• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Fiske-Tjatter

F

F.d. 7282

Guest
Sv: Fiske-Tjatter

Känns som det skulle gått åt en hel filmrulle om jag fotat alla flugor jag blev av med i träden :oops:o:eek:.

Fortfarande fiskesugen // Pär

F

F.d. 410

Guest

Känns som det skulle gått åt en hel filmrulle om jag fotat alla flugor jag blev av med i träden :oops:o:eek:.

Fortfarande fiskesugen // Pär

Pär,

ett helt minneskort menar du väl!? :)

Som nybliven flugfiskare får man kanske komplettera utrustningen med en stege för att kunna infånga flugor som förirrat sig upp i träden.

Anders

F

F.d. 52994

Guest

Anders HJ.

"Som nybliven flugfiskare får man kanske komplettera utrustningen med en stege för att kunna infånga flugor som förirrat sig upp i träden."
Bind så många du kan, ta med dig tafsmaterial så att du kan skarva tafsen.
Flugorna kan hamna högt upp och då är det bara att rycka tafsen, därefter är det bara att binda på ny tafs och fluga samtidigt som du slåss med myggen, ett kärt nöje. :)

F

F.d. 52909

Guest

Man får mycket motion iaf nu när man börjat med flugfiske, klättra i träd..dyka i buskar, snubbla över alla grenar o kvistar som man inte visste fans innan.

Försöker igen med fotot på flugan....

Bilagor

• fvg7u+´å kopia 1.JPG
    fvg7u+´å kopia 1.JPG
    1,1 MB · Visningar: 15
F

F.d. 52909

Guest

Nära Bernt, mycket nära... :)

...o ett tips till dig nu Anders H, zooma in fotot så kanske du får lättare o känna igen flugan ?

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

Hej goa gubbar.
Nu sitter vi utanför staden Söderhamn.Närmare bestämt stugsunds hamn.
Vad tror ni jag får för fisk? Små blanka fiskar som man kan steka flundror på.
Kan det vara strömming? Drygt kilot uppdraget. Skitkul fiske när det nappar.
Skitfiske på er.
HaDe Hasse

F

F.d. 410

Guest

Snyggt jobbat Pekka

Efter att zoomat och zoomat så jag nästan såg baksidan av tallen har jag nu en kanonfin bild av flugan, men vad den hette, ja det kommer jag dessvärre inte ihåg. Som jag sa i Hökensås, jag har fullt sjå med att komma ihåg vilka som sjunker och vilka som flyter.

Vänligen, tänk på att jag är 60 ++

Anders

Hasse P

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2025

:cool:Jo du Pekka, ska det vara en fiskefluga på bilden och inte en utspottad prilla som har börjat att mögla. Så gissar jag på en Wooly Badger.

flycn

FD HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
2105
Medlemskap
2022

Tack för de fina lovorden. Visst kan vi ses vid ett strömmande vatten, men var hittar man ett bra strömmande vatten söder om Dalälven. Det finns ett flertal vatten i södra Sverige där det finns öring, men får man fiska där så är det nästan alltid "chatch and relese". jag vet bara tre ställen med stor chans att få fisk, den konsgjorda flugströmmen i Harasjömåla, Norrbyströmmen i Motala och Baltak i Tidan. Norrbyströmmen kan vi nog lägga åt sidan det kostar 9800:- för ett dygn för max omkring 10 fiskare. Det mest attraktiva är nog Baltak. Baltak drivs av Hökensås och är en två kilometer lång sträcka av Tidan med regnbåge och öring där endast flugfiske är tillåtet.
Vi ska som vanligt i sommar åka till mina hemtrakter i Hälsningland, men jag har fiskat väldigt litet där. Jag testade harrfisket i Voxnan för flera år sedan, men vi fick ge upp ganska tidigt på kvällen beroende på millioner mygg. Harrfisket är som regel bäst på kvällen/natten. Hittar någon ett bra vatten så ses vi. Appropå Pekkas fluga så syns det tydligt att det är en H....... M......

Magnus

F

F.d. 52909

Guest

...utspottad prilla som har börjat att mögla ? :twitcy:

Nej varken det eller en W Badger är det på fotot. Gissa på bara...alla som var med i Hökensås fick bl. a denna utav Magnus.

Hasse P

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2025

:cool:Nu kommer det rätta svaret på prillan,förlåt (flugan) det ser man ju klart och tydligt att det är en Hökensås Montana. Rätt va Pekka?????.

F

F.d. 52909

Guest

Vet du Hasse...hade du sett ännu tydligare, inte på flugan, utan på tävlingsreglementet så hade jag ju kunnat ge dig ett svar om ditt svar är rätt.

