• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat "Sållet" .... nästa steg

F

F.d. 55272

Guest
Sv: Fiat "Sållet" .... nästa steg

Bra angan!
Tyvärr är väl svaren väntade. Alla väntar på att Italienska bil skall göra något som generalagent. Ett antal av våra olycksbröder i UK har gjort en sammanställning av sina erfarenheter som kan var en intressant läsning:

Google Dokument - Fiat/Peugeot/Citroen 2007 models

Det gick ut ett papper till alla Fiat-verkstäder i UK strax före jul med instruktioner om vilka åtgärder som skulle göras. Husbilsägarna har sedan kontaktats om att alla berörda skulle ta kontakt med sin Fiat-verkstad för att beställa tid för reparation. Många har haft sina bilar inne, men med blandat resultat. Motorskyddet har monterats om kunden verkligen har insisterat. Annars har endast tätning mot vindrutan och mitten av plastskyddet gjorts. Eftersom det därefter fortfarande har läckt in vatten har nu motorskydd monterats kostnadsfritt i de flesta fall. Spridarna har rengjorts och behandlats och övriga recalls har åtgärdats.

Hlsn
Evert H
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Fiat "Sållet" .... nästa steg

Prisuppgiften kommer från Italienska bils servicechef. Han borde veta. Kan tänkas att man subventionerar (självkostnad?) kåpan på något sätt för att slippa en massa gnäll. 1000 kr kontra 300... låter som ett lagomt reservdelspåslag
icon12.gif
 

Lasse W

HBK Medlem
Inlägg
382
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
294
Medlemskap
2025
Sv: Fiat "Sållet" .... nästa steg

Tack för den informationen och engagemanget ,angan!

Det finns alltså en kåpa att köpa ?
Jag skall kolla med Fiatverkstan i Märsta i morgon.
Om den bara kostar ca 300:- ,så köper jag nog den och monterar själv....


Mvh
Lasse W

Har beställt kåpa idag ,leverans på måndag-enligt uppgift "bara att trycka fast" på
3-litersmotorn.
Fick dessutom det glada beskedet att denna (= min) motor har kamkedja istf kamrem.
-Jag blir bara mer o mer imponerad av Fiat ! -trots läckageproblemet.
Som 40- talist som sett otaliga Fiatmodeller försvinna genom oxidation istf skrotning,så hade jag väl inte så höga förväntningar från början.....

Mvh
Lasse W
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Fiat "Sållet" .... nästa steg

Hej LasseW, jag hoppas att du håller oss informerade om hur det går nästa vecka!
 
H

hianders

Guest
Sv: Fiat "Sållet" .... nästa steg

Hej!

Till 2,3 MJT -07 kostar kåpa inkl. fäste, finne och bult 1095:- inkl. moms.

Fästet måste modifieras med hj. a. rondell för att passa. Jag monterade
kåpan i sept. -07.
F. ö. har jag flera gånger under året sprayat med WD 40
runt spridarna.

hasse a
 

Lasse W

HBK Medlem
Inlägg
382
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
294
Medlemskap
2025
Sv: Fiat "Sållet" .... nästa steg

Håkan!
Det glädjande beskedet fick jag av Fiatverkstan i Märsta i torsdags.
Så vitt jag vet så behöver man normalt inte byta kamkedjor ,så därför blir det det väl inte så dyrt att serva.
Serviceintervall är förresten 4500 km ( även till 1:a servicen)
Mvh
Lasse W
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Fiat "Sållet" .... nästa steg

Ursäkta lite off topic
Okej, Märsta. Har lite erfarenheter av dom. Lite si och så. Vad det gäller kamkjedjan så har dom säkert rätt.

Servade min bil där under ett par år men nu har vi fått en auktoriserad Fiatverkstad i Uppsala så jag har bytt. Dahlgrens kanon bra.
 

