• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fiat "Sållet" .... nästa steg

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Hur kan vi förhindra att "sålletproblemet" upprepas?

Den stora frågan är egentligen: Vem äger problemet och hur stort är det?

Nu har ju det här ämnet debatterats i detta och andra forum och mycket tro och tyckande har luftats.

Jag har kommit till den slutsatsen att ett konstruktivt nästa steg är att inventera problemets omfattning hos klubben medlemmar och därefter ta ställning till eventuella åtgärder.

För ändamålet har jag gjort en websida http://hbk.angstrom.pp.se där man kan registrera sitt problemfordon. Logga in med User/Användare=hbk och Lösen/Password=fiat.

För att klargöra fakta: Problemet ÄR att Fiat (tillverkaren) har gjort en konstruktionsmiss som man inte tagit de fulla konsekvenserna av och erkänt förrän nu (åtminstonde bitvis).

Italinska bil (som jag lite slarvigt kallat Svenska Fiat) har inte gjort konstruktionsfelet. De är en importör bland andra som tar in Fiat fordon till Sverige för vidareförsäljning. Så även Adria, KABE (som köper från Italienska bil), Detleffs, Hymer......

Så felet finns alltså... vem äger problemet? Definitivt tillverkaren. Det finns vad jag har förstått diverse så kallade "recalls" dvs åtrekallanden för åtgärd från tillverkaren.

Vad gör tillverkaren i detta läge?
  • Man har en relation med servicepartner i Sverige, Italienska Bil, som man troligen kommer att anlita för dessa "recalls" (men det behöver inta vara så).
  • Man kollar vilka fordon det rör sig om och skickar ut listor med chassienummer till köparna av chassie/fordon (inte slutkunderna dvs de som brukar fordonen)
Nu till oss slutkunder, vi som kör husbilarna. Vad förväntar vi oss? Naturligtvis att Fiat ska fixa problemet. Men är det så enkelt?

Vi har ju en fordonsleverantör, husbilstillverkaren, som inte tagit problemet på allvar. Så min åsikt är att det är dit missnöjet ska riktas i första hand. Detta som hänt med vattenläckage är nog bara en av kanske många saker som kan och kommer att hända. Markanden för husbilar är fortfarande ganska ung och inga rutiner för åtgärdande av fel har etablerats. Det kan ju också vara så att upphandlingen från husbilstillverkaren gentemot chassieleverantören har varit luddig.

När det gäller Dometic kylskåpen så gick ju tillverkaren ut på eget bevåg utan att blanda in fordonstillverkaren och det är ju bra. Eloge !!

Så mitt förslag är: Vi inventerar nu klubbens fordon för att få en gemensam uppfattning om problemets omfattning bland HBKs medlemmar. Sen får vi se vad nästa steg blir.

PS. Lång text. Jag har försökta att "lufta" den enl tidigare inägg på forumet
 
Senast ändrad:
S

suneAl

Guest
Sv: Fiat "Sållet" .... nästa steg

Har PEUGEOT "BOXER"& CITROÉN "JUMPER"samma problem som FIAT ?????

Det är ju samma bil, tillverkas på samma band och i samma fabrik !

Hur har då dessa löst problemet ????


:mcride: /571:D :D :D :D :D :D
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Fiat "Sållet" .... nästa steg

Allt det där var ju inget nytt, det har körts många varv redan.

Vad innebär ditt förslag "att inventera klubbens uppfattning?" Menar du styrelsens uppfattning om just detta specifika problem respektive hur styrelsen menar att vi bör agera? Eller hur många medlemmar som har en sådan bil med just de problemen? Eller menar du, att man ska höra av hela klubbens medlemmar om vad de tycker i frågan, som du skriver först i ditt inlägg "hur kan vi förhindra att detta inte återupprepas?" ???????????

Kurt förstår tydligen vad du menar men sannerligen inte jag.
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Fiat "Sållet" .... nästa steg

Nu tänkte inte jag att den här tråden skulle bli lika lång och snårig som den förra utan mer konkret.

Kanske uttryckte jag mig dåligt när jag skrev " inventera problemets omfattning hos klubben medlemmar" vilket skulle leda till en "gemensam uppfattning" om hur stort problemet är i klubben. Hur ska vi annars kunna författa en gemensam skrivelse som klubben inkl styrelsen kan stå bakom om vi inte har samma uppfattning om problemet?

