tag sen och tittade på en metar-tävling där man inte var ute efter Regnbåge i första hand, utan mört.
Han som jag pratade med körde med tunn lina på 0,18 och maggot på kroken samt toppknutet långspö. Han fick ett par påslag av r-b som han hade jobb med att landa, minns jag rätt så var dom på 0,9-1,1 kg.

Så är man inställd på att fiska med UL-grejer och får på en riktig bit på 3-4 kilo, då kan man få en infarkt för mindre.

MarTom

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2025

Tack Hasse ! Jo.. jag har faktiskt haft turen att kamma hem segern vid många tillfällen tack vare att jag fick all otur komprimerad till ett enda tillfälle. Jag fick på en stor båge som med stor möda lyckades komma upp på land. Där tog turen slut. Metspöt var sönder och jag lyckades nödtorftigt laga det. På med agn och ut igen. Jag lade från mej spöt för att hämta lite kaffe. Ett napp gjorde att spöt for ut i sjön. Blixtsnabbt kastade jag av mig kläderna och hoppade i. Jag lyckades få tag i spöt och bogserade regnbågen tillbaka. När jag skulle lyfta upp den så gick spöt av igen och denna gången så var det lönlöst att simma efter eftersom jag aldrig skulle komma tillräckligt nära flötet. Nödtorftig lagning igen och efter en stund så blev det napp igen. Spöt gick rakt av och därmed var det slutfiskat för den gången.
Tilläggas bör kanske att jag behöll kalsongerna när jag plumsade i. Detta med hänsyn till de kvinnliga besökarna. Jag ville inte förstöra deras sinnebild för manlig utrustning då jag kom upp ur det halvkalla vattnet.
Jättekul sedan att komma in till tävlingscentrat.
"Jasså ...hehehehe...det var du...hehehehe som simmade..... hehe.. därborta "
Visst..... jättekul !

Not: Fantastisk sjö! Den enda sjö jag känner till som är helt myggfri !!!

Hasse P

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2025

:cool:Det måste jag säga Tommy var en otrolig fiskehistoria. Jag tror inte många skulle ha fortsatt att fiska efter att spöt gick av första gången för dig.Men är man en vinnare så är man oavsett hur tjurigt det en kan tyckas vara.
Jag skall till Bottengölen i Överum i morgon bitti, och faitas med AndersHJ om att ta upp en eller två R-bågar och därmed vinna över Anders vare sig med eller utan kallingar om det skulle behövas.

Men risken att jag skulle åka dit emot honom bedömmer jag som att Bottengölen skulle bli totalt myggfri i ett par tre år.

Förresten vad heter sjön som är myggfri som du nämde om??,det vore kul att få veta.:wink:

F

F.d. 410

Guest

"Men risken att jag skulle åka dit emot honom bedömmer jag som att Bottengölen skulle bli totalt myggfri i ett par tre år."

Så rätt, så rätt - skall bli skönt att slippa myggen där!!!

Kom ner på jorden Hasse och se sanningen i vitögat.

Skall bli intressant och se vad du skriver imorgon kväll. Troligen skriver du ingenting för du ligger väl under bordet och surar och där har du väl ingen dator eller.....?

Anders

PS Jodå, korven, grillkolen, tändvätskan, senap (Västerviks) och ketchup är ner packat. Och visst tar jag med mig några små maskar åt dig och jag hjälper dig gärna att sätta dom på kroken om du tycker det är obehaglit.

Hasse P

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2025

:cool: Ja det är väl bara att erkänna???? eller jo jag förstog- att det var någe skit med gölen mesamma jag kom dit -för det var flugor i förbannelse,och inte en enda mygga!.Och inte är det väl så att flugorna trivs utan att det är en massa skit i närheten ??? - ELLER?.

Sen får jag väl lyfta på keppsen för adeppten Anders som trots flugorna lyckades med att landa en fiskkrake mera än mig-så Anders GRATTIS till etappsegern. Det var bra gjort av "dig tycker jag nog". Tack för masken och korven, men om det sen var korven som smetade av sig med lukten på betet ,och som skrämde fisken- eller om det var masken som luktade så jävla illa- det låter jag vara osagt. Men nån skit var det med gölen- sanna mina ord.
ps, det blir säkert bättre på ÖLAND för min del - eller hur Anders ??????:.:D

F

F.d. 410

Guest

Ja du käre vän, du förnekar dig inte. Du har visserligen erkänt dig besegrad men givetvis måste du klämma in en massa "om" och "men" och andra undanflykter, som t.ex flugor!!!!!!

Hur var nu ordspråket, "Stor i orden men liten på jorden".

Nu kommer det väl en hel drös med "om" och "men" som kommentar till detta.

Anders

F

F.d. 410

Guest

Hasse,

Maggan och Stickan ber om sin hälsning tillbaka till er. Vi är nu hos dom och har badat, kört gummibåten med elmotorn, tävlat med barnen och härjat runt så vi är alldeles slut.

Kl är nu 22.05, barnen är i säng och vi sitter ute och tar ett glas vin, ja hur det ser ut vet du ju.

Jag är jättenöjd med gummijollen och elmotorn. Det blir perfekt att köra trolling med och använda i småsjöarna.

Hoppas vi kan fiska abborre hos dig någon dag inom en snart framtid.

Anders

Hasse P

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2025

:cool: Herrgud sitter ni på alltan mot sjön vid lusthuset och bara myser och har det gott,jag kan se cenariot framför mig:swoon: hur härligt ni har det.

Kul att du blev nöjd med elmotorn till kondomen, ta med den hit så vi får provan om motorn orkar driva kondomen framåt med oss båda ombord på farkosten. Det har kommit en inbjudan från Magnus om fiske hos honom,så nu får vi sudda i fiskekalender och ta bort dom onödiga fiskekamperna så vi kan anta erbjudandet från Magnus ELLER?.

Hälsa till alla från oss.

MarTom

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2025

Hej på er ! Tillbaka från fjällfisket. Fantastiskt fiske. Tänk att få komma till favoritställena där vädret är kanon med rätt vind och temperatur. Man kan ju få fiskeskälva för mindre. Härjedalen har blivt fattigare på såväl öring, röding och harr som nu i nedfruset tillstånd har folkbokförts i Gällstad. Den största öringen vägde 1,4 kg så det är väl inget att som man behöver höja på ögonbrynen åt. Däremot så blir den en delikatess på julbordet i gravat tillstånd. Det där med myggfritt fick jag tillbaka med ränta !!! Usch ! Fruktansvärt. Hemskt i år. Visserligen är MyggA effektivt men det finns alltid kryphål som de XXXXXXXX myggorna hittar in i ! Jo Hasse .... den myggfria sjön heter Toppåsasjön. Den ägs av en förening där utomstående lokala förmågor (som jag) får chansen att få vara med en gång år.

Note 1: Harr ska helst tillagas direkt men det fanns inga möjligheter till det denna gången.

Note 2: Trots husbilen så väljer jag att tälta !!! Personbilen ger en mycket bättre räckvidd ! Husbilen var med 2007. Kanon ! Dock vill jag inte utmana ödet en gång till för det kunde slutat riktigt illa. Den är inte gjord för kalfjället. Skulle jag få min efterlängtade Lotto-vinst så blir det en "Plåtis" på direkten!

F

F.d. 410

Guest

Magnus,
ett stort tack för en trevlig dag vid er klubb-göl. Att det inte blev någon fiske denna gång gör inget, det var ju så varmt i vattnet så hade vi fått någon så skulle den väl nästan varit kokt.

Dagen blev ju dock en bra "flugfiske-tränings-dag". Är glad att jag inte satte en enda fluga i närstående träd.

Jag gillar verkligen dessa små gölar omgärdade av skogen. Det blir lite vildmarkslikt så att säga.

Hoppas vi kan göra om det när det är 10 grader kallare i både luft och vatten.

Också några bilder.

Skärmavbild 2010-07-14 kl. 22.25.36.jpg

Skärmavbild 2010-07-14 kl. 22.26.16.jpg

Hälsningar
Anders

Hasse P

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2025

:cool: Tack Magnus för inbjudan att få fiska vid gölen. Det var ett tag sen man höll i flugspöt,och det märks att det går åt att man tar fram det oftare om man ska få bra flyt i spöföringen. Att man sen sätter ett par flugor i träden bakom sig, tyder bara på att man sträcker ut linan riktigt ordentligt i bakkasten tycker jag?.

Att Anders och jag inte lyckades att landa någon fisk kan ha sin förklaring,men Magnus hade landat en båge, straxt innan vi anlände till gölen, som vi fick se på bild i alla fall.

Anders tack för skjutsen i Blitzen samt kryddkorven. Den här servicen tror jag att vi skall behålla som tradition när vi åker ut på våra "meten" du som chafför&kock/servitris.

Toppen