Lasse-125

HBK Medlem
Inlägg
669
Kommun
Trosa
HBK-Nr
125
Medlemskap
2024
Sv: Fiat "Sållet" .... nästa steg

Igår var jag och köpte en kåpa till min husbil med 3,0 lit. motor.Det är tre hål i kåpan som ska passa på befintliga fästen,bara att trycka fast.Man undrar om det finns fä
sten för kåpan.VARFÖR är jnte kåpan monterad från fabrik? Reservdelsnumret är ändrat tlll 504267418 och priset för oss som inte har KABE eller Nordic,är 348:- inkl. moms.
Jag återkommer så snart jag har varit till bilen och monterat kåpan.
Om vindrutelisten behöver åtgärdas tänker jag låta bilglasmästaren åtgärda detta.
Mvh Lasse
 

Åke o Wania 65

HBK Medlem
Inlägg
763
Kommun
Leksand
HBK-Nr
65
Medlemskap
2024
Sv: Fiat "Sållet" .... nästa steg

Ja då börjar det att röra på sej:rolleyes:
Efter kontakt med Fiat verkstaden iBorlänge ska bilen in för att åtgärda alla fel 7 punkter.:D:D


ÅKE
 
H

hianders

Guest
Sv: Fiat "Sållet" .... nästa steg

Hej på er!!

Vilka sju punkter, bra att veta när jag tar kontakt med "min" verkstad.

Hasse A
Inger och "Grabbarna Grus" hälsar.
 

Lasse W

HBK Medlem
Inlägg
382
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
294
Medlemskap
2025
Sv: Fiat "Sållet" .... nästa steg

hallå igen -på denna tråd!

Idag efter nästa 3 veckors väntan (!),har jag äntligen "fått " kåpa mm.

Det visade sig vara fler pryttlar som går åt för att skydda motorn mot inträngande vatten.
Kåpa,fäste d:eek:,skydd för torkarmotorn samt ett skydd som hindra vatten att samlas under ABS-pumpen (!). Allt till enkostnad av 859:- ( mot 216:- som kåpan skulle kosta)

OK det kan vara värt pengarna i alla fall om man slipper problem....

Men det här med skydden för torkarmotorn och ABS pumpen var något nytt!!! (i alla fall för mig)

Det här paketet har Svenska Fiat i Uppsala "plockat ihop" och skickat till mig via Fiat verkstan i Märsta där jag beställde "kåpan som skyddar motorn mot vatteninträngning"

Enligt reservdelskillen så skall detta skydd monteras ovanpå pumpen och förhindra att vatten kommer in i elektronikdelen som sitter på undersidan på pumpen. Flera fordon har tydligen haft problem med detta,och kan kosta upp till 25 000:- att fixa (!)

Jag fick grejorna nu i kväll och hinner nog inte börja med monteringen förrän till helgen-men jag kommer att rapportera hur det går.

Hälsn
Lasse W
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Fiat "Sållet" .... nästa steg

Mina recalls:

5208: Ring Gear Bolts
5219: Steering Rack
5221: Corroding Injectors
5222: ABS Control Unit
5223: Front Wiper
5247: Fuel Inj Flash (uppdat av styrboxen)
5248: Starter Fuse

Det är vad Italienska bil meddelat mig efter påtryckning nu i veckan. Det finns dessutom en servicebeskrivning som visar hur man åtgärdar vindrutan och detta ska appliceras på "Camper Chassies" (tack Melle...).
Den beskrivningen inkluderar ett montage av motorkåpan. Antar att den åtgärden måste husbilsleverantören initiera.

Men fortfarande gäller det att hubilslev/importör ska kalla fordonen.

Det innebär dock inte att om man skaffat egen information om åtgärder, låter verkstan fixa detta först (innan vindrutan alltså)
 

Åke o Wania 65

HBK Medlem
Inlägg
763
Kommun
Leksand
HBK-Nr
65
Medlemskap
2024
Sv: Fiat "Sållet" .... nästa steg

Hej på er!!

Vilka sju punkter, bra att veta när jag tar kontakt med "min" verkstad.

Hasse A
Inger och "Grabbarna Grus" hälsar.

Det är en massa kåpor, styrväxlen, mm. dom tar in bilen så fort dom fått hem alla
kåpor. Din verkstad måste väl ha fått samma info.
Värmen i Vevhusventilation ska Adria stå för.

ÅKE
 

kjelis

HBK Medlem
Inlägg
132
Kommun
Kil
HBK-Nr
545
Medlemskap
2024
Sv: Fiat "Sållet" .... nästa steg

Det är inte säkert att vi alla har likadana "recalls".

Alla "recalls" är individuella och beroende på chassienummer och motortyp.
För min del har jag nu fått hjälp med att registrera mej som brukare av
"min bil" direkt in i Fiats kundregister i Italien.
Hoppas det skall hjälpa vid eventuella framtida "recalls". Jag får väl vänta o se.

Min bil skall lämnas in för uppdatering V811.

Hälsningar
Melle
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55272

Guest
Sv: Fiat "Sållet" .... nästa steg

Även jag har beställt tid för garanti-åtgärder på min Adria/Fiat. Fiatverkstaden hade ett papper från Italienska Bil som säger att endast Kabe och Nordic får motorskyddet monterat utan kostnad. Övriga får endast rengöring och rostskydd sprayat vid spridarna. Enligt "melles" kontakt i England tätas de engelska bilarna enligt ett omfattande "fix" för att förhindra problem i framtiden. Mitt Chassienummer hittades inte ö.h.t. i databasen.
Ringde till Adria, Sverige och påtalade detta. De var inte märkbart intresserade utan tyckte att "många har ju själva satt dit ett skydd och det kostar visst bara 500 kronor" och att inte bilen finns i Sverige hade de inte någon förklaring till.

Bl.a. Adria har ju en 5-årig täthetsgaranti och enligt denna gäller garantin ”utifrån kommande vattenläckage”. Det står inget om att det bara gäller bodelen. Är någon så juridiskt bevandrad att denne kan svara på om detta kan vara en väg att gå för att få importören att ta sitt ansvar?

Hlsn
Evert H
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Fiat "Sållet" .... nästa steg

Jag har haft en del mailkontakt med Adrias tekniske chef. I senaste mailet säger han:

"Frågan om läckaget i motorrummet är nära en lösning nu verkar det som.
Enligt Adria så ska bilar med 2,3-motorer åtgärdas med en skyddssprej och ny tätning vid rutan.
Det kommer att komma en kallelse när det är klart mellan Adria och Fiat i ärendet."

Ny tätning vid vindrutan... Det är den servicebeskriviningen som Melle så förtjänstfullt har fixat fram.
Det framgår om man läser beskrivingen ett montage av "aesthetic guard" med part no 504267418 (för 2.3 motorn).
Kan det vara den omtalade skyddskåpan? Tror nog det.

Det är nog upp till generalagent/importör om man vill betala serviceåtgärden där kåpan ingår. I slutändan är det nog i det här fallet en
ekonomisk uppgörelse mellan Adria och Fiat Auto.

Beskrivningen gäller "all right hand drive versions - Camper version"

Papperet är ett Service News och det står ett referensnummer på den:
1060 1 651 YD, INJECTORS Oxidation / Fitting of aesthetic guard - Service solution.
Där står också siffrorna 42.07... kan det vara vecka 42 förra året tro?
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Fiat "Sållet" .... nästa steg

Min Fiat-verkstad är i Kungsbacka upplyste i går om att Forsbergs i Hyssna låtit ett antal bilar med "Sållet"-problematiken åtgärdas på deras bekostnad, dvs montera kåpan över motorblocket. Allt för att hålla sina kunder på gott humör.
Emellertid hade verkstaden inte vidtagit några åtgärder för att förhindra inträngning av vatten under vindrutans nedre gummilist. Det anser man vara något som bara glasmästerierna kan klara.
 

Lasse W

HBK Medlem
Inlägg
382
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
294
Medlemskap
2025
Sv: Fiat "Sållet" .... nästa steg

hallå igen -på denna tråd!
Idag efter nästa 3 veckors väntan (!),har jag äntligen "fått " kåpa mm.

Det visade sig vara fler pryttlar som går åt för att skydda motorn mot inträngande vatten.
Kåpa,fäste d,skydd för torkarmotorn samt ett skydd som hindra vatten att samlas under ABS-pumpen (!). Allt till enkostnad av 859:- ( mot 216:- som kåpan skulle kosta) ........

Lasse W


080313:

Nu är motorkåpan o skydden över torkarmotorn o ABS enheten äntligen på plats!
Jag tyckte att det blev för svårt att montera själv,så jag beställde tid hos "min" Fiat verkstad i Märsta-dom fixade det i dag till en kostnad av 751:-. Det betyder att jag har ett krav på "Svenska Fiat" på 1 610:- den dagen då vi får samma rätt som köpare i Storbritanien o Tyskalnd.!
Har det blivit några framsteg om detta??

Fick dessutom skrikande bakbromsar åtgärdade (på garantin)

Hälsn
Lasse W
 
Toppen