Att "sållet" problemet inte återupprepas vill vi väl alla. Det kommer säkert fler "problem" som ska hanteras. Det handlar ju om hur Fiat hanterar garantier mm. Jag har hört att Fiat (Italien) nu satt till en ny avdelning som ska reda ut Fiats egna interna problem med garantier och serviceåtaganden. Antagligen för att det här debacklet stört deras rykte som fordonsleverantör.

Jag kan ändra formuleringen om den stör.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Fiat "Sållet" .... nästa steg

Man kan ju starta hur många trådar som helst och hoppas på det ena och det andra och berätta att man hört att någon har hört osv osv. Lycka till, men nu ger i varje fall jag upp hoppet om någon gemensam aktion och går vidare själv med mitt konkreta fall.
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Fiat "Sållet" .... nästa steg

Tack angan för ditt initiativ.

Nu hoppas jag att alla som har en läckande bil registrerar sig via din länk (se inlägg 1 i denna tråd)
så vi får svar på hur många som drabbats och som vill vara med och agera.

Skriv gärna ett kort meddelande när du går in och registrerar dig så vi ser att tråden är aktiv.

De som bara spyr galla över denna tråd har ju inte tillfört särskilt mycket.

Curt.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Fiat "Sållet" .... nästa steg

I december nummeret av Promobil er problemet beskrevet og løsningen finnes.
På alle nye med 2.3 motor produsert etter september sitter det et deksel på motoren. For 3.0 motor kommer det i produksjonen fra januar 2008. Delen finnes i fra Fiat for begge motorene og pris i Tyskland er 80 euro som eier av bil må betale.
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Fiat "Sållet" .... nästa steg

Det är nu 14 fordon registrerade på listan. En klubbmedlem mailade mig och sa att det fanns ytterligare ett tjugotal fordon i klubben som potentiellt kunde ha "sålletproblemet".

Regga er gärna på listan ni som har problem och vill få det åtgärdat. Det arbetas lite informellt än så länge för att få till ett brev till de som borde/ska lösa problemet och åtgärda våra husbilar.

Är det någon som redan fått det fixat? Berätta i så fall er metod och vem som fixade det. Det är idag minst 14 st som vill veta...

Hur reggar man sig? Kolla första inägget i tråden.
 

roffelar

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
880
Medlemskap
2024
Sv: Fiat "Sållet" .... nästa steg

Hej, vi registrerar oss också vi har samma problem.;) :rolleyes: Hälsar Rolf och Kerstin
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Fiat "Sållet" .... nästa steg

Bra, Roffelar !! Men var är resten, kan man väl undra?

20 st har anmält sig på listan, vilket är ganska bra, men det finns nog lika många med de aktuella problemen, som ännu inte har anmält sig.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Fiat "Sållet" .... nästa steg

Egentligen berör ju detta inte bara läckage. Generellt lika intressant är alla andra "recalls". Jag pratade med Italienska Bil igår angående detta och de bara bekräftar att Fiat bestämt att information går ut via de som köpt direkt av Fiat. Alltså i våra fall skall vi få information om recalls via husbilstillverkarna som sedan skall informera sina återförsäljare (i vissa fall via importörer). Man kan ju undra om detta (kommer att) fungerar - jag har aldrig fått någon sådan information, varken från svenska importörer i tidigare fall eller nu från min tyska säljare.

Jag påpekade för Italienska Bil att man så att säga skjuter sig själva i foten när man inte ser till att sina bilar blir uppdaterade och "servade" på rätt sätt men man bara hänsvisar till Fiats beslut. Vi enades om att det bästa är att man ber sin serviceverkstad kolla med Fiat infor varje service vilka recalls som är aktuella.

Jag kan inte registrera mig enligt förslag ovan eftersom jag inte har läckproblem med en integrerad, men som sagt att försöka påverka Fiat att låta oss registrera våra bilar hos dom och få information står jag bakom.
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Fiat "Sållet" .... nästa steg

Det är egentligen två delar. Det ena gäller recalls från Fiatfabriken och vad dom omfattar.
Det andra är vad husbilstillverkare/importörer ska åtgärda som vi hubilsägare ser det.

It bil har svarat enl följande:

"Den åtgärd som fabriken anser skall genomföras innefattar inte någon montering av kåpa ovanpå motorn,
utan enbart rengöring från eventuell rost och applicering avrostskydd av detaljerna. Dessutom tillkommer montering av kåpa för ABS-enhet.
Någon åtgärd för att för att förhindra att vattnet tar sig in i mototutrymmet är inget som finns med i Fiats kampanjbeskrivning."

"Jag (It Bil) har också läst att enskilda husbilshandlare på eget bevåg försökt med tätning av plastskydd vid vindrutan.
Detta är dock något de tagit på sig själva. Det är alltså inte en del av Fiats officiella kampanjinformation."

Nu verkar inte It Bil vara överens med fabriken om omfattningen av kampanjen utan dom
för sitt eget talan mot tillverkaren bl annat om att motorkåpan ska ingå i kampanjen.

Så det finns all anledning att driva "sållet" problemet mot husbilstillverkaren/importören som får hantera frågan mot sin
fordonsleverantör, Fiat, eller fixa problemet på annat sätt.

Vattenläckaget in i motorrummet är inte acceptabelt ! Speciellt inte på ett fordon som ska vara i bruk i många år.
 

Geje

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1046
Medlemskap
2024
Sv: Fiat "Sållet" .... nästa steg

Hej JAndersB.

Angående recalls så fick jag återkallning i juni på min Kabe Travelmaster på Fiat Ducato -06 för montering av en extra värmesköld på torpeden för att skydda isoleringen.

Kallelsen kom från Italienska bil så det är väl dom som importerat den bilen.

MVH Roger
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Fiat "Sållet" .... nästa steg

Grattis, Roger.

Då har du alltså inte en "sidoimporterad bil".
Övriga sidoimporterade synes vara It. Bils hatobjekt.......

DS
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Fiat "Sållet" .... nästa steg

Intressant, angan !!

Är det inte snart dags att få ihop ett brev från alla drabbade "Fiat-2007"-köpare med detta problem, helst med ett starkt understödjande brev från HBK-klubben???

Detta problem består i - för att repetera redan genomtjatade tidigare inlägg - vatten vid regn och / eller t ex tvätt rinner in under vindrutans tätningslist i nederkant av denna och vidare in i motorrummet, ner på vitala delar som generator, kamremspaket mm samt blir stående i motorblockets "dike", där spridarna är monterade. Om motorn är kall och vattnet inte dunstar bort , som vid en varm motor, står detta kvar och förorsakar rostbildning på spridarna och deras infästning. Det kan också tränga in i andra vitala komponenter och särskilt vid minusgrader orsaka betydande skador.

Åtgärdande ska därför ske genom att förhindra vattnets inträngande i motorrummet som beskrivet ovan samt, om detta ändå sker, genom att montera en anordning över motorn och andra, nämnda komponenter, som förhindrar detta. OBS inträngande av vatten genom motorhuvens två galler är inte problemet !!!! enkelt ska inte Fiat m fl tro att problemet kan förklaras !!

Vissa rapporter från medlemmar och div verkstäder får oss att ana, att Fiat centralt
har konstruerat en lösning på problemen, men vi vet ingenting med säkerhet ännu.

Angan - du som är sammankallande i detta ärende på ett utmärkt sätt - vore det inte snart dags att tillskriva dom som ännu inte satt upp sig på listan? Så, att vi får största möjliga uppslutning kring vår aktion.
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Fiat "Sållet" .... nästa steg

Jag ska inventera det material vi har och göra ett "ryck" så får vi se om det ger resultat. Är dock på tjänsteresa resten av veckan så det får ske i helgen.
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Fiat "Sållet" .... nästa steg

Jag har ju också en Travelmaster och har fått 2 recalls från It. Bil på dom 2 år jag haft bilen, den ovan omtalade skyddsplåten samt en justering av någon elektronikenhet. Jag kunde kontakta valfri verkstad för att få det åtgärdat. Eftersom It. Fiat har fått dessa recalls från tillverkaren så har ju naturligtvis de andra också fått den.

Jag kan inte få det till annat än att It. Fiat sköter sina åliggande mot sina kunder. Det säger sig själv att dom inte kan ta kostnader för åtgärder som dom inte får ersatt av tillverkaren.

Ska man rikta sin vrede någonstans är det ju i så fall mot Frankia, Hobby, Burstner, Dethleff eller vad det nu är och deras svenska generalagenter.
Och är dessa märken så dåliga på efterservicen till sina kunder så gratulerar jag också mig själv till att ha köpt en svensk bil.

Rätt skall vara rätt.
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Fiat "Sållet" .... nästa steg

Det ligger till så att It Bil importerar KABE:s chassien. It Bil får därför informationen om recalls från fabriken och distriburar den till Svenska kunder.

Det är inte KABE:s förtjänst att det funkar men en konsekvens av att KABE köpt sina chassin från It Bil.

Det andra påståendet är sant. Det är till husbilstillverkarna man ska rikta sin frustration när inkallning till åtgärder på chassiet inte funkar.

Det är precis en sådan aktionen vi försöker genomföra :cool:
 
Toppen