Du får självklart fortsätta o gissa/veta namnet på flugan.. tills någon i Hökensås-ligan sprattlar till med det rätta svaret.

Kanske t.o.m Anders H snart har kravlat sig upp ur sitt badkar, klar i knoppen, att minnet återvänt o redo för svar. Måtte han bara inte nu badat tillsammans med sina flugor o fått nån i ...ja du vet var jag menar.

.

Hasse P

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2025

:cool:Men va fan Pekka,det är som vanligt med en del som ska ta till sig information och kunskap när dom har passerat 60 årsdagen med råge. Det är bomstopp i inlärningscentret på dom. Men ge gubben en FLUGSMÄLLA när du träffarn nästa gång som pris för rätt svar, så får du se ett glädjestrålande leende från honom-för dom" grejerna "känner han säkert igen????.

Jag för min del har försökt- men gett upp med att försöka fån att fatta ett och annat i fiskeväg.

Tjingeling.;)

F

F.d. 52909

Guest

Anders H....men där satt den ju ! Specialpriset kommer att överlämnas inpackat o klart till nästa gång vi ska vifta med spöna.

GRATTIS Anders !!!

Hasse P...njae, vill ju inte säga att jag gett upp helt, du såg ju vad ett bad kan göra, den rätta flugan flöt upp framför nyllet på han...att han sen kommer att tjata om en inre syn resten av sommaren får vi nog stå ut med.

Sp-priset ja, du vet ju att jag har en o annan plan på G som oftast...men tror nog att det fortfarande lutar åt det asiatiska hållet.

Pekka

F

F.d. 50064

Guest

Tack för de fina lovorden. Visst kan vi ses vid ett strömmande vatten, men var hittar man ett bra strömmande vatten söder om Dalälven. Det finns ett flertal vatten i södra Sverige där det finns öring, men får man fiska där så är det nästan alltid "chatch and relese". jag vet bara tre ställen med stor chans att få fisk, den konsgjorda flugströmmen i Harasjömåla, Norrbyströmmen i Motala och Baltak i Tidan. Norrbyströmmen kan vi nog lägga åt sidan det kostar 9800:- för ett dygn för max omkring 10 fiskare. Det mest attraktiva är nog Baltak. Baltak drivs av Hökensås och är en två kilometer lång sträcka av Tidan med regnbåge och öring där endast flugfiske är tillåtet.
Vi ska som vanligt i sommar åka till mina hemtrakter i Hälsningland, men jag har fiskat väldigt litet där. Jag testade harrfisket i Voxnan för flera år sedan, men vi fick ge upp ganska tidigt på kvällen beroende på millioner mygg. Harrfisket är som regel bäst på kvällen/natten. Hittar någon ett bra vatten så ses vi. Appropå Pekkas fluga så syns det tydligt att det är en H....... M......

Magnus

Hej på er alla HBK sportfiskare
Vad skulle ni tycka om Älvkarleby i September ?
Lägger till länkar :
Älvkarleby Fiskecamp sportfiske camping stugor uppland, lax öring dalälven älvkarleby samhall swecamp abborre gädda gös kanot badplats turism konferens fisketurism
Älvkarleby Sportfiske
Ligger några foton här oxå
http://www.husbilsklubben.se/forums/t33018/

Själv har jag bara fått ett par abborrar och en liten öring där,det borde vara dax för något riktigt grovt nu,men jag brukar aldrig ha lyckan med mig på sådana här utflykter.För min del vore V38 bra 23-25/9,vet att det är lite långt fram,men jag behöver den fram förhållningen.
Vad sägs om det ?

F

F.d. 52994

Guest

Hej Anton53
Jag tycker att det där låter intressant. Jag är på väg från Piteå till Spanien den 20 September. Jag skulle kunna planera in ett stopp i Älvkarleby. Normalt tar jag inte med mig fiskespön, men jag får väl göra ett undantag den här gången.
Ha en bra sommar

Hasse P

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2025

:cool:GRATTIS, GRATTIS Anders vad du kan, det trodde jag alldrig.Tänk vad ett bad och lite brännande av hjärnceller kan göra för att du skulle hitta svaret på en så svår fluga. :D

F

F.d. 410

Guest

Pekka & Hasse

En får tacka för gratulationerna till min seger i tävlingen. Extra roligt för mig är ju givetvis att det är mina kunskaper och bildning som bidragit till segern i tävlingen.

Ser fram emot kommande prisutdelning, samt att få stå i rampljuset och ta emot folkets jubel.

Flugfiskaren Anders

Toppen