Hur kan vi förhindra att "sålletproblemet" upprepas?
Den stora frågan är egentligen: Vem äger problemet och hur stort är det?
Nu har ju det här ämnet debatterats i detta och andra forum och mycket tro och tyckande har luftats.
Jag har kommit till den slutsatsen att ett konstruktivt nästa steg är att inventera problemets omfattning hos klubben medlemmar och därefter ta ställning till eventuella åtgärder.
För ändamålet har jag gjort en websida http://hbk.angstrom.pp.se där man kan registrera sitt problemfordon. Logga in med User/Användare=hbk och Lösen/Password=fiat.
För att klargöra fakta: Problemet ÄR att Fiat (tillverkaren) har gjort en konstruktionsmiss som man inte tagit de fulla konsekvenserna av och erkänt förrän nu (åtminstonde bitvis).
Italinska bil (som jag lite slarvigt kallat Svenska Fiat) har inte gjort konstruktionsfelet. De är en importör bland andra som tar in Fiat fordon till Sverige för vidareförsäljning. Så även Adria, KABE (som köper från Italienska bil), Detleffs, Hymer......
Så felet finns alltså... vem äger problemet? Definitivt tillverkaren. Det finns vad jag har förstått diverse så kallade "recalls" dvs åtrekallanden för åtgärd från tillverkaren.
Vad gör tillverkaren i detta läge?
Vi har ju en fordonsleverantör, husbilstillverkaren, som inte tagit problemet på allvar. Så min åsikt är att det är dit missnöjet ska riktas i första hand. Detta som hänt med vattenläckage är nog bara en av kanske många saker som kan och kommer att hända. Markanden för husbilar är fortfarande ganska ung och inga rutiner för åtgärdande av fel har etablerats. Det kan ju också vara så att upphandlingen från husbilstillverkaren gentemot chassieleverantören har varit luddig.
När det gäller Dometic kylskåpen så gick ju tillverkaren ut på eget bevåg utan att blanda in fordonstillverkaren och det är ju bra. Eloge !!
Så mitt förslag är: Vi inventerar nu klubbens fordon för att få en gemensam uppfattning om problemets omfattning bland HBKs medlemmar. Sen får vi se vad nästa steg blir.
PS. Lång text. Jag har försökta att "lufta" den enl tidigare inägg på forumet
Den stora frågan är egentligen: Vem äger problemet och hur stort är det?
Nu har ju det här ämnet debatterats i detta och andra forum och mycket tro och tyckande har luftats.
Jag har kommit till den slutsatsen att ett konstruktivt nästa steg är att inventera problemets omfattning hos klubben medlemmar och därefter ta ställning till eventuella åtgärder.
För ändamålet har jag gjort en websida http://hbk.angstrom.pp.se där man kan registrera sitt problemfordon. Logga in med User/Användare=hbk och Lösen/Password=fiat.
För att klargöra fakta: Problemet ÄR att Fiat (tillverkaren) har gjort en konstruktionsmiss som man inte tagit de fulla konsekvenserna av och erkänt förrän nu (åtminstonde bitvis).
Italinska bil (som jag lite slarvigt kallat Svenska Fiat) har inte gjort konstruktionsfelet. De är en importör bland andra som tar in Fiat fordon till Sverige för vidareförsäljning. Så även Adria, KABE (som köper från Italienska bil), Detleffs, Hymer......
Så felet finns alltså... vem äger problemet? Definitivt tillverkaren. Det finns vad jag har förstått diverse så kallade "recalls" dvs åtrekallanden för åtgärd från tillverkaren.
Vad gör tillverkaren i detta läge?
- Man har en relation med servicepartner i Sverige, Italienska Bil, som man troligen kommer att anlita för dessa "recalls" (men det behöver inta vara så).
- Man kollar vilka fordon det rör sig om och skickar ut listor med chassienummer till köparna av chassie/fordon (inte slutkunderna dvs de som brukar fordonen)
Vi har ju en fordonsleverantör, husbilstillverkaren, som inte tagit problemet på allvar. Så min åsikt är att det är dit missnöjet ska riktas i första hand. Detta som hänt med vattenläckage är nog bara en av kanske många saker som kan och kommer att hända. Markanden för husbilar är fortfarande ganska ung och inga rutiner för åtgärdande av fel har etablerats. Det kan ju också vara så att upphandlingen från husbilstillverkaren gentemot chassieleverantören har varit luddig.
När det gäller Dometic kylskåpen så gick ju tillverkaren ut på eget bevåg utan att blanda in fordonstillverkaren och det är ju bra. Eloge !!
Så mitt förslag är: Vi inventerar nu klubbens fordon för att få en gemensam uppfattning om problemets omfattning bland HBKs medlemmar. Sen får vi se vad nästa steg blir.
PS. Lång text. Jag har försökta att "lufta" den enl tidigare inägg på forumet
Senast ändrad: